Booking.com και Meta στο στόχαστρο της Κομισιόν – Τι αλλάζει
Ανοίγει η αγορά αναζήτησης τουριστικών καταλυμάτων – Με πρόστιμο-ρεκόρ 798 εκατ. ευρώ απειλείται ο όμιλος του Ζούκερμπεργκ
- «Λουκέτο» σε βαριά παραβατικό ιδιωτικό σχολείο βάζει το ΥΠΑΙΘ, μετά από καταγγελίες της ΟΙΕΛΕ και γονέων
- Σύσταση καθηγητή του Χάρβαρντ σε Κίεβο: Σταματήστε τις δολοφονίες, δεν σας συμφέρουν
- Χριστουγεννιάτικες διακοπές στο Σαιν-Τροπέ: Γιατί παίρνουν τις παραλίες τέτοιες ημέρες ο Τζορτζ Κλούνεϊ και η Αμάλ;
- Ο γιος της Πάμελα Άντερσον θέλει να καταρρίψει την άποψη της «ξανθιάς βόμβας» για τη μαμά του
Φθινοπωρινή καταιγίδα διώξεων και προστίμων για την εξασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω ψηφιακών εφαρμογών εξαπέλυσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Την Πέμπτη 14 Νοεμβρίου η Booking.com έχασε τη δυνατότητα και το προνόμιο να ζητεί από τους ξενοδόχους να της προτείνουν τις φθηνότερες τιμές για τα καταλύματά τους στην Ευρώπη.
Ταυτόχρονα η Κομισιόν ανακοίνωσε νέο πρόστιμο-ρεκόρ στη Meta λόγω του Facebook Marketplace.
Τι αλλάζει
«Τα ξενοδοχεία είναι πλέον ελεύθερα να προσφέρουν καλύτερες τιμές στον δικό τους ιστότοπο ή σε άλλα μέσα ενημέρωσης, εκτός από την Booking.com», σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Όπως εξηγεί το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP), τον περασμένο Μάιο η δημοφιλής διαδικτυακή πλατφόρμα τουριστικών κρατήσεων συμπεριελήφθηκε στον βραχύ κατάλογο των τεχνολογικών γιγάντων μαζί με τις Alphabet, Amazon, Apple, Meta και Microsoft που υπόκεινται σε νέους, αυστηρότερους κανόνες ανταγωνισμού βάσει του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού για τις ψηφιακές αγορές (DMA).
Στόχος της ΕΕ είναι η απελευθέρωση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρονικών κρατήσεων και η τόνωση του ανταγωνισμού όχι μόνο στον τομέα της φιλοξενίας αλλά και της ενοικίασης αυτοκινήτων και της παροχής άλλων τουριστικών υπηρεσιών.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τουριστικό κλάδο «έχει τη δυνατότητα πλέον να προσφέρει διαφορετικές (και πιθανώς καλύτερες) τιμές και άλλες διευκολύνσεις στον δικό της ιστότοπο ή σε οποιεσδήποτε άλλες πλατφόρμες επιλέξει», υπογραμμίζει σε δελτίο τύπου που εξέδωσε η Επιτροπή.
Όφελος για τον καταναλωτή
Η Κομισιόν διευκρίνισε επίσης ότι «οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των κρατήσεων μέσω Διαδικτύου δεν θα έχουν το δικαίωμα να αυξήσουν τα ποσοστά προμήθειας ή να διαγράψουν άλλες προσφορές από ανταγωνιστές που προσφέρουν διαφορετικές τιμές σε άλλο ιστότοπο».
Η Επιτροπή σημειώνει ότι με τον τρόπο αυτό «οι διάφορες πλατφόρμες και πάροχοι υπηρεσιών θα είναι σε θέση να ανταγωνίζονται μεταξύ τους υπό δικαιότερες συνθήκες, προωθώντας την καινοτομία και μειώνοντας τις τιμές προς όφελος των Ευρωπαίων καταναλωτών».
Η Meta πάλι στο στόχαστρο
Εν τω μεταξύ οι Βρυξέλλες έβαλαν πάλι στο στόχαστρο τον όμιλο εταιρειών του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, Meta, τη φορά αυτή εξαιτίας του μονοπωλιακού, κατά την ΕΕ, τρόπου που λειτουργεί η υπηρεσία μικρών αγγελιών Facebook Marketplace.
Την Πέμπτη οι αρμόδιες για τον ανταγωνισμό υπηρεσίες της ΕΕ ανακοίνωσαν την επιβολή προστίμου-ρεκόρ ύψους 798 ευρώ στον αμερικανικό όμιλο των δημοφιλών Facebook, Instagram και WhatsApp, ο οποίος πάντως άσκησε πάραυτα έφεση την απόφαση.
Ο όμιλος εγκαινίασε το 2016 την πλατφόρμα Facebook Marketplace, όπου οι χρήστες μπορούν να αγοράσουν ή να πουλήσουν «αγαθά ευκαιρίας», κυρίως οικιακής χρήσης. Τρία χρόνια αργότερα οι αντιμονοπωλιακές υπηρεσίες της ΕΕ άρχισαν να ερευνούν για να διαπιστώσουν αν η πλατφόρμα κατέχει ενδεχόμενη δεσπόζουσα θέση στην αγορά.
Το 2021 ξεκίνησε επίσημη έρευνα και το Δεκέμβριο του 2022 η έρευνα έδειξε ότι, όντως, η Meta καταχράται την εμπορική της ισχύ σε ό,τι αφορά το Facebook Marketplace, διότι απλούστατα όλοι οι χρήστες του Facebook έχουν πρόσβαση στην υπηρεσία αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων αγαθών.
Όλα δικά της
«Όλοι οι χρήστες του Facebook έχουν αυτόματα πρόσβαση στο Facebook Marketplace και εκτίθενται τακτικά σε αυτό, είτε το θέλουν είτε όχι», εξήγησε η Επιτροπή. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι ανταγωνιστικές πλατφόρμες «κινδυνεύουν να απομονωθούν δεδομένου ότι ο όμιλος δίνει στο Facebook Marketplace ένα σημαντικό πλεονέκτημα που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν».
Οι Βρυξέλλες κατηγορούν επίσης τη Meta ότι «επέβαλε μονομερώς αθέμιτους εμπορικούς όρους» σε άλλες πλατφόρμες απόρρητων διαφημίσεων που διαφημίζονται στις εφαρμογές της, ιδίως στο Facebook και το Instagram. «Αυτό επιτρέπει στη Meta να χρησιμοποιεί τα δεδομένα που δημιουργούνται προς αποκλειστικό όφελος του Facebook Marketplace», εξηγεί η Επιτροπή.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις