Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Πόλι Μέλεν – Η στιλίστρια του πιο ακριβού editorial μόδας στη Vogue έζησε 100 χρόνια

Πόλι Μέλεν – Η στιλίστρια του πιο ακριβού editorial μόδας στη Vogue έζησε 100 χρόνια

«Από το πλευρό της Νταϊάνα Βρίλαντ ήρθε η Πόλι Μέλεν» είχε πει κάποτε ο σπουδαίος φωτογράφος, Ρίτσαρντ Άβεντον, μιλώντας ουσιαστικά για δύο γυναίκες-θρύλους της παγκόσμιας μόδας.

«Ήμουν περιτριγυρισμένη από ταλαντούχους ανθρώπους. Πάντα θυμάμαι την αρχισυντάκτρια του Harper’s Bazaar, την Κάρμελ Σνόου, να μου λέει: “Ξέρεις, Πόλι, αν ένα άτομο νομίζει ότι είναι μεγάλο αστέρι, τότε βλέπει και τους γύρω του σαν αστέρια» έλεγε η καταξιωμένη στιλίστρια της μόδας, Πόλι Μέλεν, σε παλαιότερη συνέντευξή της.

«Πάντα να δίνεις τον καλύτερό σου εαυτό. Και πάντα να έχεις χρόνο να βλέπεις κάθε σχεδιαστή -δεν έχει σημασία πόσο μεγάλος ή πόσο μικρός, να έχεις χρόνο να τον βλέπεις. Δεν χρειάζεται να βλέπετε μόνο τους μεγάλους. Ποτέ δεν ξέρεις τι έρχεται στη γωνία και το ταλέντο που θα είναι σημαντικό. Αυτή είναι η δουλειά σου» συνέχιζε η Μέλεν.

Έκλαιγε και χειροκροτούσε όταν οι συλλογές την συγκινούσαν πραγματικά

Η Πόλι Άλεν Μέλεν (Polly Allen Mellen), η διαχυτική Αμερικανίδα στιλίστρια και συντάκτρια μόδας, απεβίωσε σε ηλικία 100 ετών, στις 12 Δεκεμβρίου του 2024.

Κάποτε περιγράφηκε από τους New York Times ως «ο τελευταίος σύνδεσμος με τους μεγάλους παλιομοδίτες συντάκτες μόδας», και θα μείνει στην ιστορία για τη μοναδική της προσέγγιση στο στυλ.

Γνωστή για το ότι έκλαιγε και χειροκροτούσε όταν οι συλλογές την συγκινούσαν πραγματικά, η εκφραστικότητά της ξεχώριζε σε ένα front row, που κατά τα άλλα αποτελείτο από poker face.

H Πόλι Μέλεν υπήρξε μέντορας πολλών επιδραστικών editorials κατά τη διάρκεια της καριέρας της στη Vogue και το Allure, ειδικά με τον μακροχρόνιο φίλο και συνεργάτη της, τον φωτογράφο Ρίτσαρντ Άβεντον, και το αφεντικό της στη Vogue, τη μοναδική Νταϊάνα Βρίλαντ.

Μάλιστα, ο Άβεντον είχε πει κάποτε την ατάκα: «Από το πλευρό της Βρίλαντ ήρθε η Πόλι Μέλεν».

Γνωστή για το ότι έκλαιγε και χειροκροτούσε όταν οι συλλογές την συγκινούσαν πραγματικά, η εκφραστικότητά της ξεχώριζε σε ένα front row, που κατά τα άλλα αποτελείτο από poker face

Πόλι Μέλεν, ετών 100

Πόλι Μέλεν, ετών 100 / Photo: YouTube

Γονείς, που η ίδια περιέγραψε ως «εξαιρετικά κομψούς»

«Όταν αποφοίτησα από το σχολείο, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος συνεχιζόταν» θα πει αργότερα η Πόλι Μέλεν γυρίζοντας τον χρόνο πίσω: «Εκείνη την εποχή, η μεγαλύτερη αδελφή μου, η Νάνσι, εργαζόταν στη Νέα Υόρκη στο Lord & Taylor, και είχε μια σπουδαία φίλη, τη Σάλι Κίρκλαντ, με την οποία συνεργαζόταν εκεί και η οποία αργότερα πήγε να εργαστεί ως συντάκτρια στη Vogue. Τους έλεγα πάντα: “Θέλω να δουλέψω στη μόδα όπως εσείς”, και τελικά, στα τέλη της δεκαετίας του ’40, βρήκα κι εγώ δουλειά στο Lord & Taylor.

Η Μέλεν γεννήθηκε West Hartford του Κονέκτικατ, το 1924, από γονείς που η ίδια περιέγραψε ως «εξαιρετικά κομψούς».

«Το να μοιάζω με όλους τους άλλους με έκανε να βαριέμαι»

Η Πόλι είχε ενδιαφέρον για τη μόδα από μικρή ηλικία, εμπνευσμένη από τα ρούχα που έφτιαχνε η μητέρα της για τις κούκλες της, καθώς και από τους κινηματογραφικούς αστέρες της εποχής, όπως η Γκρέτα Γκάρμπο, η Μάρλεν Ντίντριχ και ο Φρεντ Αστέρ.

Σπούδασε στο Miss Porter’s στο Φάρμινγκτον του Κονέκτικατ, ένα ιδιωτικό σχολείο προετοιμασίας για το κολέγιο, στο οποίο ήταν απόφοιτη και η Ζακλίν Κένεντι.

Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής της εκεί, η αγάπη της για το στυλ μόνο μεγάλωσε. «Φορούσα τα πουλόβερ μου ανάποδα ή έδενα τα παπούτσια μου με κόκκινα κορδόνια», δήλωσε στους New York Times το 1994.

«Το να μοιάζω με όλους τους άλλους με έκανε να βαριέμαι».

Πόλι Μέλεν και Ρίτσαρντ Άβεντον -Δείτε το βίντεο 

Η Νταϊάνα Βρίλαντ πήρε την Πόλι Μέλεν υπό την προστασία της

«Μπορείτε να αλληθωρίσετε τα μάτια σας και να δείτε κάτι άλλο, ή κάτι θα εμφανιστεί σαν χρώμα. Πάντα θα βλέπετε κάτι άλλο όταν κοιτάτε διαφορετικά» έλεγε η Πόλι Μέλεν.

Μετά το σχολείο, η Μέλεν εργάστηκε ως βοηθός νοσοκόμας σε νοσοκομείο στρατιωτών στη Βιρτζίνια κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Αργότερα μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου ξεκίνησε την καριέρα της στη μόδα, αρχικά ως πωλήτρια στο Lord & Taylor.

Το 1950, η Μέλεν βρήκε δουλειά ως συντάκτρια μόδας στο διάσημο περιοδικό Mademoiselle.

Λίγο αργότερα, εξασφάλισε μια συνέντευξη στο Harper’s Bazaar χάρη σε μια φίλη της από το Lord & Taylor –η Σάλι Κίρκλαντ είχε βάλει το χέρι της.

Η Νταϊάνα Βρίλαντ, αρχισυντάκτρια του περιοδικού εκείνη την εποχή, πήρε τη Μέλεν υπό την προστασία της. «Νομίζω ότι αναγνώρισε το πάθος και την ενέργεια που είχα», δήλωσε η Μέλεν στον σχεδιαστή μόδας, Νικολάς Γκεσκιέρ, το 2010.

Η Ναστάζια Κίνσκι και το φίδι

Όταν οι αρχικές δοκιμαστικές λήψεις για μια φωτογράφιση του 1981 με τη Ναστάζια Κίνσκι δεν ήταν καλές, η Μέλεν πήγε στο καμαρίνι της για να τη ρωτήσει αν είχε κάποιο αγαπημένο ζώο, το οποίο αποδείχθηκε ότι ήταν φίδια.

Αφού το μοντέλο είπε ότι ήταν πρόθυμη για μια φωτογράφιση με φίδι, η Μέλεν «έτρεξε» στον Άβεντον και κάλεσε έναν εκπαιδευτή ζώων για να φέρει ένα φίδι στο πλατό. Περιγράφοντας εκείνη τη φωτογράφιση το 2012 κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης με τη Φερν Μαλίς  στο «Fashion Icons», η Μέλεν  είπε ότι μπορούσε να πει κανείς ότι η Κίνσκι ήταν «πραγματικά γοητευμένη και ερεθισμένη από αυτό.

»Κρατώντας το φίδι, εννοώ, δεν μπορούσες να το πιστέψεις. ‘Ηταν τόσο πολύ σαγηνευτικό. Ο Άβεντον τη ρώτησε αν θα ξάπλωνε γυμνή με το φίδι. Το φίδι διέγραψε το σώμα της πολύ αργά. Κανείς δεν της έλεγε τι να κάνει. Δεν μπορούσα να πιστέψω αυτό που έβλεπα. Όταν το φίδι έφτασε στο αυτί της, τη φίλησε και έβγαλε τη γλώσσα του. Τότε το γύρισμα τελείωσε και εγώ έκλαιγα».

Δείτε το βίντεο με την Πόλι Μέλεν

Πόλι Μέλεν και Ρίτσαρντ Άβεντον, μια σχέση καλλιτεχνικής στοργής

Η Βρίλαντ ήταν αυτή που σύστησε για πρώτη φορά τη Μέλεν στον φωτογράφο Ρίτσαρντ Άβεντον, αλλά στην αρχή το δίδυμο δεν τα πήγαινε καλά. «Όταν συγκινήθηκα, το εξέφρασα. Και υποθέτω ότι αυτό ήταν λίγο υπερβολικό για τον Ντικ», δήλωσε η Μέλεν κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στο 92Y το 2012.

«Είπε “δεν μπορώ να δουλέψω μαζί της, Νταϊάνα, είναι πολύ θορυβώδης”». Τελικά οι σχέσεις τους εξισορρόπησαν και ο Άβεντον και η Μέλεν συνεργάστηκαν πολλές φορές κατά τη διάρκεια της αντίστοιχα λαμπρής καριέρας τους.

«Έγινε ο καλύτερός μου φίλος στον κόσμο της μόδας», είπε η ίδια. Αρκετά αστείο, η ίδια η Μέλεν θα γινόταν αργότερα γνωστή για την απαίτηση της σιωπής στο πλατό.

«Δεν είχε να κάνει με εμένα – είχε να κάνει με τον φωτογράφο», επέμεινε στο W νωρίτερα φέτος, στα εκατό ήδη χρόνια της.

«Μου αρέσουν οι άνθρωποι με κότσια. Θέλω να αισθάνομαι στα ρούχα αυτό που πραγματικά αισθάνεται ο σχεδιαστής όταν είναι μόνος με τον εαυτό του, τα υφάσματα και τα σχέδιά του και τι συμβαίνει όταν αφήνει τη δημιουργικότητα με την οποία έχει ευλογηθεί να βγει προς τα έξω. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι αυτοί που είναι» πρόσθεσε μιλώντας για τους σχεδιαστές που αναδείκνυε.

Ξεκίνησε τη θητεία της στη Vogue με μια φωτογράφηση πέντε εβδομάδων στην Ιαπωνία με τον Άβεντον και το μοντέλο Βερούσκα, που ονομάστηκε «The Great Fur Caravan» και θεωρείται το πιο ακριβό editorial μόδας που έγινε ποτέ

Photo: X

Το πιο ακριβό editorial μόδας που έγινε ποτέ

«Προσωπικά δεν νομίζω ότι έχω κάνει ποτέ, στην επαγγελματική μου ζωή, κάτι χυδαίο. Ξέρω ότι έχω κάνει προκλητικά πράγματα» δήλωσε, επίσης, η Πόλι Μέλεν.

Δύο μόλις χρόνια μετά την έναρξη της εργασίας της στο Harper’s, η Μέλεν παντρεύτηκε και μετακόμισε στη Φιλαδέλφεια, όπου καλωσόρισε δύο παιδιά με τον τότε σύζυγό της.

Μετά από οκτώ χρόνια, οι δρόμοι του ζευγαριού χώρισαν. Το 1965 παντρεύτηκε τον Χένρι Μέλεν, στέλεχος εταιρείας εκτυπώσεων, με τον οποίο ήταν μαζί μέχρι τον θάνατό του, το 2014.

«Φοράω όλα τα μπλουζάκια μου από τον Helmut Lang, αυτά με τις τρύπες στους αγκώνες, για τις οποίες πάντα μιλάει ο κόσμος. Όταν ο σύζυγός μου έχει μια τρύπα στο πουλόβερ του, στον αγκώνα, λέει: “Είναι πολύ Helmut Lang!”» θα αστειευτεί η Μέλεν, λίγο πριν.

Ήταν το 1967 όταν η Πόλι εντάχθηκε στο δυναμικό της Βρίλαντ στη Vogue.

Ξεκίνησε τη θητεία της στο περιοδικό με μια φωτογράφηση πέντε εβδομάδων στην Ιαπωνία με τον Άβεντον και το μοντέλο Βερούσκα, που ονομάστηκε «The Great Fur Caravan» και θεωρείται το πιο ακριβό editorial μόδας που έγινε ποτέ.

Ήταν ένα από τα πολλά αξιοσημείωτα θέματα στα οποία εργάστηκε η Μέλεν κατά τη διάρκεια της θητείας της στη Vogue.

Ο κορυφαίος Αμερικανός σχεδιστής, Τζόφρι Μπιν, κάποτε αποκάλεσε την Πόλι Μέλν, «την cheerleader της βιομηχανίας»

«Το όχι δεν είναι απάντηση»

Το 1991, μετακόμισε στο Allure για να αναλάβει το ρόλο της δημιουργικής διευθύντριας. Η Μέλεν ήταν ξακουστή ως ένα απαιτητικό αφεντικό, γνωστό για το ρεφρέν «Το όχι δεν είναι απάντηση».

Είχε εξαιρετικά κοφτερό μάτι στα νέα ταλέντα και συχνά ήταν μία από τους περίπου είκσοι ανθρώπους που τσέκαραν έναν ανερχόμενο σχεδιαστή σε μια επίδειξη εκτός ωραρίου σε κάποια μακρινή τοποθεσία.

Φυσικά, αν της άρεσε κάτι, το γνωστοποιούσε με τα ηχηρά της χειροκροτήματα. Ο κορυφαίος Αμερικανός σχεδιστής, Τζόφρι Μπιν, κάποτε αποκάλεσε την Πόλι Μέλν, «την cheerleader της βιομηχανίας».

«Δεν θα βαρεθώ ποτέ να κοιτάζω έργα του Πάμπλο Πικάσο. Δεν θα βαρεθώ ποτέ να κοιτάζω έργα του Φράνσις Μπέικον ή του Χένρι Μουρ ή του Φρανσίσκο Γκόγια. Δεν μπορείς να βαρεθείς τα έργα που έχουν κάνει αυτοί οι άνθρωποι γιατί μπορείς να τα κοιτάς ξανά και ξανά -το ίδιο πράγμα- και πάντα να βλέπεις κάτι διαφορετικό» θα σχολιάσει η Μέλεν.

Όταν είχε για βοηθό της τη Vera Wang

Ήταν μέλος της ομάδας που φωτογράφισε το εξώφυλλο με το μαύρο μοντέλο Πέγκι Ντίλαρντ, το 1977. «Ο κόσμος άλλαζε. Οι προτεραιότητες άλλαζαν», θυμήθηκε αργότερα η Μέλεν για εκείνη την εποχή, η οποία επίσης προετοίμασε γενιές άλλων δημιουργών του στυλ, συμπεριλαμβανομένης της σχεδιάστριας μόδας Vera Wang, η οποία σε ηλικία 21 ετών ήταν βοηθός της Μέλεν στη Vogue.

Όταν η Wang εμφανίστηκε για ένα μίτινγκ με ένα λευκό πουκάμισο Yves Saint Laurent, η Μέλεν ρώτησε πού πήγαινε «ντυμένη έτσι». Μια άλλη βοηθός της Μέλεν συμβούλεψε τότε την Wang να πάει σπίτι της και να «φορέσεις το τζιν σου, γλυκιά μου, γιατί θα καθαρίζεις τα πατώματα».

Αφού εργάστηκε ως βοηθός της για ένα χρόνο, η Wang μοιράστηκε το ίδιο γραφείο με τη Μέλεν για σχεδόν 14 χρόνια στη Vogue. «Το πάθος και το μάτι της για τη μόδα ήταν θρυλικά, αλλά το ίδιο και η εργασιακή της ηθική» δήλωσε η Wang.

«Πραγματικά δεν ήθελα να κάνω μέτρια πράγματα, όπως ήταν πολλά από τα έργα που μου προσφέρθηκαν μετά το 2000», δήλωσε η Μέλεν στο W για την απόφασή της να αποσυρθεί

Η Πόλι Μέλεν, δεξιά, σε ένα σόου της Donna Karan, το 1995.

«Πραγματικά δεν ήθελα να κάνω μέτρια πράγματα»

Το 1994, το Συμβούλιο Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής τίμησε τη Μέλεν με ένα βραβείο ζωής. Η ίδια ένιωθε ότι ήταν πολύ νέα για ένα τέτοιο βραβείο στα 68 της χρόνια, αν και το θεωρούσε μια από τις πιο ικανοποιητικές στιγμές της καριέρας της.

Η στιλίστρια εγκατέλειψε το Allure το 1999 και εργάστηκε ως ελεύθερη επαγγελματίας για δύο χρόνια πριν αποσυρθεί επίσημα το 2001 στο σπίτι της στο Σάουθ Κεντ του Κονέκτικατ.

«Πραγματικά δεν ήθελα να κάνω μέτρια πράγματα, όπως ήταν πολλά από τα έργα που μου προσφέρθηκαν», δήλωσε η Μέλεν στο W για την απόφασή της να αποσυρθεί.

«Είπα στον εαυτό μου, ‘Αυτό ήταν. Πήγαινε στην εξοχή, να είσαι με την οικογένειά σου και να ζήσεις τη ζωή σου, αντί για τη μετριότητα».

Photo: YouTube

«Ας μην είμαστε νοσταλγοί»

Η Πόλι Μέλεν ήταν πάντα ειλικρινής, χωρίς ποτέ να φοβάται να πει τη γνώμη της για μια συλλογή ή την κατάσταση της βιομηχανίας. Η επιρροή της συνεχίζει να ζει στις σελίδες των περιοδικών μόδας και στο σύνολο της βιομηχανίας.

Αλλά στη Μέλεν δεν άρεσε να ζει στο παρελθόν και προτιμούσε να κοιτάζει προς το μέλλον. «Ας μην είμαστε νοσταλγοί», δήλωσε στο W.

«Ας μην μιλάμε για το τι ήταν κάποτε. Πάντα μπροστά».

Με την χαρακτηριστική της λευκή, bob, κόμμωση και τα διερευνητικά μάτια της, η Μέλν ήταν αλάνθαστη με το καθαρό μινιμαλιστικό της στυλ και τον γρήγορο ρυθμό της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα – η εμφάνισή της με το δερμάτινο παντελόνι Gucci και ένα εκκεντρικό nude τοπ θα περνούσε το τεστ της μόδας σήμερα για τους περισσότερους Gen-Zers.

Και η Μέλεν το φόρεσε αυτό το λουκ στα 70 της χρόνια. Σύμφωνα με τη δική της μαρτυρία, δεν πίστευε ποτέ στο να αγοράζει ρούχα για μια σεζόν και να τα πετάει την επόμενη. «Δεν μπορώ να κάνω τέτοια ψώνια», δήλωσε στο WWD το 2002. «Μου αρέσουν τα λαμπερά κλασικά, όχι τα φανταχτερά ρούχα».

Και ποτέ δεν ήταν υπεράνω ενός κλασικού Levi’s. «Ποτέ δεν είσαι εκτός μόδας με ένα μπλε τζιν. Δεν με νοιάζει τι λέει ο καθένας», δήλωσε η Πόλι Μέλεν το 2002.

Must in

LIVE: Μάιντζ – Μπάγερν Μονάχου

LIVE: Μάιντζ – Μπάγερν Μονάχου. Παρακολουθήστε live στις 16:30 την εξέλιξη της αναμέτρησης Μάιντζ – Μπάγερν Μονάχου για τη 14η αγωνιστική της Bundesliga. Τηλεοπτική κάλυψη από Novasports 3.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024
Απόρρητο