Η Αίγυπτος έχασε 7 δισ. δολάρια από την κρίση στη Διώρυγα του Σουέζ
Η Αίγυπτος έχασε περισσότερο από το 60% των εσόδων από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2024 σε σύγκριση με το 2023
- Πόσοι ήρθαν και πόσοι έφυγαν από την Ελλάδα - Άλμα στην εισερχόμενη μετανάστευση, συνεχίζεται το brain drain
- Δωδεκάχρονος πάτησε γυμνό καλώδιο και έπαθε ηλεκτροπληξία στα Άνω Λιόσια
- Οι ΗΠΑ πρέπει να λέγονται «Τραμπομασκοβία», υποστηρίζει ο ιστορικός Τίμοθι Σνάιντερ
- Οι περισσότεροι άνδρες υποτιμούν το πέος τους και το «πληρώνουν – Τι εξηγεί χειρούργος από το King΄ s College
Από τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα και τις «περιφερειακές προκλήσεις» η Αίγυπτος έχασε περίπου 7 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2024. Αυτό δήλωσε ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι στη Διάσκεψη Πετρελαίου
Η Αίγυπτος έχασε περισσότερο από το 60% των εσόδων από τη Διώρυγα το 2024 σε σύγκριση με το 2023, πρόσθεσε ο Σίσι στη δήλωσή του, χωρίς να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες για τα γεγονότα.
Οι μαχητές των Χούθι στην Υεμένη έχουν πραγματοποιήσει σχεδόν 100 επιθέσεις σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα από τον Νοέμβριο.
Επιθέσεις που περιγράφουν ως ενέργειες αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.
Οι επιθέσεις ανάγκασαν τις ναυτιλιακές εταιρείες να εκτρέψουν τα πλοία από τη Διώρυγα του Σουέζ σε μεγαλύτερες διαδρομές στην Αφρική.
Ενέργεια που διατάραξε το παγκόσμιο εμπόριο καθυστερώντας τις παραδόσεις και στέλνοντας υψηλότερα έξοδα.
Ο Σίσι είχε πει νωρίτερα αυτό το έτος ότι τα έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 40 και 50% μετά τη διακοπή της ναυτιλιακής κυκλοφορίας στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Χούθι της Υεμένης.
Ειδικότερα, ο Σίσι είπε κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης και Διάσκεψης Πετρελαίου της Αιγύπτου (EGYPS 2024): «Τα έσοδα από την κυκλοφορία των ναυτιλιακών διαδρόμων, που αποτελούσαν περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, έχουν μειωθεί κατά 40 έως 50%» από την αρχή του έτους.
Σημείωσε ακόμη ότι η αιγυπτιακή οικονομία είχε επηρεαστεί αρνητικά πριν από αυτό από την κρίση του COVID-19. κολούθησε στη συνέχεια η ρωσο-ουκρανική σύγκρουση και «τώρα από αυτό που συμβαίνει τα διάφορα σύνορά μας με τη Λιβύη, το Σουδάν και τη Λωρίδα της Γάζας».
Από την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι στη θαλάσσια κυκλοφορία τον περασμένο Νοέμβριο, η Αίγυπτος έχει αποφύγει να καταγγείλει τους Χούθι.
Το Κάιρο έχει δώσει προτεραιότητα στις πολιτικές εκτιμήσεις έναντι των ζωτικών οικονομικών συμφερόντων για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Η κριτική στους Χούθι δεν θεωρήθηκε ευχάριστη στο εσωτερικό εν μέσω του συνεχιζόμενου πολέμου στη Γάζα και του ισχυρισμού των Χούθι ότι ενεργούσαν ως αλληλεγγύη με τους Παλαιστίνιους.
Η Αίγυπτος αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα
Το σίγουρο είναι ότι η Αίγυπτος αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές προκλήσεις εξαιτίας περιφερειακών εντάσεων και διεθνών αλλαγών. Ολες έχουν έχουν επηρεάσει αρνητικά τη διώρυγα του Σουέζ.
Σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές, τα έσοδα της διώρυγας, που αποτελεί ζωτικής σημασίας πηγή εσόδων για τη χώρα, έχουν μειωθεί κατά περίπου 7 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτή η εξέλιξη είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, δεδομένου ότι η διώρυγα του Σουέζ συνεισφέρει σημαντικά στην οικονομία της Αιγύπτου.
Οι συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής έχουν επηρεάσει αρνητικά τη ναυτιλία και το εμπόριο μέσω της διώρυγας.
Η αστάθεια στις γειτονικές χώρες μειώνει την εμπιστοσύνη των διεθνών επενδυτών και των εταιρειών που χρησιμοποιούν τη διώρυγα.
Οι αλλαγές στις παγκόσμιες εμπορικές ροές, όπως η αυξημένη χρήση της Ρωσίας και της Ασίας για εναλλακτικές διαδρομές, έχουν μειώσει την κίνηση στη διώρυγα.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι αυξημένες τιμές των καυσίμων έχουν επίσης επηρεάσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Επίσης υπάρχουν επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η αύξηση της στάθμης της θάλασσας και οι ακραίες καιρικές συνθήκες δημιουργούν προκλήσεις για τη λειτουργία της διώρυγας.
Παράλληλα, οι διεθνείς πιέσεις για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα επηρεάζουν τη ναυτιλία που βασίζεται στη διώρυγα.
Οι συνέπειες για την Αίγυπτο
Η Αίγυπτος βασίζεται έντονα στα έσοδα της διώρυγας του Σουέζ για την ενίσχυση του προϋπολογισμού της και την κάλυψη των οικονομικών της αναγκών.
Η μείωση των εσόδων ασκεί έντονες πιέσεις στην κυβέρνηση, η οποία ήδη παλεύει με υψηλά επίπεδα χρέους, πληθωρισμό και κοινωνικές ανισότητες.
Παράλληλα, το πλήγμα στα έσοδα της διώρυγας επηρεάζει αρνητικά τις ξένες επενδύσεις στη χώρα, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο οικονομικής αστάθειας.
Η απάντηση της Αιγύπτου
Η αιγυπτιακή κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες για να αναστρέψει την κατάσταση. Ανάμεσα στις πρωτοβουλίες που έχουν ανακοινωθεί είναι:
Η επέκταση και βελτίωση των υποδομών της διώρυγας για να αυξηθεί η χωρητικότητα και η ταχύτητα διέλευσης.
Η προσέλκυση νέων εμπορικών εταίρων και η προώθηση της διώρυγας ως βασικής διαδρομής για τη διεθνή ναυτιλία.
Η ενίσχυση της ασφάλειας στη διώρυγα για να διασφαλιστεί η αδιάκοπη λειτουργία της, παρά τις περιφερειακές εντάσεις.
Η διώρυγα του Σουέζ παραμένει στρατηγικής σημασίας τόσο για την Αίγυπτο όσο και για τη διεθνή ναυτιλία.
Οι περιφερειακές εντάσεις και οι διεθνείς προκλήσεις έχουν αναδείξει τις αδυναμίες της.
Η Αίγυπτος χρειάζεται να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες. Ιδίως με κινήσεις για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της διώρυγας και διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητά της στο μέλλον.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις