Φτιάχνοντας το viral: Δέκα χρόνια από τότε που η Κιμ Καρντάσιαν «έσπασε» το διαδίκτυο
Το εξώφυλλο της Κιμ Καρντάσιαν στο Paper Magazine ήταν ένα από τα πρώτα viral.
Μια δεκαετία συμπληρώθηκε από εκείνο το εξώφυλλο της Κιμ Καρντάσιαν που «έσπασε το ίντερνετ». Η φωτογράφισή της για το Paper Magazine τον Νοέμβριο του 2014 αποτελεί σημαντικό σημείο καμπής για την ποπ κουλτούρα και την εξέλιξη της διαδικτυακής δημόσιας σφαίρας.
Το σύνθημα «Break the Internet» δεν ήταν μόνο ένας ευρηματικός τίτλος, αλλά και μια πολιτισμική στιγμή που αντανακλούσε την ολοένα αυξανόμενη επιρροή των social media και την επαναπροσδιορισμένη σχέση μεταξύ διασημοτήτων, κοινότητας και μέσων ενημέρωσης.
Πίσω από το όραμα του εξωφύλλου βρισκόταν ο φωτογράφος και art director Ζαν-Πολ Γκουντ. Το τεύχος του περιοδικού κυκλοφόρησε με δύο εναλλακτικά εξώφυλλα. Στο πρώτο, η Κιμ Καρντάσιαν ντυμένη αλά Audrey Hepburn στο Breakfast at Tiffany’s, κρατά ένα μπουκάλι σαμπάνιας και έχει σταθεροποιήσει ένα ποτήρι στα οπίσθιά της, με τον αφρό της σαμπάνιας να καταλήγει μέσα στο ποτήρι.
Η συγκεκριμένη λήψη είναι ένας φόρος τιμής σε μία από τις γνωστότερες φωτογραφίες του Γκουντ, με τίτλο «The Champagne Incident». Σε εκείνη τη φωτογράφιση του 1976, η Δομινικανή Καρολίνα Μπομόντ, ποζάρει με ένα μπουκάλι σαμπάνια όπως η Κιμ, αν και εκείνη ήταν γυμνή.
Η δεύτερη εκδοχή του εξωφύλλου ήταν πιο προκλητική, καθώς η reality star ποζάρει με την πλάτη στον φακό, γυμνή, με το μαύρο της φόρεμα να πέφτει ακριβώς κάτω από τους γοφούς της.
Αυτή η εμβληματική και, ταυτόχρονα, αμφιλεγόμενη φωτογράφηση, που στόχευε στο να «σπάσει το ίντερνετ», αποτέλεσε σταθμό για τη διαδικτυακή κουλτούρα αλλά και την καριέρα της Κιμ Καρντάσιαν. Μέχρι τότε η influencer και reality star, ήταν η σύζυγος του Κάνιε Γουέστ, μητέρα μιας μοναχοκόρης και δεν είχε λανσάρει ακόμα τις σειρές ρούχων και καλλυντικών της. Όμως, με το εξώφυλλο του Paper, όπως αποδείχθηκε σε λιγότερο από 24 ώρες αργότερα, είχαμε μπει πια σε μία νέα εποχή. Εκείνη του viral και του Instagram.
Μια νέα εποχή – Viral ή τίποτα
Αν και δεν «έσπασε» ακριβώς το διαδίκτυο, το εξώφυλλο είχε τεράστιο αντίκτυπο στον παγκόσμιο κυβερνοχώρο. Καλώς ή κακώς, ήταν μία από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές των 2010s (προσωπικά, θυμάμαι ακόμη και το πού βρισκόμουν όταν το είδα). Την επομένη της κυκλοφορίας, το 1% της συνολικής διαδικτυακής δραστηριότητας στις ΗΠΑ αποτελούσε επισκέψεις στον ιστότοπο του Paper Magazine – χωρίς να μετράμε τις αμέτρητες κοινοποιήσεις, τα stories και τα tweets. Μέσα σε έναν μήνα, 34 εκατομμύρια άνθρωποι είχαν επισκεφθεί τη σελίδα για να δουν το περίφημο εξώφυλλο. Διπλάσιες προβολές από ό,τι συγκέντρωνε το Paper σε έναν χρόνο!
H Κιμ Καρντάσιαν θα σχολίαζε 10 χρόνια αργότερα: «Ήταν τρελό που μετά από 30 χρόνια δουλειάς, προσπαθώντας επίμονα να παρουσιάσουν το μικρό ανεξάρτητο περιοδικό τους σε ένα μεγαλύτερο κοινό, χρειάστηκε μια γυμνή Κίμ Καρντάσιαν για να κάνει το PAPER μια mainstream λέξη εν μία νυκτί. Ανατρέχω σε αυτό το τεύχος του PAPER ως ένα conceptual έργο τέχνης σχετικά με τη φύση του virality».
Από τις πρώτες κιόλας ώρες της κυκλοφορίας, το εξώφυλλο είχε προλάβει να γίνει meme. Δεν ήταν τόσο η γύμνια του εξωφύλλου -δεν είναι η πρώτη φορά που ένας celebrity ποζάρει γυμνός- ήταν το camp στοιχείο της φωτογράφησης και η χιουμοριστική χροιά της πόζας με το ποτήρι της σαμπάνιας.
Ωστόσο, δεν ενθουσιάστηκαν όλοι με το virality της φωτογραφίας. Το Break the Internet συνέπεσε με την αποστολή της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας, οποία θα πραγματοποιούσε μια λεπτομερή μελέτη του κομήτη 67P/Churyumov-Gerasimenko. Όπως μπορείτε να φανταστείτε, αυτό δεν τράβηξε πολύ την προσοχή των μέσων ενημέρωσης εκείνη την εβδομάδα.
Η πρωτοκαθεδρία του Instagram
Από τη στιγμή που το εξώφυλλο «Break the Internet] έγινε viral, ξεκίνησε μια νέα εποχή: η εποχή του Instagram. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα, που μέχρι τότε βρισκόταν σε φάση ανάπτυξης, καθιερώθηκε ως το κεντρικό σημείο συνάντησης για influencers, διασημότητες και brands. Το Instagram έγινε το απόλυτο μέσο, όπου η αισθητική, η αμεσότητα και η ικανότητα των χρηστών να επικοινωνούν μέσω εικόνων και σύντομων βίντεο, συνέθεσαν ένα νέο ψηφιακό οικοσύστημα. Η Κιμ Καρντάσιαν, ως πρωτοπόρος αυτής της προσέγγισης, καθόρισε τη χρήση του Instagram όχι μόνο ως μέσου επικοινωνίας αλλά και ως εργαλείου κέρδους, εγκαινιάζοντας μια περίοδο όπου η πλατφόρμα κυριαρχεί στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη διασημότητα και την προσωπική προβολή.
Η Καρντάσιαν, μέσα από αυτή τη φωτογράφιση, επανέφερε τη συζήτηση γύρω από τη φύση της διασημότητας, κάνοντάς την πιο προσιτή για τον τρόπο που καταναλώνουμε περιεχόμενο. Οι διασημότητες του παραδοσιακού Χόλιγουντ βασίζονταν σε επιτεύγματα και σε μια «απόσταση» από το κοινό τους. Αντίθετα, η Κιμ εκπροσωπούσε τη νέα γενιά, όπου η διασημότητα δεν βασιζόταν αποκλειστικά σε δημιουργικές και επιχειρηματικές δεξιότητες, αλλά στη διαχείριση της προσωπικής ζωής ως εμπορικού προϊόντος.
Η φωτογράφιση αυτή δεν ήταν απλώς μια αισθησιακή καλλιτεχνική έκφραση αλλά μια δήλωση: το σώμα και η εικόνα της Καρντάσιαν είναι ταυτόχρονα αντικείμενα δημόσιας κατανάλωσης και εργαλεία εμπορικής επιτυχίας. Οι επιρροές αυτής της δυναμικής είναι εμφανείς στις μετέπειτα στρατηγικές των influencers, που κατασκεύασαν τη δημόσια παρουσία τους πάνω σε παρόμοιες τεχνικές εκμετάλλευσης του προσωπικού τους brand.
Πριν από το εξώφυλλο αυτό, οι celebrities επικοινωνούσαν με το κοινό κυρίως μέσα από παραδοσιακές πλατφόρμες: μέσα από τις συνεντεύξεις τους, τις τηλεοπτικές τους εκπομπές, τη μουσική ή τις ταινίες τους. Το «Break the Internet» ανέδειξε την ικανότητα μιας φωτογραφίας, κυριολεκτικά μιας στιγμής, να δημιουργεί μια παγκόσμια συζήτηση. Μέσω των social media, το περιεχόμενο δεν περιορίστηκε στις σελίδες του περιοδικού, αλλά έγινε viral, αναδεικνύοντας τη δύναμη των ψηφιακών πλατφορμών.
Το συγκεκριμένο shooting υπογράμμισε τη δύναμη των social media να διαμορφώνουν τάσεις. Η φράση «Break the Internet» υποδηλώνει μια νέα εποχή, όπου το μέτρο της επιτυχίας δεν είναι η ποιότητα του περιεχομένου, αλλά η ικανότητά του να γίνεται viral. Παράλληλα, η αισθητική ματιά έγινε (ακόμη) πιο σωματοκεντρική, στιγματιζοντας τα πρότυπα ομορφιάς της επόμενης δεκαετίας.
Η «επιτυχία» της Καρντάσιαν δεν βρίσκεται απλώς στη viral φύση της, αλλά στο γεγονός ότι αναδεικνύει τον σύγχρονο άνθρωπο ως προϊόν και καταναλωτή μιας νέας εποχής επικοινωνίας.
Πηγή: Grace
- Τραμπ και ελληνοτουρκικά – Τι πιστεύουν οι Έλληνες, ένας πρώην διπλωμάτης των ΗΠΑ και ένας πανεπιστημιακός
- Masdar: Με όχημα την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ σχεδιάζει off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά 6 GW σε Ελλάδα και Ισπανία
- Διαγραφή Σαμαρά: Κάνει ζυμώσεις για κόμμα – Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά
- Μέσω ΑΣΕΠ οι προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία
- Ο Φουκώ διαβάζει Χέγκελ
- Βατικανό: Μπορείτε να περιηγηθείτε ψηφιακά στη Βασιλική του Αγίου Πέτρου χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη