Τι είναι το τάβλι για τον Έλληνα; Ο Αντώνης Κρόμπας μιλά για το παιχνίδι που έχει σηματοδοτήσει μια ολόκληρη εποχή
Ο Αντώνης Κρόμπαςλ, μαζί με τον Αλέξανδρο Ρήγα, πρωταγωνιστούν στην παράσταση «Το Τάβλι» που παίζεται κάθε Σάββατο και Κυριακή στο «Από Μηχανής Θέατρο»
- Τεράστιες διαδηλώσεις στη Νότια Κορέα ενόψει της ψηφοφορίας για την καθαίρεση του προέδρου Γιουν
- Με ομιλίες κορυφαίων υπουργών συνεχίζεται για τέταρτη μέρα η συζήτηση επί του προϋπολογισμού στη Βουλή
- Πώς θα λειτουργεί η διαδικασία ασύλου για Σύρους στην Ελλάδα μετά την πτώση Άσαντ
- Πήραν το κεφάλι γνωστού στρατηγού για τις ήττες στο Ντονέτσκ
Το ιστορικό θεατρικό έργο «Το Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη, ενός εκ των σημαντικότερων Ελλήνων δραματουργών της μεταπολεμικής περιόδου, μετά την επιτυχημένη του περιοδεία στην Ελλάδα, συνεχίζει αυτή τη σεζόν την επιτυχημένη πορεία του και παρουσιάζεται στο Από Μηχανής Θέατρο, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα.
Το Τάβλι, γράφτηκε και παρουσιάστηκε το 1972, εν τω μέσω της δικτατορίας, στο θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν και έκτοτε, αποτελεί ένα από τα έργα-σταθμός της ελληνικής δραματουργίας. Ένα πρωτοποριακό έργο με βέβηλη σάτιρα και ευφυΐα, που μετρά πολλά ανεβάσματα και μεγάλες επιτυχίες.
Η ρεαλιστική γραφή του συγγραφέα εντοπίζει και αντικατοπτρίζει τον πυρήνα του νεοέλληνα. Την κατάσταση του, τα όνειρά του, την καπατσοσύνη του, αλλά και τον αμοραλισμό του. Την ανήθικη ηθική του, που μπροστά στο χρήμα και στην εκ γενετής, θα ’λεγε κανείς, επιθυμία του να ξεφύγει από τα αδιέξοδα του –οικονομικά, μα και κοινωνικά – , είναι πρόθυμος να θυσιάσει τα πάντα. Σχέσεις, ανθρώπους, λογική, ηθική και αγάπη. Ακόμα και το τόσο παινεμένο ελληνικό φιλότιμο, γίνεται λευκή σημαία παράδοσης στα ζάρια.
Οι νεοέλληνες ήρωες του Δημήτρη Κεχαΐδη, δεν ξεγελάνε όμως τη ζωή. Εξαπατούν τους εαυτούς τους και κρατάνε στα χέρια τους καθρέφτες, που πάνω τους παίζουν πόρτες, πλακωτό και φεύγα. Για να μας δείξουν όχι ποιοι είμαστε, αλλά ποιοι δεν πρέπει να είμαστε.
Το Τάβλι, είναι ένα έργο με εξαιρετική πλοκή και δαιμονιώδη ρυθμό. Έχει έντονο, ιδιαίτερο, σαρκαστικό και κυνικό χιούμορ. Είναι μια διεισδυτική ματιά στην ανθρώπινη κωμωδία που κρύβεται στις μικρές τραγωδίες.
Με έντονο το λαϊκό στοιχείο, οι ήρωες του έργου είναι «λαμόγια», που μ’ έναν μαγικό τρόπο, σου προκαλούν συμπάθεια, μέσα σε ένα «λούμπεν» μεταπολεμικό περιβάλλον. Οι πικρές αλήθειες που προβάλει ο συγγραφέας, γίνονται γλυκά χαμόγελα στα χείλη των θεατών.
Ο ένας εκ των δυο πρωταγωνιστών, ο Αντώνης Κρόμπας (Φώντας) μίλησε στο in για την παράσταση και για όλα κρύβονται πίσω από αυτήν…
Το Τάβλι, γράφτηκε και παρουσιάστηκε το 1972, εν τω μέσω της δικτατορίας. Έκτοτε, αποτελεί ένα από τα έργα σταθμό της ελληνικής δραματουργίας. Τι σηματοδοτεί το «Τάβλι» και τι είναι αυτό που το κάνει τόσο σημαντικό;
Το τάβλι κατά τη γνώμη μου, σηματοδοτεί μια ολόκληρη εποχή, αυτή της μετεμφυλιακής Ελλάδας, και την αγωνιώδη προσπάθειά της να ξανασταθεί στα πόδια της, να ονειρευτεί, να δημιουργήσει, να «πιάσει την καλή». Μέσα σε αυτό το πλαίσιο κινούνται και οι δύο λούμπεν ήρωές μας, οι οποίοι αντικατοπτρίζουν αυτή τη βουλιμία για απόκτηση εύκολου χρήματος, κοινωνικής καταξίωσης και ανέλιξης, ισοπεδώνοντας κάθε ηθικό κώδικα προκειμένου να το καταφέρουν. Σημαντικό καθιστά το έργο η ευθεία αντιστοιχία με το σήμερα, δηλαδή ο αμοραλισμός, ο οπορτουνισμός και ο σκοπός ο οποίος «αγιάζει τα μέσα» και στις μέρες μας..
Αποτελούν οι ήρωες στο «Τάβλι» μια «φωτογραφίες» του σύγχρονου νεοέλληνα;
Τηρουμένων των εποχικών αναλογιών, οι δύο ήρωες του Κεχαΐδη είναι απόλυτα αναγνωρίσιμοι στην Ελλάδα του σήμερα
Είναι ο Φώντας και ο Κόλιας οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας;
Ο Φώντας και ο Κόλιας όπως προείπα είναι δύο χαρακτήρες που πάνω τους συναντώνται τα κουσούρια, οι παθογένειες και οι «ευσεβείς πόθοι» του σημερινού νεοέλληνα
Βλέπεις μέσα στον Φώντα κομμάτια του εαυτού σου;
Φυσικά και βλέπω κομμάτια του εαυτού μου όπου από αυτά «δανείζομαι» για να μετουσιώσω τον χαρακτήρα που υποδύομαι με την μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα.
Πιστεύεις ότι το τάβλι είναι απλώς ένα παιχνίδι για τον Έλληνα, ή κάτι πολύ παραπάνω; Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια…
Το παιχνίδι τάβλι με το πέρασμα των δεκαετιών νομίζω ότι θεωρείται παρωχημένο τουλάχιστον όσον αφορά στις νεότερες γενιές. Πλέον η λαίλαπα του κινητού και των εφαρμογών του έχει αντικαταστήσει αυτό το είδος διασκέδασης. Νομίζω ότι τάβλι σήμερα μπορείς να συναντήσεις μόνο σε κάποια καφενεία και σε ανθρώπους μεγαλύτερων ηλικιών.
Όσο για τα μελλοντικά σχέδιά μου, πέρα από το τάβλι το οποίο θα το παρουσιάζουμε όλα τα σαββατοκύριακα του φετινού χειμώνα στο από μηχανής θέατρο, περιοδεύουμε μαζί με τον Λευτέρη Ελευθερίου ανά την Ελλάδα (και όχι μόνο) με την παράσταση «σύμφωνο επιβίωσης» και στο τραπέζι έχουνε «πέσει» ήδη ιδέες για το καλοκαίρι του 25..
Κλείνοντας εύχομαι σε όλους η ζωή να φέρει εξάρες αν και πολλές φορές περισσότερα μαθαίνουμε από τα ντόρτια και τις διπλές.
Δυο λόγια για την υπόθεση
Ο Φώντας (Αντώνης Κρόμπας) και ο Κόλιας (Αλέξανδρος Ρήγας) δύο φίλοι και κουνιάδοι, ξυπνάνε από τη μεσημεριανή τους σιέστα και ακολουθούν την ιεροτελεστία τους: καφές, τάβλι πρωταθλητών και αναζήτηση της μπίζνας που θα τους κάνει πλούσιους και σημαντικούς.
Ο Φώντας, άεργος οραματιστής του εύκολου χρήματος, γεννάει κατά κόρον ιδέες έτοιμες προς εξαργύρωση. Ο Κόλιας, λαχειοπώλης με παρελθόν αντιστασιακού -έτσι τουλάχιστον διατείνεται ο ίδιος – αντιστέκεται στις εύκολες ιδέες. Μέχρι ο Φώντας να τον πείσει για τις μεγάλες στιγμές που έρχονται.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησής τους, οι τόνοι ανεβαίνουν. Φεύγουν οι κοινωνικοί τύποι, τα στόματα ανοίγουν και λένε αλήθειες. Αλήθειες που πονάνε και προβληματίζουν. Σύντομα, αλληλοανακαλούν και συνεχίζουν «μονιασμένοι» να καταστρώνουν τα σχέδιά τους για υπερπόντια ταξίδια και εκμετάλλευση ανθρώπων και αναγκών. Με κοινό παρονομαστή την ψευδαίσθηση, στοχεύουν στο να γίνουν σπουδαίοι άνθρωποι, μα οδεύουν στο να γίνουν τιποτένια τέρατα.
Ταυτότητα Παράστασης
«Το Τάβλι»
του Δημήτρη Κεχαΐδη
Πρεμιέρα: 26 Οκτωβρίου
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ρήγας
Σκηνικά: Λία Ασβεστά
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Αλέκος Αναστασίου
Ενδυματολογία: Ελένη Μπλέτσα
Μουσική Επιμέλεια: Αλέξανδρος Ρήγας
Φωτογραφίες: Χάρης Γερμανίδης
Graphic Design: GridFox Team, Γιάννης Στιβανάκης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Δημήτρης Τοπαλίδης
Διεύθυνση Παραγωγής: Γιώργος Σαμαρτζής
Προβολή και Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου – We Will
Παίζουν οι:
Αλέξανδρος Ρήγας: Κόλιας Παγουρόπουλος
Αντώνης Κρόμπας: Φώντας Καλαφατίδης
Πού: Μηχανής Θέατρο Ακαδήμου 13 Μεταξουργείο, ΤΚ 10436, Αθήνα, τηλ: 210 5232097
apomixanis.theatro@gmail.com
Πότε: Από Σάββατο 26 Οκτωβρίου και κάθε Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00
Εισιτήρια: 18 € (κανονικό), 13 € (φοιτητικό, ανέργων)
Προπώληση: https://tickets.in.gr/gr-el/tickets/theater/apomixanis-to-tabli/
Διάρκεια: 70’
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις