Κυριακή 05 Ιανουαρίου 2025
weather-icon 21o
Χούθι, Πούτιν και Τραμπ καθορίζουν τη ρότα στην παγκόσμια ναυτιλία

Χούθι, Πούτιν και Τραμπ καθορίζουν τη ρότα στην παγκόσμια ναυτιλία

Οι νέες παράμετροι αποτελούν μια σημαντική πρόκληση, που παρά τις επενδύσεις θα έχει επιπτώσεις και ανατροπές στη διεθνή σκηνή

Η παγκόσμια ναυτιλία είχε μπροστά της μία σημαντική πρόκληση στην οποία αναμφισβήτητα δύσκολα μόνη της, παρά τις επενδύσεις που κάνει, μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως, καθώς άλλοι «τρίτοι» καθορίζουν τους όρους προσαρμογής όπως είναι τα ναυπηγεία, και κυρίως οι παραγωγοί και προμηθευτές. Και ενώ είχε το 2024 στραμμένη την προσοχή της σε αυτή την προσπάθεια, νέες παράμετροι προστέθηκαν στη λειτουργία της ναυτιλίας, όπως οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η ανάπτυξη του «σκιώδους στόλου» και πρόσφατα η επανεκλογή Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ.

Παράμετροι που θα καθορίζουν αποφασιστικά τη ρότα της παγκόσμιας ναυτιλίας και τις αρχές τουλάχιστον του 2025, σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα.
Επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα: Σύμφωνα με τα στοιχεία του Joint Maritime Information Center, έχουν σημειωθεί 111 περιστατικά από τότε που οι Χούθι άρχισαν για πρώτη φορά να διεξάγουν πόλεμο κατά της ναυτιλίας τον Νοέμβριο του 2023. Καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να αποφεύγουν την περιοχή, οι επιθέσεις συνέβαλαν στην τροφοδοσία μιας εντυπωσιακής αύξησης των τονομιλίων μεταφερόμενων φορτίων.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτίμησε τον Νοέμβριο ότι το θαλάσσιο εμπόριο θα σημειώσει αύξηση 6% στα τονομίλια το 2024, τον ταχύτερο ρυθμό επέκτασης των τελευταίων 14 ετών. Οι επιθέσεις είχαν σημαντικό αντίκτυπο στον ναυτιλιακό κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στην άνοδο της ζήτησης πλοίων, καθώς το 90% των containerships που κανονικά θα ακολουθούσαν τη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ ταξίδευαν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, σύμφωνα με την Bimco.

Οι κυρώσεις και ο σκοτεινός στόλος: Μία δεύτερη παράμετρος που επηρεάζει τη ναυτιλία είναι η αύξηση των κυρώσεων από την ομάδα των G7 κατά της Ρωσίας, η οποία έχει συνδυαστεί με την επέκταση του αριθμού των πλοίων που δραστηριοποιούνται εκτός του καθιερωμένου συστήματος ασφάλειας της ναυτιλίας. Τα πλοία αυτά καταγράφονται ως «σκιώδης στόλος», «σκοτεινός στόλος» ή και «γκρίζος στόλος» και ο αριθμός τους πληθαίνει. Ο ναυλομεσιτικός οίκος BRS Shipbrokers αναφέρει ότι περιλαμβάνει περί τα 850 πλοία, αυξάνεται κατά 10 πλοία τον μήνα και χαρακτηρίζονται έτσι πλοία που μεταφέρουν κυρίως το ρωσικό πετρέλαιο του Πούτιν, αλλά και ιρανικό, συριακό, βορειοκορεατικό ή βενεζουελάνικο πετρέλαιο.

Η προεδρία Ντόναλντ Τραμπ: Μπορεί ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να αναλαμβάνει τα καθήκοντά του τον Ιανουάριο, η επιστροφή του όμως στον Λευκό Οίκο έχει ήδη αντίκτυπο στη ναυτιλία. Οι τιμές των ναύλων εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατακόρυφα τον Δεκέμβριο, καθώς οι ναυλωτές μεταφέρουν με αυξημένο ρυθμό φορτία στις ΗΠΑ, ενόψει του γεγονότος ότι ο νέος πρόεδρος θα κάνει πράξη την απειλή του να φέρει μια νέα εποχή δασμών στην Ουάσιγκτον.

Εχει επίσης καταστήσει σαφές ότι συντάσσεται με το εργατικό συνδικάτο που εκπροσωπεί τους λιμενεργάτες στα λιμάνια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων σε όλη την ανατολική ακτή και την ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ, οι οποίοι απειλούν με απεργία τον Ιανουάριο εάν δεν ληφθούν μέτρα προστασίας των θέσεων εργασίας από την εφαρμογή λύσεων αυτοματοποίησης των φορτώσεων και εκφορτώσεων των πλοίων.

Επίσης η κυβέρνηση Τραμπ ενδέχεται να είναι η πρώτη αμερικανική κυβέρνηση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που θα έχει έναν «τσάρο» ναυτιλίας, σημειώνει το Tradewinds, εάν ο προτεινόμενος νόμος «Πλοία για την Αμερική» ψηφιστεί, καθώς ένας από τους αρχιτέκτονες της προσπάθειας αυτής, ο Μάικ Γουόλτς, διορίστηκε σύμβουλος εθνικής ασφάλειας του εκλεγμένου νέου προέδρου.

Στόχος τα 250 πλοία

Το νομοσχέδιο «SHIPS for America Act» αποσκοπεί στην αναζωογόνηση της αμερικανικής εμπορικής ναυτιλίας για τη μεταφορά ζωτικών αγαθών και στρατιωτικών φορτίων σε περιόδους συγκρούσεων, ενώ παράλληλα ενισχύει τις αμερικανικές αλυσίδες εφοδιασμού σε καιρό ειρήνης. Επί του παρόντος, περίπου 80 πλοία υπό αμερικανική σημαία συμμετέχουν στο διεθνές εμπόριο σε σύγκριση με πάνω από 5.500 πλοία υπό κινεζική σημαία. Η νέα νομοθεσία περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την ανάπτυξη ενός στόλου 250 εμπορικών πλοίων με αμερικανική σημαία, αμερικανικό πλήρωμα και εγχώρια ναυπήγηση, τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν ανταγωνιστικά στο διεθνές εμπόριο.

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ 

Must in

Μυθικός Φουρνιέ για Λαρεντζάκη: «Είναι δύσκολο να παραμείνεις fit σε αυτή την ομάδα» (pic)

Επικό tweet του Εβάν Φουρνιέ με τον Γιαννούλη Λαρεντζάκη να τρώει τρίγωνα πανοράματος!

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 05 Ιανουαρίου 2025
Απόρρητο