Έφυγε από τη ζωή την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου ο Δημήτρης Χαΐτογλου σε ηλικία 95 ετών.

Ο Δημήτρης Χαΐτογλου ήταν πρόεδρος της βιομηχανίας τροφίμων αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ. Γεννήθηκε το 1929 στη Θεσσαλονίκη και ήταν γιος του Ελευθέριου Χαΐτογλου, ενός εκ των ιδρυτών της επιχείρησης.

Ξεκίνησε τις επαφές της εταιρείας με το εξωτερικό

Από νεαρή ηλικία δραστηριοποιήθηκε στην οικογενειακή εταιρεία. Χάρη στο όραμα και την εργατικότητά του, ξεκίνησε τις πρώτες επαφές της εταιρείας με το εξωτερικό, θέτοντας έτσι τις βάσεις για τις εξαγωγικές δραστηριότητες της επιχείρησης, που συνεχίζουν μέχρι και σήμερα.

Σεβόμενη την επιθυμία του εκλιπόντος, η οικογένειά του θα τον αποχαιρετήσει σε στενό κύκλο.

Η βιομηχανία Χαΐτογλου

Η βιομηχανία τροφίμων ΑΦΟΙ ΧΑΪΤΟΓΛΟΥ ΑΒΕΕ ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη, από την ομώνυμη προσφυγική οικογένεια και αρχικά είχε την μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης.

Απ’ όταν τα τρία αδέλφια, ο Κωνσταντίνος, ο Ελευθέριος και ο Σάββας Χαΐτογλου άνοιξαν στην πλατεία Άθωνος, στο κέντρο της παλαιάς Θεσσαλονίκης, ένα μικρό ζαχαροπλαστείο, συνεχίζοντας την παράδοση του παππού τους Νίκου, που από τον 19ο αιώνα έφτιαχνε και πουλούσε χαλβά.

Η βιομηχανία Χαΐτογλου

Το ζαχαροπλαστείο που εξελίχθηκε σε… βιομηχανία

Το ζαχαροπλαστείο ανοίγει στην πλατεία Αθωνος στο κέντρο της παλαιάς Θεσσαλονίκης και στον ίδιο χώρο λειτουργεί και μια μικρή βιοτεχνία της νεοσύστατης εταιρείας «Αφοί Χαΐτογλου Ο.Ε.». Εκεί αλέθεται το σησάμι για να γίνει το ταχίνι, που με τη σειρά του και με την προσθήκη ζάχαρης ή θρεψίνης –γλυκαντικής ουσίας από σταφίδες– ζυμώνεται σε χαλβά.

Οκτώ χρόνια μετά τα εγκαίνια στην Αθωνος, η παραγωγή μεταφέρεται σε νέα μονάδα που χτίστηκε στην οδό Δάμωνος. Η επιχείρηση λειτουργεί κανονικά στη δεκαετία του 1930, ωστόσο με την έναρξη του πολέμου το εργοστάσιο επιτάχθηκε από τον στρατό.  Μετά την απελευθέρωση, η παραγωγή του χαλβά ξεκινά και πάλι και τα προϊόντα της μπαίνουν στα καταστήματα της Αθήνας.

Το μεγάλο άλμα και η παρολίγον… κατάρρευση

Η μεγάλη ανάπτυξη ωστόσο ήρθε αρχικά το 1950, όταν κυκλοφόρησε η πρώτη συσκευασία «Μακεδονικού Χαλβά» σε λιθογραφημένο κουτί από λευκοσίδηρο, πρωτοπορία τότε για τον χώρο της συσκευασίας στην Ελλάδα, και κατόπιν το 1955 με τυποποίηση του χαλβά σε διάφορα μεγέθη (συσκευασίες της μισής οκάς, της μιας, των δυόμισι και των πέντε).

Ο Μακεδονικός Χαλβάς

Ωστόσο, δεν ήταν πάντα όλα ρόδινα στα σχεδόν 100 χρόνια της επιχειρηματικής δράσης της επιχείρησης. Ο υψηλός δανεισμός κόντεψε να την «πνίξει» στα χρόνια της βαθιάς κρίσης που βίωσε η Ελλάδα. Ωστόσο, η συμφωνία με τις τράπεζες που ολοκληρώθηκε το 2019, την έσωσαν από την κατάρρευση.

Σήμερα, διατηρεί ως έδρα της την περιοχή Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης. Καταλαμβάνει έκταση 170.000 τετραγωνικών μέτρων – εκ των οποίων 67.000 τετραγωνικά μέτρα είναι οι στεγασμένοι της χώροι. Παράγει παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα απόλυτα ενταγμένα στην Μεσογειακή διατροφή.

Στις δύο υπερσύγχρονες μονάδες, της επεξεργασίας του σησαμιού και της παραγωγής χαλβά, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας, για την επίτευξη σταθερής ποιότητας τελικού προϊόντος.

Παράλληλα οι παραδοσιακοί μέθοδοι παραγωγής παραμένουν ενεργοί, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο για την διατήρηση του αυθεντικού χαρακτήρα των προϊόντων. Τέλος, τα πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου παρέχουν την δυνατότητα συνεχούς ελέγχου, τόσο των πρώτων υλών, όσο και των τελικών προϊόντων.

Νέα προϊόντα

Εκτός από τα προϊόντα σησαμιού, η εταιρεία δραστηριοποιείται παράγοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων. Μαρμελάδες, πραλινάτες, λουκούμια, γκοφρέτες-πουράκια, συμπληρώνουν έναν μακρύ κατάλογο ειδών διατροφής για το ευρύ καταναλωτικό κοινό.

Η βιομηχανία απασχολεί περίπου 400 άτομα προσωπικό και μέσα από ένα άριστα οργανωμένο δίκτυο πωλήσεων που διαθέτει, προωθεί τα προϊόντα της ακόμα και στα πιο δυσπρόσιτα και απομακρυσμένα μέρα της Ελληνική Επικράτειας, κατέχοντας έτσι υψηλότατο μερίδιο στην Ελληνική αγορά.

Παράλληλα όμως ο Μακεδονικός Χαλβάς, όπως επίσης και τα υπόλοιπα προϊόντα παραγωγής εξάγονται σε όλο τον κόσμο (περίπου 50% της παραγωγής εξάγεται). Από την Αμερική και τον Καναδά, την Αυστραλία, τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη Ρωσία και τις αγορές της πρώην Ανατολικής Ευρώπης, έως τη Μέση Ανατολή και την Ασία τα προϊόντα αυτά αποτελούν μερικούς από τους καλύτερους πρεσβευτές της Ελλάδας.

Πηγή: ot.gr