«Η Σλοβακία έχει μετατραπεί σε Ντιτρόιτ της Ευρώπης» αλλά κινδυνεύει από το «America First» του Τραμπ
Η υπόσχεση του Τραμπ να επιβάλει έναν γενικό δασμό 10% ή 20% σε όλα τα αγαθά που εισέρχονται στις ΗΠΑ απειλεί τη θέση της Σλοβακίας ως παγκόσμιου ηγέτη στην παραγωγή αυτοκινήτων
Η Σλοβακία, η ευρωπαϊκή χώρα που κατάφερε να κερδίσει το προσωνύμιο «Ντιτρόιτ της Ευρώπης» λόγω της ακμάζουσας αυτοκινητοβιομηχανίας της, παράγει περισσότερα αυτοκίνητα ανά κάτοικο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο. Όμως τώρα φαίνεται να είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη στην οικονομική ατζέντα «Πρώτα η Αμερική» του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Η υπόσχεση του Τραμπ να επιβάλει έναν γενικό δασμό 10% ή 20% σε όλα τα αγαθά που εισέρχονται στις ΗΠΑ απειλεί τη θέση της κεντροευρωπαϊκής χώρας ως παγκόσμιου ηγέτη στην παραγωγή αυτοκινήτων.
Ο επερχόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ υποσχέθηκε τη Δευτέρα να επιβάλει νέους δασμούς στην Κίνα, τον Καναδά και το Μεξικό, σε μια από τις πρώτες πράξεις του κατά την ανάληψη των καθηκόντων του. Τα μέτρα περιλαμβάνουν πρόσθετο δασμό 10% σε όλα τα κινεζικά προϊόντα που εισέρχονται στις ΗΠΑ και δασμό 25% σε όλα τα προϊόντα που προέρχονται από τον Καναδά και το Μεξικό.
Αν και η Ευρώπη δεν ήταν η πρώτα αναφορά στην ανακοίνωση του Τραμπ για τους δασμούς, κάτι που εκλαμβάνεται ως ευπρόσδεκτο από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι πιθανότατα απλώς θέμα χρόνου να στρέψει ο Τραμπ την προσοχή του στον τομέα των αυτοκινήτων της περιοχής.
Ο κίνδυνος για τη Σλοβακία
Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τη Σλοβακία. Η χώρα των μόλις 5,5 εκατ. κατοίκων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το αμερικανικό εμπόριο, με τα αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό μέρος των αμερικανικών εξαγωγών της και τον τομέα να απασχολεί έμμεσα πάνω από 250.000 άτομα.
«Η Σλοβακία έχει μετατραπεί σε Ντιτρόιτ της Ευρώπης», δήλωσε στο CNBC ο Βλαντίμιρ Βάνο, επικεφαλής οικονομολόγος της Globsec, ενός think tank που εδρεύει στην πρωτεύουσα της Σλοβακίας, Μπρατισλάβα.
«Το 1990, μετά την πτώση του Σιδηρού Παραπετάσματος, η Σλοβακία παρήγαγε ακριβώς μηδέν αυτοκίνητα. Αλλά ήταν πολύ ισχυρή σε αυτό που στην τοπική μας γλώσσα μας αρέσει να αποκαλούμε ειδική κατασκευή, το οποίο είναι απλώς ένας ωραίος τρόπος για αναφερόμαστε στην παραγωγή όπλων, τεθωρακισμένων οχημάτων, αρμάτων μάχης», δήλωσε ο Βάνο.
Η γερμανική Volkswagen ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που εντόπισε τις δυνατότητες της Σλοβακίας για μηχανική και κατασκευή, δήλωσε ο Βάνο, ξεκινώντας με τη συναρμολόγηση κιβωτίων ταχυτήτων πριν από την ταχεία κλιμάκωση στην κατασκευή οχημάτων.
Παράλληλα με το εργοστάσιο της Volkswagen στη Μπρατισλάβα, η Peugeot που ανήκει στη Stellantis, η Kia της Hyundai Motor και η Jaguar Land Rover της Tata έχουν εγκαταστήσει από τότε κόμβους παραγωγής στη χώρα.
Η σουηδική Volvo το 2022 ανακοίνωσε τα σχέδιά της να γίνει η πέμπτη αυτοκινητοβιομηχανία που θα δραστηριοποιηθεί στη χώρα, με ένα κλιματικά ουδέτερο εργοστάσιο να είναι έτοιμο να ανοίξει στην ανατολική Σλοβακία το 2026. Η Volvo δήλωσε ότι το εργοστάσιο αξίας 1,2 δισ. ευρώ θα κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Πρόσθεσε ότι ενώ φαίνεται ότι η Σλοβακία μπορεί να κάνει «πολύ λίγα» βραχυπρόθεσμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας έχουν αποδείξει ότι είναι σχετικά καλές στην αντιμετώπιση των προκλήσεων στο παρελθόν.
Πηγή: ot.gr
- Έρευνα: Γιατί πρέπει να αποφεύγουμε το φαγητό μετά τις 5 το απόγευμα
- Εβδομάδα επανεκκίνησης για το ΣΥΡΙΖΑ: O Φάμελλος δίνει το στίγμα του – Kλειδώνουν οι αλλαγές στην ΚΟ
- Καιρός: Συνεχίζονται οι κατά τόπους καταιγίδες και σήμερα – Ποιες περιοχές χρειάζονται προσοχή
- «Έχω ταξιδέψει σε 170 χώρες και αυτά είναι τα πέντε χειρότερα μέρη που έχω βρεθεί» λέει γνωστή TikToker
- «Είτε θα ήταν καταπληκτικό είτε μια απόλυτη καταστροφή» – Η Ντέμι Μουρ για τον «Αόρατο εραστή»
- Το πρωτόγαλα κάνει καλό στην υγεία του σκύλου και της γάτας