Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: «Τρέχουν» να προλάβουν ανεξέλεγκτες αυξήσεις
Πονοκέφαλος η τιμολόγηση για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και έντονος προβληματισμός τι θα γίνει μετά τον Μάιο με την εισαγωγή των νέων ακριβότερων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο
Αυτή τη φορά το υπουργείο Ναυτιλίας «τρέχει» να προλάβει για να αποφευχθούν ανεξέλεγκτες αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων την επόμενη θερινή περίοδο. Στο πλαίσιο χάραξης μιας προληπτικής πολιτικής ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης συναντήθηκε προχθές με την Επιτροπή Ανταγωνισμού στο υπουργείο με αντικείμενο τις τιμές των εισιτηρίων για το 2025 στην ακτοπλοΐα και τη λειτουργία του ανταγωνισμού μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Η ανατιμητική τάση δεν αποκλείεται να «συμπαρασύρει» και άλλους «επιρρεπείς» σε αναιτιολόγητες αυξήσεις
Η τιμολόγηση των εισιτηρίων συζητήθηκε, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο, εκτενώς, καθώς όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες έντονα προβληματίζεται και το υπουργείο τι θα γίνει μετά τον Μάιο με την εισαγωγή των νέων ακριβότερων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1%). Ενα καύσιμο που την τρέχουσα περίοδο είναι 30% ακριβότερο από τα καύσιμα υψηλού θείου και επηρεάζονται πολλά πλοία της ακτοπλοΐας (όχι όλα) και κυρίως τα μικρότερα και αυτά που δραστηριοποιούνται στις λεγόμενες άγονες γραμμές.
Σημειώνεται ότι θεωρητικά δεν επηρεάζονται όσα πλοία έχουν εξοπλιστεί με συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων (scrubber), καθώς μπορούν να συνεχίσουν να καίνε το συμβατικό καύσιμο (αφού τα συστήματα το καθαρίζουν), καθώς και τα ταχύπλοα τα οποία καίνε ήδη καύσιμο μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο. Ωστόσο η ανατιμητική τάση που θα επικρατήσει και αφορά την πλειονότητα των πλοίων δεν αποκλείεται να «συμπαρασύρει» και άλλους «επιρρεπείς» σε αναιτιολόγητες αυξήσεις, κάτι το οποίο βεβαίως το υπουργείο θέλει να αποφύγει.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των ακτοπλόων μια αύξηση του κόστους καυσίμων κατά 30% προκαλεί άνοδο της τιμής των εισιτηρίων κατά 12%-15% με βάση παλαιότερες μελέτες του υπουργείου.
Η προσαρμογή
Ωστόσο στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι και η ακτοπλοΐα επισημαίνει πως προκειμένου να αντιμετωπιστεί το επιπλέον κόστος που αφορά, όπως προαναφέρθηκε, κυρίως πλοία που δραστηριοποιούνται στις άγονες γραμμές θα πρέπει τα μισθώματα να προσαρμοστούν στο νέο αυξημένο κόστος, πράγμα που δεν έχει γίνει βεβαίως στους νέους διαγωνισμούς. Το υπουργείο αναγνωρίζει το πρόβλημα, επικαλείται την έλλειψη κονδυλίων και παραπέμπει σε κάποιον επίναυλο που θα καλύψει μέρος του κόστους.
Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ζητούν επίσης αύξηση του κρατικού ναυλολογίου, το οποίο παραμένει αμετάβλητο από το 2018!
Στη σύσκεψη με την Επιτροπή Ανταγωνισμού εξετάστηκε επίσης «το ενδεχόμενο να έχουν δεσπόζουσα θέση κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να μην είναι πλήρης», όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.
Σύμφωνα με πληροφορίες συμφωνήθηκε να δημιουργηθεί κοινή ομάδα εργασίας, η οποία σε σύντομο σχετικά διάστημα θα εξετάσει τα δεδομένα ανά γραμμή και, αξιοποιώντας επίσης τα στοιχεία που έχει πλέον συγκεντρωμένα το Παρατηρητήριο Τιμών, θα εισηγηθεί μέτρα τα οποία μπορεί να φθάσουν εάν κριθεί αναγκαίο και σε αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει τις θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Στην ίδια σύσκεψη συμφωνήθηκε να επικαιροποιηθεί το μνημόνιο συνεργασίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο στενότερης συνεργασίας των δύο πλευρών. Συμφωνήθηκε, επίσης, να υπάρξει σύντομα νέα συνάντηση. Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, η πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Αϊρίν (Ειρήνη) Σαρπ, η αντιπρόεδρος της Επιτροπής Χαρά Νικολοπούλου και υπηρεσιακά στελέχη των δύο πλευρών.
Οι επιρρεπείς στις αυξήσεις γραμμές: Υπενθυμίζεται ότι την περσινή θερινή σεζόν σε Nonpaper του υπουργείου Ναυτιλίας είχε καταγραφεί «απότομη αύξηση τιμών» σε τρεις γραμμές, και συγκεκριμένα στις Σποράδες (προφανώς από Βόλο), στη γραμμή Λαύριο – Λήμνος και στη γραμμή Ραφήνα – Ανδρος. Επίσης εντόπιζε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα των υψηλών τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις.
Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος, ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου ήταν μειωμένη κατά 5,25%, η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 11,76%. Επίσης, στη γραμμή Νάξος – Πάρος, ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 3,63%, η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 32,80%.
Κατά τα λοιπά υποστήριζε ότι η ανταπόκριση της ακτοπλοϊκής αγοράς στις προσπάθειες του υπουργείου για συγκράτηση των τιμών ήταν θετική, με τις τιμές να είναι σταθερές έως και μειούμενες στα συμβατικά πλοία.
- Η επιστημονική υποστήριξη ως κλειδί για την ανάπτυξη των Δήμων
- ΗΠΑ: Γυναίκα υπεβλήθη σε μεταμόσχευση νεφρού από χοίρο – «Είναι σαν μια νέα αρχή»
- Πέθανε η δημοσιογράφος και αρχαιολόγος Σοφία Ταράντου
- Έρευνα: Το κρασί στη μεσογειακή διατροφή μειώνει τον κίνδυνο σοβαρής καρδιαγγειακής νόσου
- Αθήνα: Γίνεται city break προορισμός – Πόσο απέχει από Λονδίνο και Άμστερνταμ
- Δύο χρόνια από τον θρίαμβο της Αργεντινής και του Μέσι στο Κατάρ (Vids)