Η Έλσα Μάξγουελ, η οποία δεν παντρεύτηκε ποτέ, συνήθιζε να λέει για την ζωή της ότι «δεν ήταν κακή για μια κοντή, χοντρή, ερασιτέχνη πιανίστα από το Κέοκουκ της Αϊόβα, χωρίς χρήματα και υπόβαθρο, που αποφάσισε να γίνει ένας μύθος και έκανε ακριβώς αυτό».

«Τίποτα δε χαλάει ένα καλό πάρτι όσο μια ιδιοφυΐα» θα πρόσθετε σε ανύποπτο χρόνο η γυναίκα που έμεινε στην ιστορία της κοσμικής ζωής ως η «απόλυτη οικοδέσποινα» και η γυναίκα που μπορούσε να οργανώσει ένα πάρτι καλύτερα από κάθε event planer, πριν καν ανακαλυφθεί ο όρος.

Η Έλσα Μάξουελ φλέρταρε με την εκκεντρικότητα / Photo: YouTube

«Φτιαγμένη σαν μπουλντόγκ»

«Η Έλσα Μάξγουελ (1881-1963) εφηύρε τον εαυτό της -όχι μια φορά, αλλά επανειλημμένα» γράφει στο Inventing Elsa Maxwell, ο Sam Staggs, ο οποίος δημιούργησε μια βιογραφία-ορόσημο.

«Φτιαγμένη σαν μπουλντόγκ, ανέβηκε από τη μεσαία τάξη του Σαν Φρανσίσκο στα ύψη της κοινωνίας της Νέας Υόρκης, του Λονδίνου, του Παρισιού, της Βενετίας και του Μόντε Κάρλο.

»Αποφεύγοντας την πλήξη και την προβλεψιμότητα, η Έλσα καθιερώθηκε ως εξαιρετική διοργανώτρια πάρτι στην Ευρώπη με πάρτι “Έλα όπως είσαι”, κυνήγι θησαυρού (π.χ. να ανακτήσει ένα γοβάκι από τα πόδια μιας τραγουδίστριας στο Καζίνο του Παρισιού) και πάρτι δολοφονίας που προκάλεσαν την οργή του βρετανικού κοινοβουλίου.

»Ξεσήκωσε τη Νέα Υόρκη με τα σουαρέ της στο Waldorf, τα πάρτι με κοστούμια και τις εντυπωσιακές λίστες των καλεσμένων της, που περιλάμβαναν πλούσιους και βασιλικούς, αστέρες του κινηματογράφου, ανθρώπους της υψηλής και χαμηλής κοινωνίας, καθώς και ανθρώπους που έβγαζαν λεφτά, οι οποίοι αναμείχθηκαν σε μια χαλαρή διασκέδαση».

Δείτε το σχετικό βίντεο με τη ζωή της 

«Ερωτεύτηκε τη Μαρία Κάλλας»

«Όλο αυτό το διάστημα, η Έλσα αρθρογραφούσε σε εφημερίδες, γύριζε ταινίες στο Χόλιγουντ, έγραφε βιβλία που γίνονταν μπεστ σέλερ και εμφανιζόταν σε τηλεοπτικά τοκ σόου» εξηγεί ο Sam Staggs στο οπισθόφυλλο της βιογραφίας για την Έλσα Μάξουελ και συνεχίζει:

«Έκανε παρέα με φίλους όπως ο Νόελ Κάουαρντ και ο Κόουλ Πόρτερ. Στα τέλη της ζωής της, ερωτεύτηκε τη Μαρία Κάλλας, η οποία την απέρριψε και ράγισε την καρδιά της Έλσας.

»Η διαμάχη της με τη Δούκισσα του Ουίνδσορ έγινε πρωτοσέλιδο για τρία χρόνια στη δεκαετία του 1950».

«Τίποτα δε χαλάει ένα καλό πάρτι όσο μια ιδιοφυΐα» θα πρόσθετε σε ανύποπτο χρόνο η γυναίκα που έμεινε στην ιστορία της κοσμικής ζωής ως η «απόλυτη οικοδέσποινα»

Η πνευματώδης ιστορία μιας ζωηρής οικοδέσποινας

Η Έλσα Μάξουελ γεννήθηκε στην Αϊόβα το 1883. Μεγάλωσε για να γίνει πολλά πράγματα – αρθρογράφος κουτσομπολιών, ραδιοφωνική παρουσιάστρια και προξενήτρα, για να αναφέρουμε μερικά, αλλά είναι περισσότερο γνωστή για τα πολυτελή και σουρεάλ σουαρέ της.

Κυριάρχησε στη διεθνή σκηνή των glitterati από τη δεκαετία του 1920 μέχρι το θάνατό της το 1963.

Η λίστα των καλεσμένων της περιλάμβανε βασιλικά πρόσωπα, την υψηλή κοινωνία και τις πιο διάσημες και διαβόητες προσωπικότητες της εποχής, και τα πάρτι της είχαν σχεδόν πάντα ένα θέμα.

Στο Παρίσι, το 1927, διοργάνωσε ένα πάρτι «Έλα όπως είσαι», όπου οι καλεσμένοι έπρεπε να φτάσουν ντυμένοι όπως ήταν τη στιγμή έλαβαν την πρόσκλησή τους.

Έστελνε προσκλήσεις όλες τις ώρες, οπότε κάποιοι καλεσμένοι έφτασαν με casual ρούχα, κάποιοι με πιτζάμες και άλλοι απλώς με το πάνω μέρος ενός σμόκιν.

Διοργάνωσε ένα «πάρτι μίσους», όπου οι καλεσμένοι έπρεπε να έρθουν ντυμένοι ως η αρχέγονη νέμεσή τους. Εκείνη πήγε ντυμένη ως βασιλιάς Φαρούκ της Αιγύπτου. Εκείνος της είχε κάνει προηγουμένως μήνυση για δυσφήμιση και η Έλσα απλά δεν το δέχτηκε.

Στο Παρίσι, το 1927, διοργάνωσε ένα πάρτι «Έλα όπως είσαι», όπου οι καλεσμένοι έπρεπε να φτάσουν ντυμένοι όπως ήταν τη στιγμή έλαβαν την πρόσκλησή τους

Η Έλσα Μάξγουελ έδινε τα καλύτερα πάρτι / Photo: YouTube

Σουρεαλισμός και πρωτοπορία

Η Έλσα Μάξγουελ εφηύρε το κυνήγι θησαυρού. Πραγματικά. Ήταν το 1927 στο Παρίσι, για άλλη μια φορά, και αυτό που ακολούθησε ήταν κατηγορίες για κλοπές, τραυματισμούς και ταραχές σε όλη την πόλη, σκηνικά για τα οποία ο κόσμος μιλάει ακόμα.

Πραγματοποίησε άλλο ένα πάρτι στη Νέα Υόρκη γύρω στις Απόκριες του 1933. Οι παρευρισκόμενοι στο πάρτι είχαν μιάμιση ώρα στη διάθεσή τους για να συλλέξουν όσο το δυνατόν περισσότερα αντικείμενα από την παρακάτω λίστα:

«Μια ζωντανή κατσίκα (χωρίς πολιτικά φρονήματα) –την μπανέλα από το κεφάλι της πιο ευγενικής οικοδέσποινας της Νέας Υόρκης- μια τρίχα από το μουστάκι του Κέρμιτ Ρούσβελτ (αν επιτρέπει τέτοια οικειότητα)- μια ζωντανή χελώνα- την πιο όμορφη γυναίκα της Νέας Υόρκης που δεν ήταν ακόμη παρούσα στο πάρτι- ένα μπουκάλι καλής σαμπάνιας που δεν είχε ανοίξει μέχρι να περάσει από τους κριτές, οποιοδήποτε πουλί (όχι καναρίνια ή κοινά σπουργίτια)- τον μελλοντικό δήμαρχο της Νέας Υόρκης, ή την υπογραφή του με σημερινή ημερομηνία- το υπογεγραμμένο μπούστο ή το «step in» μιας από τις πιο δημοφιλείς ηθοποιούς της Νέας Υόρκης- την προσωπική λίστα επισκεπτών της δεσποινίδας Juliana Cutting- μια αναμμένη κόκκινη λάμπα ή φανάρι- το κόκκινο γαρύφαλλο του Clifton Webb στο Music Box- το μαντήλι με τα αρχικά του πιο γοητευτικού και τίμιου τραπεζίτη της Νέας Υόρκης- τρεις κόκκινες τρίχες από το κεφάλι μιας κυρίας- μια μοβ χτένα- μια ζωντανή μαϊμού- ένα παπούτσι του Jimmy Durante- οποιοδήποτε αχρησιμοποίητο ξένο γραμματόσημο- ένα ποδήλατο».

Παρέμεινε μια κρυφή λεσβία σε όλη της τη ζωή, ενώ συνήθιζε να επισημαίνει τους «κινδύνους της ομοφυλοφιλίας»

Διοργάνωνε «πάρτι μίσους» / Photo: YouTube

Μια κρυφή λεσβία σε όλη της τη ζωή

Η προσέγγιση της Έλσας Μάξγουελ στην ψυχαγωγία ήταν απροκάλυπτη από την κορυφή ως τα νύχια. Ήταν επιδέξια στο να κάνει τους καλεσμένους της να αισθάνονται άνετα και προσέφερε πάντα μια αξέχαστη εμπειρία.

Για να το θέσουμε συνοπτικά: ήταν επαγγελματίας στο να διασκεδάζει.

Παρά το πόσο υπέροχη, παράξενη και καταπληκτική ήταν η Μάξγουελ, ο εσωτερικός και ο εξωτερικός της κόσμος δεν ευθυγραμμίστηκαν ποτέ.

Παρέμεινε μια κρυφή λεσβία σε όλη της τη ζωή, ενώ συνήθιζε να επισημαίνει τους «κινδύνους της ομοφυλοφιλίας».

Μιλούσε ακατάπαυστα για τη σημασία της σωματικής ομορφιάς στους άλλους, ενώ έβριζε δημοσίως τη δική της εμφάνιση.

Ισχυριζόταν ότι οι φίλοι και οι σχέσεις ήταν το πιο σημαντικό πράγμα γι’ αυτήν, ωστόσο διοργάνωνε «πάρτι μίσους» και βρισκόταν πάντα στο επίκεντρο -περισσότερων από το μερίδιο που της αναλογούσε- σε κοινωνικές διαμάχες.

Πώς να ένιωθε άραγε αν έμενε κάποια στιγμή μόνη της. «Φαίνεται ότι ήταν πάντα σε σύγκρουση με τον εαυτό της, σε σημείο που θα μπορούσε να είχε πάει ως Έλσα Μάξγουελ στο πάρτι μίσους, αντί για τον βασιλιά Φαρούκ» έλεγαν όσοι τη γνώριζαν.

Με την Μέριλιν Μονρόε / Photo: Public Domain

«Κάνω εχθρούς επίτηδες»

Αυτή τη σύγκρουση με τον εαυτό της η Μάξγουελ την εκμεταλλεύτηκε οικονομικά. Μπήκε σε έναν κόσμο όπου κανονικά δεν θα γινόταν ποτέ αποδεκτή και κυριάρχησε πλήρως.

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η Έλσα πέθανε ως μια ευτυχισμένη γυναίκα και σίγουρα άφησε μια εντυπωσιακή κληρονομιά.

Δεν ήταν αντίθετη στο να έχει εχθρούς, στην πραγματικότητα είπε κάποτε: «Κάνω εχθρούς επίτηδες. Είναι η πικάντικη σάλτσα στο πιάτο της ζωής μου».

Η Έλσα Μάξγουελ επέστρεψε στην Νέα Υόρκη στις αρχές του 1930 και μετακόμισε στο Χόλιγουντ το 1938. Εκεί διαφοροποίησε τη καριέρα της γράφοντας και παίζοντας σε όχι και τόσο επιτυχείς κινηματογραφικές παραγωγές, κάνοντας εκπομπές στο ραδιόφωνο («Elsa Maxwell’s Party Line»), συνθέτοντας περίπου 80 τραγούδια, και δίνοντας ομιλίες.

Αργότερα έκανε εμφανίσεις στην εκπομπή του Τζακ Πάαρ «Tonight». Και βέβαια συνέχισε να οργανώνει πάρτι για εξέχουσες προσωπικότητες με βασική καλεσμένη αυτή την ίδια.

Πέθανε την 1  Νοεμβρίου 1963, στη Νέα Υόρκη.