Στο Αμερικανικό Μουσείο Κεραμικής Τέχνης, μια τολμηρή εγκατάσταση της καλλιτέχνιδας Christina A. West με τίτλο «Strut» προκάλεσε αμηχανία σε ορισμένους από τους πρώτους επισκέπτες – και αυτό ήταν το νόημα.

«Ξεπερνάει πραγματικά τα όρια», λέει σε συνέντευξη της στους Los Angeles Times η Beth Ann Gerstein, εκτελεστική διευθύντρια του μουσείου, η οποία κάλεσε τη West να παρουσιάσει μια έκθεση που εγκαινιάστηκε αυτό το φθινόπωρο με ένα ζωντανό μοντέλο. «Δεν μπορώ να σας πω πόσοι άνθρωποι μου είπαν πόσο άβολα ένιωθαν [βλέποντας] αυτόν τον άντρα».

«Πολλές από τις αναπαραστάσεις που βλέπουμε στην κλασική γλυπτική είναι τόσο όμορφες, με τόση χάρη και συμμετρία. Πάντα ήθελα να το αντικρούσω αυτό. Ο ιδεαλισμός που έχω δει στις ιστορικές αναπαραστάσεις του σώματος δεν μου φαίνεται αληθινός»

Η West είναι κεραμίστρια, γνωστή για τις εξερευνήσεις της ανθρώπινης μορφής με τρόπους που προκαλούν τις κοινωνικές νόρμες και αντιλήψεις. Στο μουσείο, δύο από τα κεραμικά της βρίσκονται σε ύψος μερικών μέτρων, και τα δύο σε σαρκώδες ροζ χρώμα με λευκές και κόκκινες ραβδώσεις. Την ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης, ένα γυμνό μοντέλο κάπου στα 40, σκαρφάλωσε σε κάθε κεραμικό γλυπτό και πήρε μια σειρά από πόζες – γονάτισε, ξάπλωσε, περπάτησε.

Η μηχανική του σώματος και οι πονεμένοι μύες

«Είμαι λάτρης της αμηχανίας όσον αφορά στη δουλειά μου», δήλωσε η West σε συνέντευξη της στους Los Angeles Times. «Πολλές από τις αναπαραστάσεις που βλέπουμε στην κλασική γλυπτική είναι τόσο όμορφες, με τόση χάρη και συμμετρία. Πάντα ήθελα να το αντικρούσω αυτό. Ο ιδεαλισμός που έχω δει στις ιστορικές αναπαραστάσεις του σώματος δεν μου φαίνεται αληθινός».

Το 2003, η West πήρε το πτυχίο της στις καλές τέχνες από το Πανεπιστήμιο Siena Heights και το 2006 τελείωσε το μεταπτυχιακό της στις καλές τέχνες από το Πανεπιστήμιο Alfred. Από το 2009 έως το 2022, εργάστηκε ως καθηγήτρια στο Georgia State University πριν μετακινηθεί στο Τμήμα Τεχνών του Πανεπιστημίου του Wisconsin στο Madison.

Η West αναφέρθηκε και στην καλλιτεχνική της προσέγγιση όσον αφορά το γυμνό σώμα, το οποίο παρατηρούμε ότι πλάθεται από μια δυσμορφική οπτική γωνία.

«Νομίζω ότι αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι παλαιότερα ήμουν αθλήτρια», δήλωσε. «Ήμουν δρομέας στο λύκειο και στο κολέγιο, και έτσι πέρασα πολύ χρόνο προπονούμενη και έχοντας πονεμένους μύες και σκεπτόμενη τη μηχανική του σώματός μου».

Ένας άλλος παράγοντας είναι «απλά το ότι είχα ακραίο κοινωνικό άγχος για πολύ, πολύ καιρό. Οι άνθρωποι ήταν συναρπαστικοί για μένα, αλλά και τρομακτικοί. Κλεινόμουν κάπως στον ευατό μου [όταν βρισκόμουν] κοντά σε άλλους ανθρώπους επειδή ο εγκέφαλός μου βραχυκυκλωνόταν».

Θέσεις εξουσίας και ανδρικά σώματα

Παρότι δηλώνει γοητευμένη από το ανθρώπινο σώμα, η West δεν ήθελε να δημιουργήσει ακόμα περισσότερα γυναικεία γυμνά, που είναι τόσο διαδεδομένα στην ιστορία της τέχνης. Αντιθέτως, δεδομένης της γλυπτικής παράδοσης των ηρωικών ανδρών που ποζάρουν σε ένα βάθρο, και ως ανατροπή του ανδρικού βλέμματος, ήθελε το «Strut» να επανεξετάσει τα ανδρικά σώματα και τις θέσεις εξουσίας τους.

Η Gerstein είχε δει εγκαταστάσεις της West σε άλλες πόλεις και είχε παρακολουθήσει την εξέλιξη της καριέρας της.

«Πάντοτε έβρισκα τη δουλειά της ενδιαφέρουσα», δήλωσε η Gerstein στους L.A Times κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στον αποθηκευτικό χώρο του μουσείου όπου φυλάσσονται δύο έργα τέχνης της West: το «Head First», ένα γλυπτό του 2013 με μια ροζ, έγκυο γυναίκα ξαπλωμένη στο πλάι, και ένα έργο από τη σειρά «Crouching» του 2006 που απεικονίζει έναν άνδρα που σκύβει με υπερμεγέθεις μπότες.

Η έκθεση «Strut» περιλαμβάνει φωτογραφίες που δείχνουν κοντινά πλάνα του γυμνού ανδρικού σώματος, καθώς και δύο οθόνες βίντεο που δείχνουν δύο μοντέλα να ποζάρουν πάνω στα γλυπτά της West.

«Μου αρέσει το γεγονός ότι είναι λίγο ανατριχιαστικά», δήλωσε η Gerstein για το έργο της West, συμπεριλαμβανομένων των χρωματικών επιλογών της. «Μου αρέσουν τα πράγματα που σε κάνουν να νιώθεις λίγο άβολα, γιατί τότε πρέπει να σκεφτείς το γιατί σε κάνουν να νιώθεις αμήχανα».

*Με πληροφορίες από: Los Angeles Times | Scarlet Cheng | Kεντρική φωτογραφία θέματος: Instagram