Η Meta θα σταματήσει τη λειτουργία της Meta Spark, της πλατφόρμας ενισχυμένης πραγματικότητας (AR), στις 14 Ιανουαρίου 2025, σύμφωνα με μια ανακοίνωση που έκανε τον Αύγουστο ο τεχνολογικός γίγαντας.

Με την ενημέρωση αυτή, το Meta Spark θα αφαιρεθεί από τα προϊόντα της Meta, συμπεριλαμβανομένων των Facebook, Instagram και Messenger.

Επιπλέον, τα προϊόντα Meta Spark (Meta Spark Studio, Meta Spark Hub και Meta Spark Player) δεν θα είναι πλέον προσβάσιμα.

«Η απόφαση αυτή αποτελεί μέρος των ευρύτερων προσπαθειών μας για την ιεράρχηση των προϊόντων που πιστεύουμε ότι θα εξυπηρετήσουν καλύτερα τις μελλοντικές ανάγκες των καταναλωτών και των επιχειρηματικών πελατών μας. Δεσμευόμαστε να κάνουμε αυτή τη μετάβαση όσο το δυνατόν πιο ομαλή», δήλωσε η εταιρεία.

Γιατί τα καταργούν;

Η Meta σπάνια δίνει εθελοντικά πληροφορίες σχετικά με τεχνολογίες και επιχειρηματικές πρακτικές πέραν των απολύτως απαραίτητων.

Αυτή η περίπτωση δεν διαφέρει λέει η Λόρεν Α. Μίλερ, Ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας Swinburne στο The Conversation.

Η Meta έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι δεν την παρακινεί η βλάβη των χρηστών, ακόμη και όταν η δική της εσωτερική έρευνα που διέρρευσε δείχνει ότι η χρήση του Instagram και των φίλτρων συμβάλλει στη χειρότερη ψυχική υγεία των νεαρών γυναικών.

Γιατί, λοιπόν, να περιμένει μέχρι τώρα για να καταργήσει μια δημοφιλή (αλλά αμφιλεγόμενη) τεχνολογία;

Επισήμως, η Meta δηλώνει ότι σκοπεύει να «δώσει έμφαση στις επενδύσεις σε άλλες προτεραιότητες της εταιρείας».

Σύμφωνα με την Μίλερ, πιθανότατα τα φίλτρα AR είναι ένα ακόμη θύμα της έκρηξης της τεχνητής νοημοσύνης (AI).

Τον Απρίλιο, η Meta δεσμεύτηκε να επενδύσει μεταξύ 35-40 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο AI και αποσύρει την τεχνολογία AR από την εταιρεία.

Τα φίλτρα δεν θα εξαφανιστούν εντελώς από το Instagram.

Τα φίλτρα που δημιουργούνται από την Meta θα συνεχίσουν να είναι διαθέσιμα.

Η προσφορά των φίλτρων που είναι διαθέσιμα στον επίσημο λογαριασμό του Instagram (140 προς το παρόν) είναι ασήμαντη σε σύγκριση με τη βιβλιοθήκη εκατομμυρίων φίλτρων που έχουν δημιουργηθεί από τρίτους.

Τα επίσημα φίλτρα του Instagram προσφέρουν επίσης λιγότερο ποικίλους τύπους εμπειριών ενισχυμένης πραγματικότητας και δεν εμπεριέχουν φίλτρα ομορφιάς.

Το τέλος των φίλτρων ομορφιάς; Όχι ακριβώς

Η Meta αφαίρεσε τα φίλτρα άλλη μια φορά το 2019, αν και η απαγόρευση αφορούσε μόνο τα φίλτρα «χειρουργικής» και ανατράπηκε κατόπιν αιτήματος του Mark Zuckerburg.

Τα φίλτρα χειρουργικής επέμβασης που ονομάστηκαν έτσι ανεπίσημα λόγω της ικανότητάς τους να μιμούνται τα αποτελέσματα της αισθητικής χειρουργικής, είναι ο πιο δημοφιλής τύπος φίλτρου Instagram.

Είναι επίσης τα πιο αμφιλεγόμενα, με τους χρήστες να επιδιώκουν χειρουργικές επεμβάσεις και «τσιμπήματα» για να μιμηθούν την εικόνα τους με το φίλτρο.

Στην έρευνά της, η Μίλερ, διαπίστωσε ότι το 87% των φίλτρων συρρίκνωσε τη μύτη του χρήστη και το 90% έκανε τα χείλη του χρήστη μεγαλύτερα.

Με την κατάργηση των φίλτρων από εξωτερικούς δημιουργούς θα δούμε αυτούς τους τύπους εξελιγμένων και ρεαλιστικών φίλτρων καλλωπισμού να εξαφανίζονται από τις πλατφόρμες Meta.

Ωστόσο, αυτό δεν αποτελεί καθόλου αιτία για πανηγυρισμού καθώς οι χρήστες έχουν πολλές περισσότερες εναλλακτικές λύσεις.