Γιατί η Τέιλορ Σουίφτ είναι η κληρονόμος του Μπρους Σπρίνγκστιν
Με τον ίδιο τρόπο που το Αφεντικό έγινε ο ποιητής του εργαζόμενου άντρα, το μυστικό της Τέιλορ Σουίφτ είναι η ικανότητά της να διαβάζει το μυαλό της σύγχρονης γυναίκας.
Αυτή ήταν η χρονιά της Τέιλορ Σουίφτ. Το ίδιο θα μπορούσε να ειπωθεί και για το 2023 – και, αναμφισβήτητα, σχεδόν για κάθε έτος της τελευταίας δεκαετίας – ωστόσο το 2024 έφερε μια νέα διάσταση στην κυριαρχία της.
Η 34χρονη Αμερικανίδα τραγουδίστρια και τραγουδοποιός έγινε κυριολεκτικά «αναπόφευκτη»: ένα αδυσώπητο μονόπρακτο καρουζέλ με λαμπερά κοστούμια, λαμπερά χαμόγελα και τραγουδιστικά ρεφρέν, το οποίο ήταν κολλημένο στις ειδήσεις, πανταχού παρόν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μεταδιδόταν σε όλες τις πλατφόρμες και βρισκόταν ζωντανά στη σκηνή σε μια πόλη κοντά σας.
Η Τέιλορ Σουίφτ και ο πρωθυπουργός της Βρετανίας
Η περιοδεία της Eras περιελάμβανε 149 συναυλίες σε πέντε ηπείρους, συμπεριλαμβανομένης μιας οκταήμερης ρεκόρ παραμονής στο στάδιο Γουέμπλεϊ.
Ξεπέρασε βετεράνους σούπερ σταρ όπως οι U2, οι Coldplay, ο Ed Sheeran και η Madonna, και άφησε ακόμα και τον Elton John και τους Rolling Stones στη σκόνη, για να γίνει η πρώτη περιοδεία ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Αυτό το καλοκαίρι, η Βρετανία τρελάθηκε λίγο παραπάνω με την Τέιλορ Σουίφτ. Οι θαυμαστές ντύθηκαν με ρούχα εμπνευσμένα από τα τραγούδια της, και το πρόσωπο της Σουίφτ ξεπρόβαλε από τις βιτρίνες των καταστημάτων.
Διάσημοι θαυμαστές εθεάθησαν στο Γουέμπλεϊ – ανάμεσά τους ο Χιου Γκραντ, ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ, ο Τομ Κρουζ και ο πρίγκιπας της Ουαλίας. (Η Σουίφτ πραγματοποίησε επίσης μια αμφιλεγόμενη συνάντηση με τον πρωθυπουργό Κιρ Στάρμερ, εν μέσω των φρικτών συνεπειών της σφαγής αθώων σε ένα μάθημα χορού με θέμα την Τέιλορ Σουίφτ στο Southport).
Έχει υπάρξει ιδιαίτερα έξυπνη χειριστής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, υφαίνοντας επιδέξια μια αφήγηση-σαπουνόπερα από την περίπλοκη ερωτική της ζωή
Μιλάμε για πολιτιστική κατάληψη
Το τελευταίο άλμπουμ της Σουίφτ, The Tortured Poets Department (κυκλοφόρησε τον Απρίλιο), ήταν μακράν το πιο επιτυχημένο της χρονιάς.
Βρισκόταν στην κορυφή των αμερικανικών charts για 15 εβδομάδες (εννέα και πλέον στο Ηνωμένο Βασίλειο), ενώ η Σουίφτ αποίκησε επίσης για λίγο και τις 14 πρώτες θέσεις στο Billboard singles Hot 100.
Πέντε άλλα άλμπουμ της Σουίφτ περιλαμβάνονταν επίσης στο top 30 των μπεστ σέλερ του Ηνωμένου Βασιλείου. Κανείς άλλος δεν πλησίασε.
Ποια είναι η ρίζα αυτής της πλήρους πολιτιστικής κατάληψης; Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της -έχει ήδη 18 χρόνια δισκογραφίας στο ενεργητικό της- η Σουίφτ έχει αποδείξει ότι είναι εκπληκτικά καλή σε κάθε πτυχή της μουσικής βιομηχανίας.
Είναι εξίσου επιδέξια στο μάρκετινγκ όσο και στη σύνθεση τραγουδιών, τόσο άνετη στην αίθουσα συνεδριάσεων όσο και στο στούντιο και επιδεικνύει ένα αξιοσημείωτο ένστικτο για τους τρόπους με τους οποίους η τέχνη και οι επιχειρήσεις συνδέονται μεταξύ τους.
Έχει υπάρξει ιδιαίτερα έξυπνη χειριστής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, υφαίνοντας επιδέξια μια αφήγηση-σαπουνόπερα από την περίπλοκη ερωτική της ζωή.
Η κριτική του μουσικού συντάκτη της Telegraph
«Η ειλικρινά φανταστική ζωντανή της παράσταση ήταν το έργο μιας καλλιτέχνιδας παγκόσμιας κλάσης, ένας εκθαμβωτικός συνδυασμός καρδιάς και θεάματος» γράφει ο Neil McCormick στην Telegraph και συνεχίζει:
«Σε όσους σκεπτικιστές έμειναν στο περιθώριο, θα σας παρότρυνα να βάλετε τα αυτιά σας στην πρίζα. Σε 11 στούντιο άλμπουμ, σε κομψά δομημένα, εκθαμβωτικά λεπτομερή διαμάντια ευφυΐας, συναισθήματο και ψυχολογικής διορατικότητας, η Swift έχει καθιερώσει μια ξεχωριστή θέση στο πάνθεον των τραγουδοποιών της ποπ.
»Ο Μπρους Σπρίνγκστιν τη χαρακτήρισε πρόσφατα τρομερή μουσικό, και θα έφτανα στο σημείο να πω ότι η Σουίφτ προσφέρει επίπεδα δέσμευσης, χαρισματικότητας, αντοχής και πάθους σαν του Σπρίνγκστιν – και όλα αυτά χορεύοντας ανάποδα με ψηλοτάκουνα παπούτσια».
Αυτό φέρνει στο μυαλό τον τρόπο με τον οποίο ο Σπρίνγκστιν έγινε ο χρονικογράφος των ονείρων, των απογοητεύσεων, των καθημερινών δυσκολιών και των θριάμβων της εργατικής ζωής
Ο παραλληλισμός με τον Σπρίνγκστιν
Είναι αξιοσημείωτο ότι, ακόμη και από την υψηλή θέση της μεγαλοπρέπειας, η Τέιλορ Σουίφτ έχει γίνει ένα τόσο σημαντικό όχημα για την έκφραση της εσωτερικής ζωής και των καθημερινών ανησυχιών των γυναικών της γενιάς της (και των νεότερων).
Αυτό φέρνει στο μυαλό τον τρόπο με τον οποίο ο Σπρίνγκστιν έγινε ο χρονικογράφος των ονείρων, των απογοητεύσεων, των καθημερινών δυσκολιών και των θριάμβων της εργατικής ζωής – αγγίζοντας βαθιά την ψυχή του απλού ανθρώπου – παρά το γεγονός ότι (όπως ο ίδιος έχει σημειώσει) δεν είχε ποτέ στη ζωή του μια κανονική δουλειά ή «δεν δούλεψε μια μέρα».
Η Τέιλορ Σουίφτ γεννήθηκε μέσα σε προνόμια, έχει υποστηριχθεί οικονομικά και συναισθηματικά για να ακολουθήσει τη μουσική της κλίση από μικρό παιδί και έχει αποθεωθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της, ωστόσο καταφέρνει να διαισθάνεται όλες τις ανασφάλειες και τις προσδοκίες της καθημερινότητας και να μετατρέπει τη δική της εσωτερική ζωή σε κάτι που μιλάει στον κόσμο αυτή τη στιγμή.
Ίσως, πάνω απ’ όλα, αυτό να είναι το μυστικό της πρωτοφανούς επιτυχίας της.
Η Τέιλορ Σουίφτ και οι άλλες ποπ σταρ
Αν βγάλουμε την Τέιλορ Σουίφτ από την εικόνα, παραμένει το συντριπτικό γεγονός ότι, το 2024, η ποπ κυριαρχείται από γυναίκες. Και πάλι, αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο.
Η ενδυνάμωση των γυναικών καλλιτεχνών ήταν μια από τις βασικές τάσεις αυτού του αιώνα μέχρι στιγμής, καθώς οι γυναίκες έχουν μετατοπιστεί από το να καταλαμβάνουν ιστορικά λιγότερο από το 25% όλων των θέσεων στα charts στο να καταγράφουν τις μισές επιτυχίες στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Φέτος, όμως, θα μπορούσατε να αναρωτηθείτε πού πήγαν οι άντρες της μουσικής;
Μαζί με τη Σουίφτ, η Μπίλι Άιλις και η Ολίβια Ροντρίγκο εξερεύνησαν τη γυναικεία ψυχή σε ποπ επιτυχίες, ενώ οι καλλιτέχνες που ξεχώρισαν τη χρονιά ήταν οι πνευματώδεις Αμερικανίδες τραγουδοποιοί Σαμπρίνα Κάρπεντερ και Σαπέρ Ρόαν, οι οποίες διακινούν κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια εκδοχή του έργου της Τέιλορ Σουίφτ.
Η κυρίαρχη σταρ της χορευτικής ποπ, η Ντούα Λίπα, ήταν η επικεφαλής του Φεστιβάλ Glastonbury (ακόμη και αν η προσπάθειά της για παγκόσμια κυριαρχία έμοιαζε να κολλάει με ένα υποτονικό τρίτο άλμπουμ, το Radical Optimism).
Η ηδονιστική επανάσταση της Charli XCX
Εν τω μεταξύ, η επί χρόνια ηλεκτρονική alt-pop μετρ της Βρετανίας Charli XCX βρέθηκε ξαφνικά να είναι η ενσάρκωση του zeitgeist. Η παιχνιδιάρικη οικειοποίηση της λέξης «brat» ως έκφραση ηδονιστικής επανάστασης χαρακτηρίστηκε ως η λέξη της χρονιάς στο λεξικό Collins.
Χρησίμευσε επίσης ως ο τίτλος του πιο αναγνωρισμένου ίσως άλμπουμ της χρονιάς, σίγουρα του πιο επιτυχημένου από σύγχρονη Βρετανίδα καλλιτέχνιδα.
Στην πραγματικότητα, ήταν το μοναδικό άλμπουμ σύγχρονου Βρετανού καλλιτέχνη που άνθισε στα ετήσια charts που κυριαρχούν και πάλι τα oldies (και φυσικά η Τέιλορ Σουίφτ).
*Με στοιχεία από thetelegraph.co.uk
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις