Μέσα από το κινητό τους σπεύδουν οι Έλληνες να παραγγείλουν προϊόντα από τις πλατφόρμες Shein και Temu, αξιοποιώντας την αμεσότητα και την ταχύτητα που τους παρέχει η ευκολία του κινητού τηλεφώνου για κατανάλωση παντού και ανά πάσα στιγμή.

Πρόκειται για βασικά χαρακτηριστικά, τα οποία δεν διέθετε η ελληνική αγορά ακόμη κι όταν τη δεκαετία του 2000 άρχισαν να κάνουν δειλά την εμφάνισή τους τα πρώτα μικρά μαγαζιά με κινεζικά προϊόντα, διαμορφώνοντας την «ελληνική China Town». Ανεξάρτητα από τον τρόπο προσέγγισης των προϊόντων, το ζητούμενο της χαμηλής τιμής και των προσφορών παρέμεινε κοινό γνώρισμα μέχρι και σήμερα, οπότε και ήρθε να προστεθεί το wow-effect και το coolness των ηλεκτρονικών αγορών.

Η πρωτοκαθεδρία της Shein

Βασιζόμενη σε ένα παγκόσμιο δίκτυο αποθηκών που της επιτρέπει να αποστέλλει προϊόντα σε περισσότερες από 150 χώρες και περιοχές παγκοσμίως, η κινεζική πλατφόρμα κατάφερε να αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα πέμπτο της παγκόσμιας αγοράς στη γρήγορη μόδα το 2022, ξεπερνώντας τα Zara και H&M.

H επιχείρηση με το δύσκολο όνομα που προφέρεται «σι-ιν», γεννήθηκε αρχικά υπό το όνομα «ZZKKO» στην Κίνα, το 2008. Λίγο αργότερα, ο ιδρυτής της, Chris Xu, αξιοποιώντας την εμπειρία του ως σύμβουλος marketing και search engine optimization, δημιούργησε τον αλγόριθμο που έμελε να αλλάξει τις αγοραστικές συνήθειες και να επηρεάσει και την ελληνική αγορά.

Παρά το γεγονός πως η εταιρεία πουλούσε στην αρχή μόνο νυφικά, επεκτάθηκε σταδιακά στα γυναικεία ρούχα, μετά σε ανδρικά, παιδικά, είδη σπιτιού και δεκάδες άλλες κατηγορίες.

Η Shein υποσχόταν εύκολο «κατέβασμα» τη εφαρμογής από τα app stores, εύκολη πρόσβαση, οικονομικές τιμές, flash sales και προσφορές, αγορές με διάφορους τρόπους πληρωμής και αποστολή στην τοποθεσία που επιθυμεί ο κάθε πελάτης παράλληλα με δικό της live tracking της παραγγελίας από την προετοιμασία μέχρι την αποστολή στο σπίτι του.

Πέτυχε ό,τι ήθελε, καθώς η πανδημία αποτέλεσε την ιδανική συνθήκη για την εκρηκτική ανάπτυξη του online shopping, με τη Shein να «κατακτά» τη μία μετά την άλλη τις ελληνικές πόλεις με τη βοήθεια των εταιρειών ταχυμεταφοράς, καταφέρνοντας να αναρριχηθεί στην τρίτη θέση με 3,1% όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Deloitte, καθώς τα προϊόντα της είναι διαθέσιμα μόνο online μέσω της επίσημης ιστοσελίδας και της εφαρμογής της εταιρείας, ενώ κάποια στιγμή αναμένεται και το άνοιγμα pop-up store, όπως ορίζει το πλάνο στρατηγικής ανάπτυξης της κινεζικής πλατφόρμας για τη γρήγορη μόδα.

Ο Έλληνας καταναλωτής μοιάζει να απορροφήθηκε από τη σαρωτική κινεζική επέλαση. Ανεξάρτητα από τον τρόπο προσέγγισης των προϊόντων των πρώτων κινεζικών καταστημάτων πέριξ της Ομόνοιας τη δεκαετία του 2000, το ζητούμενο της χαμηλής τιμής και των προσφορών παραμένει κοινό γνώρισμα μέχρι και σήμερα, που ήρθε να προστεθεί το wow-effect και το coolness των ηλεκτρονικών αγορών στις πλατφόρμες Shein-Temu.

Η Temu που θέλει να αλλάξει όλα

Η πλατφόρμα της επίσης κινεζικής Temu μετρά μόλις δύο χρόνια ζωής – λανσαρίστηκε το 2022 – ωστόσο κατάφερε να αντιμετωπίσει στα ίσια την Amazon στις ΗΠΑ και τη Shein στην Ευρώπη με όχημα τις χαμηλές τιμές και τις ευκαιρίες προσφορών που προσέφερε με μικρά κόλπα στα social media.

Όπως η Shein, έτσι και η Temu λειτουργεί όπως η αγορά τρίτων του eBay και της Amazon, συνδέοντας αγοραστές με πωλητές για να παίρνει μερίδιο από κάθε συναλλαγή και χρεώνοντας τους εμπόρους για να διαφημιστούν στην πλατφόρμα της. Η διείσδυσή της στην αμερικανική αγορά ήταν αυτή που οδήγησε τον κολοσσό της Amazon να απαντήσει με την έναρξη της δικής της εκπτωτικής πλατφόρμας, Amazon Haul, πριν από λίγες ημέρες.

Η Temu έχει «βομβαρδίσει» τα διαδικτυακά κανάλια μάρκετινγκ, σε Facebook και Instagram της Meta και σε Google με διαφημίσεις για να αναπτύξει την εκκολαπτόμενη πλατφόρμα της, εκτοπίζοντας την Amazon ως τον μεγαλύτερο μεμονωμένο διαφημιστικό συνεισφέροντα της Google, ανέφεραν οι Financial Times.

Η PDD Holdings ανέφερε έσοδα 13,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το τρίμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου. Πρόκειται για αύξηση 86% από την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Τον Φεβρουάριο, ξόδεψε εκατομμύρια δολάρια σε διαφημίσεις κατά την διάρκεια του Super Bowl για να κερδίσει την αγορά των ΗΠΑ.

Όλα όμως ξεκίνησαν αλλιώς

Αφήνοντας πίσω τα κινεζικά καταστήματα στην περιοχή κάτω από την Ομόνοια προς το Μεταξουργείου, όπου αναπτύχθηκε η «ελληνική China Town», από Κινέζους που άνοιγαν τα μαγαζιά τους, παρέχοντας μια διαφορετική προσέγγιση για το λιανεμπόριο στην ελληνική πραγματικότητα, ο Έλληνας καταναλωτής βρέθηκε μπροστά σε έναν νέο κόσμο.

Στο «άνοιγμα» του ίντερνετ σε ολοένα και περισσότερους καταναλωτές, στη διάδοση των smartphones και στην είσοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου στην καθημερινότητα, όπου είχε την ευκαιρία να γνωρίσει μια σειρά από καινοτομίες, που άκουγαν στο όνομα Amazon, eBay, Wish και σπανιότερα Alibaba.

Με την Amazon να καταλαμβάνει ένα σημαντικό μερίδιο των ηλεκτρονικών αγορών που γίνονται από Έλληνες καταναλωτές και το eBay να δραστηριοποιείται εδώ και χρόνια στην εγχώρια αγορά, το e-commerce έγινε γνωστό σε εύρος στη χώρα μέσα από τις συγκεκριμένες πλατφόρμες.

Σε διεθνές επίπεδο, η Amazon κατέγραψε 15 εκατομμύρια λήψεις φέτος από τη Gen Z στις ΗΠΑ και κατέχει την αγορά των ηλεκτρονικών αγορών, με τζίρο 61,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων από διαδικτυακές πωλήσεις το τρίμηνο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου, σημειώνοντας αύξηση 7% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Παρόλα αυτά, φάνηκε πως αισθάνθηκε την ανάσα στο λαιμό της από τις Shein-Temu, γεγονός που την οδήγησε να εγκαινιάσει το δικό της σύστημα γρήγορων αγορών, Amazon Haul.

Ομοίως, η Wish, επίσης αμερικανική διαδικτυακή πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου που ξεκίνησε τα πρώτα της βήματα το 2010 από τον Piotr Szulczewski και τον Danny Zhang ενώ ξεκίνησε με μεγάλες προσδοκίες, τελικά πουλήθηκε φέτος στην Qoo10 2024 προς 173 εκατ. δολάρια, σχεδόν στο 1% της αξίας του από την IPO τρία χρόνια πριν.

Πηγή: ΟΤ