Παράθυρο για βελτιώσεις σε διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου όπως στη φοροαπαλλαγή για τα ενοίκια αφήνουν ανοιχτό στο υπουργείο Οικονομικών.

«Όλα τα σχόλια που διατυπώνονται κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης του φορολογικού νομοσχεδίου θα ληφθούν υπόψη, θα εξεταστούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες και όσα κινούνται στη σωστή κατεύθυνση θα τα δούμε θετικά» αναφέρουν χαρακτηριστικά πηγές του οικονομικού επιτελείου.

Το φορολογικό κίνητρο για τους ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι θα ρίξουν στην μακροχρόνια μίσθωση κενές κατοικίες ή ακίνητα τύπου Airbnb θα επανεξεταστεί και δεν αποκλείεται να μειωθεί ο χρόνος που ένα ακίνητο είναι κλειστό ή σε καθεστώς βραχυχρόνιας μίσθωσης για να εξασφαλίσει ο φορολογούμενος τριετή απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος για τα ενοίκια που θα εισπράττει για μια τριετία. Ειδικά για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις εξετάζεται ο χρόνος να αρχίσει να μετρά πριν από τις 8 Σεπτεμβρίου, δηλαδή πριν την εξαγγελία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ.

Τα ακίνητα στο φορολογικό νομοσχέδιο

Η διάταξη όπως αποτυπώνεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ορίζει την καθιέρωση τριετούς φοροαπαλλαγής για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και συγκεκριμένα:

Άδικη και παράλογη η αύξηση του τέλους στις μισθώσεις τύπου Airbnb

1. Το εμβαδόν της κατοικίας είναι έως 120 τμ

2. Το εισόδημα προέρχεται από σύμβαση μίσθωσης διάρκειας τουλάχιστον 3 ετών που συνάπτεται μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025

3. Η εκμισθούμενη κατοικία κατά τα φορολογικά έτη 2022, 2023 και, αν η μίσθωση καταρτίζεται το 2025, και κατά το φορολογικό έτος 2024

– έχει δηλωθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ως κενό ακίνητο (έντυπο Ε2) ή δεν

– έχει δηλωθεί ως μισθωμένο ακίνητο ούτε ως κύρια ούτε δευτερεύουσα κατοικία του εκμισθωτή ούτε ως ιδιοχρησιμοποιούμενο ούτε δωρεάν παραχωρούμενο ακίνητο (έντυπα Ε1 και Ε2) ή

– έχει διατεθεί αποκλειστικά για βραχυχρόνια μίσθωση, και οι συναφθείσες βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν δηλωθεί στη φορολογική διοίκηση, ο εκμισθωτής δεν έχει υποβάλει στη φορολογική διοίκηση δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας για το ακίνητο κατά το έτος της μίσθωσης και έως την έναρξη αυτής ή για το ίδιο διάστημα έχει υποβάλει δήλωση βραχυχρόνιας μίσθωσης του ακινήτου.

Τέλος ανθεκτικότητας

Το άρθρο που έχει δεχθεί τα περισσότερα «βέλη» από τους φορολογούμενους είναι το άρθρο 21 το οποίο προβλέπει την αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (πρώην τέλος διαμονής) στα καταλύματα και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Ειδικά, για την αύξηση του τέλους στις μισθώσεις τύπου Airbnb, το οποίο από 1,5 ευρώ αυξάνεται σε 8 ευρώ ανά ημέρα κατά τους μήνες Απρίλιο έως Οκτώβριο, οι πολίτες θεωρούν ότι είναι άδικη και παράλογη καθώς εφαρμόζεται οριζόντια χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η γεωγραφική θέση του ακινήτου ή το ύψος του μισθώματος.

Στα σχόλια οι πολίτες σημειώνουν μεταξύ άλλων ότι:

– «Καταλύματα που ενοικιάζονται 30 και 40 ευρώ, πληρώνουν το ίδιο τέλος ανθεκτικότητας με αυτά που ενοικιάζονται 300 ευρώ τη μέρα».

– «Όσοι νοικιάζουμε ένα δωμάτιο 30 ευρώ την ημέρα στο σπίτι που κατοικούμε θα ζητάμε τέλος ανθεκτικότητας 8 ευρώ; Εντελώς απαγορευτικό, πρέπει οπωσδήποτε να μειωθεί τουλάχιστον για τις περιπτώσεις δωματίου».

– «Η αύξηση του ΤΑΚΚ για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης από 1,5 ευρώ σε 8 ευρώ παράλογη και άδικη. Τα καταλύματα χαμηλού κόστους δεν μπορούν να «σηκώσουν» και να είναι ανταγωνιστικά, αφού το ΤΑΚΚ θα φτάνει παραπάνω από το 30% του κόστους διανυκτέρευσης».

ΠΟΜΙΔΑ

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων σχολιάζοντας τις διατάξεις που αφορούν τα ακίνητα που περιέχονται στο υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών έδωσε στη δημοσιότητα η ΠΟΜΙΔΑ, επισημαίνει τα εξής:

– Η μείωση του χρονικού ορίου για τα κενά και η κατάργησή του για όσα ήταν στη βραχυχρόνια πριν από την πρωθυπουργική εξαγγελία του μέτρου.

– Η 36μηνη φοροαπαλλαγή να αφορά το ακίνητο και όχι τον αρχικό συγκεκριμένο ενοικιαστή, να παραμένει δηλαδή σε ισχύ ακόμη και αν υπάρξει αλλαγή ενοικιαστή για οποιοδήποτε λόγο εντός της τριετίας.

– Η μείωση σε λογικά ποσοστά των βαρύτατων φορολογικών συντελεστών της κλίμακας των μισθωμάτων, που αποτελούν κύρια και πάγια αιτία της αύξησης των ενοικίων.

– Η άμεση ενεργοποίηση της «Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης» του Ν. 4972/2022, ώστε να μπορεί κάθε πραγματικός ενοικιαστής να αποδεικνύει εύκολα και χωρίς κόστος τη φερεγγυότητά του.

– Ο διπλασιασμός των ποσοστών μείωσης του ΕΝΦΙΑ στο 40% και στο 20% για τις κατοικίες με αξία άνω των 500.000 ευρώ, έτσι ώστε να αποτελέσει πραγματικά δελεαστικό κίνητρο για την ασφάλισή τους, η οποία σύντομα θα αποδώσει πολλαπλάσια φορολογικά έσοδα.

– Η απόσυρση της διάταξης για το τέλος “ανθεκτικότητας” και η επανεξέταση εξ αρχής των αλλεπάλληλων επιβαρύνσεων στη βραχυχρόνια μίσθωση, αν μας ενδιαφέρει και η «ανθεκτικότητά» της αλλά και η ¨ανθεκτικότητα» του τουρισμού της χώρας μας. Το τέλος αυτό θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να συναρτηθεί με την τιμή ενοικίασης του καταλύματος, αν δεν θέλουμε να αποτελέσει την αρχή του «τέλους» της βραχυχρόνιας μίσθωσης…

– Ο περιορισμός για τα τρία δημοτικά διαμερίσματα της Αθήνας να υλοποιηθεί μηχανογραφικά από την ΑΑΔΕ, μέσω του αποκλεισμού των ταχυδρομικών κωδικών τους, και όχι να μετατραπεί σε παγίδα ανυποψίαστων ιδιοκτητών ή των φοροτεχνικών τους, για επιβολή τερατωδών προστίμων. Ο δε ο περιορισμός στα διαμερίσματα αυτά να αφορά αποκλειστικά νέα ΑΤΑΚ και όχι νέα Α.Μ.Α.

Η ΠΟΜΙΔΑ κρίνει θετικές κρίνονται τις διατάξεις για:

– Την αύξηση επιδότησης επισκευής κατοικιών και την αυξημένη προκαταβολή του προγράμματος «Ανακαινίζω – Νοικιάζω»,

– Τη χορήγηση χρηματοδοτήσεων υπό τη μορφή δανείου για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών πρώτης κατοικίας και ενεργειακής αναβάθμισης ιδιοκτησιών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

– Την παράταση της αναστολής του φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση ακινήτων και

– Την απαλλαγή από το τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας μέσω οπτικών ινών.

Πηγή: ΟΤ