Το ποσό των 132 εκατ. ευρώ θα διαθέσει το 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη συγχρηματοδότηση δραστηριοτήτων προώθησης βιώσιμων και υψηλής ποιότητας αγροτικών προϊόντων της ΕΕ στην εγχώρια αγορά αλλά και σ’ όλο τον κόσμο.

Το πρόγραμμα προώθησης για το 2025, το οποίο εγκρίθηκε από την Επιτροπή, έχει ως στόχο να δημιουργήσει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες για τους αγρότες της ΕΕ και την ευρύτερη ευρωπαϊκή βιομηχανία τροφίμων, καθώς και να συμβάλει στη διασφάλιση των υφιστάμενων δραστηριοτήτων τους.

Οι προτεραιότητες του προγράμματος λαμβάνουν υπόψη τους γενικούς στόχους της βιωσιμότητας, της ανταγωνιστικότητας και της επισιτιστικής ασφάλειας, οι οποίοι καθορίζονται στις πολιτικές κατευθύνσεις για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή 2024-2029.

Τα 63,4 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την προώθηση σε τρίτες χώρες και τα 58,6 εκατ. ευρώ για την προώθηση στην εσωτερική αγορά της ΕΕ

Πώς θα κατανεμηθούν τα ποσά

Τα ποσά για τα προγράμματα που θα επιλεγούν το 2025 θα κατανεμηθούν ως εξής: 63,4 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την προώθηση σε τρίτες χώρες και 58,6 εκατ. ευρώ για την προώθηση στην εσωτερική αγορά της ΕΕ.

Η έγκριση του προγράμματος για το 2025 συμπίπτει με τη δέκατη επέτειο της πολιτικής προώθησης των αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, συνολικά πάνω από 600 εκστρατείες προώθησης συγχρηματοδοτήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ το κοινό λογότυπο «Enjoy, it’ s from Europe» στηρίζει τη φήμη των ευρωπαϊκών αγροτικών προϊόντων διατροφής εντός της Ένωσης αλλά και σ’ όλο τον κόσμο.

«Ο αγροδιατροφικός τομέας της ΕΕ αποτελεί παγκόσμια εξαγωγική δύναμη. Τα προϊόντα μας και η γαστρονομική μας κληρονομιά είναι γνωστά σ’ ολόκληρο τον κόσμο και δικαίως. Χαίρομαι που μπορούμε να συνεχίσουμε την προώθησή τους την επόμενη χρονιά με προϋπολογισμό 132 εκατ. ευρώ. Μπορούμε να είμαστε περήφανοι για το πώς παράγουμε τρόφιμα εδώ, εντός της ΕΕ. Το λογότυπο “Enjoy, it’ s from Europe” είναι δικό μας και πρέπει να διασφαλίσουμε την αναγνώριση και την κατανόησή του σε παγκόσμιο επίπεδο, προκειμένου να πετύχουμε την καλύτερη σχέση ποιότητας/τιμής για τους γεωργούς και τους παραγωγούς μας», δήλωσε σχετικά ο επίτροπος Γεωργίας και Τροφίμων κ. Κριστόφ Χάνσεν.

Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα προσδιορίζει τις περιφέρειες και τις χώρες με υψηλό αναπτυξιακό δυναμικό εκτός της ΕΕ ως κύριες αγορές-στόχους προώθησης. Αυτές περιλαμβάνουν την Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, τη Σιγκαπούρη και τη Βόρεια Αμερική. Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει μία από τις κύριες εξαγωγικές αγορές για τα αγροδιατροφικά προϊόντα της ΕΕ, απορροφώντας πάνω από το 20 % των εξαγωγών γεωργικών ειδών διατροφής της ΕΕ.

Ο προϋπολογισμός για την εσωτερική αγορά της ΕΕ

Ο προϋπολογισμός για την εσωτερική αγορά της ΕΕ κατανέμεται ως εξής:

  • Οι εκστρατείες που στοχεύουν στην εσωτερική αγορά θα περιλαμβάνουν μέτρα ενημέρωσης και προώθησης που εστιάζονται στα συστήματα ποιότητας της ΕΕ, ιδίως στις γεωγραφικές ενδείξεις (προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ), προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη (ΠΓΕ) και εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα (ΕΠΙΠ)], με ειδικό προϋπολογισμό 17,1 εκατ. ευρώ. Σήμερα προστατεύονται περισσότερα από 3.500 ονόματα γεωργικών προϊόντων διατροφής και ποτών, διασφαλίζοντας στους καταναλωτές γνήσια προϊόντα και διατηρώντας την πολιτιστική και γαστρονομική κληρονομιά της ΕΕ.
  • Προϋπολογισμός ύψους 28,8 εκατ. ευρώ διατίθεται σε προγράμματα που αποσκοπούν στην αύξηση της ευαισθητοποίησης και της αναγνώρισης ή σε προϊόντα που εκτρέφονται βιολογικά και βιώσιμα, μεταξύ άλλων με υψηλότερα πρότυπα καλής μεταχείρισης των ζώων.
  • 12,7 εκατ. ευρώ προορίζονται για την τόνωση της κατανάλωσης νωπών οπωροκηπευτικών στο πλαίσιο της ισορροπημένης διατροφής.

Επιπλέον 10 εκατ. ευρώ διατίθενται για δράσεις σε περίπτωση σοβαρής διατάραξης της αγοράς, απώλειας της εμπιστοσύνης των καταναλωτών ή άλλων προβλημάτων. Ο προϋπολογισμός αυτός ανακατανέμεται σε προγράμματα σε τρίτες χώρες εάν δεν χρησιμοποιηθεί.