Η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκινά τη νέα χρονιά με δύο μεγάλα προβλήματα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να βρει λύση για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ενώ μπαίνουν σε ισχύ οι αυστηροί κανονισμοί εκπομπών ρύπων
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει δύο βασικές προκλήσεις το 2025: έναν τομέα αυτοκινητοβιομηχανίας που δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις και έναν κανονισμό για τις εκπομπές ρύπων που προκαλεί έντονες αντιδράσεις στον βιομηχανικό τομέα. Ο ευρωπαϊκός κανονισμός για τη μείωση των εκπομπών, γνωστός ως CAFE (Corporate Average Fuel Economy), απαιτεί από την 1η Ιανουαρίου 2025 τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ να έχουν μειώσει τις εκπομπές τους κατά 15% σε σχέση με το 2021.
Βασικές Προβλέψεις του Κανονισμού CAFE
Ο κανονισμός εγκρίθηκε το 2019 και περιλαμβάνει τα εξής στάδια μείωσης των εκπομπών:
- Από 1η Ιανουαρίου 2025 έως 31 Δεκεμβρίου 2029, μείωση κατά 15% των εκπομπών των νέων οχημάτων σε σχέση με το 2021.
- Από 2030 έως 2034, μείωση κατά 55% για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και 50% για τα επαγγελματικά οχήματα.
- Από το 2035, μείωση κατά 100%, κάτι που πρακτικά απαγορεύει την πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης ή πετρελαίου).
Ο κανονισμός περιλαμβάνει επίσης ένα ευέλικτο σύστημα: εάν οι πωλήσεις οχημάτων με μηδενικές ή πολύ χαμηλές εκπομπές (κάτω από 50 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, δηλαδή ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά) ξεπεράσουν το 25% της συνολικής παραγωγής μιας εταιρείας, τότε αυτή θα έχει πιο χαλαρές υποχρεώσεις.
Αντιδράσεις από την Ευρωπαϊκή Βιομηχανία
Η ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) προειδοποιεί ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις. Αυτή τη στιγμή, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη αντιστοιχούν μόλις στο 13% της αγοράς. Αυτό είναι ποσοστό που θεωρείται πολύ χαμηλό για την επίτευξη των στόχων.
Η ACEA εκτιμά ότι οι κατασκευαστές μπορεί να αντιμετωπίσουν πρόστιμα έως 16 δισεκατομμύρια ευρώ. , Το αισιόδοξο σενάριο περιορίζει τις κυρώσεις στα 5,1 δισεκατομμύρια ευρώ.
Διεθνείς Πιέσεις
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται υπό πίεση από:
- Την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, που αναπτύσσεται ραγδαία.
- Τους αμερικανικούς δασμούς, που περιορίζουν τις εξαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων.
Διχασμός εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ο κανονισμός CAFE έχει προκαλέσει διχασμό μεταξύ των κρατών-μελών:
- Η Γαλλία προσπάθησε να συγκροτήσει μέτωπο κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κάτι που στοίχισε τη θέση του Thierry Breton.
- Η Γερμανία έχει εκφράσει αμφιβολίες για τη συνέχιση της πολιτικής του 2035 λόγω της οικονομικής κρίσης.
- Η Ιταλία ζήτησε τον Σεπτέμβριο να επανεξεταστεί ο κανονισμός.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την υποχρέωση να υποβάλει έκθεση για την εφαρμογή του κανονισμού στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, γεγονός που μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για τροποποιήσεις από το 2026.
Το Μέλλον της Αυτοκινητοβιομηχανίας στην ΕΕ
Παρά τις αντιδράσεις, ο κανονισμός CAFE στοχεύει στη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και την ενίσχυση της χρήσης ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων. Ωστόσο, η εφαρμογή του κανονισμού εξαρτάται από την ικανότητα των κατασκευαστών να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις. Το αυτό και από την υποστήριξη των κυβερνήσεων για την ανάπτυξη υποδομών για ηλεκτρικά οχήματα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις