Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2025
weather-icon 5o
Διάλογος εφ΄όλης της ύλης ανάμεσα σε ΕΕ-αυτοκινητοβιομηχανία

Διάλογος εφ΄όλης της ύλης ανάμεσα σε ΕΕ-αυτοκινητοβιομηχανία

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανοίγει διάλογο με την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σύγχρονες προκλήσεις και να διασφαλιστεί το μέλλον της

Με τις προκλήσεις για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να πληθαίνουν η ΕΕ ανακοίνωσε την έναρξη «στρατηγικού διαλόγου» για το μέλλον της βιομηχανίας ανάμεσα στους καθ΄ύλην αρμόδιους της Ευρώπης και στους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Βάσει των όσων έχουν ανακοινωθεί των συναντήσεων που θα ξεκινήσουν στα τέλη Ιανουαρίου θα προεδρεύσει η πρόεδρος της Κομισιόν Ursula von der Leyen προσδίδοντας στη διαδικασία αυξημένο κύρος.

Προς το παρόν, πλην της εναρκτήριας ημερομηνίας (30 Ιανουαρίου) δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα ακριβές χρονοδιάγραμμα των συναντήσεων,  με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να σημειώνει μόνο ότι «αναγνωρίζει την επείγουσα ανάγκη για δράση, για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας προκειμένου να της εξασφαλιστεί το μέλλον εντός της ευρωπαϊκής επικράτειας».

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις αναλυτών η διαδικασία δεν αποκλείεται να οδηγήσει ακόμα και στην αναθεώρηση της τρέχουσας πολιτικής που αφορά τις νέες αυστηρότερες από 1ης Ιανουαρίου προδιαγραφές εκπομπών ρύπων και τα παρεπόμενα πρόστιμα για τις  αυτοκινητοβιομηχανίες, ωστόσο αυτό μένει να αποδειχθεί.

Αν και προς το παρόν το παραπάνω ζήτημα δείχνει να αποτελεί το μεγαλύτερο «αγκάθι» για την αυτοκινητοβιομηχανία με δεδομένο και ότι οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων συρρικνώθηκαν κατά περίπου 4% στην ΕΕ πέρυσι, οι συζητήσεις δεδομένα θα περιλαμβάνουν το ζήτημα των δασμών και του νέου υπό διαμόρφωση τοπίου σε σχέση με τις εμπορικές συμφωνίες με φόντο την εκλογή Trump ενώ αναμένεται να περιστραφούν και γύρω από το θέμα της ανταγωνιστικότητας όσο της απλοποίησης των ισχύοντων κανονισμών.

Σε ό,τι αφορά την πρώτη παράμετρο των προστίμων και των εκπομπών ρύπων που ισχύουν στην ΕΕ, υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος VW ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι αναμένεται να επιβαρυνθεί με πρόστιμα ύψους περίπου έως 1,5 δισεκατομμυρίων λόγω της ισχύουσας πολιτικής. Άλλοι κατασκευαστές έχουν ήδη επιλέξει την τακτική του συμψηφισμού καταφεύγοντας σε αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Tesla και η Volvo και αξιοποιώντας επί πληρωμή συνδυαστικά το «πλεόνασμά» τους σε μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι Γάλλοι υπουργοί στις 24 Ιανουαρίου ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναστείλει άμεσα τα πρότυπα εκπομπών αυτοκινήτων, επικαλούμενοι ότι η ρύθμιση τελικά ευνοεί τους Κινέζους κατασκευαστές και την Tesla.

Η βιομηχανία αντιμετωπίζει μια σειρά εσωτερικών και εξωτερικών προκλήσεων, μεταξύ των οποίων το χρονοδιάγραμμα απαλλαγής από τα ορυκτά καύσιμα που θα απαγορεύσει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035 συνδυαστικά με την διείσδυση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών καθώς και την ψηφιοποίηση, η οποία έχει ήδη αποκαλύψει τρωτά σημεία και αδυναμίες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ανάπτυξη λογισμικού όσο και στην εφοδιαστική αλυσίδα.

«Τα ιστορικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και η παραδοσιακή ηγεσία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών εξασθενούν», αναφέρει η ΕΕ σε ανακοίνωσή της αιτιολογώντας την ανάγκη για  «τον στρατηγικό διάλογο».

Ο στόχος της συνάντησης της 30ης Ιανουαρίου είναι να αναπτυχθεί μια κοινή πολιτική για τα προβλήματα αλλά και τις πιθανές λύσεις τους.

Βάσει των όσων έχουν ανακοινωθεί από την Κομισιόν τα θέματα που θα συζητηθούν έχουν ως εξής:

  • Η εξασθένιση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας αναφορικά με τις μελλοντικές τεχνολογίες και καινοτομίες, όπως το λογισμικό, η αυτόνομη οδήγηση και οι μπαταρίες επόμενης γενιάς EV.«Απαιτείται μια σημαντική αλλαγή για να επιτευχθεί η μελλοντική ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας και των πολλών μικρομεσαίων και νεοφυών επιχειρήσεων της, και να αποφευχθεί η απώλεια βάθους προστιθέμενης αξίας στον εξελισσόμενο τεχνολογικό τομέα», αναφέρει η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  • Η εξασφάλιση μιας κοινωνικά δίκαιης μετάβασης στην πράσινη κινητικότητα.«Η ΕΕ έχει θέσει φιλόδοξους κλιματικούς στόχους, αλλά οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν το υψηλό αρχικό κόστος για τα ηλεκτρικά οχήματα και την αργή ανάπτυξη υποδομών φόρτισης», σημειώνει η Κομισιόν υπογραμμίζοντας ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ζητήσει αλλαγές στο υπάρχον πλαίσιο εκπομπών ρύπων και στις ποινές που συνεπάγεται η μη συμμόρφωση.
  • Ανταγωνιστικότητα
    «Η εξασφάλιση ανταγωνιστικότητας στους τομείς της ενέργειας, εργασίας, πρώτων υλών, και η ασφάλεια στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι κρίσιμη για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ώστε να ευημερήσει», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση της Κομισιόν που τονίζει ότι «οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις υποφέρουν από το αναλογικά υψηλότερο σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο, κόστος που καλούνται να επωμιστούν σε ενέργεια, εργασία και τις πρώτες ύλες για τις μπαταρίες».
  • Εμπορικές σχέσεις και «ανταγωνισμός επί ίσοις όροις».Το συγκεκριμένο πεδίο αφορά την επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, μια πολιτική της ΕΕ που πολλοί ευρωπαίοι κατασκευαστές όσο και προμηθευτές υποστηρίζουν δεν αποτελεί αποτελεσματική λύση ενώ δυνητικά θα μπορούσαν να προκαλέσουν έναν καταστροφικό εμπορικό πόλεμο με την Κίνα. Από την άλλη η νέα διοίκηση Trump έχει δηλώσει ότι θα επιβάλει δασμούς στον Καναδά και το Μεξικό, χώρες όπου οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν επενδύσει σημαντικά.
  • Απλοποίηση των κανονισμών. Κατασκευαστές, αυτοκινητοβιομηχανίες και προμηθευτές υποστηρίζουν ότι η ΕΕ έχει δημιουργήσει έναν δύσχρηστο πλαίσιο κανονισμών που αποθαρρύνει την καινοτομία και αυξάνει το κόστος.Ως προς το συγκεκριμένο σκέλος, η Κομισιόν αναφέρει ότι τομείς όπως η εξέλιξη μπαταριών, η ασφάλεια και η προστασία δεδομένων θα μπορούσαν να διέπονται από πιο ξεκάθαρους κανονισμούς.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2025
Απόρρητο