Ηλεκτροκίνηση: Η Κίνα κερδίζει τον αγώνα για γρήγορη φόρτιση
Ο χρόνος αναμονής για φόρτιση μπαταριών είναι ένας κύριος λόγος που αποτρέπει πολλούς από την ηλεκτροκίνηση, κάτι που οι Κινέζοι θέλουν να αλλάξουν.
Η φόρτιση αναφέρεται συχνά ως ο κύριος λόγος που οι οδηγοί διστάζουν να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση. Οι χρόνοι φόρτισης κυμαίνονται από 20 λεπτά έως 50 ώρες.
Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι νεοφυείς επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο αγωνίζονται για την κατασκευή μπαταριών EV που μπορούν να φορτιστούν σε λιγότερο από 10 ή και πέντε λεπτά.
«Θα αλλάξει ολόκληρη την εμπειρία του πελάτη», είπε στο Business Insider ο Ραμές Ναρασιμχάν, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της startup μπαταριών Nyobolt.
«Η φόρτιση θα μεταβαλλόταν από ενόχληση που απαιτεί χρόνο διακοπής λειτουργίας 40 λεπτών έως μίας ώρας σε μια εμπειρία όπως αυτήν που έχετε σήμερα με υγρά καύσιμα», πρόσθεσε.
Οι εξελίξεις του περασμένου έτους δείχνουν ότι το όνειρο πλησιάζει
Τον Αύγουστο, η κινεζική startup Zeekr παρουσίασε νέες μπαταρίες για το sedan 007 που είπε ότι ήταν οι ταχύτερα φορτιζόμενες μπαταρίες στον κόσμο, ικανές να φορτιστούν στο 80% από 10% σε λίγο περισσότερο από 10 λεπτά.
Kαθώς οι μπαταρίες είναι μακράν το πιο ακριβό μέρος ενός EV, μικρότερες μπαταρίες θα σήμαιναν φθηνότερα EV
Τον Απρίλιο, ο κινεζικός γίγαντας μπαταριών CATL παρουσίασε την μπαταρία Shenxing Plus, η οποία είπε ότι θα μπορούσε να παρέχει 600 χιλιόμετρα αυτονομίας μετά από 10 λεπτά φόρτισης.
Ο Ρόρι ΜακΝάλτι, διευθυντής προϊόντων στο Benchmark Mineral Intelligence, είπε στο BI ότι η πρόοδος στη χημεία των μπαταριών και στο σχεδιασμό λογισμικού επέτρεψε σε κατασκευαστές όπως η CATL να βελτιστοποιήσουν τις μπαταρίες τους για ταχύτερη φόρτιση χωρίς να τις καταστρέφουν.
Πρόσθεσε ότι τα νέα σχέδια μπαταριών, όπως οι μπαταρίες με βάση το πυρίτιο και οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης, που αναμένεται να βγουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια, θα επιταχύνουν την κίνηση προς την ταχύτερη φόρτιση.
Η Nyobolt παρουσίασε την τεχνολογία μπαταριών της σε ένα πρωτότυπο EV τον Ιούνιο. Η μπαταρία φορτίστηκε στο 80% από 10% σε τέσσερα λεπτά και 37 δευτερόλεπτα, επιτυγχάνοντας αυτονομία περίπου 120 μιλίων.
Η startup με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται σε συζητήσεις με οκτώ εταιρείες για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας της σε ηλεκτρικά οχήματα υψηλής απόδοσης. Ο Ναρασιμχάν είπε ότι ήλπιζε να τους δει σε επιβατικά αυτοκίνητα μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Πλήρης φόρτιση
Η διάθεση μπαταριών EV με εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση δεν θα είναι χωρίς προκλήσεις.
Ο Ναρασιμχάν είπε στον BI ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπισαν ένα δίλημμα: να κατασκευάσουν EV με μεγάλες μπαταρίες που μπορούν να ταξιδέψουν μεγάλες αποστάσεις ή να δώσουν προτεραιότητα σε μικρότερες μπαταρίες γρήγορης φόρτισης με μικρότερη εμβέλεια.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι, καθώς οι μπαταρίες είναι μακράν το πιο ακριβό μέρος ενός EV, μικρότερες μπαταρίες θα σήμαιναν φθηνότερα EV.
Το άλλο σημαντικό εμπόδιο είναι η φόρτιση της υποδομής. Οι μπαταρίες που μπορούν να φορτιστούν σε πέντε έως 10 λεπτά απαιτούν φορτιστές υψηλής ισχύος 350 κιλοβάτ για να επιτύχουν τις μέγιστες ταχύτητες φόρτισης.
Το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ λέει ότι υπάρχουν περίπου 30.000 θύρες φόρτισης με μέγιστη ισχύ τουλάχιστον 350 κιλοβάτ στην χώρα.
Μια μελέτη από το Εθνικό Εργαστήριο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που κυκλοφόρησε πέρυσι υπολόγισε ότι ο αριθμός των ταχυφορτιστών θα πρέπει να αυξηθεί σε περίπου 182.000 έως το 2030 για να υποστηρίξει τη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων.
Η Κίνα προηγείται
Ένα πράγμα είναι σχεδόν σίγουρο: Οι πρώτες ευρέως διαδεδομένες μπαταρίες EV υπερταχείας φόρτισης θα είναι κινεζικές.
Η Κίνα κυριαρχεί στην παγκόσμια βιομηχανία μπαταριών, με εταιρείες όπως οι CATL, BYD και Zeekr να πρωτοστατούν στην κατασκευή μπαταριών EV με μεγαλύτερες εμβέλειες και ταχύτερους χρόνους φόρτισης.
«Η βιομηχανία μπαταριών της Κίνας είναι 10 χρόνια μπροστά από τους δυτικούς αντιπάλους της», δήλωσε στο Business Insider ο Άντι ΠάλμερAndy Palmer, πρώην στέλεχος της Aston Martin και της Nissan που συχνά αποκαλείται «νονός των ηλεκτρικών οχημάτων». «Έχτισαν μια ολόκληρη υποδομή γύρω από μπαταρίες που είναι σχεδόν αδύνατο να αναπαραχθεί».
Μεγάλο μέρος της επιτυχίας της Κίνας στην κατασκευή μπαταριών προέρχεται από τη μακροχρόνια βιομηχανική στρατηγική της στην οποία η κυβέρνηση έχει επιδοτήσει σε μεγάλο βαθμό τους τοπικούς κατασκευαστές.
Ως αποτέλεσμα, η υπερδύναμη της Ανατολικής Ασίας πολιορκεί ασφυκτικά την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών. Ο ΜακΝάλτι εκτιμά ότι η Κίνα κυριαρχεί στο 95% της παγκόσμιας αγοράς γραφίτη, ένα βασικό ορυκτό για τις μπαταρίες EV.
Η Κίνα έχει επίσης το πλεονέκτημα της κλίμακας. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας είπε ότι η κινεζική αγορά αντιπροσώπευε περίπου το 60% των παγκόσμιων ταξινομήσεων ηλεκτρικών οχημάτων το 2023 και η χώρα έχει δημιουργήσει γρήγορα την υποδομή φόρτισης για να συμβαδίσει με τη ζήτηση.
«Τα σημεία συμφόρησης στις υποδομές φόρτισης που ήταν πρόβλημα πριν από μερικά χρόνια δεν είναι πια», δήλωσε στο BI ο Κόσιμο Ρίες, αναλυτής της Trivium China με έδρα τη Σαγκάη. «Έχετε γρήγορους φορτιστές παντού. Έχω πιθανώς 10 από αυτούς ακριβώς εκεί που μένω».
Ο Ρίες πρόσθεσε ότι ο άγριος ανταγωνισμός στην αγορά EV της Κίνας άσκησε πίεση στις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τους χρόνους φόρτισης και να διαθέσουν μοντέλα γρήγορης φόρτισης σε χαμηλότερες τιμές.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις