Οι Λονδρέζοι δέχθηκαν σήμερα ένα «μεγάλο πλήγμα» αφού ο δήμαρχος Σαντίκ Καν ανακοίνωσε ότι οι ναύλοι του μετρό και των τρένων στην πρωτεύουσα θα αυξηθούν κατά σχεδόν 5% σε τρεις μήνες.

Ο Δήμαρχος των Εργατικών ισχυρίστηκε ότι του είπαν οι υπουργοί ότι η αύξηση των 4,6% από τις 2 Μαρτίου του επόμενου έτους ήταν απαραίτητη για να εξασφαλιστεί «χρηματοδότηση για βασικά έργα μεταφορών» στην βρετανική πρωτεύουσα.

Ωστόσο, πηγές από το Υπουργείο Μεταφορών (DfT) απάντησαν στον Καν, επιμένοντας ότι η αύξηση των ναύλων δεν ήταν προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση που ανακοινώθηκε στον προϋπολογισμό, και ότι θέλουν να βρει πρόσθετες πηγές εσόδων για να επενδύσει στο πρόγραμμα της υπηρεσίας συγκοινωνιών TfL της πρωτεύουσας.

Μια επιστολή που του έστειλε η τότε υπουργός μεταφορών Λουίζ Χέιγκ στις 30 Οκτωβρίου ανέφερε ότι η αξιολόγηση της κυβέρνησης για τη χρηματοδότηση του TfL στην αναθεώρηση δαπανών βασίστηκε σε μια υπόθεση ότι οι ναύλοι των τρένων της πρωτεύουσας θα «αυξηθούν σύμφωνα με τους εθνικούς ναύλους τρένων».

Διπλάσια από τον πληθωρισμό αύξηση

Η αύξηση των ναύλων των μεταφορών για το Λονδίνο (TfL) είναι διπλάσια από το ποσοστό πληθωρισμού, αλλά αντιστοιχεί στην αύξηση των ρυθμιζόμενων ναύλων τρένων στον κύριο σιδηρόδρομο της Αγγλίας.

Τα ημερήσια ανώτατα όρια TfL θα αυξηθούν πλέον μεταξύ 40p και 70p, ανάλογα με τις ζώνες που διανύονται – με το ανώτατο όριο ζώνης 1-2 να αυξάνεται κατά 40p σε £8,90  και το όριο ζώνης 1-3 να αυξάνεται κατά 50p σε £10,50. Οι τιμές των εισητηρίων διαρκείας Travelcard θα αυξηθούν επίσης κατά μέσο όρο 4,6%.

Μια μεμονωμένη διαδρομή με το μετρό εντός της ζώνης 1 θα αυξηθεί κατά 10 p. στα £2,90, αν και οι ναύλοι λεωφορείων και τραμ στο Λονδίνο θα παγώσουν στα £1,75  για απεριόριστες διαδρομές μέσα σε μία ώρα.

Οι αλλαγές, οι οποίες αναμένεται να δημιουργήσουν επιπλέον έσοδα 211 εκατομμυρίων λιρών σε ναύλους για το TfL το επόμενο έτος, έρχονται παρά τον τελευταίο ρυθμό πληθωρισμού στο Ηνωμένο Βασίλειο 2,3%.

Ο Σαντίκ Καν ανακοίνωσε προηγουμένως ένα μερικό πάγωμα των ναύλων τον Ιανουάριο, αν και αυτό επικρίθηκε από τους αντιπάλους ως απλώς ένα προεκλογικό δώρο.

Ο Κιθ Πρινς, ο εκπρόσωπος των Συντηρητικών στον τομέα των μεταφορών του Δημαρχείου, είπε στη MailOnline: «Μόλις χθες το βράδυ ο Δήμαρχος μας έλεγε πόσο προφανώς ζωτικής σημασίας ήταν το πάγωμα των ναύλων του για να πάει κόσμος στα μέσα μαζικής μεταφοράς και επαινούσε τον εαυτό του για αυτό. Μπορεί κάλλιστα να είπε ότι γνωρίζοντας καλά ότι επρόκειτο να ανακοινώσει αυξήσεις ναύλων σήμερα το πρωί.

«Ας είμαστε πολύ σαφείς – το πάγωμα των ναύλων είναι μια ψευδής οικονομία. Λιμοκτούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς για επενδύσεις και ακόμη και βασική συντήρηση. Είναι όλα καλά και οι καλοί ναύλοι παραμένουν φθηνοί για χρόνια, αλλά αν το δίκτυο του μετρό κινδυνεύει να καταρρεύσει και οι οδηγοί λεωφορείων ωθούνται στα όρια προσπαθώντας να τηρήσουν τα χρονοδιαγράμματα επειδή δεν υπάρχουν αρκετά λεωφορεία, τότε η εξοικονόμηση είναι άχρηστη. Θέλουμε να δούμε λιγότερα τεχνάσματα από τον Δήμαρχο και περισσότερη εστίαση στη βελτίωση των υπηρεσιών».

Ο Σαντίκ Καν στην αντεπίθεση

Τα οικονομικά της TfL έχουν υποστεί ζημιά τους τελευταίους μήνες – εν μέρει λόγω της κυβερνοεπίθεσης που υπέστη τον Σεπτέμβριο, ανέφερε η The Standard.

Η TfL έχει επί του παρόντος έλλειμμα 5 εκατομμυρίων λιρών, παρά τα σχέδιά της να συγκεντρώσει «κέρδος» 150 εκατομμυρίων λιρών από τον Απρίλιο, και το ετήσιο «λειτουργικό πλεόνασμα» της μπορεί να είναι μόλις τώρα £23 εκατομμύρια  έως τον επόμενο Απρίλιο. Αυτό είναι σημαντικά υπολειπόμενο από τα £138 εκατομμύρια για το 2023/24.

Ο Καν είπε: «Οι Λονδρέζοι γνωρίζουν ότι, όπου είναι δυνατόν, έχω κάνει τους ναύλους TfL πιο προσιτές και δικαιότερους για τους Λονδρέζους, είτε μέσω της εισαγωγής του ναύλου του λεωφορείου Hopper είτε με το πάγωμα των ναύλων TfL για πέντε χρόνια ως δήμαρχος.

«Είμαι πραγματικά στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι θα παγώσω τα κόμιστρα των λεωφορείων και του τραμ για άλλη μια φορά το επόμενο έτος, καθιστώντας την έκτη φορά από το 2016. Περισσότεροι Λονδρέζοι χρησιμοποιούν το λεωφορείο από οποιαδήποτε άλλη μορφή δημόσιας συγκοινωνίας, και θα ωφελήσει ιδιαίτερα όσους έχουν τα χαμηλότερα εισοδήματα».

«Μετά τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης, οι υπουργοί κατέστησαν σαφές ότι για να εξασφαλιστεί η εθνική χρηματοδότηση για βασικά έργα μεταφορών στο μέλλον, οι ναύλοι TfL για μετρό και σιδηροδρόμους θα πρέπει να αυξηθούν σύμφωνα με τους εθνικούς ναύλους.

«Η ζωτική εθνική κρατική χρηματοδότηση θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε σε συναρπαστικά μελλοντικά έργα, όπως το Superloop 2 και περισσότερες αναβαθμίσεις στο δίκτυο του υπόγειου σιδηρόδρομου, καθώς συνεχίζουμε να χτίζουμε ένα δικαιότερο, ασφαλέστερο και πιο πράσινο Λονδίνο για όλους».

Πηγή: ΟΤ