Το σάκε, κρασί από ρύζι, και εθνικό ποτό της Ιαπωνίας, απεικονίζεται σαν το ποτό επιλογής της αριστοκρατίας στο πιο διάσημο λογοτεχνικό έργο της χώρας «Ιστορία του Γκέντζι». Σήμερα η απήχησή του ενισχύεται από την αυξανόμενη διεθνή δημοτικότητα της ιαπωνικής κουζίνας.

Βαθιά σε μια σκοτεινή αποθήκη το σάκε κοιμάται, σε σειρές από γιγάντιες δεξαμενές, που καθεμία περιέχει περισσότερα από 10.000 λίτρα ιαπωνικού κρασιού ρυζιού που είναι προϊόν τεχνικών ζύμωσης που χρονολογούνται περισσότερα από 1.000 χρόνια.

Ο Τζουνιτσίρο Οζάγουα, ο επικεφαλής της 18ης γενιάς της εταιρείας παραγωγής σάκε Ozawa, που ιδρύθηκε το 1702, ελπίζει ότι η κατασκευάστρια σακέ θα κερδίσει την αναγνώριση ως Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της UNESCO, όταν ληφθεί η απόφαση τον επόμενο μήνα.

«Σκεφτόμαστε πάντα τους ανθρώπους που απολαμβάνουν το καλό μας όταν τα καταφέρνουμε. Είμαι τώρα τόσο ενθουσιασμένος, φαντάζομαι τα πρόσωπα όλων των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο», είπε στους δημοσιογράφους την Τετάρτη κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας στο ζυθοποιείο του στα αγροτικά περίχωρα του Τόκιο.

Η ιαπωνική κουζίνα προάγει το σάκε

Οι εξαγωγές σάκε της Ιαπωνίας ανέρχονται σε περισσότερα από 41 δισεκατομμύρια γεν (265 εκατομμύρια δολάρια) ετησίως, με τους μεγαλύτερους προορισμούς να είναι οι ΗΠΑ και η Κίνα, σύμφωνα με την Ιαπωνική Ένωση Κατασκευαστών Sake και Shochu.

Το 2018 οι εξαγωγές ανήλθαν περίπου σε 22 δισεκατομμύρια γεν, ωστόσο εξακολουθούν να αποτελούν ένα μικρό κλάσμα της συνολικής παραγωγής σάκε στην Ιαπωνία.

Η Βραζιλία, το Μεξικό και η Νοτιοανατολική Ασία, καθώς και η Γαλλία και η υπόλοιπη Ευρώπη, αρχίζουν να ασπάζονται το σάκε καθώς εκεί τα ιαπωνικά εστιατόρια κερδίζουν δημοτικότητα,.

Το κλειδί για την παρασκευή σάκε, η οποία διαρκεί περίπου δύο μήνες, συμπεριλαμβανομένης της ζύμωσης και της πίεσης, είναι το ρύζι και το νερό.

Για να ταξινομηθεί το σάκε ως ιαπωνικό προϊόν, το ρύζι θα πρέπει να είναι εγχώριας παραγωγής. Η σχετικά μαλακή ποιότητα του γλυκού νερού στην Ιαπωνία, όπως και οι προμήθειες που παρέχονται από τα δύο πηγάδια στον χώρα παραγωγής της Ozawa, είναι επίσης κρίσιμη.

Κορυφαίο προϊόν της Ozawa είναι το γεμάτο αρώματα Junmai Daiginjo, μια από τις κορυφαίες προσφορές, με 15% περιεκτικότητα σε αλκοόλ και κοστίζει περίπου 3.630 γεν (23 δολάρια) για ένα μπουκάλι 720 ml.

Το Karakuti Nigorizake είναι ακατέργαστο σάκε, θολό και όχι διαυγές όπως το συνηθισμένο, με 17% περιεκτικότητα σε αλκοόλ και μια τραχιά γεύση. Πωλείται για 2.420 γεν ($16) για ένα μπουκάλι 1.800 ml.

Το σάκε σαν ιερό ποτό

Η θρησκευτική χροιά του sake είναι εμφανής στο ζυθοποιείο. Η μεγάλη σφαίρα με φύλλα κέδρου που κρέμεται κάτω από τις μαρκίζες είναι ιερό σύμβολο για τον θεό του σάκε. Στην Ιαπωνία, το σάκε χρησιμοποιείται για εξαγνισμό και εορτασμούς. Ένας γάμος σφραγίζεται με μια γουλιά σάκε από τους συζύγους.

«Το σάκε δεν είναι απλώς ένα αλκοολούχο ποτό. Είναι η ίδια η ιαπωνική κουλτούρα», δήλωσε στο Associated Press ο Χιτόσι Ουτσονομίγια, διευθυντής της Ιαπωνικής Ένωσης Δημιουργών Sake και Shochu.

Ο χαρακτηρισμός Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO δεν αποδίδεται μόνο σε ιστορικά μνημεία, αλλά και σε αιώνιες πρακτικές, όπως προφορικές παραδόσεις, τέχνες του θεάματος, τελετουργίες και φεστιβάλ.

Για να μείνει ζωντανή η παράδοση

Δεν προορίζεται να χρησιμοποιηθεί για εμπορικούς σκοπούς. Ωστόσο, οι ασχολούμενοι με το σάκε δεν κρύβουν την ελπίδα τους ότι θα ενισχύσει τις παγκόσμιες πωλήσεις, βοηθώντας την παράδοση να παραμείνει ζωντανή εν μέσω ανταγωνισμού από μπύρα, κρασί και άλλα σύγχρονα ποτά.

Μεταξύ των προηγούμενων συμπεριλήψεων της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς είναι το θέατρο Kabuki και η αυλική μουσική Gagaku από την Ιαπωνία, το έθιμο «Γενίτσαροι και Μπούλες» της Νάουσας, το κινέζικο σαντούρι guqin και η τεχνική χειροποίητων βιολιών Cremonese από την Ιταλία. Το Washoku, ή ιαπωνική κουζίνα, μπήκε στην λίστα το 2013.

Ένας λόγος για την αυξανόμενη δημοτικότητα του σάκε σε όλο τον κόσμο είναι ότι η απαλή του γεύση ταιριάζει καλά με ποικιλίες φαγητού, όπως σούσι, πικάντικα ασιατικά και δυτικά πιάτα, είπε στο ΑΡ ο Μαξ Ντελ Βίτα, πιστοποιημένος σομελιέ σάκε και συνιδρυτής της The Sake Company, μια εισαγωγική εταιρεία. και λιανοπωλητής στη Σιγκαπούρη.

«Αυτοί οι παρασκευαστές είναι πολιτιστικοί διαχειριστές, που μεταδίδουν τεχνικές μέσω γενεών και συνδυάζουν αρχαίες πρακτικές με αθόρυβη καινοτομία», είπε στο Associated Press. «Το σάκε είναι κάτι περισσότερο από ένα ποτό. Είναι μια ζωντανή ενσάρκωση των εποχιακών ρυθμών, των κοινοτικών αξιών και της καλλιτεχνικής κληρονομιάς της Ιαπωνίας».

Πηγή: ΟΤ