Πολλοί έσπευσαν να το χαρακτηρίσουν ως το αντίπαλον δέος του Χ του Έλον Μασκ. Και ίσως να έχουν δίκιο, καθώς το Bluesky έχει εξελιχθεί σε δημοφιλή κοινωνική εφαρμογή που σχεδιάστηκε από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του Twitter (μετέπειτα Χ) Τζακ Ντόρσι και αναπτύχθηκε παράλληλα με το Twitter, κάνοντας την επίσημη πρώτη εμφάνισή του το 2022. Το κοινωνικό δίκτυο διαθέτει μια διεπαφή χρήστη που μοιάζει με το Twitter με αλγοριθμική επιλογή, σχεδιασμό και συντονισμό που αφορά την κοινότητα.

Αυτή η κληρονομιά φαίνεται, από το μπλε λογότυπο μέχρι την αίσθηση της ψηφιακής εικόνας του. Πολλοί από τους 25 εκατομμύρια χρήστες του -αριθμός που έχει σχεδόν διπλασιαστεί από τις εκλογές του Νοεμβρίου στις ΗΠΑ- το έχουν επιλέξει συνειδητά για να αποστασιοποιηθούν από τον Μασκ, του οποίου η ιδιοκτησία του X είναι πλέον ένα από τα καθοριστικά χαρακτηριστικά της πλατφόρμας.

Το Bluesky γκρεμίζει τα τείχη

Η υπόθεση του Bluesky, ωστόσο, είναι διαφορετική από αυτή των προγόνων του. Δημιουργήθηκε για να είναι ένα αποκεντρωμένο κοινωνικό δίκτυο, όπου οι αναρτήσεις και οι συνδέσεις των χρηστών δεν διέπονται από μία μόνο εταιρεία, αλλά διασκορπίζονται στο διαδίκτυο. Οι διακομιστές και οι εφαρμογές που μοιράζονται τα κοινά πρωτόκολλα του Bluesky ονομάζονται συλλογικά «η ατμόσφαιρα». Ενώ το X χτίζει έναν τοίχο γύρω από τους λογαριασμούς και τα δεδομένα των χρηστών του, το Bluesky δεν το κάνει.

Αυτό σημαίνει ότι ένας χρήστης μπορεί θεωρητικά να μεταφέρει την παρουσία του στο Bluesky σε οποιαδήποτε άλλη εφαρμογή έχει ρυθμιστεί για να την αποδεχτεί. Οποιοσδήποτε έχει χρόνο και διάθεση μπορεί να χρησιμοποιήσει την εργαλειοθήκη ανοιχτού κώδικα για να δημιουργήσει τη δική του εναλλακτική πλατφόρμα με διαφορετικά χαρακτηριστικά ή κανόνες εποπτείας και οι χρήστες μπορούν να μετακινούνται ελεύθερα μεταξύ τους. Το Bluesky αποκαλεί τη συγκεκριμένη μέθοδο «αξιόπιστη έξοδο».

Είναι σαν να μετακομίζεις και να βρίσκεις τα έπιπλά σου στο νέο σπίτι ήδη τακτοποιημένα, να ειδοποιούνται οι φίλοι σου και η αλληλογραφία να ανακατευθύνεται αυτόματα.

Ο δημιουργός του Bluesky, Τζακ Ντόρσι

Ένα καλό επιχειρηματικό μοντέλο;

Όλα ακούγονται υπέροχα για τον χρήστη. Στην πράξη, όσοι κάνουν αναρτήσεις μπορούν να φιλοξενήσουν τα δεδομένα τους στον δικό τους διακομιστή αντί του Bluesky αν το επιλέξουν, αλλά οι περισσότεροι δεν το κάνουν, γιατί είναι ταλαιπωρία. Ως εκ τούτου, η αξιόπιστη έξοδος παραμένει ως επί το πλείστον θεωρητική. Ο ιδιοκτήτης του Facebook Meta Platforms παίζει επίσης με μια παρόμοια ιδέα για την υπηρεσία Threads, που ονομάζεται fediverse.

Ακόμη και οι υπέροχες ιδέες, όμως, δεν είναι πάντα το ίδιο υπέροχα επιχειρηματικά μοντέλα. Το Bluesky έχει σχεδιαστεί για να μην παγιδεύει τους χρήστες σε «κλουβί» – αλλά στους επενδυτές αρέσουν τα επιχρυσωμένα κλουβιά επειδή είναι πιο εύκολο να κερδίζουν χρήματα, όπως δείχνει η κεφαλαιοποίηση της Meta $1,6 τρισεκατομμυρίων. Με τους παίκτες ελεύθερους να κυκλοφορούν, το να τους αποσπάς χρήματα γίνεται πολύ πιο δύσκολο, ειδικά από τη στιγμή που ο διευθύνων σύμβουλος Τζέι Γκρέιμπερ έχει δεσμευτεί να μην «ενημερώσει το δίκτυο με διαφημίσεις».

Η έλλειψη ενός πειστικού σχεδίου για σημαντικά κέρδη δεν αποτελεί πρόβλημα προς το παρόν. Η Bluesky έχει συγκεντρώσει μόλις 36 εκατομμύρια δολάρια σε εξωτερικό κεφάλαιο, σύμφωνα με το Crunchbase, το ένα τρίτο από αυτά από το Twitter.

Είναι επίσης λιτό, με περίπου 20 υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης.

Αρκεί κάτι τέτοιο, όταν το πρώην Twitter είχε 7.500 εργαζόμενους μέχρι την στιγμή που το αγόρασε ο Μασκ το 2022. Ο Γκρέιμπερ κάνει κάτι αξιοθαύμαστο βάζοντας πρώτα τους χρήστες, αλλά οι επενδυτές θα θέλουν να ξέρουν ότι μπορεί να το κάνει αυτό χωρίς να τους βάζει σε κατώτερη μοίρα.

Πηγή: ΟΤ