Τα «SOS» της φόρτισης ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος
Όσα χρειάζεται να γνωρίζει κανείς για τη διαδικασία φόρτισης αλλά και τους περιορισμούς της αναλόγως και την τεχνολογία κάθε αυτοκινήτου
Αν και η μπαταρία είναι αυτή που θα καθορίσει το πόσα χιλιόμετρα μπορεί να διανύσει ένα ηλεκτρικό όχημα, το κύκλωμα φόρτισης με όλα τα συμπαρομαρτούντα είναι αυτό που θα αποφασίσει πόση αναμονή χρειάζεται σε ένα σταθερό σημείο προκειμένου οι συστοιχίες να αναπληρώσουν την πολύτιμη ενέργειά τους που θα σας εξασφαλίσουν τη συνέχιση της διαδρομής ή του ταξιδιού σας.
Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι η τεχνολογία έχει προχωρήσει αρκετά ως προς τη συγκεκριμένη παράμετρο τόσο σε επίπεδο φορτιστών όσο και σε επίπεδο αυτοκινήτων.
Ως γενική αρχή αυτό που θα πρέπει να συγκρατήσει κανείς είναι ότι όλα τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι συμβατά με όλους τους φορτιστές υπό την έννοια ότι εξαρτάται από το κύκλωμα φόρτισης κατά πόσο μπορεί να επωφεληθεί από τη μέγιστη ισχύ του εκάστοτε φορτιστή.
Τα κρίσιμα κυκλώματα
Αυτό που αγνοούν οι περισσότεροι είναι αν φέρ’ ειπείν σε μια μάλλον ιδανική συνθήκη όπου ο δρόμος σας είναι σπαρμένος με υπερταχυφορτιστές DC, εφόσον το κύκλωμα φόρτισης του αυτοκινήτου σας δεν μπορεί να υποστηρίξει τη συγκεκριμένη ισχύ φόρτισης, θα εξακολουθεί να φορτίζει με χελωνοειδείς ρυθμούς διάρκειας πενταώρου για το ήμισυ, στην καλύτερη περίπτωση, της επιθυμητής ενέργειας.
Η πλειονότητα πάντως των σύγχρονων EV εφοδιάζεται ή προσφέρει ως επιλογή – δηλαδή όχι απαραίτητα και πάντα δωρεάν – το καλώδιο Type 2 (Τύπου 2), το οποίο είναι συμβατό με τους περισσότερους φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) και συνεχούς ρεύματος (DC). Σε κάθε περίπτωση, ανάλογα με το μοντέλο και την τεχνολογία του, ανεξαρτήτως φορτιστή και μέσου σύνδεσης με αυτόν, το αυτοκίνητο ή μάλλον ακριβέστερα το κύκλωμα φόρτισης που συνοδεύει την μπαταρία είναι αυτό που όπως προείπαμε επιβάλλει τους δικούς του ρυθμούς.
Φόρτιση πολλαπλών ταχυτήτων
Έτσι αν το κύκλωμα φόρτισης ενός αυτοκινήτου μπορεί να υποστηρίξει φόρτιση έως 22 kW, η σύνδεσή του με έναν υπερταχυφορτιστή δεν πρόκειται να επιφέρει και ταχύτερους χρόνους φόρτισης καθώς το κύκλωμα θα περιορίσει αυτομάτως την ισχύ, προς αποφυγή καταστροφής της μπαταρίας.
Το κατά πόσο λοιπόν ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι επωφεληθεί από υπερταχυφορτιστές DC εξαρτάται τόσο από τις δυνατότητες του κυκλώματος φόρτισης αλλά και τον τύπο του καλωδίου και της υποδοχής φόρτισης του αυτοκινήτου.
Όλα τα ηλεκτρικής τεχνολογίας οχήμα τα, είτε πρόκειται για ηλεκτρικά είτε για plug-in υβριδικά, απαιτούν συνεχές ρεύμα.
Αυτό σημαίνει ότι εφοδιάζονται με μετατροπείς AC/DC οι οποίοι αναλαμβάνουν τη μετατροπή του εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) σε συνεχές (DC) και είναι αυτοί που τελικώς καθορίζουν την ταχύτητα φόρτισης.
Τα είδη φορτιστών
Οι φορτιστές χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Η πρώτη έγκειται στα συστήματα γρήγορης φόρτισης 7 έως 22 kW τα οποία μπορούν να ανα πληρώσουν την ενέργεια των μπαταριών ενός αυτοκινήτου με σχετικά μικρής χωρητικότητας μπαταρία σε ένα διάστημα τριών-τεσσάρων ωρών. Τη σκυτάλη παίρ νουν τα συστήματα ταχείας φόρτισης, τα οποία προσφέρουν μεν μεγαλύτερη ισχύ φόρτισης AC (έως 45 kW), ωστόσο εξακολουθούν να τροφοδοτούν με εναλλασσόμενο ρεύμα, με τη μετατροπή του σε συνεχές να εναπόκειται στο σύστημα του αυτοκινήτου.
Αντιθέτως οι δημοφιλέστεροι φορτιστές ταχείας φόρτισης DC αναλαμβάνουν οι ίδιοι να κάνουν τη μετατροπή AC/DC τροφοδο τώντας απευθείας το αυτοκίνητο με συνεχές ρεύμα, εξ ου κατά γενικό κανόνα μειώνουν τους χρόνους επαναφόρτισης.
Βέβαια η εγκατάσταση των ταχυφορτιστών DC είναι συνήθως ακριβότερη από όλα τα παραπάνω είδη, για αυτό και μέχρι στιγμής αποτελούν το σπανι ότερο είδος.
Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχει ανάπτυξη του δικτύου, καθώς σχεδόν το σύνολο των μεγάλων παικτών στοχεύουν στην αύξηση των σημείων υπερταχείας φόρτισης με ισχύ που ποικίλλει από τα 50 και φτάνει έως τα 350 kW και οι οποίοι εγγυώνται την αναπλήρωση της ενέργειας ακόμα και μεγάλων μπαταριών σε διάστημα 30 λεπτών έως 60 λεπτών.
- Στην… πυρά ο πλανήτης – Το 2024 η πιο θερμή χρονιά από το 1881
- Ιβάνοβιτς: «Δυνατός και με σπουδαίους παίκτες ο Ολυμπιακός»
- WSJ: Οι ΗΠΑ λαμβάνουν πληροφορίες για τουρκική εισβολή στη Συρία σε εδάφη που κατέχουν οι Κούρδοι
- Καμπανάκι κινδύνου από τους παρόχους ρεύματος – Στα 3 δισ. οι απλήρωτοι λογαριασμοί
- Δημήτρης Ήμελλος: Την Πέμπτη η κηδεία του στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών
- Μητσοτάκης: Δώρο άδωρον ο φόρος που εισηγήθηκε το ΠΑΣΟΚ για τράπεζες – Το μέρισμα της ανάπτυξης θα επιστρέφεται στην κοινωνία