Το βασιλικό ζεύγος της Ισπανίας, ο βασιλιάς Φελίπε και η βασίλισσα Λετίθια, φωτογραφήθηκαν από την Άνι Λίμποβιτς σε μια ιστορική αίθουσα του παλατιού για την Τράπεζα της Ισπανίας.

Στο πορτρέτο του ο βασιλιάς Φελίπε ακουμπάει σε ένα από τα τραπέζια στην αίθουσα Γκασπαρίνι του βασιλικού παλατιού της Ισπανίας. Φοράει τη στολή του Λοχαγού του Στρατού και πίσω του διακρίνονται κλασικά στοιχεία και σύμβολα του θεσμού που υπηρετεί.

Το τραπέζι, μια ανοιχτή πόρτα με κουρτίνες πίσω, ένας πολυέλαιος και ένα ρολόι, που συμβολίζει το πέρασμα του χρόνου και ότι ο αρχηγός του κράτους είναι ο μηχανισμός πάνω στον οποίο λειτουργεί η χώρα.

Δίπλα του, η βασίλισσα Λετίθια απαθανατίζεται φορώντας κοσμήματα, ένα μαύρο φόρεμα και φούξια κάπα. Η Λετίθια κοιτάζει την κάμερα στο ίδιο δωμάτιο, αλλά το δικό της πορτρέτο είναι πιο φωτεινό.

Αυτή είναι η σύνθεση που επινόησε η φωτογράφος Άνι Λίμποβιτς για να απαθανατίσει τον βασιλιά και τη βασίλισσα της Ισπανίας που από αυτήν την Τρίτη γίνονται μέρος της επίσημης συλλογής των προσωπογραφιών που φιλοξενούνται σε αίθουσα της Τράπεζας της Ισπανίας.

Η Τράπεζα της Ισπανίας από την ίδρυση της το 1782 ως Τράπεζα του Σαν Κάρλος, έχει απαθανατίσει όλους τους αρχηγούς της χώρας, εκλεγμένους ή μονάρχες.

Αυτή τη φορά, η Τράπεζα της Ισπανίας επέλεξε να καινοτομήσει αναθέτοντας τα πορτρέτα σε φωτογράφο και όχι σε ζωγράφο. Η εκλεκτή είναι η διάσημη Αμερικάνα Άνι Λίμποβιτς που έχει υπογράψει πολλά πορτρέτα του Vanity Fair αλλά και άλλους μονάρχες όπως τη βασίλισσα Ελισάβετ Β’ της Αγγλίας.

Η Άνι Λίμποβιτς έχει βραβευθεί για το έργο της στην Ισπανία το 2013, από το Ίδρυμα Πριγκίπισσα των Αστουριών (Fundación Princesa de Asturias).

Όπως γράφει η El Mundo, η Τράπεζα της Ισπανίας αναζητούσε έναν φωτογράφο από άλλη χώρα για τα βασιλικά πορτρέτα με στόχο τη διεθνοποίηση της συλλογής πορτρέτων.

Αυτό, σε συνδυασμό με τη σχέση που διατηρεί η Άνι Λίμποβιτς με τη βασιλική οικογένεια από το 2013, οδήγησε στην επιλογή του ονόματός της για τη δημιουργία των πορτρέτων που αποτελούν πλέον μέρος της συλλογής της Τράπεζας και της κληρονομιάς της Ισπανίας.

«Η Λίμποβιτς κατάφερε να αποτυπώσει την παράδοση της ισπανικής θεσμικής προσωπογραφίας»

REUTERS

Δύο φωτογραφίες, δύο χρόνια

Για να φτάσουμε όμως στα εγκαίνια αυτής της 26ης Νοεμβρίου, πρέπει να πάμε δύο χρόνια πίσω. Ήταν τον Οκτώβριο του 2022 όταν η Τράπεζα ξεκίνησε τη διαδικασία για να απαθανατίσει τον αρχηγό του κράτους και τη σύζυγό του.

Στη συνέχεια επικοινώνησαν με το στούντιο της Λίμποβιτς γνωρίζοντας ότι από τότε που κέρδισε το βραβείο είχε εκφράσει την επιθυμία της να απεικονίσει το βασιλικό ζεύγος.

Η ομάδα του παλατιού είχε επίσης την ευθύνη να βρει τον κατάλληλο ρουχισμό για τα πορτρέτα τους.

Όπως εξήγησε η Γιολάντα Ρομέρο, επιμελήτρια της συλλογής της Τράπεζας της Ισπανίας και υπεύθυνη για την παρουσίαση στα μέσα ενημέρωσης, ο βασιλιάς έφερε στη φωτογράφιση τη στολή του Αρχιστράτηγου του Στρατού καθώς και ένα πρωινό πανωφόρι και ένα φράκο.

REUTERS

Κριστομπάλ Μπαλενσιάγκα και κοσμήματα βασιλικής κληρονομιάς

Από την άλλη, η στιλίστρια της βασίλισσα Λετίθια, Εύα Φερνάντεζ, πέρασε εβδομάδες αναζητώντας ένα κατάλληλο φόρεμα για την περίσταση.

Η Λίμποβιτς ζήτησε από την Λετίθια να επιλέξει ένα φόρεμα που δεν είχε φορέσει πριν. Αντί να επιλέξει ένα νέο κομμάτι Haute Couture, η Φερνάντεζ αναζήτησε σε ιδιωτικές συλλογές της χώρας έναν θησαυρό.

Η στιλίστρια της βασίλισσα ήθελε να την ντύσει με ένα φόρεμα από τον Cristóbal Balenciaga, τον πιο διεθνή εκπρόσωπο της ισπανικής υψηλής ραπτικής. Το βρήκε στο Ίδρυμα Antoni de Montpalau.

Πρόκειται για ένα φόρεμα από τη δεκαετία του 1940 που δώρισε το Ίδρυμα Antoni de Montpalau, ένα ίδρυμα στο Sabadell που φιλοξενεί περισσότερα από 6.000 φορέματα, αξεσουάρ, υφάσματα, σχέδια, φωτογραφίες, αντικείμενα και έγγραφα που συνδέονται με την ιστορία της ισπανικής μόδας.

Το μαύρο στράπλες φόρεμα από πτυχωτό μεταξωτό τούλι με ντελικάτες λεπτομέρειες στο μπούστο και φούστα σε γραμμή που συμπληρώνεται από μια φούξια κάπα σχεδιασμένη από τον ίδιο τον μαέστρο της ισπανικής μόδας, ήταν το ιδανικό ρούχο για το πορτρέτο της Λετίθια που θα ταξιδέψει στο χρόνο.

@ Annie Leibovitz / Bank of Spain

Μέσα στη ροκοκό αίθουσα των μυστικών

Στη συνέχεια μέλος της ομάδας της Λίμποβιτς ταξίδεψε στην Ισπανία για να εντοπίσει πιθανούς χώρους για τις φωτογραφίες.

Κοίταξαν πολλά δωμάτια στο βασιλικό παλάτι, είδαν χώρους και έξω από το εμβληματικό οίκημα.

Μετά από πολλές επιλογές και αναιρέσεις η Λίμποβιτς επέλεξε το δωμάτιο Γκασπαρίνι ως το κατάλληλο μέρος για τις φωτογραφίες.

Αυτό το δωμάτιο, γνωστό για το ροκοκό στιλ του, ήταν και ο χώρος όπου ο βασιλιάς Κάρλος Γ’ δεχόταν τους πιο ιδιωτικούς επισκέπτες.

Το δωμάτιο φιλοξενεί επίσης ένα από τα πιο ιδιαίτερα ρολόγια στη συλλογή Εθνικής Κληρονομιάς της Ισπανίας.

«Έχουν μια πολύ ζωγραφική προσέγγιση, θέλαμε να έχουν κάτι από τον Βελάθκεθ»

@ Annie Leibovitz / Bank of Spain

Είναι το El Pastor, ένα ρολόι τύπου Luis XI με μηχανισμό του 1752. Ένα ρολόι σημαντικής ιστορικής αξίας που δεν φεύγει ποτέ από το Βασιλικό Παλάτι λόγω της αξίας και της ιστορικότητας του.

Η φωτογράφιση ξεκίνησε με το πορτρέτο της Λετίθια. Σε αυτό η βασίλισσα της Ισπανίας φοράει την δημιουργία του εμβληματικού Ισπανού σχεδιαστή και τρία κοσμήματα, όλα κομμάτια από το σετ που επιφύλαξε η Βικτώρια Ευγενία του Μπάττενμπεργκ (Victoria Eugenie of Battenberg) -βασίλισσα της Ισπανίας στο πλευρό του Αλφόνσου ΙΓ΄- για τις επόμενες.

Η Λετίθια φορά το κολιέ chaton Diamond Riviere της βασίλισσας Ena και σκουλαρίκια με διαμάντια ενώ στο χέρι φοράει και το αγαπημένο της δαχτυλίδι, τοποθετημένο στον δείκτη της, ένα αξεσουάρ από την ιταλική μάρκα Coreterno που έχει χαραγμένη μια φράση από τη Θεία Κωμωδία του Δάντη: «Η αγάπη που κινεί τον ήλιο και τα άλλα αστέρια».

Στη συνέχεια, η Λίμποβιτς ζήτησε από τον βασιλιά της χώρας να πάρει την θέση του. Τράβηξε φωτογραφίες του βασιλιά με διαφορετικό ρουχισμό και με τα υψηλότερα παράσημα των αξιωματούχων του στρατού της χώρας.

«Ενσωματώνει τον Βελάθκεθ»

Η φωτογράφηση είχε διάρκει πέντε ώρες και μετά η Λίμποβιτς και η ομάδας της επέστρεψαν στη Νέα Υόρκη, όπου πραγματοποιήθηκε η σχολαστική επεξεργασία, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής του καρέ που πλαισιώνει τις δύο εικόνες, σχεδιασμένη ως δίπτυχο.

Η Άνι Λίμποβιτς πληρώθηκε 137.000 ευρώ για τις φωτογραφίες του Βασιλιά και της Βασίλισσας και ακόμη 97.000 για το πορτρέτο του Χερνάντεζ ντε Κος, του πρώην διοικητή της Τράπεζας της Ισπανίας που εγκατέλειψε τη θέση τον Ιούνιο.

@ Annie Liebovitz / Bank of Spain

Το κόστος των φωτογραφιών καλύφθηκε από την Τράπεζα της Ισπανίας.

Μιλώντας για την εμπειρία η Άνι Λίμποβιτς είπε ότι η αποστολή ήταν και ένα στοίχημα για την ίδια.

Η Άνι Λίμποβιτς δεν είχε κληθεί ποτέ στο παρελθόν να απαθανατίσει τόσο μεγάλα σε διαστάσεις πορτρέτα.

Τα πορτρέτα του βασιλικού ζεύγους έχουν ύψος 2,2 μέτρα και πλάτος 170.

«Έχουν μια πολύ ζωγραφική προσέγγιση, θέλαμε να έχουν κάτι από τον Βελάθκεθ» είπε η Ρομέρο για το τελικό αποτέλεσμα.

Ο Ντίεγο Βελάθκεθ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Ισπανούς ζωγράφους της περιόδου του μπαρόκ και οι προσωπογραφίες που φιλοτέχνησε ως καλλιτέχνης της αυλής του βασιλιά της Ισπανίας Φίλιππου Δ´ είχαν σημαντική επίδραση στη ζωγραφική του 19ου αιώνα, ειδικότερα στο κίνημα του ιμπρεσιονισμού.

Φίλιππος Δ΄ της Ισπανίας, προσωπογραφία του Βελάθκεθ, 1644 / WikiCommons

«Η Λίμποβιτς κατάφερε να αποτυπώσει την παράδοση της ισπανικής θεσμικής προσωπογραφίας» πρόσθεσε.

Το έργο έχει τυπωθεί στις ΗΠΑ με μελάνια ξήρανσης υπεριώδους ακτινοβολίας σε ασταρωμένο καμβά από πολυεστέρα που παραγγέλθηκαν από τη Λίμποβιτς το 2023 και είναι ήδη ένα από τα πιο σημαντικά σετ που συνθέτουν τη συλλογή των επίσημων πορτρέτων της Συλλογής.

REUTERS

Το δίπτυχο, μέρος της έκθεσης «Η τυραννία του Κρόνου», είναι ανοιχτά στο κοινό από τις 27 Νοεμβρίου 2024 έως τις 29 Μαρτίου 2025, από τις 11 π.μ. έως τις 2 μ.μ., με την είσοδο να είναι δωρεάν.