Η Σάντι Λίντερ, η makeup artist που έχει συνεργαστεί με όλες, από την Κρίστι Μπρίνκλεϊ μέχρι την Μπρουκ Σιλντς, μιλάει με τα δικά της λόγια για τη Τζία Καράντζι, η οποία πέθανε στις 18 Νοεμβρίου του 1986, στα 26 της.

Η Σάντι Λίντερ θυμάται το ρομάντζο-έκπληξη που είχαν οι δύο γυναίκες και εικάζει το πώς θα ένιωθε η Τζία Καράντζι, σήμερα, ως μέλος της LGBTQ κοινότητας.

Η Τζία Καράντζι και ο παράδρομος της πασαρέλας

Η Τζία Καράντζι, που συχνά αναφέρεται ως ένα από τα πρώτα σούπερ μόντελ στον κόσμο, είναι ίσως πιο γνωστή απλά ως Τζία (Gia).

Έσκασε στο προσκήνιο στα τέλη της δεκαετίας του 1970, ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, πόζαρε για διάσημους φωτογράφους, βρέθηκε στα εξώφυλλα της Vogue και του Cosmopolitan και πρωταγωνίστησε σε καμπάνιες για τους Dior, Versace και Yves Saint Laurent.

Η ζωή της είχε στολιστεί με όλα τα λαμπιόνια που αναβοσβήνουν γύρω από μια αγαπημένη της μόδας στη Νέα Υόρκη των τελών του ’70 –κανείς δε φανταζόταν ότι θα έσβηναν όλα μεμιάς, τόσο απότομα.

Η Τζία Καράντζι πέθανε από AIDS το 1986 σε ηλικία 26 ετών μετά από μάχη με τον εθισμό στην ηρωίνη που εκτροχίασε την κάποτε καυτή καριέρα της.

Δείτε το βίντεο με τις δύο γυναίκες 

Όταν η Σάντι συνάντησε τη Τζία

Η ιστορία της Τζία Καράντζι, την οποία είδαμε στην ταινία Gia του HBO με πρωταγωνίστρια την Αντζελίνα Τζολί, συνεχίζει να εμπνέει πρωτοσέλιδα και έναν λογαριασμό στο Instagram με χιλιάδες φόλοουερς.

Το 2020, προς τιμήν του μήνα Pride και σε μια χρονιά που θα σηματοδοτούσε τα 60ά γενέθλια της Καράντζι, η θρυλική makeup artist, Σάντι Λίντερ μίλησε στο Hollywood Reporter για τον απρόσμενο έρωτα μεταξύ αυτής και της Τζία, για μια απόδραση στο Σεντ Μπαρτς και την τελευταία φορά που την είδε.

«Μου έκλεισαν μια φωτογράφιση για το Harper’s Bazaar Italia το 1978 με έναν από τους πιο cool φωτογράφους – τον Chris von Wangenheim – στο κτίριο Citicorp, ένα νέο κτίριο εκείνη την εποχή, το οποίο ταίριαζε πολύ καλά στον Chris, ο οποίος ήταν λάτρης του μοντέρνου ντιζάιν.

»Μερικά μοντέλα μπήκαν μέσα και εκεί ήταν κι η Τζία Καράντζι» θυμάται η Σάντι Λίντερ ξεκινώντας την αφήγησή της.

«Η Τζία συστήθηκε και στην αρχή δεν μπορούσα να προφέρω το όνομά της. Γέλασε. Σεβάστηκα τη γοητεία της και την τσαχπινιά της»

Η Τζία Καράντζι στην ακμή της / Photo: Wikimedia Commons

«Ω, είναι μπελάς. Θα είναι μπελά;»

«Η Τζία κάθισε στην καρέκλα και αμέσως έβαλε τα πόδια της πάνω στο τραπέζι του μακιγιάζ» συνεχίζει την ιστορία των δύο γυναικών η Σάντι.

»Πήρε τα πανκ γυαλιά ηλίου μου, τα φόρεσε και άναψε ένα τσιγάρο. Τα έβλεπα όλα αυτά με την άκρη του ματιού μου και θυμάμαι να σκέφτομαι: Ω, είναι μπελάς. Θα είναι μπελάς. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που την είδα.

»Όταν ήρθε η ώρα να κάνω το μακιγιάζ της Τζία, πήγα να κοιτάξω το πρόσωπό της. Είχε ήδη βάλει foundation, αλλά ήταν πολύ άσχημα βαμμένο.

»Είπα, “Τι είναι αυτό; Θα πρέπει να το βγάλω”. Μου είπε ότι το πρακτορείο της είπε να έρθει μακιγιαρισμένη γιατί θα υπήρχαν μερικά κορίτσια στη φωτογράφηση.

»Ήταν μια ωραία χειρονομία, αλλά φαινόταν απαίσιο.

»Η Τζία συστήθηκε και στην αρχή δεν μπορούσα να προφέρω το όνομά της. Γέλασε. Σεβάστηκα τη γοητεία της και την τσαχπινιά της.

»Στάθηκα πίσω από τον Chris καθώς τους παρακολουθούσα να δουλεύουν και οι δύο. Κάποια στιγμή, κάνει ένα νεύμα στην Τζία και εκείνη ρίχνει το πλαϊνό μέρος του φορέματός της από τον έναν ώμο για να αποκαλύψει ένα από τα στήθη της.

»Εκείνος τράβηξε τη φωτογραφία και είναι υπέροχη. Μπορούσες να δεις ότι είναι σταρ. Είχε δύναμη»

»Αυτό ήταν το 1978 και αυτή η κίνηση δεν ήταν μια κίνηση που έκαναν τότε τα μοντέλα της μόδας. Το γυμνό επιτρεπόταν στα ευρωπαϊκά περιοδικά αλλά όχι στην Αμερική, πραγματικά.

»Παρόλα αυτά, η Τζία και ο Chris προφανώς είχαν βρει μια λύση. Είχε ένα ρητό που έλεγε ότι ήταν πάντα έτοιμη να το κάνει “αλλά με γούστο”».

Η Τζία φωτογραφημένη από τη Σάντι 

Η γυμνή φωτογράφιση με τη Τζία Καράντζι

«Είχα κλείσει να κάνω μια φωτογράφηση για την αμερικανική Vogue με τον Chris, τη Τζία Καράντζι και ένα άλλο μοντέλο που ονομαζόταν Lisa Vale.

»Ο Chris ήταν παντρεμένος με ένα πανέμορφο μοντέλο που λεγόταν Regine Jaffry. Όταν πλησίασα το κτίριο του στούντιο του CVW, η Regine ήταν έξω.

»Μου έκανε μια περίεργη ερώτηση: “Πόσο ζυγίζεις;”. Της είπα 45 κιλά και μπήκα μέσα, χωρίς να το πολυσκεφτώ. Έκανα το μακιγιάζ της Τζία και της Lisa Vales. Ήταν μια ωραία φωτογράφιση.

»Ο Chris τις φωτογράφισε μπροστά σε έναν συρμάτινο φράχτη, παρόμοιο με αυτόν που θα έβλεπες σε μια παιδική χαρά.

»Μετά τη φωτογράφιση, μάζευα το μακιγιάζ μου, έτοιμη να φύγω και ο Chris επέστρεψε στο δωμάτιο. Είπε: “Θα κάνω μια προσωπική φωτογραφία, θα την κάνεις εσύ;”.

»Συμφώνησα και αυτός επέστρεψε και είπε: «Με την Τζία;». Είπα και πάλι εντάξει, έφυγε από το δωμάτιο μόνο και μόνο για να επιστρέψει αμέσως με μια άλλη ερώτηση: «Γυμνή;».

»Είχα φρικάρει λίγο. Σε τι είχα μπλέξει; Είχα μόλις επιστρέψει από ένα καλοκαίρι στο Fire Island Pines, όπου ήμασταν όλοι ως επί το πλείστον γυμνοί ή γυμνόστηθες. Ήταν το 1978!».

«Την επομένη της φωτογράφισης, αργά το απόγευμα, χτύπησε το τηλέφωνό μου και ήταν η Τζία. Είχε πολύ διαφορετικό τόνο στη φωνή της. Ακουγόταν σαν να μου την έπεφτε»

Η Τζία Καράντζι σε 80s πόζα / Photo: Wikimedia Commons

Οι εικόνες μιας άλλης, πιο απελευθερωμένης εποχής

«Του είπα απλώς ότι θα φορούσα τις μπότες μου επειδή ήμουν τόσο κοντή και αυτό θα με έκανε να νιώσω καλύτερα.

»Όταν μπήκα στο πλατό, ο στιλίστας φώναξε: “Φοράει τις μπότες της!”. Ο Chris δεν νοιάστηκε. Σκέφτηκα ότι θα ήμουν απλώς ένα σκηνικό – κάποια στη σκιά, που δεν θα φαινόταν ποτέ πραγματικά και θα ήμουν εκεί μόνο για να έχει η Τζία κάποιον να τη συνοδεύει.

»Όταν η Τζία βγήκε στο πλατό, σκαρφάλωσε στον φράχτη και έκανε κάποιες πολύ punk rock κινήσεις. Είχα ένα όραμα στο μυαλό μου για τις πολύ γκλαμουράτες φωτογραφίες που θα έκανε ο Helmut Newton με δύο γυναίκες.

»Αυτό άρχισα να κάνω και η Τζία ακολούθησε το παράδειγμά μου.

»Έχω την αίσθηση ότι η Regine υποτίθεται ότι θα έκανε τη φωτογράφηση με τη Τζία, αλλά έκανε πίσω την τελευταία στιγμή, οπότε ζήτησαν από εμένα.

»Αυτές είναι απλώς οι σκέψεις μου μετά από τόσα χρόνια. Αυτές οι φωτογραφίες που δεν μπορούν ποτέ να αντιγραφούν, ούτε σε ταινίες ούτε σε φωτογραφίες, και είμαι περήφανη που είμαι μέρος της ιστορίας, καθώς, δυστυχώς, είμαι η μόνη που ζει πλέον.

» Ο Chris πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα το 1981. Πριν από το θάνατό του, μου έδωσε δύο υπογεγραμμένες εκτυπώσεις που τις φυλάω σαν θησαυρό».

«Με ρώτησε αν έπρεπε να πάει στη δουλειά εκείνη την ημέρα. Της είπα: “Όχι αν νιώθεις όπως εγώ”. Μόνο χρόνια αργότερα έμαθα ότι είχε στήσει ένα ολόκληρο συνεργείο με φωτογράφο τον Ρίτσαρντ Άβεντον»

Τζία και Σάντι / Photo: X

Όταν η Τζία την έπεσε στη Σάντι

«Την επομένη της φωτογράφισης, αργά το απόγευμα, χτύπησε το τηλέφωνό μου και ήταν η Τζία. Είχε πολύ διαφορετικό τόνο στη φωνή της. Ακουγόταν σαν να μου την έπεφτε.

»Δεν μπορώ να το μιμηθώ τώρα, αλλά ήταν σέξι. Είπε ότι κυκλοφορούσε με ένα καυτό κόκκινο αυτοκίνητο και με ρώτησε αν ήθελα να πάμε μια βόλτα. Εννοώ, τι λες; Ποιος οδηγεί αυτοκίνητο στο Μανχάταν;

»Με πήρε και κάναμε μια βόλτα, σταματώντας μπροστά στο Fiorucci. Έτρεξε μέσα και τρύπησε το ένα της αυτί και εγώ ήμουν απλά μαζί της για τη βόλτα.

»Ένα πράγμα που ανακάλυψα γρήγορα για την Τζία είναι ότι δεν ήθελε να είναι μόνη της. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι εκεί έξω που νομίζουν ότι την ήξεραν καλύτερα από εμένα και γι’ αυτό λένε ότι ήταν μοναχική. Κάνουν λάθος.

»Κατά τη διάρκεια της ημέρας, δούλευε με τους καλύτερους ανθρώπους της δουλειάς, αλλά ας το παραδεχτούμε, στο τέλος της ημέρας, ο καθένας έπαιρνε το δρόμο του.

»Τη νύχτα δεν ήθελε να είναι μόνη της και ήταν μόλις 19 ετών μόνη της στη Νέα Υόρκη.

»Είχε το δικό της διαμέρισμα, αλλά κατέληξε να μένει συχνά μαζί μου επειδή της άρεσα και επειδή ήθελε την εγγύτητα του να έχει μια φίλη. Μου έφερνε λουλούδια και μου τηλεφωνούσε συχνά.

»Δεν ήταν ποτέ μια φλογερή σεξουαλική σχέση αλλά αγαπιόμασταν. Αυτό δεν συνέβη ποτέ ξανά με γυναίκα στη ζωή μου.

»Επομένως, είναι μια σχέση που δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί. Περνούσαμε πολύ χρόνο μαζί, πηγαίναμε σε κλαμπ, εστιατόρια, απλά βγαίναμε συνέχεια. Είχαμε χημεία. Την κατάλαβα.

»Δεν ήμουν αδιάκριτη. Καταλάβαινα τις διαθέσεις της και ένιωθε ασφάλεια μαζί μου».

Η άνοδος και η πτώση της Τζία Καράντζι 

Όταν η Τζία Καράντζι έχασε την ενέργειά της από τον εθισμό

«Σοκαρίστηκα όσο όλοι γύρω μας όταν έμαθα ότι εθίστηκε. Νόμιζε ότι ήταν πιο δυνατή από τα ναρκωτικά.

»Ένα πρωί, καθώς ντυνόταν για να φύγει από το διαμέρισμά μου, ρώτησε: “Τι συνέβη στη φυσική μου ενέργεια;”. Δεν είχε την ενέργεια να ντυθεί στα 20 της χρόνια.

»Τα ναρκωτικά της έπαιρναν τα πάντα. Νόμιζε ότι μπορούσε να πηγαίνει στο σπίτι της μητέρας της τα Σαββατοκύριακα για να καθαρίσει και μετά να επιστρέψει στην πόλη, αλλά αυτό δεν λειτούργησε ποτέ.

»Ήταν η δεκαετία του ’80 και οι άνθρωποι πάντα πρόσφεραν κάτι -ήταν ναρκωτικά για πάρτι. Γλεντούσαμε, πηγαίναμε στο Mudd Club και στο Hurrah.

»Ένα πρωί, αφού είχα βγει σε ένα κλαμπ, άκουσα την Τζία να μιλάει στο τηλέφωνο στην κουζίνα. Ξαφνιάστηκα που ήταν ξύπνια γιατί δεν της άρεσε να σηκώνεται το πρωί.

»Με ρώτησε αν έπρεπε να πάει στη δουλειά εκείνη την ημέρα. Της είπα: “Όχι αν νιώθεις όπως εγώ”. Μόνο χρόνια αργότερα έμαθα ότι είχε στήσει ένα ολόκληρο συνεργείο με φωτογράφο τον Ρίτσαρντ Άβεντον.

»Τι ηλίθιο πράγμα… Η Τζία ήταν σούπερ μόντελ και δεν ήταν λογικό να της το πω, επειδή είχε μια δουλειά να κάνει.

»Η δουλειά την πλήρωνε 5.000 δολάρια και τη θέση της πήρε το πανέμορφο μοντέλο Rosie Vela. Αυτά συμβαίνουν όταν παίρνεις ναρκωτικά, άσχημα πράγματα.

»Συνέβαιναν τόσο συχνά για την Τζία- σύντομα είχε όλο και λιγότερες κρατήσεις».

«Επειδή φαινόταν τόσο καλά, είχα ξεγελαστεί και πίστευα ότι βρισκόταν στο δρόμο της ανάρρωσης. Δεν ήξερα ποτέ ότι είχε AIDS παρά μόνο αργότερα»

Η Τζία έφυγε στα 26 της / Photo: Wikimedia Commons

Η Τζία Καράντζι έμε(ι)νε αξέχαστη

«Είχαμε και καλές στιγμές. Πηγαίναμε μαζί στο Σεν Μπαρτς, το οποίο δεν ήταν ακόμα το χοτ μέρος που έπρεπε να είσαι, όπως είναι σήμερα.

»Θέλω να πω, η Τζία ήταν αξιολάτρευτη. Πήρε ένα αρκουδάκι στην πτήση, φλερτάροντας με τις γυναίκες αεροσυνοδούς. Όταν προσγειωθήκαμε, δεν αισθανόμουν καλά.

»Ήμουν χάλια με έντονες κράμπες. Η Τζία ανέλαβε δράση, νοίκιασε ένα τζιπ και μας οδήγησε στους λόφους του μικρού νησιού. Σταματήσαμε μια φορά για να ζητήσουμε οδηγίες από έναν τύπο στην αυλή του.

»Ήταν εμφανώς συγκινημένος όταν είδε την Τζία, η οποία φορούσε ανδρικό σορτσάκι και ένα φανελάκι. Είχε αυτή την επίδραση σε όλους. Είμαι σίγουρη ότι αυτός ο τύπος στην αυλή του ότι δεν την ξέχασε ποτέ».

Τζία και Σάντι / Photo: YouTube

Η τελευταία φορά που η Σάντι είδε τη Τζία

«Πρέπει να ήταν έτσι όλη της τη ζωή. Χωρίς μακιγιάζ, απλά μια φυσική ομορφιά. Δεν είχε σημασία τι φορούσε. Το γεγονός ότι αγαπούσε τις γυναίκες ήταν απλά ένα μέρος της προσωπικότητάς της.

»Αν σκεφτεί κανείς πού θα βρισκόταν στη ζωή της σήμερα με την LGBTQ κοινότητα, η περηφάνια της θα είχε εξελιχθεί. Η Τζία ήταν πάντα περήφανη. Ποτέ δεν ζήτησε συγγνώμη από κανέναν για το ποιον αγαπούσε ή με ποιον έκανε σεξ.

»Σκέφτομαι πώς πέθανε από AIDS και πώς, εκείνη την εποχή, υπήρχε τέτοιο στίγμα. Δεν ήξερα καν ότι ήταν άρρωστη.

»Κάποια στιγμή γύρω στο 1983 ή το ’84, χτύπησε το κουδούνι της πόρτας μου. Ήταν η Τζία, στεκόταν εκεί και χαμογελούσε.

»Φορούσε ένα κίτρινο κασμιρένιο πουλόβερ – το αγαπημένο της. Κάθισε στον καναπέ μου μαζί μου, ακούμπησε το κεφάλι της στον ώμο μου και έκλαιγε.

»Το πουκάμισό μου έσταζε δάκρυα. Της έλεγα συνεχώς πόσο καλά φαινόταν και αναρωτιόμουν γιατί έκλαιγε. Ήταν το τέλος του ρομάντζου μας. Το ήξερα και το ήξερε κι εκείνη.

»Επειδή φαινόταν τόσο καλά, είχα ξεγελαστεί και πίστευα ότι βρισκόταν στο δρόμο της ανάρρωσης. Δεν ήξερα ποτέ ότι είχε AIDS παρά μόνο αργότερα.

»Μετά από περίπου 30 λεπτά, κοίταξε έξω από το παράθυρο, έγνεψε σε κάποιον στο δρόμο και έφυγε. Δεν θα την ξανάβλεπα ποτέ».