Ήταν το 2007 όταν ο Σαχ Αλάμ άφησε τη θέση του δημόσιου υπαλλήλου που είχε στο Μπανγκλαντές και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη προκειμένου να βρίσκεται πιο κοντά στην κόρη του που ζούσε και εργαζόταν στο Λονγκ Άιλαντ. Ούτε ο ίδιος δεν θα σκεφτόταν ποτέ ότι μετά από 17 χρόνια το όνομά του θα έφτανε να εμπλέκεται -έστω και τυχαία- στην αγοραπωλησία μιας μπανάνας ως έργο τέχνης για 6.2 εκατ. δολάρια.

Όχι, ο Σαχ Αλάμ δεν είναι δισεκατομμυριούχος, όπως ο Τζάστιν Σαν, ο επιχειρηματίας κρυπτονομισμάτων που αγόρασε το «έργο τέχνης». Είναι ο μικροπωλητής που, χωρίς να το ξέρει, πούλησε τη μπανάνα για 35 σεντς.

Ο 74χρονος Μπαγκλαντεσιανός έχει έναν πάγκο, που βρίσκεται κοντά στον οίκο Sotheby’s, εκεί που πριν από περίπου δέκα ημέρες και μετά από μια σκληρή μάχη εκατομμυρίων, ο Τζάστιν Σαν αγόρασε το «έργο» του Μαουρίτσιο Κατελάν.

«Τι σόι άνθρωποι είναι αυτοί; Δεν ξέρουν πως είναι μια μπανάνα; Δεν έχουν ξαναδεί στη ζωή τους;»

Η μπανάνα κολλημένη με ταινία σε τοίχο του οίκου Soberty’s πριν πωληθεί για 6.2 εκατ. δολάρια. (Φωτογραφία: REUTERS/Eva Marie Uzcategui)

Οι New York Times εντόπισαν την προέλευση της μπανάνας κι έτσι τον Σαχ Αλάμ, έναν άνθρωπο που έχει χάσει το μεγαλύτερο μέρος της όρασής του, δουλεύει 12 ώρες την ημέρα στον πάγκο, βγάζει περίπου 150 δολάρια στη βάρδιά του και μένει σε ένα διαμέρισμα στο Μπρονξ των 500 δολαρίων μαζί με άλλους πέντε άνδρες.

«Δεν μπορώ να το καταλάβω αυτό» δήλωσε στους New York Times και συνέχισε: «Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι; Τι σόι άνθρωποι είναι αυτοί; Δεν ξέρουν πως είναι μια μπανάνα; Δεν έχουν ξαναδεί στη ζωή τους;».

Ο Σαχ Αλάμ έμαθε για την αγοραπωλησία των 6.2 εκατ. δολαρίων του «The Comedian» λίγες ημέρες μετά αφού είχε πραγματοποιηθεί, ωστόσο ακόμα και τότε δεν φαντάστηκε ότι εκείνος ήταν που είχε πουλήσει την μπανάνα για μισό δολάρια.

«Είμαι ένας φτωχός άνθρωπος. Ποτέ στη ζωή μου δεν είχα αυτά τα λεφτά. Ποτέ στη ζωή μου δεν έχω δει αυτά τα λεφτά» είπε για το εξωφρενικά μεγάλο ποσό που δόθηκε από τον Τζάστιν Σαν.

«Είμαι συγκινημένος με τον μικροπωλητή, αλλά η τέχνη δεν λύνει προβλήματα. Αν έλυνε θα ήταν πολιτική» είπε ο ιταλός εικαστικός Μαουρίτσιο Κατελάν

Ο ιταλός εικαστικός και δημιουργός του «έργου» Μαουρίτσιο Κατελάν. (Φωτογραφία: REUTERS / Philippe Wojazer)

Online κύμα στήριξης για τον Σαχ Αλάμ

Με την ιστορία του να γίνεται γνωστή, πολλοί ήταν αυτοί εξοργίστηκαν από την αναίτια σπατάλη χρημάτων για μια «δήλωση» κι ένα «αστείο», αλλά και τη μεγάλη κοινωνική ανισότητα που υπάρχει ακριβώς δίπλα μας. Έτσι, στο GoFundMe δημιουργήθηκε ένας λογαριασμός, προκειμένου να μαζευτούν περίπου 5.000 δολάρια, ώστε να δοθούν στον μικροπωλητή.

Ο χρήστης J.S. έγραψε στην πλατφόρμα: «Θέλουμε όντως να ζούμε σε μια πόλη που αγνοούμε έναν φτωχό μικροπωλητή, ο οποίος έβαλε τα κλάματα επειδή έγινε μέρος ενός αστείου, ενώ την ίδια ώρα επιβραβεύουμε την ‘εξυπναδιά’ του πώς να βγάλεις 6 εκατομμύρια από αυτό το αστείο; Αν αυτή η χονδροειδής αδιαφορία δεν είναι ένα από τα προβλήματα της κοινωνίας, τότε τι είναι;».

Μάλιστα στο στόχαστρό του βρέθηκε και ο ιταλός δημιουργός του «The Comedia» Μαουρίτσιο Κατελάν, ο οποίος όταν του είπαν για την αντίδραση του Σαχ Αλάμ δήλωσε «συγκινημένος, αλλά η τέχνη δεν λύνει προβλήματα. Αν έλυνε θα ήταν πολιτική».

«Με αυτά του τα λόγια απλά δείχνει ότι δεν τον ενδιαφέρει ο μικροπωλητής» συμπλήρωσε ο χρήστης J.S.