Πέμπτη 02 Ιανουαρίου 2025
weather-icon 21o
Γιατί οι διάσημοι δεν ορίζουν πλέον το στυλ μας; Επειδή έχουμε το δικό μας!

Γιατί οι διάσημοι δεν ορίζουν πλέον το στυλ μας; Επειδή έχουμε το δικό μας!

Οι διάσημοι μπορεί να εξακολουθούν να κινούν τη βελόνα για τα brands -πολλοί σχεδιαστές έχουν πει ότι η «τοποθέτηση» της Τέιλορ Σουίφτ σε ένα από τα φορέματά τους ανεβάζει τις πωλήσεις- αλλά δεν μας μεταφέρουν πλέον τι σημαίνει γούστο, γοητεία και στυλ.

Στα μέσα Νοεμβρίου, η Charli XCX ερμήνευσε την επιτυχία της «360» στο «Saturday Night Live» σε μια κωμικά γυμνή σκηνή που είχε ντυθεί με το χαρακτηριστικό πράσινο «Brat» στυλ της.

«Η γοητεία της ανόδου της Charli φέτος ήταν το θρασύ, φτηνό χάρισμά της, το να εμφανίζεται, δηλαδή, με μια ατημέλητη μίνι φούστα και ένα υπερμεγέθες T-shirt, ή το να κάνει ένα άλμπουμ με βαριά αυτοσυντονισμένα φωνητικά πάνω σε μινιμαλιστική παραγωγή, ή το εξώφυλλο του άλμπουμ που έμοιαζε με μια γρήγορα σχεδιασμένη μακέτα, κι όλα να μοιάζουν με στιλιστικές επιλογές» γράφει η Rachel Tashjian στην Washington Post.

Το στυλ της Charli XCX και η τσάντα

Αυτή η εμφάνιση ήταν μια διατριβή επί του στυλ της Charli XCX -το σκηνικό, ο χορός και κυρίως η τσάντα.

Γιατί στο καλό μια ποπ σταρ να κουβαλάει μια τσάντα κατά τη διάρκεια μιας παράστασης; Αλλά στον ώμο της ήταν μια τεράστια Jackie, που πήρε το όνομά της από την Jackie O, από τον ιταλικό κολοσσό της μόδας Gucci, ο οποίος παλεύει σε αυτή τη φάση να συνδεθεί με τους καταναλωτές εν μέσω μιας παγκόσμιας ύφεσης στις δαπάνες για πολυτέλεια.

Καθώς η Charli κουνιόταν και χτυπιόταν, ξεστομίζοντας τους στίχους της με μια αυθάδη πνοή, φαινόταν να προτάσσει την τσάντα στο φακό της κάμερας.

Έκανε σκληρή πώληση αυτής της τσάντας Gucci – κάτι για το οποίο πιθανότατα πληρώθηκε – αλλά φαινόταν να το παρακάνει με θράσος.

Μέχρι το τέλος του τραγουδιού της, το οποίο διαρκεί μόλις 2 λεπτά και 15 δευτερόλεπτα, φαινόταν να αγγίζει τον παραλογισμό του ρόλου της ως «διάσημο μοντέλο πωλήσεων», του παιχνιδιού «το φοράω, το θέλεις».

Το 2024, το celebrity style – κάποτε το πιο σημαντικό στοιχείο για την οικοδόμηση της αναγνωρισιμότητας των πολυτελών οίκων μόδας και της μυθοποίησης του Χόλιγουντ και της μουσικής βιομηχανίας – πέθανε

Το 2024 το celebrity style πέθανε

Ήταν σαν να ήθελε λιγότερο να αγοράσουμε την τσάντα, παρά να δοξάσει το γεγονός ότι μετά από χρόνια στη βιομηχανία, είτε πληρωνόταν, είτε είχε στεφθεί ως πολιτιστικά σημαντική, από μια μεγάλη εταιρική μάρκα.

«Γελοιοποίησε τον μύθο του celebrity style εκθέτοντας τους μηχανισμούς του» συνεχίζει η Rachel Tashjian στην Washington Post.

Το 2024, το celebrity style – κάποτε το πιο σημαντικό στοιχείο για την οικοδόμηση της αναγνωρισιμότητας των πολυτελών οίκων μόδας και της μυθοποίησης του Χόλιγουντ και της μουσικής βιομηχανίας – πέθανε.

«Η Charli XCX δεν ήταν ο ζοφερός θεριστής του, αλλά η σκανδαλώδης Πανδώρα του, που άνοιγε τις χαριστικές τσάντες των σχεδιαστών της για να μας δείξει τους γελοίους λαδωμένους τροχούς της προώθησης των διασημοτήτων.

»Μια σειρά διαφημίσεων Google Shopping που έκανε με τον Troye Sivan πήγε ακόμα παραπέρα, σεναριακά γραμμένη ως μετα-κωμωδία για την ηλιθιότητα της προώθησης προϊόντων» σχολιάζει καυστικά η Rachel Tashjian.

Το φορέσιμο στυλ και το άλλο

«Η Charli XCX ήταν αναμφισβήτητα το πιο επιδραστικό είδωλο του φετινού στυλ, επειδή έκανε τους ανθρώπους να αισθάνονται καλά με αυτά που ήδη έχουν» εξηγεί η Rachel Tashjian.

Τα ρούχα της, με το επιδέξιο styling του Chris Horan, ήταν συναρπαστικά επειδή τόσοι πολλοί άνθρωποι τα έχουν ήδη στη ντουλάπα τους: ένα μεγάλο μαύρο T-shirt και κάτι λίγο πολύ άτακτο, πολύ αποκαλυπτικό.

Ο Horan είπε ότι δεν ήθελε τα ρούχα να μοιάζουν με ρούχα σκηνής, αλλά με αληθινά ρούχα για πάρτι: «Μπορούσαμε να δούμε ακόμη και ανθρώπους που παρακολουθούσαν τις παραστάσεις να μπορούν να αναδημιουργήσουν τα looks, [επειδή] ήταν φορέσιμα».

«Η Charli XCX ήταν αναμφισβήτητα το πιο επιδραστικό είδωλο του φετινού στυλ, επειδή έκανε τους ανθρώπους να αισθάνονται καλά με αυτά που ήδη έχουν» εξηγεί η Rachel Tashjian

Οι διασημότητες δεν έχουν το δικό μας γούστο

Φυσικά, το στυλ των διασημοτήτων δεν είναι στην πραγματικότητα «στυλ» αυτό καθαυτό, αλλά μια προσεκτικά (και συχνά δαπανηρά) συντονισμένη εκστρατεία μεταξύ οίκων μόδας, εξαιρετικά ισχυρών στιλιστών και διασημοτήτων για να μας πείσουν ότι οι μάρκες μόδας είναι πολιτισμικά σχετικές.

Και φέτος, αυτός ο μηχανισμός σχεδόν κατέρρευσε.

Οι διασημότητες μπορεί να εξακολουθούν να κινούν τη βελόνα για τα brands – πολλοί σχεδιαστές έχουν πει ότι η «τοποθέτηση» της Τέιλορ Σουίφτ σε ένα από τα φορέματά τους συχνά ανεβάζει τις πωλήσεις – αλλά δεν μας μεταφέρουν πλέον τι σημαίνει γούστο και γοητεία.

Ούτε μας λένε τι είναι μοντέρνο ή σύγχρονο.

Έχουν, όντως, τελειώσει οι τάσεις;

Και ενώ οι διασημότητες ήταν απασχολημένες με το να φορούν όλο και πιο εξωφρενικά ρούχα, οι υπόλοιποι από εμάς ασχοληθήκαμε με το προσωπικό στυλ.

Οι συζητήσεις σχετικά με το πώς να βρείτε ή ακόμα και να «ανακαλύψετε» το προσωπικό σας στυλ έγιναν μια καθοριστική συζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα ενημερωτικά δελτία φέτος, καθώς οι άνθρωποι βαρέθηκαν την εναλλαγή των μικροtrends του TikTok και την αγορά πάρα πολλών άχρηστων ή αναλώσιμων ρούχων.

Η ετήσια δημοσκόπηση του κλάδου της Vogue Runway δήλωσε ότι η καθοριστική τάση της χρονιάς ήταν ότι «οι τάσεις έχουν τελειώσει».

Αμερικανικά Vs Γαλλικά πατρόν

Δεν ξέρω πότε δημιουργήθηκε η λέξη μόδα, αλλά ήταν μια κακή μέρα», έγραψε πριν από 86 χρόνια η σχεδιάστρια, κριτικός μόδας και ακτιβίστρια της εργασίας, Ελίζαμπεθ Χόις.

«Για χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι τα έβγαζαν πέρα με κάτι που λεγόταν στυλ και ίσως, σε άλλες χίλιες, να επιστρέψουμε σε αυτό».

Στο βιβλίο της «Η μόδα είναι σπανάκι», από το οποίο προέρχεται αυτό το απόσπασμα, η Χόις έγραψε για τη μόδα ως τον κλέφτη του αμερικανικού στυλ.

Πάρα πολλές Αμερικανίδες είχαν εμμονή με τα φτηνά αντίγραφα των μοντέρνων γαλλικών ρούχων, παρασυρμένες από τον μύθο της παριζιάνικης ανωτερότητας και τις ντιρεκτίβες που παρέδωσαν οι θεότητες των σχεδιαστών και των εκδοτών αυτής της πόλης.

Αντ’ αυτού, υποστήριξε η Χόις, οι Αμερικανίδες θα έπρεπε να κοιτάξουν τα αμερικανικά ρούχα μαζικής παραγωγής -χρηστικά αλλά σχεδιασμένα με μεγάλη δημιουργικότητα, φτιαγμένα στην υπηρεσία της σιλουέτας και του τρόπου ζωής της πελάτισσας και όχι να συμμορφωθούν με τις ιδιοτροπίες της μόδας.

Αυτά τα είδη ρούχων ήταν ανώτερα, υποστήριξε, από τις ιδέες των σχεδιαστών του Παρισιού.

H Ελίζαμπεθ Χόις

Και το fast fashion στο παιχνίδι

Στο διάστημα που μεσολάβησε από τότε που η Χόις δημοσίευσε το βιβλίο της, τα πάντα και τίποτα δεν έχει αλλάξει. Θα ήταν αδύνατο να ακολουθήσει κανείς τη συμβουλή της να αγοράζει αμερικανικά ρούχα, επειδή τα ρούχα σπάνια κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Και ενώ το Παρίσι παραμένει το κέντρο της μόδας, οι σχεδιαστές έρχονται πλέον από παντού. Στην πραγματικότητα, πολλοί Αμερικανοί σχεδιαστές, όπως ο Ralph Lauren και ο Tom Ford, θεωρούνται από τους καλύτερους στον κόσμο.

Αλλά δεν εγκαταλείψαμε, όπως ήλπιζε η Χόις, τη μόδα για χάρη του στυλ. Στη θέση των παράλογων ιδιοτροπιών των Γάλλων σχεδιαστών, έχουμε τώρα τις παράλογες ιδιοτροπίες των διασημοτήτων και των στιλιστών τους.

Έχουν την ίδια χαζοχαρούμενη επιρροή στα πορτοφόλια μας που είχαν κάποτε τα παριζιάνικα μήκη στο στρίφωμα. Οι μάρκες γρήγορης μόδας δεν έχουν ως στόχο να φτιάχνουν φορέσιμα, όμορφα αλλά φθηνά ρούχα.

Η Shein, η Zara, η Temu και η Cider υπάρχουν για να αντιγράφουν κομμάτια και ιδέες που έχουν γίνει δημοφιλείς από διασημότητες και να μας δίνουν αυτό που έχουν οι διασημότητες, που δεν είναι στυλ, αλλά «μόδα».

Μα, είναι μόδα αυτό που πουλάει η Τέιλορ Σουίφτ;

«Ας το παραδεχτούμε, οι περισσότερες διασημότητες φέτος έδειχναν εντελώς εκτός εποχής» συνεχίζει την καυστική ανάλυσή της η Rachel Tashjian.

«Η Τέιλορ Σουίφτ είναι 35 ετών, αλλά παγιδευμένη σε μια ατελείωτη ενδυματολογική εφηβεία και όχι σε ρούχα που αντικατοπτρίζουν το εκλεπτυσμένο, καταξιωμένο στέλεχος επιχειρήσεων και καλλιτέχνιδα που είναι.

»Όταν ο Χάρι Στάιλς εμφανίστηκε στο ντεμπούτο του Alessandro Michele στον Valentino, η κάποτε οριακή, εμπνευσμένη από τη γυναικεία γκαρνταρόμπα εμφάνισή του, φάνηκε ξεπερασμένη. Ακόμα και η Ριάνα ολισθαίνει τον τελευταίο καιρό».

Στις δεκαετίες του 1980 και του 1990, ήταν πιο εύκολο να βρεις ωραία ρούχα – απλά καλά ρούχα, αυτό που κάποιοι θα αποκαλούσαν «καλαίσθητα» ρούχα

Στις δεκαετίες του 1980 και του 1990

Μια φορά κι έναν καιρό, οι διασημότητες έδειχναν πολύ όμορφες.

Στις δεκαετίες του 1980 και του 1990, ήταν πιο εύκολο να βρεις ωραία ρούχα – απλά καλά ρούχα, αυτό που κάποιοι θα αποκαλούσαν «καλαίσθητα» ρούχα, όπως μπεζ κοστούμια και ψαροκόκαλο παλτό, ένα ωραίο παντελόνι ή απλά ένα υπέροχο κοκτέιλ φόρεμα.

Οι A-listers ήταν πολύ καλοί στο να τα συνδυάζουν με casual και όχι τόσο casual τρόπους, γι’ αυτό και οι λογαριασμοί Instagram όπως NightOpenings και Getty Images Fan Club γοητεύουν πάντα όσους είναι έστω και περιστασιακά online.

«Γι’ αυτό και κάτι φιγούρες όπως η Λορίν Χάτον με ένα φόρεμα Halston σε χρώμα ουράνιου τόξου και ένα παλτό από καφετιά αλεπού στα Όσκαρ του 1975 εξακολουθεί να φαίνεται τόσο ωραία και τώρα, γι’ αυτό και οι διάσημοι άνθρωποι έδειχναν τόσο κομψοί στο αεροδρόμιο και γι’ αυτό οι σχεδιαστές μόδας και οι αγοραστές εξακολουθούν να έχουν τόση εμμονή με την πριγκίπισσα Νταϊάνα και την Carolyn Bessette Kennedy. Αυτό είναι στυλ» καταλήγει δυναμικά η Rachel Tashjian στην Washington Post.

Τελικά;  

«Η μόδα είναι τόσο καλυμμένη από μυστήριο, τόσο μακριά και τόσο ξένη, τόσο περίπλοκη και τόσο βαρετή όταν καταλαβαίνεις τους τρόπους της, που έχει γίνει ένας πλήρης αναχρονισμός στη σύγχρονη ζωή», έγραψε σιβυλλικά η Ελίζαμπεθ Χόις.

«Ένα καλό γέλιο και ο παραμορφωμένος κλέφτης θα εξαφανιζόταν».

*Με στοιχεία από washingtonpost.com | Αρχική Φωτό: Κάια Γκέρμπερ / Instagram

Must in

Σοκαριστικός τραυματισμός στο ΝΒΑ – Αποχώρησε με φορειο ο Άιβι (vid)

O Τζέιντεν Άιβι αποχώρησε με φορείο από τον αγώνα των Πίστον με τους Μάτζικ μετά από μια δυνατή πτώση στο παρκέ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 02 Ιανουαρίου 2025
Απόρρητο