Όταν η αναρχία έκανε άνω κάτω τη Βρετανία: 48 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου κομματιού των Sex Pistols
Ήταν 26 Νοεμβρίου 1976 όταν εμφανιζόταν το single «Anarchy in the U.K.» των Sex Pistols και ο κόσμος της μουσικής δεν θα ήταν ποτέ ίδιος ξανά.
Κατά έναν περίεργο τρόπο, στο μυαλό των περισσότερων ανθρώπων η πανκ μουσική σκηνή μοιάζει να ξεκίνησε με τους Sex Pistols – πράγμα όχι ιδιαίτερα σωστό. Αυτό το μουσικό κίνημα που ήρθε να τα σαρώσει όλα μέσα στη δεκαετία του ’70, με τα μικρά σε διάρκεια κομμάτια, τους επιθετικούς στίχους, το περιθωριακό look και το κοινωνικό βάθρο, υπήρχε ήδη από τα τέλη των sixties. Απλά είχε χαθεί κάπου στα 10λεπτα anthems της progressive / glam rock σκηνής που κυριαρχούσε εκείνα τα χρόνια.
Το 1976, ωστόσο, ήρθαν να αλλάξουν όλα. Εκείνη τη χρονιά οι Ramones κυκλοφορούν το πρώτο τους ομώνυμο άλμπουμ, η Πάτι Σμιθ είχε κάνει την εμφάνισή της ήδη έναν χρόνο πριν και τον Νοέμβριο οι Sex Pistols θα έβαζαν φωτιά στη Βρετανία.
Κοινωνική αντίδραση, πολύ μάρκετινγκ και λίγο μουσική
Το «Anarchy in the U.K.» πρωτοεμφανίστηκε στις συναυλίες των Sex Pistols τον Αύγουστο του 1976, ωστόσο την εμφάνισή του στα δισκοπωλεία την έκανε περίπου τέσσερις μήνες αργότερα. Ήταν τέτοια η ένταση και η δύναμη του κομματιού που θα έκανε πολύ γρήγορα τη χώρα άνω κάτω.
«Από τις πρώτες συγχορδίες του Στιβ Τζόουνς μέχρι τα χλευαστικά φωνητικά του Τζόνι Ρότεν, αυτό το κομμάτι είναι η τέλεια δήλωση της πανκ πολιτικής» θα έγραφε ο μουσικός και δημοσιογράφος Τζον Ρομπ, ενώ ο Κόλιν Νιούμαν του Wire θα το αποκαλούσε «το ‘κλάμα’ μας γενιάς».
Ωστόσο, πέρα από τη μουσική και τους κοινωνικοπολιτικούς στίχους που αμφισβητούσαν τον καθωσπρεπισμό της εποχής, οι Sex Pistols αποτελούσαν και μια fashion επανάσταση. Η περιθωριοποιημένη εμφάνισή τους, έμπνευση του Μάλκολμ ΜακΛάρεν (συνιδιοκτήτης της μπουτίγκ Sex μαζί με την τότε φίλη του Βίβιαν Γουέστγουντ) δημιουργούσαν την τέλεια εικόνα μιας γενιάς που ήταν έτοιμη για να ανατρέψει τα πάντα.
Και οι μάρκετινγκ κινήσεις του ΜακΛάρεν δεν τελείωσαν εκεί: ακόμα και η κυκλοφορία του single του «Anarchy in the U.K.» ήταν απίστευτα μελετημένη: διαλυμένη σημαία της Βρετανίας, οι παραμάνες και ο τρόπος που ενώθηκαν όλα αυτά, έγιναν σύμβολο της πανκ σκηνής.
Τα on-air «μπινελίκια», η απαγόρευση και η εκτόξευση
Ήταν τέτοια η απήχηση του κομματιού, που πέντε ημέρες μετά την κυκλοφορία του οι Sex Pistols θα βρεθούν στην τηλεοπτική εκπομπή «Today» και θα βγάλουν τον χειρότερο (ή καλύτερο, ανάλογα πως το βλέπει κανείς) εαυτό τους.
Οι βρισιές διαδέχονται η μια την άλλη και το επόμενο πρωί ο Τύπος της Αγγλίας τους «σταυρώνει», τα ραδιόφωνα σταματούν να παίζουν το κομμάτι, η EMI τους κόβει το συμβόλαιο και η καλύτερη μουσική διαφήμιση είναι γεγονός.
Η φήμη της μπάντας εκτοξεύεται, η A&M Records τους προσφέρει νέο συμβόλαιο, η συνέντευξη Τύπου δίνεται έξω από το παλάτι του Μπάκιγχαμ -εκεί που για χρόνια ήταν στη φρουρά ο πατέρας του Σιντ Βίσιους- και έναν χρόνο αργότερα κυκλοφορεί το «Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols».
Ένα άλμπουμ – σημαία της πανκ μουσικής σκηνής. Ένα άλμπουμ που έμελλε να είναι το πρώτο και τελευταίο των Sex Pistols. Ένα άλμπουμ, όμως, που μέσα από 11 κομμάτια μετέφερε όλο το κλίμα μιας ολόκληρης εποχής.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις