Πριν λίγες ημέρες το έργο τέχνης «Comedian» του Ιταλού Μαουρίτσιο Κατελάν πωλήθηκε σε δημοπρασία στη Νέα Υόρκη για 6,2 εκατομμύρια δολάρια.

Για όσους δεν γνωρίζετε το έργο, πρόκειται για την viral μπανάνα κολλημένη με ταινία στον τοίχο. Αγοραστής της ο δισεκατομμυριούχος Τζάστιν Σαν,  ιδρυτής της πλατφόρμας κρυπτονομισμάτων Tron, ο οποίος τελικά την… έφαγε.

«General 52″ x 52″»

Μετά την μπανάνα του Κατελάν, σειρά τώρα έχει ο ολόλευκος καμβάς του Αμερικανού ζωγράφου Ρόμπερτ Ράιμαν, ο οποίος θα βγει σε δημοπρασία στη Γερμανία στις 6 και 7 Δεκεμβρίου, με τιμή εκκίνησης τα 1,5 εκατομμύρια δολάρια.

Το έργο ονομάζεται «General 52″ x 52″» που παραπέμπει στις διαστάσεις του πίνακα.

Ο πίνακας φαίνεται άδειος, αλλά ο ολόλευκος καμβάς με το ελαφρώς πιο σκούρο λευκό πλαίσιο έχει στην πραγματικότητα βαφτεί με λευκό σμάλτο και χρώματα που χρησιμοποιούνται συνήθως για τη βαφή μετάλλων.

Το έργο «General 52″ x 52″»

«Το παραμικρό σχέδιο επάνω του, θα μείωνε σημαντικά την αξία του»

Η χρήση αυτών των τύπων χρωμάτων πάνω σε βαμβακερό καμβά οδήγησε σε ένα έργο αρκετά ευαίσθητο, που δεν μπορούσε να ταξιδέψει για να εκτεθεί πριν από την πώληση.

«Το υλικό είναι πολύ ευαίσθητο και το παραμικρό σχέδιο στην αψεγάδιαστη επιφάνεια θα μειώσει αμέσως την αξία του έργου σημαντικά», δήλωσε ο οίκος Ketterer Kunst σε ανακοίνωσή του, περιγράφοντας τον πίνακα ως «σε πολύ καλή κατάσταση».

«Γι’ αυτόν τον λόγο, δεν τον στέλνουμε σε ταξίδι», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Ο Ράιμαν, που πέθανε το 2019 σε ηλικία 88 ετών, ήταν γνωστός για το πειραματικό του έργο, το οποίο ήταν κυρίως χωρίς χρώμα και έντονα λευκό.

Ο Ρόμπερτ Ράιμαν

Δεν είχε επίσημη εκπαίδευση στην τέχνη, αλλά ήταν πιανίστας τζαζ που άρχισε να ασχολείται με τη ζωγραφική ως χόμπι, αφού εργάστηκε ως φύλακας στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης.

«Το λευκό δεν είναι πάντα λευκό»

Ενώ τα άγονα έργα του έχουν προκαλέσει συζητήσεις στην καλλιτεχνική κοινότητα, κάποια από αυτά έχουν πωληθεί για εκατομμύρια.

«Το λευκό δεν είναι πάντα λευκό. Το λευκό χρώμα δημιουργεί φως, κίνηση και κάνει τη δομή του υλικού ορατή», εξήγησε η ειδικός του οίκου δημοπρασιών, Σιμόν Βίχμαν.

«Προκαλεί τον θεατή και γίνεται ο δημιουργός της τέχνης», κατέληξε η ίδια.