Είναι μια από τις πιο σημαντικές φιγούρες του 20ου αιώνα, «αρχιτέκτονας» της νίκης των συμμάχων στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και από τους πιο διάσημους πρωθυπουργούς του Ηνωμένου Βασιλείου. Ο Ουίνστον Τσώρτσιλ, γνωστός κι ως «Πατέρας της Νίκης», καθόρισε με τις κινήσεις του το (τότε) παρόν και το μέλλον της Ευρώπης. Αλλά, όπως φαίνεται, συνεχίζει να επηρεάζει τις ζωές των ανθρώπων  περίπου έξι δεκαετίες μετά τον θάνατό του.

Η πιο διάσημη φωτογραφία του Ουίνστον Τσώρτσιλ, αυτή που τον είχε βγάλει ο καναδός καλλιτέχνης Γιουσούφ Καρς το 1941, έβαλε σε μπελάδες τον ερασιτέχνη συλλέκτη έργων τέχνης Νικολά Κασινέλι.

Η προσφορά των 5.300 δολαρίων και η περηφάνια

Όλα ξεκίνησαν το 2022, όταν ο ιταλός δικηγόρος πήρε μέρος σε μια online δημοπρασία του οίκου Sotheby’s, προκειμένου να αποκτήσει μια κόπια της διάσημης φωτογραφίας του Γιουσούφ Καρς. Ο οίκος έκανε αποδεκτή την προσφορά των 5.300 δολαρίων και λίγο καιρό αργότερα το απόκτημά του έφτασε στη Τζένοα.

Ο ιταλός δικηγόρος και ερασιτέχνης συλλέκτης έργων τέχνης την τοποθέτησε σε περίοπτη θέση στο σαλόνι του σπιτιού του και μάλιστα, ένα βράδυ προσκάλεσε τους στενούς του φίλους για να θαυμάσουν το απόκτημά του.

Ωστόσο, ένα τηλεφώνημα από τον οίκο Sotheby’s, τρεις μήνες αργότερα θα τον βάλει στο επίκεντρο ενός σκανδάλου και μιας αστυνομικής έρευνας.

Η αλήθεια πίσω από τη φθηνή κόπια

Όπως έγινε γνωστό, οι αρχές του Καναδά ερευνούσαν την κλοπή της αυθεντικής φωτογραφίας του Γιουσούφ Καρς και υπήρχαν υποψίες ότι η φθηνή κόπια που αγόρασε ο Νικολά Κασινέλι ήταν τελικά η original, που κοστίζει μερικά εκατομμύρια δολάρια.

Ο γνωστός φωτογράφος είχε δωρίσει το διάσημο πορτραίτο του Ουίνστον Τσώρτσιλ στο γνωστό ξενοδοχείο Fairmont Fairmont Château Laurier στην Οτάβα του Καναδά. Ωστόσο, το 2022, άγνωστοι αντικατέστησαν την αυθεντική φωτογραφία με ένα πόστερ και τη μετέφεραν στην Ευρώπη για να πωληθεί.

Με κάποιον τρόπο, που οι αρχές δεν έχουν εντοπίσει, κατέληξε να πωλείται ως κόπια από τον  οίκο Sotheby’s με αποτέλεσμα να καταλήξει στα χέρια Νικολά Κασινέλι. Οι ειδικοί εξέτασαν το απόκτημα του ιταλιού δικηγόρου και διαπίστωσαν ότι ήταν η αυθεντική φωτογραφία του Γιουσούφ Καρς.

Ωστόσο η ιστορία περιπλέκεται περισσότερο: καθώς δεν είχε γίνει γνωστή η κλοπή της φωτογραφίας του Ουίνστον Τσώρτσιλ όταν την απέκτησε ο Κασινέλι, η αγοραπωλησία θεωρήθηκε νόμιμη και εκείνος δεν ήταν υποχρεωμένος να την επιστρέψει στο ξενοδοχείο.

«Όμως, ήξερα πως η θέση της ήταν εκεί. Αυτό ήθελε και ο φωτογράφος» δήλωσε ο ιταλός δικηγόρος, ο οποίος σε μια κίνηση ανωτερότητας αποφάσισε να επιστρέψει το έργο στο «σπίτι» του.

«Μια μέρα θα πάω στην Οτάβα να τη δω από κοντά ξανά. Για την ώρα αγόρασα ένα πόστερ της φωτογραφίες και την έχω στο σαλόνι μου, για να μου θυμίζει ότι έστω και για λίγο είχα την αυθεντική».