Χριστούγεννα: Στην αγορά για τα τελευταία ψώνια οι καταναλωτές, στα ύψη οι τιμές φρούτων και λαχανικών
Για τις τελευταίες αγορές πριν τα Χριστούγεννα σήμερα οι πολίτες που προβληματίζονται καθώς για μία ακόμα χρονιά το γιορτινό τραπέζι είναι πιο ακιρβό από πέρυσι.
Μία ημέρα πριν τα Χριστούγεννα οι καταναλωτές σπεύδουν στα καταστήματα για να ολοκληρώσουν τα εορταστικά τους ψώνια, βλέποντας ωστόσο ότι οι τιμές σε πολλά βασικά προϊόντα παραμένουν ψηλές, ιδιαίτερα σε σχέση με πέρσι.
Υπενθυμίζεται ότι την παραμονή των Χριστουγέννων όλα τα εμπορικά καταστήματα, τα καταστήματα τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ θα είναι ανοιχτά μέχρι τις 6 το απόγευμα.
Ακριβά τα φρούτα και τα λαχανικά και αυτά τα Χριστούγεννα
Τα φρούτα και τα λαχανικά που θα συνοδέψουν το κυρίως πιάτο είναι μια ακόμη επιβάρυνση για τους χαμηλόμισθους και τους συνταξιούχους που μετρούν τα χρήματά τους κέρμα – κέρμα.
Σήμερα στη λαϊκή αγορά κοστίζουν:
- Καρότα 1€/κιλό,
- Πατάτες 1,30€/κιλό,
- Κρεμμύδια 1€/κιλό,
- Μπρόκολο 3€/κιλό,
- Λάχανο 1€/κιλό,
- Μαρούλι 0,70/τμχ,
- Μήλα- αχλάδια 1€/κιλό,
- Μανταρίνια 1,50€/κιλό,
- Πορτοκάλια 0,98€/κιλό.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, από το καλάθι των Χριστουγέννων διαφαίνεται αποκλιμάκωση των τιμών καθώς, σε σχέση με τα Χριστούγεννα του 2023, καταγράφει μείωση τιμών κατά 3%.
Στα σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές που θα επιλέξουν από το καλάθι τα προϊόντα για το εορταστικό τραπέζι θα βρουν φθηνότερα: τη γαλοπούλα κατά 7,9%, το τσουρέκι κατά 5,9%, το χοιρινό κατά 5,6% ενώ και τα αμνοερίφια κατά 3,9 και 2,2%. Αυξήσεις καταγράφονται μόνο στη σοκολάτα κατά 11% λόγω των αυξήσεων στις διεθνείς τιμές του κακάο.
Η τιμή του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού
Η τιμοληψία του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ) που πραγματοποιείται κάθε χρόνο εκτίμησε ότι το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού για το 2024 (στις αλυσίδες σουπερμάρκετ, τα συνοικιακά καταστήματα λιανικής, π.χ. ζαχαροπλαστεία, μανάβικα, κρεοπωλεία κ.λπ., καθώς και στη Βαρβάκειο Αγορά), για 6-8 άτομα, κυμαίνεται από 107,54 έως 148,89 ευρώ.
Πρόκειται για μεταβολή της τάξης του 4,3% έως 5,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τραπέζι του 2023, με το εύρος των τιμών να δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας, σε αρκετές τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων. Είναι ενδεικτικό ότι η τιμή λιανικής της κατεψυγμένης γαλοπούλας είναι έως και 4,7% ακριβότερη από πέρυσι και της νωπής κατά 5,5%, στο χοιρινό χωρίς κόκαλο η αύξηση φτάνει στο 4,8% και στο μοσχάρι 4,2%, σύμφωνα με τις τιμοληψίες της ΕΣΕΕ. Χαμηλότερη είναι η τιμή σε αρνί και κατσίκι.
Την περασμένη Παρασκευή στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (ΟΚΑΑ) η χονδρική τιμή στις νωπές γαλοπούλες εισαγωγής ήταν 5,30-6,20 ευρώ το κιλό, για τις ελληνικές νωπές η τιμή ήταν 6,5-7 ευρώ το κιλό, ενώ για το μοσχάρι η τιμή ήταν 7-7,9 ευρώ το κιλό. Στα ελληνικά αμνοερίφια οι χονδρικές τιμές κυμαίνονταν από 7 έως 10,5 ευρώ το κιλό, στα εγχώρια χοιρίδια η χονδρική τιμή ήταν 6-11 ευρώ το κιλό και στο χοιρινό 3,30-3,60 ευρώ το κιλό.
Ελπίζουν σε αυξημένες αγορές οι έμποροι
Την ίδια ώρα, η ελληνική αγορά προσδοκά τόνωση του τζίρου, έχοντας θέσει τον πήχη στο 10% επιπλέον σε σύγκριση με πέρυσι. Αυτό είναι το ελάχιστο όριο που έχει θέσει ο εμπορικός κόσμος, για να «ισοφαρίσει» τις απώλειες από την άνοδο του λειτουργικού κόστους, ιδίως οι μικρότερες επιχειρήσεις που είχαν φέτος υψηλότερη φορολογία λόγω του οριζόντιου τεκμαρτού εισοδήματος.
Τις προσδοκίες των εμπόρων για αυξημένο τζίρο «ψαλιδίζει» και η έρευνα της ΕΥ για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, που δείχνει ότι πάνω από ένας στους τρεις (36%) σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα χρήματα και το 54% θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα. Το ύψος των τιμών είναι τι βασικό κριτήριο και για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, για το 95% των καταναλωτών, σε μεγάλη απόσταση από την ποιότητα (65%), ενώ πλέον λιγότεροι ψωνίζουν με γνώμονα τις προσφορές (55%).
Τα ευρήματα για την Ελλάδα συμβαδίζουν σε πολλά επί μέρους στοιχεία με την παγκόσμια έρευνα της ΕΥ για τις καταναλωτικές συνήθειες της φετινής εορταστικής περιόδου. Έχουν όμως μια πολύ σημαντική απόκλιση: Ενώ σχεδόν ο ένας στους τρεις καταναλωτές παγκοσμίως σχεδιάζει να ξοδέψει περισσότερα φέτος τα Χριστούγεννα, στην Ελλάδα μόλις το 4% θα βάλει πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη.
- Ισραήλ: Η Χαμάς δεν έχει στείλει λίστα ομήρων που θα ανταλλαχθούν στην πρώτη φάση της συμφωνίας
- ΟΗΕ: Νέα επείγουσα έκκληση για βοήθεια σε νοσοκομεία στη βόρεια Γάζα – Επιδεινώθηκε η κατάσταση
- Τουρκία εναντίον Ισραήλ στη μάχη της επιρροής στη Μέση Ανατολή
- Κολομβία: To No1 «εξαγώγιμο προϊόν» είναι οι μισθοφόροι
- Κέιτ Μίντλετον: Συγκινημένη στη χριστουγεννιάτικη συναυλία στο Αβαείο – Το μήνυμα της
- Χριστούγεννα στο παρκέ στο NBA με πέντε ματσάρες – Πού θα δείτε τα παιχνίδια