Η σχεδιάστρια που παίρνει τη μόδα σοβαρά, αλλά όχι τον εαυτό της
Με την ομώνυμη μπράντα της, η Ellen Hodakova Larsson συνδυάζει τις παιδικές αναμνήσεις με ένα εμπορικό ήθος που αμφισβητεί τα πρότυπα της βιομηχανίας της μόδας.
Όταν ήταν 14 ετών και αγωνιζόμενη ιππέας, η Σουηδή σχεδιάστρια Ellen Hodakova Larsson, η οποία έχει γίνει γνωστή με το να μετατρέπει παλιά πράγματα σε χρυσάφι της μόδας, παρακολούθησε μια εκπαιδευτική κατασκήνωση.
Εκεί, την έβαλαν να ανέβει σε ένα άλογο μεγαλύτερο και πιο οξύθυμο από οποιοδήποτε άλλο είχε συναντήσει στο παρελθόν. Το άλογο, θυμάται η Ellen, φαινόταν ικανό να πηδήξει στον αέρα στο διπλάσιο ύψος από τα άλλα άλογα.
Αντί να την τρομοκρατήσει η εμπειρία αυτή έμαθε στη νεαρή αναβάτρια να εμπιστεύεται τον εαυτό της.
«Είπα στον εαυτό μου: “Μην το φοβάσαι ποτέ αυτό”», λέει η Larsson, 32 ετών σήμερα.
«Αν διατηρήσεις την ψυχραιμία σου και πιστεύεις σε σένα, θα διαπιστώσεις ότι ο κόσμος δεν είναι τόσο τρομακτικός όσο μπορεί να φαίνεται».
Στην καριέρα που επέλεξε, το μάθημα αυτό αποδείχθηκε ανεκτίμητο.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η μόδα την επιβράβευσε ενώ η Ellen Hodakova Larsson αμφισβητεί την κατανάλωση
Τον Σεπτέμβριο, η Ellen Hodakova Larsson, η οποία σχεδιάζει με το πατρικό όνομα της γιαγιάς της, Hodakova, τιμήθηκε με το βραβείο LVMH Prize for Young Fashion Designers, μαζί με υποτροφία 400.000 ευρώ και ένα χρόνο καθοδήγησης από τα στελέχη του οίκου μόδας.
Το βραβείο είναι μια υψηλού κύρους αναγνώριση του ταλέντου και η κατάκτησή του μπορεί να αποτελέσει δείκτη μελλοντικής επιτυχίας: Από το 2013 που εγκαινίασε το βραβείο, η LVMH έχει αναγνωρίσει σχεδιαστές όπως οι Marine Serre, Grace Wales Bonner και Simon Porte Jacquemus.
Όμως η νίκη της Hodakova σηματοδοτεί την πρώτη φορά που το βραβείο απονέμεται σε μια μάρκα της οποίας το επιχειρηματικό μοντέλο αμφισβητεί τόσο άμεσα τα θεμέλια της αδυσώπητης κατανάλωσης, πάνω στα οποία έχει οικοδομηθεί η βιομηχανία της μόδας. (Ο νικητής του δεύτερου βραβείου Karl Lagerfeld, ο Duran Lantink, εστιάζει επίσης στη βιωσιμότητα).
Χρησιμοποιεί άχρηστα, vintage κομμάτια και επαναχρησιμοποιημένα υλικά, τα οποία κυμαίνονται από πεταμένα πουκάμισα μέχρι παλιά μαχαιροπήρουνα
Ειδυλλιακή παιδική ηλικία αλλά όχι προνομιούχα
Ήταν μια αναγνώριση μιας από τις άβολες αλήθειες της μόδας: Οι νέοι σχεδιαστές δεν μπορούν να επικεντρωθούν μόνο στη δημιουργικότητα – πρέπει επίσης να παλέψουν με το τρομακτικό έργο της διόρθωσης ενός διαλυμένου συστήματος.
Η λύση της Ellen Hodakova Larsson έχει τις ρίζες της στις δεξιότητες που έμαθε όταν μεγάλωσε σε ένα αγρόκτημα: Χρησιμοποιεί άχρηστα, vintage κομμάτια και επαναχρησιμοποιημένα υλικά, τα οποία κυμαίνονται από πεταμένα πουκάμισα μέχρι παλιά μαχαιροπήρουνα.
Είναι μια προσέγγιση που έχει περιγράψει ως μια ατελείωτη πρόκληση, αλλά είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο αισθάνεται άνετα να εργάζεται.
Η Larsson, ο αδελφός της και οι γονείς της -η μητέρα της είναι μοδίστρα γούνας, ο πατέρας της αξιωματικός του στρατού- μετακόμισαν στο αγρόκτημα των παππούδων της όταν ήταν μικρή, αφού η γιαγιά της έμεινε χήρα.
Η σχεδιάστρια περιγράφει την παιδική της ηλικία ως ειδυλλιακή, αλλά ελάχιστα προνομιούχα -μερικά από τα άλογα με τα οποία αγωνιζόταν δεν ήταν δικά της αλλά αυτά για τα οποία η οικογένειά της πληρωνόταν για να φροντίζει.
Η Κέιτ Μπλάνσετ με ρούχο από κουτάλια της Ellen Hodakova Larsson
Βαριόταν τα νέα υφάσματα
Η οικογένεια έκανε ανταλλαγές με τους γείτονές της και ψώνιζε σε μεταχειρισμένα καταστήματα, όπου η μητέρα της Larsson την έμαθε να «ψάχνει για εκπλήξεις και δυνατότητες: Μια λάμπα μπορούσε να αλλάξει σχέδιο, μια καρέκλα να λάβει νέο ύφασμα, ένα φόρεμα να γίνει φούστα. Η μητέρα μου άλλαζε όλο το σπίτι».
Αργότερα, όταν φοιτούσε στη σχολή μόδας, η Ellen Hodakova Larsson ανακάλυψε ότι βαριόταν τα νέα υφάσματα. «Η δημιουργική μου διαδικασία βασίζεται πάντα στο να αναλύω τα πράγματα και να τα συναρμολογώ και να φτιάχνω ένα παζλ», λέει.
«Όταν εμφανίζεται κάτι που νιώθεις ότι είναι ενδιαφέρον και μπορείς να συνδεθείς με όλες αυτές τις σκέψεις και τους συνδυασμούς του, αυτή είναι η μαγεία της δημιουργίας».
Μέχρι σήμερα, έχει μετατρέψει δίσκους σερβιρίσματος σε μπουστάκια, έχει σμιλέψει μπότες εργασίας σε κορσέδες και έχει κάνει πίνακες ζωγραφικής σε φορέματα
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Θαυμάζει τους Martin Margiela και Elsa Schiaparelli
Είναι αυτός ο ενθουσιασμός για τις Duchampian δυνατότητες του ευρεθέντος αντικειμένου, σε συνδυασμό με την ατρόμητη συμπεριφορά που έμαθε η Larsson ως ιππέας, που την κινεί.
Η Ellen Hodakova Larsson θαυμάζει τόσο τον Martin Margiela όσο και την Elsa Schiaparelli, τον πρώτο για τις αποδομητικές μεθόδους του και τη δεύτερη για την εμπνευσμένη ιδιοτροπία της.
Μέχρι σήμερα, έχει μετατρέψει δίσκους σερβιρίσματος σε μπουστάκια, έχει σμιλέψει μπότες εργασίας σε κορσέδες και έχει κάνει πίνακες ζωγραφικής σε φορέματα.
Πίσω από αυτά τα σουρεαλιστικά πειράματα (Schiaparelli) κρύβεται ένας βαθύς σεβασμός για την αυστηρότητα των στολών (Margiela), κάτι που συνδέει με τη στρατιωτική φινέτσα του πατέρα της και που εμφανίζεται στη δική της γκαρνταρόμπα, επίσης.
Η ομάδα της, λέει, την πειράζει για την αφοσίωσή της σε μια εμφάνιση: «Πάντα μου λένε: “Ω, άλλαξες ρούχα τώρα, μετά από τρεις εβδομάδες που φορούσες ακριβώς το ίδιο πράγμα!”».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο ρόλος των φύλων στα ρούχα της
Η παιδική ηλικία της Larsson παίζει σημαντικό ρόλο σε όλες τις δουλειές της, αλλά είναι ιδιαίτερα εμφανής στην τελευταία της συλλογή, την οποία περιγράφει ως «μια ημερολογιακή καταχώρηση από τις αναμνήσεις που έχω από την ενηλικίωσή μου».
Οι διαμορφωτικές της εμπειρίες πάνω σε άλογα; Έχουν διοχετευτεί σε μπότες ιππασίας διπλής σόλας. Οι γούνες της μητέρας της; Ένα φόρεμα φτιαγμένο από γούνινα καπέλα.
Η ενδυματολογική κομψότητα του πατέρα της; Ανδρικά παντελόνια που μετατράπηκαν σε φόρεμα. Αναμνήσεις από ευτυχισμένα οικογενειακά γεύματα; Μια μπλούζα και μια φούστα από πετσέτα τσαγιού.
Φυσικά, δεν πρόκειται μόνο για οπτικά λογοπαίγνια. Όταν η Ellen Hodakova Larsson δημιουργεί φορέματα από παντελόνια ή γιακάδες ανδρικών πουκαμίσων, μας ωθεί να σκεφτούμε τους ρόλους των φύλων.
Όταν γυρίζει τα ρούχα ανάποδα ή μέσα-έξω για να τα επανασχεδιάσει, ανατρέπει τις αντιλήψεις για την επιθυμία και την πολυτέλεια.
Και πάντα μας υπενθυμίζει ότι το να κάνεις το σωστό δεν χρειάζεται να είναι βαρετό- μπορεί να είναι απελευθερωτικό και παιχνιδιάρικο, ακόμα και σέξι.
Έστειλε στην πασαρέλα ένα φόρεμα φτιαγμένο από φερμουάρ που αγκάλιαζε τον κορμό με μεταλλικά δόντια και στροβιλίζονταν γύρω από τα γόνατα με αγκαθωτές κορδέλες.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Στο παιχνίδι και η τεχνική νοημοσύνη
Αλλά η Larsson παραμένει ανήσυχη με τον κόσμο της μόδας. Στην ερώτηση πότε κατάλαβε ότι η μόδα είναι σημαντική για εκείνη, απαντά ότι δεν είναι σίγουρη ότι είναι.
Το στυλ, όπως υποστηρίζει, είναι πιο ανθεκτικό. Η άποψή της για τη βιομηχανία είναι παρομοίως επικεντρωμένη στο μακροπρόθεσμο μέλλον.
Η ίδια και η ομάδα της εργάζονται με ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης για να βελτιώσουν τη διαδικασία διαλογής των μεταχειρισμένων υλικών, και προς αυτή την κατεύθυνση σκοπεύει να εστιάσει την καθοδήγηση και τη χρηματοδότησή της από την LVMH.
Όλα τα παλιά παλτό και τα ξεπερασμένα παιδικά ρούχα που δωρίζονται κάθε χρόνο σε φιλανθρωπικά ιδρύματα καταλήγουν να συμπιέζονται άτακτα σε γιγαντιαία δεμάτια, το περιεχόμενο των οποίων μπορεί κανείς να μαντέψει.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η Γη μας θα εκραγεί
Αυτό κάνει τον σχεδιασμό μιας συλλογής που βασίζεται σε αυτά τα υλικά τουλάχιστον απογοητευτικό.
Η Ellen Hodakova Larsson θέλει να εξαλείψει τη σπατάλη αυτού του ad hoc χάους δημιουργώντας μια «βιβλιοθήκη/αποθήκη» που οι έμποροι μεταχειρισμένων ρούχων μπορούν να χρησιμοποιούν για να οργανώνουν τα εμπορεύματά τους και οι σχεδιαστές μπορούν να κάνουν αναζήτηση και να παραγγέλνουν από αυτήν.
Πρόκειται για ένα ηράκλειο εγχείρημα, αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος υποστηρίζει η Ellen Hodakova Larsson. «Όλοι γνωρίζουν ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με αυτόν τον τρόπο γιατί η Γη μας θα εκραγεί. Χρειαζόμαστε μια αλλαγή συμπεριφοράς και μια αλλαγή νοοτροπίας».
*Με στοιχεία από wmagazine.com | Αρχική Φωτό: Photo: Ellen Hodakova Larsson / Instagram
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις