Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Το αντίδοτο στο «άγχος της αυτονομίας» των EV

Το αντίδοτο στο «άγχος της αυτονομίας» των EV

Η τεχνολογία των EV έχει προχωρήσει αρκετά ώστε το «άγχος της αυτονομίας» να αποτελεί μακρινή ανάμνηση, ωστόσο ακόμα και έτσι υπάρχουν ορισμένα tips για την εξάλειψη οποιασδήποτε ανησυχίας

Στα πρώτα βήματα της ηλεκτροκίνησης το λεγόμενο «άγχος της αυτονομίας» υπήρξε ο υπ’ αριθμόν ένα ανασταλτικός παράγοντας για την απόκτηση/χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος καθώς, ομολογουμένως, εκείνη την πρώτη εποχή του νέου είδους, όχι πολλά χρόνια πριν, η αυτονομία ενός EV αρκούσε μόνο για να καλύψει τις καθημερινές μετακινήσεις και συνδυαστικά και με την έλλειψη υποδομών φόρτισης καθιστούσε μάλλον ανέφικτη ακόμα και τη σκέψη ενός μακρινού ταξιδιού.

Η εικόνα στη σημερινή εποχή έχει αλλάξει ριζικά, με πολλά ηλεκτροκίνητα ακόμα και mainstream κατασκευαστών να προσφέρουν αυτονομία έως και 700 χλμ. ενώ το δίκτυο φόρτισης αν και προφανώς απαιτεί ακόμα πιο γενναίες αποφάσεις και επενδύσεις, είναι σαφώς πιο εκτεταμένο.

Ταυτόχρονα τα νέα κυκλώματα φόρτισης των αυτοκινήτων που φτάνουν ως και τα 800 Volt έχουν μειώσει δραστικά τους χρόνους που απαιτούνται για τη διαδικασία αναπλήρωσης ενέργειας. Με όλα τα παραπάνω «νέα» δεδομένα, ένα μακρινό ταξίδι με ηλεκτρικό όχημα δεν αποτελεί πλέον όνειρο θερινής νυκτός, χωρίς ίσως όμως – ακόμα – η ιδέα υλοποίησης ενός… road trip με EV να είναι τόσο εύκολα εφικτή.

Η αλήθεια είναι ότι απέχουμε ακόμα από την ιδανική εικόνα του… μοναχικού καβαλάρη που παίρνει τα ηλεκτρικά άλογά του και χάνεται νωχελικά προς τη Δύση για όσα χιλιόμετρα επιθυμεί. Για την ακρίβεια, αν και στις μέρες μας τα ηλεκτρικά ταξίδια πολλών χιλιομέτρων είναι εφικτά, το κλειδί σε αυτά είναι πρωτίστως ο σχεδιασμός και ορισμένες ακόμα παράμετροι προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν απρόοπτα που θα μετατρέψουν το ιδεατό σας road movie σε φάρσα ή και ταινία τρόμου δευτέρας διαλογής.

Η εξοικείωση είναι το παν

Το A και το Ω ενός απροβλημάτιστου τα ξιδιού με ηλεκτρικό όχημα είναι η καλή γνώση του αυτοκινήτου. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα δεν είναι – ευτυχώς – όλα ίδια, κάθε άλλο, εμφανίζοντας αυτονόητα διαφορετικά μεγέθη ονομαστικής αυτονομίας που με βάση την τρέχουσα «τάξη» ηλεκτροκίνητων κυμαίνονται μεταξύ 200 χλμ. και 700+ χλμ.

Αφού ταυτοποιήσετε το όχημά σας με βάση το εύρος της ηλεκτρικής αυτονομίας του, καλό θα είναι επίσης να γνωρίζετε ότι η αυτονομία που ανακοινώνεται βάσει των προδιαγραφών του, σπανίως μπορεί να επιτευχθεί στο μέγιστό της σε πραγματικές συνθήκες καθώς αυτή εξαρτάται από έναν μεγάλο αριθμό παραμέτρων όπως η ταχύτητα, οι επιταχύνσεις, οι κυκλοφοριακές συνθήκες, ακόμα και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος.

Αυτό σημαίνει ότι ο επίδοξος ταξιδιώτης πρέπει να υιοθετεί ένα κάπως συντηρητικό σκεπτικό σε ό,τι αφορά τα ανακοινωθέντα μεγέθη προσφερόμενης αυτονομίας, έχοντας χαμηλότερες προσδοκίες σε σχέση με τις επίσημες τιμές.

Βέβαια, με την καθημερινή χρήση ενός αυτοκινήτου ένας οδηγός εξοικειώνεται, γνωρίζοντας συνήθως το φάσμα των δυνατοτήτων του. Να σημειωθεί ωστόσο ότι στην περίπτωση ενός παλαιότερης γενιάς ηλεκτρικού οχήματος, ο οδηγός θα πρέπει επίσης να λάβει υπ’ όψιν του ότι η φυσική φθορά της μπαταρίας θα έχει επιφέρει ένα αναμενόμενο ποσοστό μείωσης στην απόδοσή της και κατ’ επέκταση στη συνολική αυτονομία του.

Το άλλο στοιχείο που πρέπει να γνωρίζει απαραιτήτως ο οδηγός είναι οι δυνατότητες φόρτισης του οχήματός του καθώς είναι μάταιο να αναζητεί κανείς υπερταχυφορτιστή 350 kW όταν για παράδειγμα το αυτοκίνητό του έχει τη δυνατότητα να φορτίζει με ισχύ έως 50 kW.

Aυτονόητα ισχύει και το ακριβώς αντίστροφο καθώς, ακόμα και εάν ένα ηλεκτρικό όχημα διαθέτει κύκλωμα φόρτισης ικανό να υποστηρίξει την αναπλήρωση της ενέργειας με «ρυθμό» 100 kW ή 250 kW, ένας φορτιστής 50 kW δεν μπορεί να του προσφέρει τίποτα παραπάνω από όσα υπαγορεύει η ονομαστική του ισχύς.

Το… ταξιδεύειν χρειάζεται σχεδιασμό  

Μία από τις δικλίδες ασφαλείας αποφυγής απροόπτων είναι φυσικά ο σχεδιασμός της διαδρομής προς έναν δεδομένο προορισμό, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη θέση και τον αριθμό των φορτιστών. Να σημειωθεί ότι πολλά συστήματα πλοήγησης ηλεκτροκίνητων όσο και διαδικτυακές εφαρμογές διαθέτουν την ικανότητα να συνυπολογίζουν τη συγκεκριμένη παράμετρο για τον σχεδιασμό μιας διαδρομής.

Στην περίπτωση των ευφυών συστημάτων πλοήγησης, συνήθως, η χαρτογράφηση μιας διαδρομής γίνεται και με βάση τα αποθέματα ενέργειας της μπαταρίας, οπότε πρόκειται αυτονόητα για ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στις ηλεκτρικές περιηγήσεις. Επιπλέον οι σχετικές εφαρμογές είτε «on» είτε «off-board» προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες και για την ταχύτητα φόρτισης που υπόσχονται οι εκάστοτε φορτιστές, τις μεθόδους πληρωμής, φυσικά αν είναι εν λειτουργία, κατειλημμένοι ή ελεύθεροι ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις παρέχεται και η δυνατότητα προκράτησης μιας θέσης φόρτισης, αναλόγως και την εταιρεία.

Εξυπακούεται ότι θα πρέπει να είστε εξίσου συντηρητικοί ως προς τις προσδοκίες σας σε σχέση με τα όσα κοινοποιούνται μέσω των εφαρμογών. Δεν είναι ασυνήθιστο ένας φορτιστής να δείχνει ελεύθερος σε μια εφαρμογή και να αποδειχθεί κατειλημμένος ή και εκτός λειτουργίας στην πραγματικότητα.

Επίσης, δεν είναι σπάνιο ένας ταχυφορτιστής να λειτουργεί με χαμηλότερη από την υπεσχημένη ισχύ και «ταχύτητα». Βεβαίως όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν σύνδεση στο Διαδίκτυο και αν δεν είστε σίγουροι κατά πόσο υπάρχει κάλυψη στο σύνολο της διαδρομής σας ή αν επιλέξε τε τους δρόμους τους λιγότερο ταξιδεμένους, φροντίστε να κάνετε μια στοιχειώδη προεργασία πριν ξεκινήσετε και μην επαφίεστε στο 5G του αυτοκινήτου ή του κινητού σας.

Εξίσου αυτονόητα χρήσιμο θα ήταν να μπορείτε να συνδυάσετε τους «νεκρούς» χρόνους φόρτισης με μια παράλληλη δραστηριότητα, όπως στάση για φαγητό/καφέ και ξεκούραση. Αυτονόητα όμως όσο πιο πολυσύχναστο είναι ένα μέρος τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες κατάληψης της πλειονότητας των φορτιστών. Έτσι, αν και σε γενικές γραμμές είναι καλό να αναζητείτε τον ισχυρότερο φορτιστή με βάση τις προδιαγραφές του αυτοκινήτου σας, εξίσου καλό είναι να επιλέγετε περιοχές και σημεία όπου υπάρχουν πολλοί φορτιστές προκειμένου να μειώσετε τον χρόνο αναμονής, μέχρι τη φόρτιση.

Επίσης, έχετε κατά νου ότι αν σχεδιάζετε διανυκτέρευση κατά μήκος της διαδρομής σας δεν είναι ανάγκη να αναζητήσετε το κατάλυμα με ταχυφορτιστή DC καθώς ένας απλός φορτιστής AC αρκεί για να επαναφορτίσετε το όχημά σας κατά τη διάρκεια της νύχτας. Επιπλέον, ανάλογα με το γεωγραφικό μήκος και πλάτος όπου κινείστε αλλά και το μοντέλο με το οποίο κινείστε λάβετε υπ’ όψιν ότι ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δικά τους δίκτυα φόρτισης τα οποία, βάσει συνδρομής, επιφυλάσσουν προνομιακή μεταχείριση στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων τους, σε ό,τι αφορά τη διαδικασία φόρτισης.

Προβλέψτε τα… απρόβλεπτα

Πλην όλων των παραπάνω, επειδή το τελευταίο πράγμα που μπορείτε να ελέγ ξετε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού είναι οι καιρικές συνθήκες, θυμηθείτε ότι οι ακραία χαμηλές θερμοκρασίες έχουν αντίκτυπο στην απόδοση της μπαταρίας μειώνοντας τη συνολική τους αυτονομία. Παρότι οι υψηλές θερμοκρασίες δεν έχουν τις ίδιες παρενέργειες σε ό,τι αφορά τις συστοιχίες, το πιθανότερο είναι όταν μετακινείστε σε συνθήκες καύσωνα, το δεδομένα εν λειτουργία σύστημα κλιματισμού να καταναλώσει αρκετή από την ενέργεια των μπαταριών, μειώνοντας επίσης το εύρος της αυτονομίας.

Must in

Τα συγχαρητήρια της Νότιγχαμ Φόρεστ στον Βαγγέλη Μαρινάκη (pic)

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης βραβεύτηκε με το «European Golden Boy Career Award» ως μια αναγνώριση της αφοσίωσής του στον Ολυμπιακό και η Νότιγχαμ Φόρεστ έστειλε τα συγχαρητήρια της

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2024
Απόρρητο