Καθώς οι φετινοί εορτασμοί για την εκατονταετηρίδα του Σουρεαλισμού πλησιάζουν στο τέλος τους, το έργο του Βέλγου ζωγράφου Ρενέ Μαγκρίτ, «L’empire des lumières» (1954), πωλήθηκε έναντι 121,16 εκατομμυρίων δολαρίων στον οίκο Christie’s την Τρίτη 19 Νοεμβρίου, ξεπερνώντας την εκτίμηση των 95 εκατομμυρίων δολαρίων.

Πωλήθηκε σε λιγότερο από δέκα λεπτά

Ο οίκος δημοπρασιών σημείωσε σε ανακοίνωσή του ότι ο πίνακας αυτός είναι το ακριβότερο έργο του ρεύματος του Σουρεαλισμού που πωλήθηκε σε δημοπρασία και πέτυχε παγκόσμιο ρεκόρ για τον καλλιτέχνη. Μετά από έναν πυρετώδη πόλεμο προσφορών, το «σφυρί» έπεσε σε λιγότερο από 10 λεπτά κατά τη διάρκεια της πώλησης της συλλογής της αείμνηστης σχεδιάστριας εσωτερικών χώρων Μίκα Ερτεγκιούν.

Ρενέ Μαγκρίτ, Ο ψεύτικος καθρέφτης, 1929, Λάδι σε καμβά, 54 × 80.9 cm

«L’empire des lumières»

Ο Μαγκρίτ, ο οποίος έζησε από το 1898 έως το 1967, είναι γνωστός για τις ονειρικές εκδοχές του πάνω σε καθημερινά αντικείμενα, από πίπες καπνίσματος μέχρι πράσινα μήλα και καπέλα μπόουλερ. Με αυτήν την πώληση εντάσσεται σε ένα ελίτ κλαμπ λιγότερων από 20 καλλιτεχνών, τα έργα των οποίων έχουν προσφέρει εννιαψήφια ποσά, όπως ο Πάμπλο Πικάσο και ο Λεονάρντο ντα Βίντσι.

View this post on Instagram

A post shared by Christie’s (@christiesinc)

Το «L’empire des lumières» είναι χαρακτηριστικό του έργου του Μαγκρίτ που απεικονίζει ένα σπίτι με έναν λαμπτήρα μπρος του να σκορπίζει τη λάμψη του πάνω στο κτίριο, ενώ το φως του αντανακλά στους κυματισμούς του νερού του ποταμού λίγα μέτρα μακριά.

Ελαφρώς καλυμμένο από σιλουέτες δέντρων, το σπίτι απεικονίζεται αργά το απόγευμα ή τη νύχτα, ενώ ο ουρανός από πάνω του είναι ένα απαλό μπλε της ημέρας με τα σύννεφα σαν αγνό βαμβάκι να αγκαλιάζουν τη σύνθεση.

Ρενέ Μαγκρίτ, Προσωπικές αξίες, 1952, 100×80 cm

Το «L’empire des lumières» αποτελεί μια αλλόκοτη σύνθεση στιγμών, που προκαλεί περιέργεια και αναστάτωση στον θεατή που βλέπει τον χρόνο στο σύνολό του και τη μαγεία του φωτός να θέτει τα πάντα ως σχετικά, καθώς είναι αυτό που υπόσχεται ο τίτλος του ακριβώς: «Η αυτοκρατορία των φώτων».

Μάλιστα, ο Μαγκρίτ αναστοχάστηκε πάνω σε αυτό το συγκεκριμένο φαινόμενο της νύχτας και της ημέρας σε πάνω από δώδεκα παρόμοιους πίνακες που εκτελέστηκαν με λάδι και γκουάς.

Η Μίκα Ερτεγκιούν

Ο Μαξ Κάρτερ, αντιπρόεδρος του τμήματος τέχνης του 20ού και 21ου αιώνα στον οίκο Christie’s, περιέγραψε τη συγκεκριμένη επανάληψη του «L’empire des lumières» από τη συλλογή της Ερτεγκιούν ως «αναμφισβήτητα την καλύτερη, πιο επιδέξια αποτυπωμένη και στοιχειωτικά όμορφη της σειράς» σε δήλωσή του πριν από την πώληση.

Η Μίκα Ερτεγκιούν ήταν Ρουμανοαμερικανίδα σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων και φιλάνθρωπος, ευρέως γνωστή για το επιδραστικό της έργο στον τομέα του σχεδιασμού και τη σημαντική συμβολή της στις τέχνες και την εκπαίδευση.

Η φιλάνθρωπος και συλλέκτρια σουρεαλιστικής και σύγχρονης τέχνης, Μίκα Ερτεγκιούν, πέθανε τον περασμένο Δεκέμβριο σε ηλικία 97 ετών και μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις της συλλογής της θα διανεμηθεί σε διάφορες φιλανθρωπικές πρωτοβουλίες για τη συνέχιση της κληρονομιάς της. Η συλλογή της ήταν «πελώρια» καθώς περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, μια τριάδα επιπλέον έργων του Μαγκρίτ, καθώς και το ροδακινί «Still Life on a Glass Table» του David Hockney από το 1971, το οποίο πωλήθηκε την Τρίτη για 19 εκατομμύρια δολάρια.

Άλλες πωλήσεις σουρεαλιστικών έργων το Νοέμβριο

Η πώληση του Μαγκρίτ δεν είναι το μόνο ορόσημο για το κίνημα των Σουρεαλιστών αυτόν τον μήνα: Τη Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, ο ιδρυτής του Μουσείου Λατινοαμερικανικής Τέχνης του Μπουένος Άιρες (MALBA) Eduardo Constantini αγόρασε το γλυπτό magnum opus της Leonora Carrington «La Grande Dame» (1951) για πάνω από 11,3 εκατομμύρια δολάρια στο Sotheby’s Modern Evening Sale στη Νέα Υόρκη, λίγους μήνες αφότου κατέρριψε το ρεκόρ δημοπρασίας της Carrington αγοράζοντας τον εμβληματικό της πίνακα «Les Distractions de Dagobert» (1945) για 28,5 εκατομμύρια δολάρια τον Μάιο.

*Πηγή: Ηyperallergic, Τhe Αrtist