Πόσο θα κοστίσει στη Goldman Sachs η πτώση της Northvolt
Η Goldman Sachs, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος στη σουηδική εταιρεία κατασκευής μπαταριών, η οποία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης
Η κατάρρευση της Northvolt, της σουηδικής εταιρείας παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου -η οποία υπέβαλε αίτημα πτώχευσης μόλις πριν από λίγες ημέρες – εκτός των άλλων, στοίχισε στους μετόχους και τους επενδυτές της όπως η Goldman Sachs.
Μέσα σε λίγους μόνον μήνες η Northvolt, που αποτελούσε την ευρωπαϊκή ευκαιρία στον κρίσιμο κλάδο των μπαταριών και φιλοδοξούσε να είναι η «απάντηση» στις κινεζικές βιομηχανίες, βρέθηκε κάτω από την πίεση της αναζήτησης κεφαλαίων.
Τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια της Goldman έχουν έκθεση τουλάχιστον 896 εκατ. δολάρια στη Northvolt, τα οποία θα μηδενιστούν στο τέλος του έτους, σύμφωνα με επιστολές προς τους επενδυτές που είδαν οι Financial Times.
Το ποσό αυτό καθιστά την αμερικανική τράπεζα τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχό της, σουηδικής βιομηχανίας μετά τη Volkswagen. Παράλληλα, αυτές οι απώλειες δείχνουν την έντονη αντίθεση ανάμεσα στις εκτιμήσεις – μόλις πριν από επτά μήνες- ενός από τα κεφάλαια της Goldman το οποίο είπε στους επενδυτές ότι η επένδυσή τους στη Northvolt άξιζε 4,29 φορές περισσότερο από ό,τι είχαν πληρώσει γι’ αυτήν και πως θα αυξανόταν έξι φορές μέχρι το επόμενο έτος.
Η Goldman πάντως ανέφερε σε ανακοίνωσή της: «Αν και είμαστε ένας από τους πολλούς επενδυτές που απογοητεύτηκαν από αυτό το αποτέλεσμα, επρόκειτο για μια επένδυση μειοψηφίας μέσω εξαιρετικά διαφοροποιημένων κεφαλαίων. Τα χαρτοφυλάκιά μας έχουν όρια συγκέντρωσης για τον μετριασμό των κινδύνων».
Η Goldman επένδυσε για πρώτη φορά στη Northvolt το 2019, όταν, μαζί με άλλους επενδυτές, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, ηγήθηκε ενός γύρου χρηματοδότησης Σειράς Β ύψους 1 δισ. δολαρίων που επέτρεψε στη Northvolt να κατασκευάσει το πρώτο της εργοστάσιο στη βόρεια Σουηδία και να τροφοδοτήσει τη μελλοντική επέκταση.
Η Volkswagen είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Northvolt με μερίδιο 21% και είναι πιθανό να αντιμετωπίζει παρόμοιες απώλειες
Ο γύρος χρηματοδότησης χαιρετίστηκε ,τότε, από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Northvolt, Peter Carlsson, ως «ένα μεγάλο ορόσημο για τη Northvolt» – τότε μια νεοφυής επιχείρηση τεσσάρων ετών – και «μια σημαντική στιγμή για την Ευρώπη» στην προσπάθειά της να αντιμετωπίσει την ασιατική κυριαρχία στην κατασκευή μπαταριών.
Οι επενδύσεις της Goldman Sachs
H Goldman Sachs Asset Management, έχει υπό την εποπτεία της περιουσιακά στοιχεία άνω των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων άνω των 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε εναλλακτικές επενδύσεις όπως οι ιδιωτικές μετοχές.
Δύο επενδυτικά κεφάλαια εξαγοράς, τα West Street Capital Partners VII και West Street Capital Partners VIII, έχουν επενδύσει στη Northvolt 407 εκατ. δολάρια και 346 εκατ. δολάρια αντίστοιχα. Το Horizon Environment and Climate Solutions 1, μια στρατηγική ανάπτυξης μετοχικού κεφαλαίου που διαφημίζεται ως η πρώτη στρατηγική άμεσης ιδιωτικής αγοράς της Goldman που είναι αφιερωμένη στην επένδυση σε κλιματικές και περιβαλλοντικές λύσεις, έχει επενδύσει 116 εκατ. δολάρια στη Northvolt και ένα ταμείο με την ονομασία StoneBridge 2020 έχει επενδύσει 27 εκατ. δολάρια.
Το λεγόμενο ταμείο 1869 της Goldman, ένα όχημα που παρέχει στο δίκτυο των πρώην εταίρων της πρόσβαση σε πολλαπλά ιδιωτικά κεφάλαια που διαχειρίζεται το τμήμα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων του ταμείου, είχε επίσης ένα μικρό ποσό έκθεσης στη Northvolt, επειδή το ταμείο έχει δεσμεύσει το 25% των κεφαλαιακών δεσμεύσεών του στην West Street Capital Partners VIII, δήλωσαν οι επενδυτές.
Ο τομέας επενδυτικής τραπεζικής της Goldman Sachs είναι επίσης μεγάλος πιστωτής της Northvolt- η εταιρεία μπαταριών της οφείλει 4,78 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με την κατάθεσή της στο κεφάλαιο 11.
Η Volkswagen είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Northvolt με μερίδιο 21% και είναι πιθανό να αντιμετωπίζει παρόμοιες απώλειες. Αναφέρεται ως ο δεύτερος μεγαλύτερος πιστωτής της Northvolt στην κατάθεση του κεφαλαίου 11 λόγω ενός μετατρέψιμου ομολόγου ύψους 355 εκατ. δολαρίων.
Η επέκταση
Ορισμένοι επενδυτές παραπονέθηκαν ιδιωτικά ότι η Goldman και άλλα funds τους πίεσαν σκληρά για να στηρίξουν τη Northvolt. Είπαν επίσης ότι αυτό, σε συνδυασμό με την πτώχευση της Northvolt, θα μπορούσε να επηρεάσει την επιθυμία των επενδυτών να υποστηρίξουν την πράσινη μετάβαση.
Η Northvolt είπε ότι χρειάζεται επιπλέον χρηματοδότηση 1-1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων για να βγει από το Κεφάλαιο 11 το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους και συνομιλεί με διάφορους επενδυτές και εταιρείες για συνεργασίες. Με την υποβολή αίτησης για το Κεφάλαιο 11 μπορεί να έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων 145 εκατομμυρίων δολαρίων σε μετρητά και 100 εκατομμυρίων δολαρίων από τη σουηδική εταιρεία φορτηγών Scania.
Ο σουηδικός όμιλος αγωνίστηκε να επεκτείνει την παραγωγή στο μοναδικό του εργοστάσιο στο Skellefteå στη βόρεια Σουηδία. Τα στελέχη παραδέχθηκαν ότι θα έπρεπε να είχε μειώσει τα προηγούμενα σχέδια επέκτασης για την κατασκευή πρόσθετων εγκαταστάσεων στη Γερμανία και τον Καναδά, οι οποίες υποστηρίζονταν από εκτεταμένες επιδοτήσεις από την κυβέρνηση κάθε χώρας.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις