Σε κλίμα αμφισβήτησης η κυβερνητική μεταρρύθμιση για τον σιδηρόδρομο από την αντιπολίτευση, στο νομοσχέδιο για την «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής.

«Η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα είναι μία κρίσιμη μεταρρυθμιστική παρέμβαση» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, παρουσία του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές, Βασίλη Οικονόμου, του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις υποδομές, Νίκου Ταχιάου, του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, Κωνσταντίνου Μαγουλά και της Γενικής Γραμματέως Μεταφορών, Δέσποινας Παληαρούτα.

Στόχος του νομοσχεδίου

Ο υπουργός ανέφερε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός ενιαίου, αναβαθμισμένου, σύγχρονου Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής, που αναλαμβάνει την ευθύνη μελέτης, ανάπτυξης, συντήρησης και ασφαλούς διαχείρισης των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας.

Όπως σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας, στη νέα εταιρεία, που θα προκύψει με απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ, εντάσσεται και το μέρος των λειτουργιών της ΓΑΙΑΟΣΕ που αφορά στο επιχειρησιακά κρίσιμο, για τον σιδηρόδρομο, τμήμα της διαχείρισης του τροχαίου υλικού. Επίσης, ο νέος φορέας καθίσταται, ταυτόχρονα, και μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου και του τροχαίου υλικού.

Τα σχέδια του υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ανέπτυξε ο Χρήστος Σταϊκούρας

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με το δεύτερο μέρος του σχεδίου νόμου οικοδομούνται ακόμα πιο στέρεες βάσεις θεσμικού, οργανωτικού και επιχειρησιακού χαρακτήρα, προκειμένου φορείς της Πολιτείας που είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια και την εμπέδωση αισθήματος εμπιστοσύνης για τις μεταφορές, αεροπορικές και σιδηροδρομικές, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), να επιτελούν αποτελεσματικότερα τα καθήκοντά τους.

«Δεν είναι σαφές το σχέδιο δράσης»

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ αναφερόμενος στο νομοσχέδιο είπε ότι ένας εταιρικός μετασχηματισμός δεν μπορεί να βαφτίζεται αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα. «Δεν είναι σαφές το σχέδιο δράσης και ο στρατηγικός σχεδιασμός της χώρας. Δεν είναι σαφής η λογοδοσία για τα προηγούμενα και των μέχρι σήμερα ισχυόντων. Δεν είναι σαφές τα θέματα διασφάλισης και ισονομίας των εργαζόμενων των δύο εταιρειών», είπε και εξέφρασε την αμφιβολία κατά πόσο η Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ μπορεί να κάνει με ανεξάρτητο τρόπο τις διερευνήσεις των ατυχημάτων.

Ο κ. Μάντζιος κατέληξε λέγοντας ότι «την ώρα που ο σιδηρόδρομος αναγνωρίζεται σε όλη την Ευρώπη ως το πιο ασφαλές και πράσινο μέσο μεταφοράς, ο ελληνικός σιδηρόδρομος δείχνει να χάνει το τραίνο της ανάπτυξης, του εκσυγχρονισμού και της ανταγωνιστικότητας και αυτή είναι μια ιστορική χαμένη ευκαιρία που κοστίζει στο σήμερα και το αύριο».

Ένα «θολό action plan»

Η κυβέρνηση δεν φέρνει ένα νομοσχέδιο για την ενίσχυση των σιδηροδρόμων με βάση την «καινοτομία», την «προστασία του περιβάλλοντος» και την «ασφάλεια», αλλά μόνο ένα «θολό action plan» ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. Σωκράτης Φάμελλος.

«Δεν έχετε δημιουργήσει πλαίσιο ασφάλειας. Μόνο δείγματα ανεπάρκειας και αναξιοπιστίας», είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως αυτό είναι αρνητικό και για τις μεταφορές, καθώς έρχονται στη δημοσιότητα μόνο με αρνητικά παραδείγματα, «ατυχήματα» και «παρ’ ολίγον δυστυχήματα». Κατηγόρησε, επίσης, την κυβέρνηση ότι δεν έχει κάποιο «στρατηγικό σχέδιο και δεν έχει εντάξει τον σιδηρόδρομο στις προτεραιότητες του Ταμείου Ανάπτυξης».

«Κατευθύνσεις, οδηγίες και μέτρα που παίρνει η ΕΕ»

«Ακολουθείτε κατευθύνσεις και οδηγίες και μέτρα που παίρνει η ίδια η ΕΕ και δημιουργεί αυτά τα προβλήματα, που φτάνουν μέχρι και σε εγκλήματα σαν αυτό που συνέβη στα Τέμπη, σε αυτή την τεράστια τραγωδία» σημείωσε ο γενικός γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Εμφανίστηκε θετικός να αναπτυχθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο παντού, σε όλη τη χώρα, αλλά όχι για να κουβαλάνε τα τρένα «πολεμικό υλικό, όπλα, στρατεύματα (…)».

Την απόσυρση του νομοσχεδίου από την κυβέρνηση ζήτησε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου.