Σάββατο 04 Ιανουαρίου 2025
weather-icon 21o
Ποια ισότητα των φύλων; – Νέα μελέτη κατηγορεί το Χόλυγουντ για έλλειψη προόδου

Ποια ισότητα των φύλων; – Νέα μελέτη κατηγορεί το Χόλυγουντ για έλλειψη προόδου

Παρόλες τις διθυραμβικές κριτικές στις ταινίες τους, οι γυναίκες στο σύνολό τους σκηνοθέτησαν μόλις το 16% των 250 ταινιών του Χόλυγουντ με τα υψηλότερα έσοδα του 2024.

Από θρίλερ όπως το «Babygirl» και το «Love Lies Bleeding» μέχρι ταινίες τρόμου που ξεφεύγουν από το είδος τους όπως το «The Substance» και αθλητικά δράματα που εμπνέουν, όπως το «The Fire Inside», οι γυναίκες σκηνοθέτησαν μερικές από τις πιο τολμηρές και αναγνωρισμένες ταινίες του περασμένου έτους. Ωστόσο, κακά τα μαντάτα για το Χόλυγουντ, καθώς αυτές οι γυναίκες σκηνοθέτριες παρέμειναν η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.

Τι λένε οι αριθμοί για το Χόλυγουντ

Οι γυναίκες αντιπροσώπευαν μόλις το 16% των σκηνοθετών που εργάστηκαν στις 250 εγχώριες κυκλοφορίες με τα υψηλότερα έσοδα, σύμφωνα με νέα έρευνα του Κέντρου για τη Μελέτη των Γυναικών στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο.

Το ποσοστό αυτό ήταν ίσο με το ποσοστό των ταινιών που θα σκηνοθετηθούν από γυναίκες το 2023. Και η κατάσταση δεν βελτιώθηκε όσο ανεβαίνατε στον πίνακα του box office – οι γυναίκες σκηνοθέτησαν μόλις το 11% των 100 πιο δημοφιλών ταινιών, τρεις ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το 2023.

Ορισμένες από αυτές τις ταινίες, όπως το «The Fire Inside» της Ρέιτσελ Μόρισον, κυκλοφόρησαν στα τέλη του 2024 και δεν έχουν ακόμη οριστικοποιήσει τα εισπρακτικά τους αποτελέσματα, ενώ άλλες, όπως η επιτυχία της Άνα Κέντρικ «Woman of the Hour», δεν κυκλοφόρησαν στις αίθουσες και συνεπώς δεν αντικατοπτρίζονται στην έρευνα του San Diego State University.

Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι πολλές από αυτές τις ταινίες, όπως το «Love Lies Bleeding» της Ροουζ Γκλας ή το «La Chimera» της Αλίτσε Ρορβάχερ, κυκλοφόρησαν από ανεξάρτητες εταιρείες και όχι ως μέρος των μεγάλων στούντιο, πράγμα που σημαίνει ότι οι εισπράξεις τους θα είναι ελάχιστες. Αλλά ακόμη και με αυτές τις επιφυλάξεις, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η κατάσταση για τις γυναίκες σκηνοθέτριες δεν βελτιώνεται.

Η έρευνα της Μάρθα Λάουζεν

Η Μάρθα Λάουζεν, συγγραφέας της μελέτης και διευθύντρια του Κέντρου, σημείωσε τα επιτεύγματα σκηνοθετών όπως η Κοραλί Φαρζέ («The Substance») και η Χαλίνα Ρέιν («Babygirl»), ενώ παράλληλα εξέφρασε τη λύπη της για την κατάσταση μιας βιομηχανίας που δεν έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο όσον αφορά την ανάδειξη των γυναικών σκηνοθετών.

«Οι εκπληκτικές επιτυχίες που γνώρισαν γυναίκες υψηλού προφίλ τα τελευταία χρόνια – συμπεριλαμβανομένων των Γκρέτα Γκέργουιγκ, Τζέιν Κάμπιον και Κλόι Ζάο – δεν έχουν μεταφραστεί σε ευκαιρίες για μεγαλύτερο αριθμό γυναικών. Η ορατότητα για λίγους δεν έχει δημιουργήσει απασχόληση για πολλούς», ανέφερε η Λάουζεν σε δήλωσή της.

Η Λάουζεν, στη μελέτη που ονομάστηκε Celluloid Ceiling, εξετάζει την απασχόληση των γυναικών στον κινηματογράφο τα τελευταία 27 χρόνια, γεγονός που της δίνει μια προοπτική δεκαετιών στο θέμα. Το 2024, η μελέτη εξέτασε 3.300 ταινίες για να βγάλει τα αποτελέσματά της.

Μια ανασκόπηση

Οι άνδρες υπερεκπροσωπούνταν όταν επρόκειτο να καλύψουν άλλους βασικούς ρόλους στα κινηματογραφικά πλατό, αν και οι γυναίκες σημείωσαν κέρδη σε ορισμένους τομείς. Υπήρχαν περισσότερες γυναίκες που απασχολούνταν ως κινηματογραφίστριες, ανέλαβαν σενάριο και παραγωγή το 2024.

Οι γυναίκες αποτελούσαν το 12% του συνόλου των κινηματογραφιστών που εργάζονταν στις 250 κορυφαίες ταινίες του 2024, μια βελτίωση κατά 5%. Αντιπροσώπευαν επίσης το 20% των σεναριογράφων που εργάζονταν σε αυτές τις ταινίες, αύξηση 3%, και αποτελούσαν το 27% όλων των παραγωγών, αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα.

Τι έγινε με τη μουσική και το μοντάζ

Ωστόσο, ήταν λιγότερες οι γυναίκες που επιλέχθηκαν για να εργαστούν ως συνθέτριες, μοντέρ και εκτελεστικοί παραγωγοί. Γυναίκες συνέθεσαν τη μουσική για το 9% των 250 ταινιών με τα υψηλότερα έσοδα, μια μείωση πέντε ποσοστιαίων μονάδων.

Αντιπροσώπευαν το 20% όλων των μοντέρ, μια πτώση 1%, και αποτελούσαν το 22% όλων των εκτελεστικών παραγωγών, μειωμένες κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Το παρασκήνιο

Επιπλέον, το 70% των ταινιών απασχολούσε 10 ή περισσότερους άνδρες στους βασικούς παρασκηνιακούς ρόλους, ενώ μόλις το 8% απασχολούσε 10 ή περισσότερες γυναίκες.

Οι γυναίκες εμπιστεύονται τις γυναίκες

Όταν οι γυναίκες ανέλαβαν τη σκηνοθεσία ταινιών, ήταν πιο πιθανό να προσλάβουν άλλες γυναίκες σε θέσεις κλειδιά στα παρασκήνια από ό,τι οι ταινίες με άνδρες σκηνοθέτες. Στις ταινίες με τουλάχιστον μία γυναίκα σκηνοθέτη, οι γυναίκες αποτελούσαν το 52% των σεναριογράφων, το 27% των μοντέρ και το 34% των κινηματογραφιστών.

Αντίθετα, όταν εξετάστηκαν ταινίες που έγιναν από άνδρες σκηνοθέτες, οι γυναίκες αποτελούσαν το 12% των σεναριογράφων, το 17% των μοντέρ και το 5% των κινηματογραφιστών.

Τι δήλωσε σχετικά η Μάρθα Λάουζεν

«Αυτοί οι αριθμοί είναι εκπληκτικοί. Θα μπορούσαμε να κατηγορήσουμε το σημερινό περιβάλλον που κλυδωνίζεται από τη συρρίκνωση και την ενοποίηση, αλλά το Χόλυγουντ συνολικά σέρνει τα πόδια του σε αυτό το ζήτημα εδώ και δεκαετίες», δήλωσε η Λάουζεν, αναφερόμενος στις περικοπές, την αλλαγή των επιχειρηματικών μοντέλων και τις εταιρικές συγχωνεύσεις που χαρακτήρισαν μια ταραχώδη περίοδο στην ιστορία του κινηματογράφου.

Αλλά είναι επίσης μια εποχή που είδε γυναίκες να σκηνοθετούν μπλοκμπάστερ όπως η «Barbie» και νικήτριες των Όσκαρ όπως το «Nomadland» και το «The Power of the Dog», επιτεύγματα που δεν έχουν ακόμη οδηγήσει σε σημαντικά περισσότερες ευκαιρίες για τις γυναίκες σκηνοθέτες.

*Πηγή: Variety 

Must in

Το έκανε ξανά: Η… αλήτικη πάσα του Βιλντόζα στον Μενσά (vids)

Ο Λούκα Βιλντόζα πρόσφερε ένα ακόμα highlight στον αγώνα του Ολυμπιακού με τον Άρη, για τη Stoiximan GBL.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 04 Ιανουαρίου 2025
Απόρρητο