H Πάτι Σμιθ και o Ρόμπερτ Μάπλθορπ μοιράστηκαν μια εκθαμβωτική ιστορία αγάπης, που σημαδεύτηκε από την υπερβολή και την τέχνη.

Στις 3 Ιουλίου του 1967, η 20χρονη Πατρίσια Λι Σμιθ έφτασε στη Νέα Υόρκη φορώντας παντελόνι, μαύρο ζιβάγκο, μια παλιά γκρι καμπαρντίνα και μια μικρή ερυθροκίτρινη καρό βαλίτσα που περιείχε πολλά τετράδια, μολύβια ζωγραφικής και ένα αντίτυπο του βιβλίου Εκλάψεις του Ρεμπώ, το οποίο άλλαζε την ήδη ανατρεπτική ζωή της.

Έγκυος στα 19 της, είχε δώσει το μωρό της για υιοθεσία. Μήνες αργότερα, στη Νέα Υόρκη, πήγε στη διεύθυνση που της είχαν δώσει και εκεί, σε ένα δωμάτιο, βρήκε έναν άντρα να κοιμάται σε ένα σιδερένιο κρεβάτι.

«Ήταν χλωμός και αδύνατος με σκούρες μπούκλες, ξαπλωμένος με γυμνό στήθος και με κλωστές από χάντρες γύρω από το λαιμό του

[…]

Σηκώθηκε με μια κίνηση, φόρεσε τα huaraches του και ένα λευκό T-shirt και μου έκανε νόημα να τον ακολουθήσω

[…]

Δεν είχα ξαναδεί κανέναν σαν κι αυτόν», έγραψε 43 χρόνια αργότερα η Πάτι Σμιθ.

Ο νεαρός τη βοήθησε να πάει στο δωμάτιό της και αποχαιρετίστηκαν.

Η Πάτι Σμιθ βρήκε δουλειά σε βιβλιοπωλείο

Λίγες μέρες αργότερα, αφού βρήκε την πρώτη της δουλειά σε ένα από τα βιβλιοπωλεία Brentano’s στο τμήμα κοσμημάτων και χειροτεχνίας, εκείνος ο τύπος εμφανίστηκε στην πόρτα.

Φορώντας λευκό πουκάμισο και γραβάτα, αυτή τη φορά, έμοιαζε «με μαθητή καθολικού σχολείου».

Αγόρασε ένα κολιέ από την Περσία, το αγαπημένο της Πάτι Σμιθ. Καθώς το τύλιγε η Σμιθ τόλμησε: «Μην το δώσεις σε κανένα κορίτσι εκτός από μένα».

Εκείνος χαμογέλασε και είπε: «Δεν θα το κάνω».

Η Πάτι φωτογραφημένη από τον Ρόμπερτ, το 1973

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Nah Er 🔵 (@nah_er_)

Just Kids (2019) – Το βιβλίο της Πάτι Σμιθ

«Θα προσποιηθείς ότι είσαι το αγόρι μου;» τον ρώτησε η Πάτι Σμίθ

Πέρασε μια εβδομάδα και η Πάτι Σμιθ, πεινασμένη και χωρίς μέρος να κοιμηθεί (περνούσε τα βράδια κρυφά μέσα στο μαγαζί, πάνω στο παλτό της -όταν όλοι οι άλλοι έφευγαν αυτή περίμενε κλειδωμένη στο μπάνιο να αδειάσει ο χώρος), δέχτηκε την πρόσκληση για δείπνο από έναν συγγραφέα που τριγυρνούσε για μέρες στο βιβλιοπωλείο και την παρακολουθούσε.

Ξέχασε τη συμβουλή της μητέρας της -«μην πας πουθενά με έναν ξένο»- οδηγούμενη από την πείνα.

Οι δυο τους απόλαυσαν ένα μεγάλο, ακριβό δείπνο και μόλις βγήκαν έξω, ο συγγραφέας την κάλεσε να ανέβει για ένα ποτό.

Απελπισμένη, έψαχνε για μια δίοδο διαφυγής. Από το πουθενά εμφανίστηκε το αγόρι από το σιδερένιο κρεβάτι, το αγόρι με το περσικό κολιέ.

Πήγε κοντά του: «Θα προσποιηθείς ότι είσαι το αγόρι μου;» του ζήτησε.

Πέρασαν τη νύχτα μαζί, πλάι-πλάι και μιλώντας ασταμάτητα. «Ξαφνιάστηκα με το πόσο άνετα και ανοιχτά ένιωθα μαζί του. Αργότερα μου είπε ότι είχε πάρει LSD».

Κοιμήθηκαν ο ένας στην αγκαλιά του άλλου και δεν χώρισαν ποτέ ξανά. Εκείνος προσποιήθηκε ότι ήταν το αγόρι της μέχρι το τέλος.

Πάτι + Ρόμπερτ 

Η Πάτι Σμιθ ήταν ένα «κακό» κορίτσι

O Ρόμπερτ Μάπλθορπ είπε στην Πάτι Σμιθ το όνομά του εκείνο το βράδυ, «Μπομπ», αλλά εκείνη αποφάσισε ότι το Μπομπ δεν του ταίριαζε, οπότε τον φώναζε Ρόμπερτ.

Ρόμπερτ Μάπλθορπ, αυτό ήταν το πραγματικό του όνομα. Το καλλιτεχνικό του όνομα, επίσης, γιατί αυτή είναι μια ιστορία για την απόλυτη αγάπη μεταξύ δύο 20χρονων που, με τον καιρό, θα γίνονταν δύο θρύλοι του 20ού αιώνα.

Αλλά αυτό το τελευταίο δεν έχει καμία σημασία.

Στο Just Kids – ένα ιδιοσυγκρασιακό βιβλίο του 2019, στο οποίο αναλύει την τραχιά και ασυνήθιστη σχέση τους – η Πάτι Σμιθ γράφει ότι εκείνη ήταν ένα κακό κορίτσι που είχε εμμονή με το να συμπεριφέρεται καλά- ενώ εκείνος ήταν ένα καλό αγόρι, που ήθελε πραγματικά να συμπεριφέρεται άσχημα.

Τελικά, το δίδυμο εξαρτήθηκε από τη γενναιοδωρία των φίλων του Ρόμπερτ για να κοιμηθούν κάτω από μια στέγη.

Η Πάτι Σμιθ με τον αδερφό της Τοντ -φωτογραφημένοι από τον Ρόμπερτ Μάπλθορπ 

Έλλειψη χρημάτων και ραγάδες

Για να εξοικονομήσει χρήματα, η Πάτι Σμιθ παρέλειπε τα γεύματα. Ένας συνάδελφος, που ανησυχούσε για το πόσο αδύνατη ήταν, άρχισε να αφήνει ένα κουτί φαγητού με σούπα στην ντουλάπα.

Παρόλο που, όπως γράφει η Πάτι Σμιθ, δεν αμφισβήτησε ποτέ την απόφαση να δώσει το παιδί της για υιοθεσία, «έμαθα ότι το να δίνεις ζωή και να φεύγεις δεν ήταν τόσο εύκολο».

Έκλαιγε τόσο πολύ που ο Ρόμπερτ την αποκαλούσε «Soakie». Είχε, λέει, τόσο στενούς γοφούς που η γέννηση ενός παιδιού είχε κυριολεκτικά ανοίξει το δέρμα της.

Την πρώτη φορά που κοιμήθηκαν μαζί, ο Ρόμπερτ μπορούσε να δει τις ραγάδες που διέσχιζαν την κοιλιά της.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη GOLDIES (@golldies)

«Πώς ξέρεις ότι δεν είσαι γκέι;»

Αυτό που συνέβη μεταξύ τους και γύρω τους, κάτω από αυτούς και πάνω από αυτούς, είναι μια ιστορία τόσο εκπληκτική και εκθαμβωτική που ο μύθος δε φτάνει για να περιγράψει.

Στο μεταξύ, η Πάτι Σμιθ θα γινόταν συνθέτις, τραγουδίστρια, συγγραφέας και ο Ρόμπερτ Μάπλθορπ, που ζωγράφιζε όταν γνώρισε την Πάτι, θα γινόταν διάσημος φωτογράφος.

Έζησαν μαζί στο θρυλικό ξενοδοχείο Chelsea Hotel σε μια εποχή – το 1969 – που η Άντρια Φέλντμαν, ο Λέοναρντ Κοέν, ο Μπομπ Ντίλαν, ο Κιθ Ρίτσαρντς, η Τζάνις Τζόπλιν, ο Τζίμι Χέντριξ, ο Ντίλαν Τόμας και ο Άλεν Γκίνσμπεργκ ζούσαν εκεί ή περνούσαν από το ξενοδοχείο, συχνά-πυκνά.

Καθώς και ο Τζιμ Κάρολ, ο ποιητής (πρεζόνι, απατεώνας, τα πάντα) που έγραψε για τη ζωή του στο The Basketball Diaries, το οποίο αργότερα έγινε ταινία με πρωταγωνιστή τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο.

«Πώς ξέρεις ότι δεν είσαι γκέι;» τον ρώτησε κάποτε ο Ρόμπερτ.

«Επειδή πάντα ζητάω χρήματα» απάντησε ο Κάρολ.

Όταν η Πάτι και ο Ρόμπερτ άρχισαν να έχουν μια πιο στενή, φιλική, λιγότερο σεξουαλική σχέση, αυτή άρχισε να βγαίνει με τον Σαμ Σέπαρντ.

«Αν δεν έρθεις, θα είμαι με έναν άντρα. Θα γίνω ομοφυλόφιλος»

Ο Ρόμπερτ την αντιμετώπισε μια μέρα. Ήθελε να την πάρει μαζί του στο Σαν Φρανσίσκο. «Πρέπει να μάθω ποιος είμαι», είπε. Εκείνη αρνήθηκε.

Εκείνος επέμεινε: «Αν δεν έρθεις, θα είμαι με έναν άντρα. Θα γίνω ομοφυλόφιλος».

Η Πάτι δεν καταλάβαινε: «Δεν υπήρχε τίποτα στη σχέση μας που να με είχε προετοιμάσει για μια τέτοια αποκάλυψη. Όλα τα σημάδια που μου είχε μεταδώσει πλαγίως, τα είχα ερμηνεύσει ως εξέλιξη της τέχνης του. Όχι του εαυτού του».

«Με έχουν κατηγορήσει ότι ντύνομαι σαν απατεώνας, ότι έχω το μυαλό ενός απατεώνα και το σώμα ενός απατεώνα», της έγραψε μήνες αργότερα, ακόμα σοκαρισμένος από τον Καουμπόι του Μεσονυχτίου, μια ταινία για μια απίθανη φιλία μεταξύ δύο απατεώνων.

«Ένιωθε μια βαθιά ταύτιση με τον ήρωα, εμφυσώντας την ιδέα του απατεώνα στο έργο του και στη συνέχεια στη ζωή του», έγραψε η Πάτι Σμιθ.

«Hustler-hustler-hustler-hustler. Υποθέτω ότι αυτό είναι το θέμα μου», είπε αυτός μιλώντας για το μηνιαίο, πορνογραφικό περιοδικό Hustler του Λάρι Φλιντ.

Χρόνια νωρίτερα, ο Ρόμπερτ Μάπλθορπ είχε ασχοληθεί με την πορνεία για να πληρώνει το νοίκι τους.

Ο Ρόμπερτ τράβηξε μια εμβληματική φωτογραφία της τραγουδίστριας: το εξώφυλλο του Horses, του πρώτου άλμπουμ της Πάτι Σμιθ / Photo: Wikimedia Commons

«Χωριστοί δρόμοι μαζί», συνόψισε τη σχέση τους η Πάτι Σμιθ

Ήταν ακόμα μαζί, έμεναν πάντα μαζί με τον δικό τους τρόπο, ακόμα και κάνοντας έρωτα. «Χωριστοί δρόμοι μαζί», συνόψισε τη σχέση τους η Πάτι Σμιθ.

Ο Ρόμπερτ τράβηξε μια εμβληματική φωτογραφία της τραγουδίστριας: το εξώφυλλο του Horses, του πρώτου άλμπουμ της Πάτι Σμιθ.

«Αυτή έχει τη μαγεία», είπε, επιλέγοντας μία από τη σειρά. «Όταν την κοιτάζω τώρα, δεν βλέπω ποτέ εμένα. Βλέπω εμάς», είπε.

Τον Φεβρουάριο του 1989, πολλά, πολλά χρόνια αργότερα από τη σχέση τους, ο Ρόμπερτ Μάπλθορπ, ο οποίος ήταν οροθετικός, συνάντησε την Πάτι Σμιθ με τη νοσοκόμα του.

Τότε, της έκανε μια καταστροφική ερώτηση: «Πάτι, η τέχνη μας έπιασε;».

«Δεν ξέρω, Ρόμπερτ. Δεν ξέρω».

«Πάτι, πεθαίνω. Είναι τόσο οδυνηρό»

Και η Πάτι ήξερε, για πρώτη φορά, ότι το 20χρονο αγόρι που είχε γνωρίσει όταν ήταν φτωχό, ατημέλητο, χαρούμενο που έπαιρνε LSD, το αγόρι που ήταν μαζί της σε όλη της τη ζωή, επρόκειτο να πεθάνει.

Ένα μήνα αργότερα, τηλεφώνησε στο νοσοκομείο, όπως έκανε κάθε βράδυ, για να του ευχηθεί καληνύχτα.

Όμως η μορφίνη τον είχε αποκοιμίσει, και η Πάτι έμεινε στο τηλέφωνο ακούγοντας τη δύσκολη αναπνοή του, υποψιαζόμενη ότι δεν θα άκουγε ποτέ ξανά τη φωνή του.

Τακτοποίησε τα πράγματά της στο γραφείο, που ήταν και του Ρόμπερτ, έβαλε τα παιδιά της στο κρεβάτι, πήγε στο κρεβάτι με τον άντρα της, λέγοντάς του: «Είναι ακόμα ζωντανός», και στη συνέχεια προσευχήθηκε.

Όταν ξύπνησε και κατέβηκε κάτω, μέσα στη σιωπή του σπιτιού, έμαθε ότι ο Ρόμπερτ Μάπλθορπ, είχε πεθάνει.

Λίγα λεπτά αργότερα, χτύπησε το τηλέφωνο.

Η Πάτι Σμιθ θυμάται ότι στην τηλεόραση έπαιζε η Tosca του Πουτσίνι : «Έζησα για την αγάπη, έζησα για την Τέχνη».

*Με στοιχεία από elpais.com | Αρχική Φωτό: Πάτι Σμιθ και Ρόμπερτ Μάπλθορπ / Flickr