Το κυκλοφοριακό πρόβλημα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των αστικών κέντρων, και η άρνησή μας να αποδεχτούμε την πολυπλοκότητά του συμβάλλει στη διατήρησή του. Οι δρόμοι παραμένουν ίδιοι, ενώ τα αυτοκίνητα και ο πληθυσμός αυξάνονται εκθετικά. Η λύση δεν μπορεί να είναι απλώς περισσότερη υπομονή από τους πολίτες, αλλά απαιτεί συντονισμένες, τολμηρές και καινοτόμες παρεμβάσεις.

Η δημιουργία υπερυψωμένων δρόμων, όπως έχει γίνει σε αρκετές χώρες, θα μπορούσε ίσως να μειώσει τη συμφόρηση στους βασικούς οδικούς άξονες.

Η προσθήκη τέτοιων υποδομών θα επέτρεπε τη διοχέτευση κυκλοφορίας σε διαφορετικά επίπεδα, δίνοντας μια ανάσα στους ήδη φορτωμένους δρόμους. Ωστόσο, τέτοιες λύσεις απαιτούν στρατηγικό σχεδιασμό και σημαντική χρηματοδότηση.

Η απουσία επίσης, μιας ενιαίας διαχείρισης των δρόμων αποτελεί βασικό εμπόδιο στην εφαρμογή αποτελεσματικών λύσεων. Είναι παράλογο να αντιμετωπίζονται οι δρόμοι ως μεμονωμένες οντότητες, όταν κάθε παρέμβαση σε έναν επηρεάζει αναπόφευκτα τον άλλο. Ένα ενιαίο σύστημα διαχείρισης θα επέτρεπε τον καλύτερο συντονισμό και τη συνολική βελτίωση της κυκλοφορίας και όχι ο ένας δρόμος να ανήκει στο Δήμο και ο άλλος στην περιφέρεια για παράδειγμα.

Απλές και προφανείς λύσεις παραμένουν ανεφάρμοστες

Επιμήκυνση νησίδων: Μπορεί να βελτιώσει τη ροή στους κεντρικούς δρόμους, αποτρέποντας τη συσσώρευση οχημάτων σε φανάρια που δημιουργούν μποτιλιαρίσματα και τελικά εκτείνονται στον κεντρικό δρόμο αφαιρώντας μια λωρίδα.

Ρύθμιση φαναριών: Οι χρόνοι των φαναριών πρέπει να αναπροσαρμοστούν στις σύγχρονες κυκλοφοριακές ανάγκες, με βάση τη ροή της κίνησης.

Δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης: Η έλλειψη χώρων στάθμευσης αναγκάζει πολλούς οδηγούς να διπλοπαρκάρουν, επιβαρύνοντας την κυκλοφορία. Η πολιτεία θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει τους δήμους για απαλλοτριώσεις που θα μετατραπούν σε οικονομικά προσιτά δημοτικά πάρκινγκ.

Η έλλειψη προόδου στο κυκλοφοριακό πρόβλημα εγείρει ερωτήματα: Είναι ζήτημα άγνοιας, αδιαφορίας ή έλλειψης βούλησης; Όποια κι αν είναι η αιτία, το αποτέλεσμα είναι ότι οι πολίτες συνεχίζουν να υφίστανται τις συνέπειες μιας κατάστασης που θα μπορούσε να είχε βελτιωθεί προ πολλού.

Η λύση στο κυκλοφοριακό απαιτεί τολμηρές αποφάσεις, επενδύσεις και κυρίως μια αλλαγή νοοτροπίας. Όσο παραμένουμε δέσμιοι του «έτσι ήταν πάντα», η καθημερινότητά μας θα συνεχίσει να γίνεται όλο και πιο δύσκολη.

Δήμαρχος Παλλήνης: Αναγκαία τα πάρκινγκ γειτονιάς

Το in επικοινώνησε με δημάρχους του Βορειανατολικού τομέα, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει προσελκύσει περισσότερο κόσμο αλλά και είναι περιοχές από τις οποίες πλέον διέρχονται πολλά περισσότερα οχήματα.

Ο Δήμαρχος Παλλήνης Χρήστος Αηδόνης είπε στο in: «Χρειάζονται σίγουρα επικαιροποιημένες μελέτες. Πολύ ουσιαστικές στο κομμάτι της μονοδρόμησης μεταξύ άλλων. Θεωρώ ότι πρέπει οι δήμοι να μπορούν να φτιάξουν τα πάρκινγκ της γειτονιάς. Πως χτίστηκαν οι πόλεις μας με βάση τα παλαιά σχέδια πόλης. Χτίστηκαν με πεζοδρόμια πλάτους 0,40 εκατοστών.

Με φυτεμένα δέντρα με αποτέλεσμα κανείς πεζός να μην μπορεί να χρησιμοποιήσει τα πεζοδρόμια. Δεν μπορείς ούτε καν τους δρόμους να χρησιμοποιήσεις όπως πρέπει αφού δεν υπάρχουν πεζοδρόμια. Τα πάρκινγκ της γειτονιάς θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην διαπλάτυνση των πεζοδρομίων.

Μια νέα πόλη θέλει άλλα δεδομένα. Αν είχαμε την δυνατότητα να απαλλοτριώνουμε ιδιωτικά οικόπεδα αναξιοποίητα και να τα μετατρέπαμε σε πάρκινγκ της γειτονιάς, είναι αντιληπτό πως έτσι θα μπορούσαμε να πεζοδρομούμε δρόμους, να ενισχύαμε το πράσινο, την προσβασιμότητα και εν τέλει την ίδια την ποιότητα ζωής στην πόλη μας. Σκεφτείτε ότι εμείς ως Δήμος Παλλήνης σήμερα είμαστε 61.000 δημότες και 70.000 κάτοικοι.

Με την επέκταση των σχεδίων πόλεως στο τέλος της δεκαετίας προβλέπεται να προσεγγίζουμε τις 100 χιλιάδες πληθυσμού. Με ότι αυτό σημαίνει. Τα κέντρα της πόλης θα επιβαρυνθούν περαιτέρω. Οι κεντρικές πλατείες θα αποτελέσουν καταφύγιό κοινωνικοποίησης. Άρα τα κεντρικά σημεία χρειάζονται άμεσα νέα πάρκινγκ.

Δήμαρχος Αγίας Παρασκευής: Πάρκινγκ και Δημοτική αστυνομία

Ο Γιάννης Μυλωνάκης από την πρώτη στιγμή που εξελέγη Δήμαρχος Αγίας Παρασκευής, ασχολήθηκε να βρει λύσεις για το κυκλοφοριακό ζήτημα της πόλης του. Μάλιστα οι λύσεις αυτές αναμένεται να εφαρμοστούν σύντομα. Τι είπε στο in συνολικά για το θέμα του κυκλοφοριακού: «Χρειάζεται περιφερειακός σχεδιασμός  ειδικά στη Μεσογείων.  Να κατασκευαστεί ένα υπόγειο πάρκινγκ, ώστε να εξυπηρετούνται και οι πολίτες που πηγαίνουν στο Μετρό. Επίσης, καλό θα ήταν σε σημεία τοπικού ενδιαφέροντος να μπορούσε ο Δήμος με την κατάλληλη χρηματοδότηση να απαλλοτριώνει οικόπεδα και να τα μετατρέπει σε πάρκινγκ.

Η αλήθεια είναι όπως έχει γίνει η κατάσταση, με το μέσο όρο των οχημάτων ανά οικογένεια να ξεπερνάει τα 3 όπως ισχύει στο δικό μας Δήμο, είναι πολύ δύσκολο να διαχειριστούμε την κατάσταση. Θεωρώ πως με την στρατηγική μελέτη του ΟΑΣΑ με το Υπερταμείο θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Θεωρώ επίσης εξαιρετικά σημαντικό να ενισχυθεί η δημοτική Αστυνομία για να υπάρχει καλύτερος και περισσότερος έλεγχος. Για παράδειγμα εμείς θα προσλάβουμε μόλις 3 δημοτικούς αστυνόμους.

Πρέπει να δοθούν περισσότερα κίνητρα για προσλήψεις δημοτικών αστυνόμων στους δήμους. Ως δημοτική Αρχή, στους κεντρικούς δρόμους θα κάνουμε ζώνες φορτοεκφόρτωσης και ωράριο. Αυτό βέβαια για να ελεγχθεί σωστά η τήρηση του χρειάζεται στελεχωμένη επαρκώς δημοτική αστυνομία. Επίσης, θα κάνουμε την ελεγχόμενη στάθμευση σε κεντρικούς δρόμους και γύρω από το Μετρό, διότι εκεί οι κάτοικοι αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα με το κυκλοφοριακό».