Σοκολάτα Ντουμπάι: Γιατί θα είναι η viral σοκολάτα και το 2025
Φέτος τα Χριστούγεννα, οι λάτρεις της σοκολάτας τρελαίνονται με την Σοκολάτα Ντουμπάι – Μπορεί όμως οποιοσδήποτε να χρησιμοποιεί τον όρο «σοκολάτα Ντουμπάι» για τα προϊόντα του;
- Στο φως οι υπόγειες δομές της Αγιάς Σοφιάς - Εικόνες
- Συρμός του μετρό ακινητοποιήθηκε στον σταθμό «Μοναστηράκι» – Αποσύρθηκε το τρένο
- Η πιο ζεστή και η πιο κρύα μέρα του 2024 - Πού έριξε την περισσότερη βροχή
- Εξαφάνιση στη Λάρισα: «Οδυνηρό γεγονός, που δεν προσφέρεται για εκμετάλλευση» λέει η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου
Ένα κρύο βράδυ του Δεκεμβρίου, δεκάδες επισκέπτες της χριστουγεννιάτικης αγοράς, ντυμένοι με παλτά, κασκόλ και καπέλα, συνωστίζονται γύρω από έναν πάγκο που αντανακλά τον καθεδρικό ναό-ορόσημο της Κολωνίας στα γυάλινα πάνελ του. Ένα γλυκό άρωμα γεμίζει τον αέρα και οι άνθρωποι μιλούν γερμανικά, γαλλικά, αγγλικά και ολλανδικά. Πίσω από τον πάγκο, τα κάσιους και τα αποξηραμένα φρούτα είναι στοιβαγμένα ψηλά. Τα μάτια των περισσότερων επισκεπτών, ωστόσο, έλκονται από το κεντρικό κομμάτι της βιτρίνας: στοίβες από χειροποίητες πλάκες σοκολάτας γάλακτος που έχουν βαφτεί στο χέρι με πράσινο χρώμα και είναι γνωστές ως «σοκολάτα Ντουμπάι».
Αρχικά ένα φαινόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η τραγανή λιχουδιά έχει πλέον φτάσει και στις παραδοσιακές γερμανικές χριστουγεννιάτικες αγορές, όπως αυτή της Κολωνίας.
Ο πάγκος λειτουργεί από την Kischmisch Manufaktur, ένα τοπικό delicatessen. Ο ιδρυτής του, Nasratullah Kushkaki, λέει ότι η σοκολάτα Ντουμπάι είναι αυτή τη στιγμή η κορυφαία σε πωλήσεις σοκολάτα του και συχνά εξαντλείται παρά την τιμή των 7,50 ευρώ (7,96 δολάρια) για 100 γραμμάρια.
Η τσουχτερή τιμή της δεν εμπόδισε την Dubai Chocolate να ελεξιχθεί στην απόλυτη τάση τους τελευταίους μήνες του 2024, αφήνοντας το σημάδι της στα γλυκά των Χριστουγέννων.
Ο Kushkaki δεν είναι ο μόνος που εκμεταλλεύεται την ιογενή τάση, με τους πωλητές της χριστουγεννιάτικης αγοράς σε όλη τη Γερμανία να διαθέτουν πλέον γευστικές εφευρέσεις όπως κρέπες σοκολάτας Ντουμπάι, ζεστή σοκολάτα Ντουμπάι και βάφλες σοκολάτας Ντουμπάι.
Μπορεί όμως οποιοσδήποτε να χρησιμοποιεί τον όρο «σοκολάτα Ντουμπάι» για τα προϊόντα του;
@fixdessertchocolatier 2024, you’ve been nothing short of extraordinary and I can’t believe how far we’ve come since starting FIX in 2021! From going viral last year to unforgettable moments like our collaboration with His Royal Highness and meeting so many of you at Sole DXB, every milestone has been a dream come true. Thank YOU for making FIX what it is today. As we step into 2025, I’m excited for all the opportunities, challenges, and creations ahead. Here’s to the next chapter with all of you by our side. Wishing you a joyful New Year from the FIX team! ✨ #FixDessertChocolatier #DubaiChocolate #DubaiViralChocolate #OfficialFIX #HappyNewYear2025 ♬ original sound – Fix Dessert Chocolatier
Dubai Chocolate με προέλευση από τη Μέση Ανατολή
Όπως υποδηλώνει το όνομά της, η Dubai Chocolate πιθανότατα προέρχεται από το Ντουμπάι, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το μυστικό της ωστόσο βρίσκεται στη Sarah Hamouda, την ιδρύτρια της Fix Dessert Chocolatier με έδρα το Ντουμπάι και influencer στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που θεωρείται και η δημιουργός της.
Η επιχειρηματίας μοιράστηκε σε TikTok και Instagram ότι όλα ξεκίνησαν με τις λιγούρες της κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
Ο σύζυγός της δεν μπόρεσε να βρει το τέλειο επιδόρπιο για εκείνη στο Ντουμπάι, οπότε επινόησε ένα δικό της: σοκολάτα γεμιστή με κρέμα φιστικιού και τραγανό καταΐφι. Σύντομα, η λιχουδιά έγινε viral στο TikTok.
Η τόσο απλή σύλληψη της ιδέας, έχει επιτρέψει σε κάθε έναν -επαγγελματία και μη- να μπορεί να αναδημιουργήσει αυτή τη μοντέρνα σοκολατένια λιχουδιά – αλλά μπορεί να την ονομάσει Dubai Chocolate ή όπως αναρωτιέται και η Deutsche Welle, τελεί υπό αποκλειστική ονομασία;
Πες μου το όνομά σου
Τα ονόματα προϊόντων με βάση την προέλευση μπορούν να προστατευθούν παγκοσμίως ως εμπορικό σήμα. Για παράδειγμα, ο όρος Champagne προορίζεται για αφρώδεις οίνους από την περιοχή της Καμπανίας στη Γαλλία.
Η Πράξη της Γενεύης της Συμφωνίας της Λισαβόνας είναι μια διεθνής συνθήκη στην οποία συμμετέχουν 30 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των κρατών της ΕΕ, η οποία προστατεύει βασικά τα προϊόντα με βάση τη γεωγραφική ονομασία μιας χώρας, μιας περιοχής ή ενός τόπου όπου παρασκευάζεται ένα προϊόν.
Όμως, όπως εξήγησε ο δικηγόρος ευρεσιτεχνίας Rüdiger Bals, η προστασία αυτή ισχύει μόνο για τις χώρες που συμμετέχουν στη συνθήκη – και τα ΗΑΕ δεν είναι μέλος της. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να προστατεύσουν τον όρο «Dubai Chocolate» στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας.
Ακόμα, διμερείς συμφωνίες μεταξύ χωρών θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν προστασία. Τα ΗΑΕ θα μπορούσαν «θεωρητικά να καταχωρίσουν το συγκεκριμένο προϊόν ως γεωγραφική ένδειξη εντός της δικαιοδοσίας τους», ανέφερε το Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας και Εμπορικών Σημάτων της Γερμανίας στην DW σε δήλωσή του, και στη συνέχεια να υποβάλουν αίτηση για προστασία στην ΕΕ.
Μια σοκολάτα, ένα ισχυρό εμπορικό σήμα
Όλα αυτά συστήνουν μια θεωρία, που δεν έχει βρει εφαρμογή στην πράξη, καθώς αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία, influencers, ακόμη και μεγάλοι κατασκευαστές σοκολάτας, όπως η ελβετική εταιρεία Lindt, αγκαλιάζουν την τάση και πωλούν τα δικά τους προϊόντα με την ονομασία Dubai Chocolate.
Ενδεικτικό της απήχησης του συγκεκριμένου γλυκού ήταν ότι σε ολόκληρη την Ευρώπη, υπήρχαν περισσότερες από 30 αιτήσεις εμπορικού σήματος από τις 4 Δεκεμβρίου 2024.
Ωστόσο, ο Bals αμφιβάλλει ότι οι αιτήσεις αυτές θα είναι επιτυχείς, διότι «ο νόμος περί εμπορικών σημάτων εξετάζει κατά πόσον ένας όρος είναι διακριτικός και ο όρος “Dubai Chocolate” ως τέτοιος πιθανότατα δεν έχει επαρκή μοναδικότητα», δήλωσε.
Ο συγκεκριμένος όρος αναφέρεται γενικά στη σοκολάτα με γέμιση κρέμας φιστικιού με κανταΐφι, θυμίζοντας κατά πολύ τη χρήση του όρου «σοκολατένιος Άγιος Βασίλης», ο οποίος επίσης δεν μπορεί να κατοχυρωθεί ως εμπορικό σήμα, επειδή είναι ευρέως κατανοητός ως γενικός όρος για μια σοκολατένια φιγούρα σε σχήμα Άγιου Βασίλη.
Ο Bals πιστεύει επίσης ότι η απλή προσθήκη του ονόματος του κατασκευαστή είναι απίθανο να παρέχει επαρκή διάκριση.
Ορισμένοι κατασκευαστές έχουν προσπαθήσει να κατοχυρώσουν παραλλαγές, όπως για παράδειγμα ο γερμανός YouTuber Kiki Aweimer με το όνομα «Kiki’s Dubai Chocolate». Αλλά δεδομένου ότι η σοκολάτα της Aweimer πιθανότατα δεν διαφέρει αρκετά από τη σοκολάτα Ντουμπάι άλλων κατασκευαστών, το προϊόν μάλλον δεν θα μπορέσει να καθιερωθεί ως εμπορικό σήμα.
Σύμφωνα με τον Bals, η χρήση του όρου σοκολάτα Ντουμπάι θα μπορούσε, επιπλέον, να δημιουργήσει «ζητήματα παραπλανητικής εκπροσώπησης», καθώς οι νόμοι περί εμπορικών σημάτων απορρίπτουν όρους που «υπονοούν ψευδή γεωγραφική σύνδεση». Αυτό σημαίνει ότι το να αποκαλείται ένα προϊόν σοκολάτα Ντουμπάι μπορεί να είναι παραπλανητικό αν κανένα συστατικό – όπως η σοκολάτα ή τα φιστίκια – δεν προέρχεται στην πραγματικότητα από το Ντουμπάι.
Η δημιουργός σιωπά παρά την παγκόσμια τρέλα
Η αρχική δημιουργός, η Sarah Hamouda και η εταιρεία της Fix Dessert Chocolatier, θα μπορούσαν θεωρητικά να κατοχυρώσουν τον όρο σοκολάτα Ντουμπάι ως εμπορικό σήμα στη Γερμανία ή την ΕΕ. Η DW επικοινώνησε με την εταιρεία σχετικά με τα πιθανά σχέδια για προστασία, αλλά δεν έλαβε καμία απάντηση μέχρι τη στιγμή που γράφτηκε το άρθρο.
Παρά τα άλυτα ζητήματα εμπορικών σημάτων, ένα πράγμα είναι βέβαιο: φέτος, αμέτρητες σοκολάτες Ντουμπάι θα απολαμβάνονται παγκοσμίως.
Για τον Nasratullah Kushkaki, η φρενίτιδα της σοκολάτας είναι μια απόλαυση που ήρθε την κατάλληλη στιγμή. Καθώς ο ήλιος δύει πάνω από τη χριστουγεννιάτικη αγορά της Κολωνίας, όλο και περισσότεροι άνθρωποι σχηματίζουν ουρές στον πάγκο του, ανυπόμονοι για λίγη σοκολατένια πολυτέλεια.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις