Ο Ματ Ντίλον στα 60 του – «Κάποιες πόρτες κλείνουν επειδή μεγαλώνεις, άλλες ανοίγουν»
Με αφορμή την εμφάνισή του στο 65ο ΦΚΘ για το πολύκροτο ριμέικ του αμφιλεγόμενου «Τελευταίο τανγκό στο Παρίσι» βυθιστήκαμε στον χρόνο και στις αναμνήσεις από ένα διαχρονικό «νεανικό» crush.
- Δημήτρης Κόκοτας: Είμαστε αισιόδοξοι λέει η σύζυγός του
- Νετανιάχου: Δεν δέχεται τερματισμό του πολέμου με τη Χαμάς στην εξουσία – Άφησε «παράθυρο» για μερική συμφωνία
- Τεχνητή νοημοσύνη και ωδή στο γυμνό: Αυτές ήταν οι πιο τολμηρές φωτογραφίες την χρονιά του 2024
- Πρόστιμα και επιπλέον φόροι για όσους δεν κλείσουν εκκρεμότητες μέχρι το τέλος του χρόνου
Ταλαντούχος ηθοποιός, διακριτικός άνθρωπος με ήρεμο πνεύμα και ουσιαστική γοητεία, ο Ματ Ντίλον πρωταγωνιστεί στην ταινία «Being Maria» (Την Έλεγαν Μαρία) της Ζεσικά Παλούντ, ένα πολυαναμενόμενο ριμέικ του θρυλικού «Τανγκό στο Παρίσι», υποδυόμενος τον ρόλο του Μάρλον Μπράντο.
Την Κυριακή, 3 Νοεμβρίου, βρέθηκε σε ένα κατάμεστο Ολύμπιον για να παρουσιάσει τη νέα αυτή ταινία του, στα πλαίσια του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο, οι συνδέσεις με την Ελλάδα δεν τελειώνουν εδώ για τον Ματ Ντίλον, ο οποίος πρωταγωνιστεί, επίσης, στην ταινία «Haunted Heart» (Στοιχειωμένη Καρδιά), την τελευταία ταινία του Ισπανού σκηνοθέτη Φερνάντο Τρουέμπα, η οποία γυρίστηκε στο ελληνικότατο Τρικέρι του Παγασητικού Κόλπου.
Ο υποψήφιος για Όσκαρ ηθοππιός αποτελεί παράδειγμα για το πώς ο χαρακτήρας μετράει και αξίζει περισσότερο από το σταριλίκι.
«Ένα από τα πράγματα που έχω ανακαλύψει, καθώς μεγαλώνουμε, είναι ότι μπορούμε να χειριστούμε περισσότερο την πολυπλοκότητα και πώς να διαβάζουμε καταστάσεις»
«Δε μπορείς να προσποιηθείς την εμπειρία της ζωής»
«Μην πας εκεί», προειδοποιεί ο Ματ Ντίλον, όταν ο δημοσιογράφος της EL PAÍS τον ρωτάει για την ηλικία του, μια μέρα του Μαΐου στο μπαρ ενός ξενοδοχείου στο Παρίσι.
Ο Ματ Ντίλον, το εφηβικό είδωλο της δεκαετίας του 1980 και ελκυστική φιγούρα του grunge τη δεκαετία του 1990 έχει αγκαλιάσει τα 60 του χρόνια χωρίς ενδοιασμούς.
«Κάποιες πόρτες κλείνουν επειδή μεγαλώνεις, άλλες ανοίγουν» ανασηκώνει τους ώμους του.
«Ένα από τα πράγματα που έχω ανακαλύψει, καθώς μεγαλώνουμε, είναι ότι μπορούμε να χειριστούμε περισσότερο την πολυπλοκότητα και πώς να διαβάζουμε καταστάσεις, σύνθετες καταστάσεις. Επειδή έχουμε ζήσει. Δε μπορείς να προσποιηθείς την εμπειρία της ζωής».
«Ο φόβος όλων των ηθοποιών», εξομολογείται, «είναι ότι θα γίνουμε τυποποιημένοι. Κανείς δεν θέλει να είναι τυποποιημένος. Αλλά αναπόφευκτα, όλοι είναι τυποποιημένοι»
Ένα είδος Τζέιμς Ντιν της δεκαετίας του 1980
Ήταν το 1983 όταν ως έφηβος, έπαιξε σε δύο κλασικές πλέον ταινίες του Φράνσις Φορντ Κόπολα, τους Αουτσάιντερ και τον Αταίριαστο.
Εξαιτίας αυτών των ερμηνειών, κατατάχθηκε ως ένας συγκεκριμένος τύπος ηθοποιού, ένα είδος Τζέιμς Ντιν της δεκαετίας του 1980, που ήταν όμορφος, σκληρός και εκρηκτικός, αλλά με μια ευάλωτη πλευρά.
Δεν του ήταν εύκολο να ξεφύγει από αυτή την εικόνα.
Σήμερα, ωστόσο -με πολλές επιτυχίες και αποτυχίες στο ενεργητικό του- δεν υπάρχει λόγος να εξαπατά τον εαυτό του.
Είναι ένας βετεράνος του Χόλιγουντ που δεν έχει κερδίσει ποτέ Όσκαρ, αν και, το 2005, ήταν υποψήφιος στην κατηγορία καλύτερου β’ ανδρικού ρόλου για την ταινία Crash, σε σκηνοθεσία Πολ Χάγκις.
Μπορεί να πει, με ένα μισοχαμόγελο, ότι «κανείς δεν ξέρει πραγματικά ποιος είμαι».
«Ο φόβος όλων των ηθοποιών», εξομολογείται, «είναι ότι θα γίνουμε τυποποιημένοι. Κανείς δεν θέλει να είναι τυποποιημένος. Αλλά αναπόφευκτα, όλοι είναι τυποποιημένοι.
»Ούτε ο Μάρλον Μπράντο δεν μπόρεσε να ξεφύγει από το να είναι ο Μάρλον Μπράντο».
To trailer του Αταίριαστου
Καρδιοκατακτητής με χιούμορ
Στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του στην EL PAÍS, ο Ματ Ντίλον παρήγγειλε έναν διπλό εσπρέσο και έναν χυμό. Έπρεπε λέει να φροντίσει το κρυολόγημά του.
Μόλις είχε φτάσει από τις Κάννες, ίσως αρρώστησε εκεί, σκέφτεται. Ίσως σε κάποια βόλτα με το πλοίο ή επειδή ήρθε σε επαφή με τόσο πολύ κόσμο στο φεστιβάλ κινηματογράφου. Είναι με το ένα πόδι στη Νέα Υόρκη και με το άλλο στην Ευρώπη, ζει ανάμεσα στις δύο ηπείρους και εργάζεται και στις δύο.
Η φωνή του ακούγεται πιο βαθιά από ό,τι συνήθως.
«Ήθελα έναν ηθοποιό που να είναι ελκυστικός» θα πει ο σκηνοθέτης της Στοιχειωμένης Καρδιάς, Φερνάντο Τρουέμπα, «που να είναι ένας από αυτούς τους τύπους που έχουν αυτό το ρομαντικό στυλ του καρδιοκατακτητή, αλλά με μια ενοχλητική πλευρά, κάποιον που θα μπορούσε να είναι ακόμα και τρομακτικός.
»Και, ξαφνικά, είπα στον εαυτό μου, “κανείς δεν είναι καλύτερος για αυτό από τον Ματ Ντίλον”. Είχε ξεκάθαρα και τα δύο στοιχεία. Και έπειτα, είχε την αίσθηση του χιούμορ του, κάτι που είδα στο Κάτι Τρέχει με τη Μαίρη, του 1998.
»Ήταν ικανός να είναι αστείος. Του τηλεφώνησα και, καθώς γνωρίζαμε ήδη ο ένας τον άλλον, ήταν πιο εύκολο».
Trailer της Στοιχειωμένης Καρδιάς
«Δεν κρύβομαι από τίποτα. Βγαίνω έξω, βλέπω ανθρώπους, δεν απομονώνομαι. Η αλήθεια να λέγεται: Δεν έγινα ηθοποιός από ναρκισσισμό ή εξωστρέφεια»
Ο Ματ Ντίλον ζει μια απλή ζωή
Ο Ματ Ντίλον είναι κάποιος που βρίσκεται στο προσκήνιο από τότε που ήταν έφηβος.
Τελικά, ως ενήλικας ανέπτυξε μια καριέρα με σκαμπανεβάσματα, χωρίς ποτέ να φτάσει στο επίπεδο άλλων συναδέλφων του από τη θρυλική γενιά του, όπως ο Τομ Κρουζ, για παράδειγμα.
Ήταν δύσκολο γι’ αυτόν να ξεφύγει από την εικόνα του;
«Δεν είμαι κάποιος που αναζητάει τα φώτα της δημοσιότητας», λέει. «Προβάλλω τον εαυτό μου όταν χρειάζεται – είναι μέρος του επαγγέλματος – αλλά και πάλι, έχω ζήσει μια απλή ζωή.
»Δεν κρύβομαι από τίποτα. Βγαίνω έξω, βλέπω ανθρώπους, δεν απομονώνομαι. Η αλήθεια να λέγεται: Δεν έγινα ηθοποιός από ναρκισσισμό ή εξωστρέφεια.
»Πολλοί άνθρωποι γίνονται ηθοποιοί επειδή θέλουν να παίξουν, αλλά για μένα το σημαντικό για να είμαι ηθοποιός ήταν να μεταδώσω κάτι, να ανταλλάξω κάτι για την ανθρώπινη φύση με το κοινό.
»Ήμουν περισσότερο περίεργος για την ανθρώπινη φύση και τον κόσμο παρά για την υποκριτική».
«Ξεκίνησα να παίζω σε πολύ μικρή ηλικία, γεγονός που με κάνει να καταλαβαίνω τι πέρασε η Μαρία Σνάιντερ. Ξέρω αυτό το συναίσθημα του να μην σε σέβονται καθόλου»
Trailer της ταινίας Την Έλεγαν Μαρία
Ο Ματ Ντίλον και η Μαρία Σνάιντερ
«Ξεκίνησα να παίζω σε πολύ μικρή ηλικία, γεγονός που με κάνει να καταλαβαίνω τι πέρασε η Μαρία Σνάιντερ. Ξέρω αυτό το συναίσθημα του να μην σε σέβονται καθόλου», λέει στην EL PAÍS, επισημαίνοντας ότι έκανε το ντεμπούτο της όταν ήταν μόλις 15 ετών.
«Αλλά δεν μπορώ να μιλήσω για την εμπειρία της -που ήταν πολύ ακραία- επειδή προδόθηκε από τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάστηκε».
Οι εμπειρίες της Σνάιντερ αποτυπώνονται στην ταινία Being Maria, συμπεριλαμβανομένων των παγίδων που έστησαν ο Μπερνάντο Μπερτολούτσι και ο Μάρλον Μπράντο στη νεαρή 19χρονη ηθοποιό κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του Τελευταίου Τανγκό στο Παρίσι.
Υπήρξε μια διαβόητη σκηνή στην ταινία, στην οποία ο χαρακτήρας του Μπράντο σοδομίζει τη Σνάιντερ. Ο σκηνοθέτης και ο πρωταγωνιστής έκρυβαν από τη Σνάιντερ τις λεπτομέρειες για το τι επρόκειτο να γυριστεί.
Η κακοποίηση είχε ως αποτέλεσμα να υποστεί τραύμα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο Ματ Ντίλον στο 65ο ΔΚΘ
«Φυσικά, απόψε βρίσκομαι εδώ ως ο μοναδικός εκπρόσωπος της ταινίας Την έλεγαν Μαρία» θα πει την Κυριακή, 3 Νοεμβρίου ο Ματ Ντίλον στο Φεστιβάλ Θεσσαλονικής, όπου παρουσιάστηκε η ταινία.
«Δυστυχώς, τόσο η σκηνοθέτις Ζεσικά Παλούντ όσο και η πρωταγωνίστρια Αναμαρία Βαρτολομέι
δεν κατάφεραν να παρευρεθούν. Είμαι φοβερά περήφανος που είμαι κομμάτι αυτής της ταινίας.
»Δεν μπόρεσα να αντισταθώ στην πρόταση να συμμετάσχω γιατί μου άρεσε πολύ το σενάριο.
Πραγματεύεται ένα αρκετά αμφιλεγόμενο ζήτημα, αλλά πιστεύω πως πρόκειται για μια αξιόλογη
απόπειρα απόδοσης μιας συγκεκριμένης οπτικής στη μεγάλη οθόνη.
»Το να δουλεύω με την Αναμαρία Βαρτολομέι, μια πολύ ταλαντούχα ηθοποιό, ήταν πραγματικά υπέροχη εμπειρία. Αυτός ο ρόλος ήταν ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που έχω κάνει στην καριέρα μου, αλλά ήταν και μια πρόκληση την οποία αποδέχτηκα».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η ατάκα που λατρεύει ο Ματ Ντίλον από το Την Έλεγαν Μαρία
Λίγο πριν κλείσει τη συνέντευξή του στην EL PAÍS, ο Ματ Ντίλον ερμηνεύει μια σκηνή που τελικά κόπηκε από το Being Maria.
Ενώ υποδύεται τον Μπράντο, λέει: «Vous trouvez qu’il me va comment, ce manteau? Parce que j’ai pris sept kilos et j’ai demandé la couturière de le coudre, histoire de ne pas rassembler un roast-beef dans sa ficelle».
Τα λέει αυτά σε μια δύσκολη γαλλική γλώσσα, με έντονα αμερικανική προφορά, αλλά ωστόσο καταφέρνει να θυμίζει τον Μάρλον Μπράντο.
Η ατάκα μεταφράζεται ως: «Μου πάει αυτό το παλτό; Έχω πάρει επτά κιλά και ζήτησα από τη μοδίστρα να το διορθώσει, ώστε να μη μοιάζω με ψητό μοσχάρι σε σπάγκο».
Αφού το απαγγείλει, αναφωνεί: «Λατρεύω αυτή την ατάκα, μου πήρε πολύ καιρό να την μάθω».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις