Πολιτικοί και κόμματα δίνουν ολόκληρες περιουσίες για επικοινωνιολόγους που θα εμπνευστούν τα πιο αποτελεσματικά προεκλογικά μηνύματα.

Μόνο που μια νέα αμερικανική μελέτη δείχνει ότι οι επαγγελματίες της πολιτικής δεν είναι καλύτεροι από τον μέσο πολίτη στο να προβλέπουν ποια μηνύματα θα πείσουν τους ψηφοφόρους.

Η μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση PNAS συνέκρινε μέλη του κοινού με επικοινωνιολόγους, άλλους επαγγελματίες που εργάζονται σε προεκλογικές καμπάνιες, δημοσκόπους και μέλη ομάδων άσκησης πίεσης.

Οι επιδόσεις των επαγγελματιών της πολιτικής ήταν ελάχιστα καλύτερες από ό,τι θα ήταν αν οι προβλέψεις τους δίνονταν στην τύχη, προκύπτει από την ανάλυση.

«Διαπιστώσαμε ότι ούτε οι επαγγελματίες της πολιτικής ούτε το ευρύ κοινό είναι ιδιαίτερα ακριβείς στο να προβλέπουν ποια μηνύματα είναι πιο αποτελεσματικά από άλλα» σχολίασε σε δελτίο Τύπου ο Τσόσουα Κάλα του Πανεπιστημίου του Γέιλ, ο οποίος συνυπογράφει τη μελέτη με δυο συνεργάτες του στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ.

«Ο Τραμπ θα το φτιάξει» γράφει το πανό σε προεκλογική συγκέντρωση στη Βόρεια Καρολίνα (Reuters)

Μαζικό πείραμα

Στο πείραμα συμμετείχαν 1.542 επαγγελματίες της πολιτικής και 21.247 πολίτες, οι οποίοι κλήθηκαν να προβλέψουν την πειστικότητα 172 γραπτών προεκλογικών μηνυμάτων για 21 επιμέρους πολιτικά θέματα, ανάμεσά τους η νομιμοποίηση της κάνναβης, η διαγραφή των φοιτητικών δανείων και η ενίσχυση της συνοριακής επιτήρησης.

Η πειστικότητα των μηνυμάτων, τα οποία συλλέχθηκαν από διάφορες πηγές όπως οι λογαριασμοί πολιτικών στα social media, αξιολογήθηκε ανεξάρτητα με ένα δεύτερο πείραμα, στο οποίο 23.000 εθελοντές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες.

Η πρώτη ομάδα κλήθηκε να διαβάσει προεκλογικά μηνύματα για τρία διαφορετικά ζητήματα, ενώ η ομάδα ελέγχου κανένα μήνυμα. Στη συνέχεια οι εθελοντές και των δύο ομάδων ρωτήθηκαν για τις θέσεις τους σχετικά με τα εν λόγω ζητήματα. Οι 67.215 απαντήσεις που συγκεντρώθηκαν χρησιμοποιήθηκαν ως ανεξάρτητο, αντικειμενικό μέτρο της πειστικότητας κάθε μηνύματος.

«Ψηφίστε υπέρ της ελευθερίας», ένα από τα σλόγκαν σε προεκλογική συγκέντρωση της Κάμαλα Χάρις (Reuters)

Η ανάλυση έδειξε ότι οι επαγγελματίες της πολιτικής δεν ήταν καλύτεροι στις προβλέψεις τους, παρά το γεγονός ότι το 91% εξ αυτών δήλωσε ότι συμμετέχει ενεργά στην παραγωγή προεκλογικών μηνυμάτων.

Οι επιδόσεις τους, όπως και οι επιδόσεις των απλών πολιτών, μετά βίας ξεπερνούσαν τις επιδόσεις που θα περίμενε κανείς αν οι προβλέψεις ήταν τυχαίες.

Επιπλέον, οι πιο έμπειροι επικοινωνιολόγοι δεν είχαν καλύτερες επιδόσεις από τους πιο άπειρους.

Τα ευρήματα, λένε οι ερευνητές, υποδεικνύουν ότι, αντί να βασίζονται στη διαίσθησή τους, οι πολιτικοί και οι επικοινωνιολόγοι θα πρέπει να στραφούν σε τεχνικές που προτείνει η επιστήμη δεδομένων.

Όπως είπε ο δρ Κάλα, «το βασικό μήνυμα είναι ότι οι επαγγελματίες της πολιτικής έχουν διαθέσιμα εργαλεία που θα τους βοηθούσαν να αναγνωρίσουν τα αποτελεσματικά μηνύματα χωρίς να βασίζονται στη διαίσθησή τους.

»Θα μπορούσαν να κάνουν πειράματα δημοσκοπήσεων όπως κάναμε κι εμείς στη μελέτη. Βλέπουμε κάποιες προεκλογικές καμπάνιες να το κάνουν ήδη, και υποψιάζομαι ότι στο μέλλον θα υιοθετήσουν κι άλλοι αυτές τις τεχνικές».