65ο ΦΚΘ: Αμερικανικές εκλογές SOS – «Ακολουθώντας» την εισβολή στο Καπιτώλιο τον Ιανουάριο του 2021
Το ντοκιμαντέρ του Μάικλ Πρίμο «Γέννημα-Θρέμμα / Homegrown», που προβλήθηκε στο 65ο ΦΚΘ, αποτυπώνει τη δράση μιας εξτρεμιστικής ομάδας, που οδήγησε τελικά στην εισβολή στο Καπιτώλιο το 2021.
Ανήμερα των κρίσιμων προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ, προβλήθηκε σε μια ειδική προβολή στο 65ο ΦΚΘ, το συνταρακτικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «Γέννημα-Θρέμμα / Homegrown» του Μάικλ Πρίμο.
«Γέννημα-Θρέμμα / Homegrown», ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ
Η ταινία αποτυπώνει τη δράση μιας εξτρεμιστικής ομάδας, η οποία οδήγησε τελικά στην εισβολή στο Καπιτώλιο τον Ιανουάριο του 2021.
Τρεις ένθερμοι –και πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους– υποστηρικτές του Ντόναλντ Τραμπ, οργώνουν τις ΗΠΑ το καλοκαίρι του 2020 με την προσδοκία να οδηγήσουν τον αγαπημένο τους Πρόεδρο στην επανεκλογή. Η ακτιβιστική δράση τους μπορεί να μην είχε το επιθυμητό για τους ίδιους αποτέλεσμα, κατέληξε ωστόσο να έχει κοινό παρονομαστή μία από τις μελανότερες σελίδες στην πολιτική ιστορία της χώρας, την εισβολή στο Καπιτώλιο.
Δεν υπάρχει πιο άμεσος τρόπος να αφουγκραστεί κανείς το μομέντουμ του βαθύτατου διχασμού που μαστίζει τα τελευταία χρόνια τις ΗΠΑ, από τούτο το αφοπλιστικό ντοκουμέντο του Μάικλ Πρέμο. Το Γέννημα-θρέμμα ακολουθεί από απόσταση αναπνοής τα τεκταινόμενα και τους αφανείς (αντι)ήρωές τους, για να αποτυπώσει το πολιτικό χάος και την πόλωση που κανιβαλίζει αργά αλλά σταθερά τα σπλάχνα της αμερικανικής κοινωνίας.
Η έκπτωση του δημοκρατικού διαλόγου, ο θρίαμβος του παραλόγου και της μισαλλοδοξίας, το δογματικής ισχύος παραλήρημα των Αμερικανών συντηρητικών πως οτιδήποτε αριστερότερα της φούσκας τους ισούται με κομμουνισμό, δείχνουν τα δόντια τους απέναντι στο φάντασμα αυτού που κάποτε φάνταζε ένα δομημένο δημοκρατικό σύστημα.
Η επόμενη ημέρα των εκλογών στις ΗΠΑ
Στο τέλος της προβολής του ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε συζήτηση στην οποία συμμετείχαν ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Νικόλας Σεβαστάκης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεαδάκη, και ο δημοσιογράφος και διευθυντής της ΕΣΗΕΜ-Θ Γιάννης Κοτσιφός.
Θέμα συζήτησης η εκλογική αναμέτρηση, αλλά και η επόμενη μέρα τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για τον υπόλοιπο κόσμο.
«Το ντοκιμαντέρ σκιαγραφεί χειροπιαστά διάφορα ζητήματα που εμείς τα συζητάμε σε επίπεδο υποθετικό και λίγο ιδεολογικό. Βλέπουμε τη ζωντανή ιστορία καθώς ξετυλίγεται ή έστω ένα κομμάτι αυτής της ιστορίας», είπε ο κ. Σεβαστάκης.
«Σήμερα μιλάμε μεν για τις εκλογές, αλλά πρέπει να επεκτείνουμε λίγο τη σκέψη μας και να δούμε τα διαφορετικά επίπεδα αυτού του φαινομένου.
Ένα από αυτά είναι η διαμόρφωση ενός κόσμου, ενός μέρους του αμερικανικού λαού. Από τη μια, έχουμε τα πρόσωπα, τις αγωνίες, τους προβληματισμούς και τις συγκρούσεις τους.
Από την άλλη, έχουμε τα πολιτικά και οικονομικά συστήματα, που αφορούν τις διεθνείς σχέσεις».
Μια κρίση έξω από το πολιτικό τοπίο
«Αυτή η σχέση, νομίζω, ανάμεσα στη σύγκρουση διαφορετικών ταυτοτήτων και τα πολιτικά αποτελέσματα αυτής της σύγκρουσης, είναι το κλειδί για να καταλάβουμε αυτή την κρίση, γιατί πρόκειται για μια κρίση που δεν εξαντλείται σε μια πολιτική διαμάχη συμβατικού τύπου.
Είναι μια ταυτοτική, σχεδόν υπαρξιακή, διαμάχη. Γι’ αυτό και έχει χαθεί το πνεύμα συμβιβασμού που υπήρχε ενδεχομένως σε παλαιότερες περιόδους.
Είναι δυνατόν να υπάρξει ξανά μια έννοια πολιτικής κοινότητας ή ζούμε στην εποχή των κατακερματισμένων κοινών;», ανέφερε αρχικά.
Καπιτώλιο 2021
Στη συνέχεια, σχολίασε πως τα όσα συνέβησαν στο Καπιτώλιο τον Ιανουάριο του 2021 αποτελούν σίγουρα ένα σημαντικό συμβάν:
«Η Αμερική, παρόλο που δεν είναι η υπερδύναμη που φανταζόμαστε ή που είχαμε σκιαγραφήσει στα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου, παραμένει η καρδιά του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού και όλων των ιδεολογιών και των τάσεων που πηγάζουν από εκεί.
Σχεδόν αυτονόητα, λοιπόν, η επίθεση στο Καπιτώλιο συνιστά ένα βαρυσήμαντο συμβάν».
Η συζήτηση άνοιξε έπειτα προς το κοινό. Σε σχόλιο σχετικά με την ταυτότητα των υποστηρικτών του Τραμπ, και συγκεκριμένα μερίδας των λευκών Αμερικανών από τις μεσοδυτικές πολιτείες, αλλά και το πώς οι χαμηλές προσδοκίες τους εξωτερικεύτηκαν με την ψήφο στον Τραμπ, ο κ. Κοτσιφός σχολίασε:
«Στην ταινία, κάποιος από τους πρωταγωνιστές λέει: ‘Τα παιδιά μας δεν θα ζήσουν ποτέ τα υπέροχα πράγματα που ζήσαμε εμείς το ’60, το ’70, το ’80’, και αυτό είναι μια διαπίστωση που εκπορεύεται από αυτό το αίσθημα απώλειας και αδικίας, το οποίο είναι τόσο παγιωμένο ώστε να αγνοεί την πρόοδο που τυχόν υπήρξε για τα παιδιά άλλων πληθυσμιακών ομάδων».
Ο κ. Σεβαστάκης συμπλήρωσε: «Αντιδρούν σε αυτή τη φαντασιακή, σε μεγάλο βαθμό κατασκευασμένη και από τους ίδιους, περιφρόνηση. Αντιδρούν με αυτό τον τρόπο, περνώντας από έναν ριζοσπαστισμό των λόγων σε έναν εξτρεμισμό των πράξεων».
- Αλλάζουν όλα στις αυτοδιοικητικές εκλογές; -Πρόταση Λιβάνιου στο συνέδριο της ΚΕΔΕ
- ΕΕ-ΗΠΑ: Ποια είναι τα τέσσερα πιο αδύναμα σημεία της Ευρώπης απέναντι στην προεδρία του Τραμπ
- Στο στόχαστρο της Χάποελ Τελ Αβίβ ο Σπανούλης
- Μια οικογενειακή φίλη θυμάται τα κυριακάτικα γεύματα, το μεγαλείο και τις «ιδιοτροπίες» της Μάγκι Σμιθ
- Καταγγελίες από την πλευρά Κασσελάκη για επιχείρηση ψηφιακής νοθείας ενόψει του Συνεδρίου
- Τετραήμερη εργασία: Ξεκινά πιλοτικά σε υπουργεία και δημόσιους οργανισμούς στην Ιταλία