Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW AG και Mercedes-Benz Group AG ανακατεύουν την τράπουλα της ηγεσίας τους, καθώς αντιμετωπίζουν τον εντεινόμενο ανταγωνισμό στην Κίνα και την αδύναμη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, η Mercedes ανακοίνωσε ότι ο επικεφαλής της στην Κίνα, Χουμπέρτους Τρόσκα, θα αποσυρθεί τον Ιούλιο και θα αντικατασταθεί από τον επικεφαλής στρατηγικής προϊόντων, Όλιβερ Θον. Η Mercedes αντιμετωπίζει δυσκολίες στην ασιατική αγορά λόγω της ασθενέστερης οικονομίας και της στροφής των πελατών σε τοπικές μάρκες με επικεφαλής την BYD.

Ο πρώην οικονομικός διευθυντής της BMW, Νίκολας Πέτερ, πρόκειται να αντικαταστήσει τον Νόρμπερτ Ράιτχοφερ ως πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου το επόμενο έτος, ανακοίνωσε η εταιρεία αργά την Τρίτη, σε μια κίνηση που αποσκοπεί στην εξασφάλιση της συνέχειας στον κατασκευαστή με έδρα το Μόναχο, καθώς αντιμετωπίζει παρόμοιες αντιξοότητες.

Η Κίνα «χάλασε το πάρτι»

Οι αλλαγές στη διοίκηση αντικατοπτρίζουν τις σαρωτικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι πωλήσεις στην κρίσιμη κινεζική αγορά έχουν εξασθενήσει και η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου έχει αργήσει να ανακάμψει. Επιπλέον, η πιο σημαντική βιομηχανία της Γερμανίας αντιμετωπίζει τον κίνδυνο απότομων δασμών μετά την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

Η χαμηλή ζήτηση για τα ηλεκτρικά μοντέλα της Mercedes επιβαρύνει την προσπάθεια της εταιρείας να προχωρήσει πιο ψηλά στην αγορά, μια στρατηγική που σχεδιάστηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο, Όλα Καλένιους.

Υποχώρηση μετοχών

Ενώ η BMW είχε μεγαλύτερη επιτυχία στην πώληση ηλεκτρικών οχημάτων, έχει πληγεί από μια σημαντική ανάκληση και δέχεται πιέσεις για μείωση των δαπανών λόγω του υψηλού εργατικού και ενεργειακού κόστους της Γερμανίας. Οι μετοχές της BMW και της Mercedes έχουν υποχωρήσει κατά 21% και 10% φέτος, αντίστοιχα. Πάνω από το ένα τρίτο του όγκου πωλήσεων της BMW, της Mercedes-Benz Group και της Volkswagen κατευθύνεται στην Κίνα.

Οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πρόκειται να χάσουν έως και το 17% των συνδυασμένων ετήσιων βασικών κερδών τους εάν οι ΗΠΑ επιβάλουν δασμούς στις εισαγωγές στην Ευρώπη, το Μεξικό και τον Καναδά, ανέφερε ο οίκος S&P Global σε πρόσφατη έκθεσή του.

Περικοπές προσωπικού

Ορισμένες από τις κινήσεις των στελεχών υποδηλώνουν ότι οι περικοπές βρίσκονται σε εξέλιξη. Η επικεφαλής προσωπικού της Mercedes Σαμπίν Κόλεϊσεν θα παραιτηθεί στα τέλη Απριλίου, περίπου επτά μήνες νωρίτερα από το προγραμματισμένο. Θα αντικατασταθεί από τη σημερινή επικεφαλής πωλήσεων και μάρκετινγκ Μπρίτα Σίγκερ, η οποία έχει εμπειρία στη μετατόπιση των πωλήσεων αυτοκινήτων στο διαδίκτυο.

Η αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα τη Στουτγάρδη θα προσλάβει επίσης τον 52χρονο Όλαφ Σι, ο οποίος είναι σήμερα οικονομικός διευθυντής της Continental AG. Ο Σικ θα συνεχίσει να προετοιμάζει τη σχεδιαζόμενη απόσχιση της μονάδας αυτοκινήτων της γερμανικής εταιρείας κατασκευής εξαρτημάτων μέχρι την αποχώρησή του στις 30 Σεπτεμβρίου.

Ο Σικ, ο οποίος έχει εργαστεί στο παρελθόν για τη Mercedes, θα ενταχθεί στο διοικητικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας τον Οκτώβριο, υπεύθυνος για την ακεραιότητα, τη διακυβέρνηση και τη βιωσιμότητα. Θα αντικαταστήσει τη Ρενάτα Γιούνγκο Μπρούνγκερ, η οποία αποχωρεί από την εταιρεία κατόπιν δικής της επιθυμίας.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε αναζήτηση κατεύθυνσης

Το χρονικό περιθώριο για τις παραδοσιακές ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα ώστε να προσαρμοστούν στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της γίνεται ολοένα και μικρότερο, σηματοδοτώντας στους αναλυτές του κλάδου ότι οι εταιρείες πρέπει να διπλασιάσουν τις τοπικές συνεργασίες για να επιβιώσουν.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που βασίζονται στα ορυκτά καύσιμα δυσκολεύονται να κρατηθούν στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, η οποία έχει μετατραπεί γρήγορα σε μια αγορά όπου τα οχήματα νέας ενέργειας αντιπροσωπεύουν πλέον περισσότερες από τις μισές πωλήσεις αυτοκινήτων της χώρας.

Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας, ειδικότερα, ήταν υπερβολικά εφησυχασμένες υποθέτοντας ότι η προσοδοφόρα κινεζική αγορά θα μπορούσε να τους συμπαρασύρει στη δύσκολη μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, καθώς εκεί τον Ιούλιο, τα μισά από όλα τα οχήματα που πωλήθηκαν ήταν EV ή plug-in υβριδικά.

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχχανία επωφελήθηκε από τις τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις και το χαμηλότερο κόστος εργασίας και κατάλαβαν, ενώ κατάλαβαν πιο γρήγορα ότι η αξία των ηλεκτρικών οχημάτων έγκειται περισσότερο στο έξυπνο λογισμικό και στα ηλεκτρονικά παρά στη μηχανική.

Αδιάψευστοι μάρτυρες της κινεζικής… επέλασης τα ίδια τα νούμερα. Το 2018 εξήχθησαν από την Κίνα στην ΕΕ 2.800 ηλεκτρικά οχήματα και έφτασαν το 2023 στις 481.600 οχήματα αυξανόμενα κατακόρυφα από χρόνο σε χρόνο. Αυτό ισοδυναμεί με ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 1.710%. Το 2024, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, μόνο στο εννιάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου οι εξαγωγές κινεζικών EV προς την Ευρώπη διαμορφώθηκαν σε 358.000 οχήματα.

Κι άλλο «λάδι στη φωτιά» έβαλε και η παραίτηση του πρώην CEO της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες. Τα διεθνή μέσα ενημέρωσης αποδίδουν την παραίτηση Ταβάρες στην όχι ικανοποιητική πορεία του πολυεθνικού ομίλου που συγκεντρώνει 14 επωνυμίες κατασκευαστών από δύο ηπείρους, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ – μεταξύ αυτών τις γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες Peugeot και Citroen, τις ιταλικές Fiat και Alfa Romeo, τη γερμανο-βρετανική Opel/Vauxhall και τις αμερικανικές Jeep και Dodge.

πηγή: ΟΤ