Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σε κρίση: Η Κίνα, ο Τραμπ, και η «πράσινη» ενέργεια
Οι νέοι δασμοί υπό τον Ντόναλντ Τραμπ θα αποτελέσουν ακόμη μια πρόκληση για την την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
- Σοκ στη Θεσσαλονίκη: 14χρονος τραυμάτισε με μαχαίρι τον πατέρα της φίλης του
- Κλειστά σούπερ μάρκετ και καταστήματα σήμερα - Το ωράριο των επόμενων ημερών
- Πώς θα τα πληρώσετε τα τέλη κυκλοφορίας χωρίς πρόστιμο - Έως τις 31 Δεκεμβρίου η προθεσμία
- Σε λειτουργία το πιο «απότομο» τελεφερίκ στην Ελβετία - Κόβει την ανάσα
Γιατί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κρίση; Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης κυβερνούσαν τον κόσμο. Τώρα δίνουν μάχες σε κάθε μέτωπο.
Στο εσωτερικό, οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών τους αναγκάζουν να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία είναι λιγότερο κερδοφόρα. Στην Κίνα, η άνοδος του τοπικού ανταγωνισμού ρίχνει την αυλαία μιας χρυσής εποχής για τις γερμανικές μάρκες. Η τελευταία απειλή είναι στις ΗΠΑ, όπου ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υπερασπίζεται τους δασμούς .
Η αναταραχή οδηγεί ήδη σε απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας και κινδυνεύει να προκαλέσει περαιτέρω ζημιά στην οικονομία της Ευρώπης, η οποία αγωνίστηκε να αναπτυχθεί τόσο γρήγορα όσο οι ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια. Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει περίπου το 7% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος στην Ευρωπαϊκή Ένωση — πολύ υψηλότερο από αυτό της πολιτείας, σύμφωνα με την WallStreet Journal.
Η VW δεν είναι μόνη. Την Κυριακή, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης Stellantis δήλωσε ότι ο σκληροτράχηλος διευθύνων σύμβουλός της Carlos Tavares θα παραιτηθεί , εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων με προμηθευτές και πολιτικούς. Τον περασμένο μήνα, η ευρωπαϊκή επιχείρηση της Ford ανακοίνωσε 4.000 περικοπές θέσεων εργασίας. Μεγάλοι προμηθευτές της βιομηχανίας όπως η Bosch και η ZF Friedrichshafen απολύουν επίσης χιλιάδες εργαζομένους ο καθένας.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδίαζαν μια ταχεία υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, υποκινούμενη από τις ρυθμιστικές αρχές. Αλλά μετά από μια πρώιμη έκρηξη ενθουσιασμού, οι καταναλωτές δεν συνεργάστηκαν, επιφυλακτικοί για τις υψηλές τιμές και την ανομοιογενή υποδομή φόρτισης. Οι επιδοτήσεις αποσύρθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο στη Γερμανία, πλήττοντας σκληρά τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης.
Τα υβριδικά αυτοκίνητα
Από το επόμενο έτος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να πουλήσουν πολλά περισσότερα ηλεκτρικά ή υβριδικά στην ΕΕ για να συμμορφωθούν με τα νέα όρια στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, διαφορετικά θα πληρώσουν πρόστιμα. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν βαριές κυρώσεις εάν τα EV αντιστοιχούν σε λιγότερο από το 22% των πωλήσεών τους φέτος.
Η VW έχει προειδοποιήσει ιδιωτικά ότι ενδέχεται να χρειαστεί να πληρώσει πρόστιμα από την ΕΕ έως και 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ, που ισοδυναμούν με περίπου 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει το θέμα.
Ακόμη και χωρίς τη τεχνολογική αλλαγή, η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα δυσκολευόταν. Οι πωλήσεις στην περιοχή είναι σχεδόν ένα πέμπτο κάτω από τα προπανδημικά επίπεδα μετά από μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού που οδήγησε τους λιγότερο εύπορους αγοραστές να βγουν από την αγορά νέων οχημάτων.
Οι προκλήσεις
Το κόστος παραγωγής αυξάνεται, ιδιαίτερα στη Γερμανία, η οποία έχασε την προμήθεια φθηνού ρωσικού φυσικού αερίου εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία. Φέτος, τα συνδυασμένα κέρδη της VW, της Mercedes-Benz και της BMW αναμένεται να μειωθεί κατά το ένα τρίτο. Οι αναλυτές βλέπουν μόνο μια μέτρια ανάκαμψη το επόμενο έτος.
Μια άλλη πρόκληση είναι ο αυξανόμενος ανταγωνισμός στην Ευρώπη από τα κινεζικά EV, τα οποία είναι συχνά φθηνότερα. Ενώ οι πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ φέτος έχουν επιβραδύνει τα ευρωπαϊκά σχέδια επέκτασης εταιρειών όπως η BYD, η πολιτική τις ενθαρρύνει να χτίσουν νέα εργοστάσια στο εμπορικό μπλοκ.
Οι εξαγωγές, μια παραδοσιακή δύναμη των ευρωπαϊκών κατασκευαστών αυτοκινήτων πολυτελείας, δεν αντισταθμίζουν μια μικρότερη, πιο πολυσύχναστη εγχώρια αγορά. Η S&P Global αναμένει ότι οι αποστολές οχημάτων από την Ευρώπη θα ανέλθουν συνολικά σε 2,7 εκατομμύρια φέτος, 16% χαμηλότερες από το 2019.
Η Κίνα και ο Τραμπ
Η Κίνα είναι από καιρό μια προσοδοφόρα εξαγωγική αγορά για αυτοκίνητα κορυφαίας γκάμας, αλλά φέτος η ζήτηση έχει πληγεί από μια ευρύτερη επιβράδυνση των δαπανών πολυτελείας. Η Mercedes-Benz και η BMW εξέδωσαν προειδοποιήσεις για τα κέρδη τον Σεπτέμβριο, αναφέροντας την αδύναμη κινεζική αγορά μεταξύ άλλων λόγων.
Θα μπορούσε να γίνει ακόμη χειρότερο: η Κίνα έχει επιβάλει επιπλέον φόρους στα εισαγόμενα βενζινοκίνητα οχήματα ως πιθανή απάντηση στους δασμούς της ΕΕ.
Ο Τραμπ, επίσης, έχει πει ότι θα επιβάλει δασμούς. Δεν πρόκειται μόνο για αποστολές από την Ευρώπη: η VW, η Audi, η Mercedes-Benz και η BMW κατασκευάζουν επίσης προϊόντα στο Μεξικό για τις ΗΠΑ Την περασμένη εβδομάδα, ο Τραμπ είπε ότι θα επιβάλει δασμούς 25% σε προϊόντα που εισάγονται από το νότιο γείτονά της.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις