Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025
weather-icon 13o
Aθώα ή Τζόκερ; Η influencer Κιάρα Φεράνι στο εδώλιο για απάτη

Aθώα ή Τζόκερ; Η influencer Κιάρα Φεράνι στο εδώλιο για απάτη

Η ισχυρή influencer Κιάρα Φεράνι ενώπιον του δικαστηρίου για το πολυσυζητημένο σκάνδαλο

Αφού έχτισε μια αυτοκρατορία πολλών εκατομμυρίων πάνω στην εικόνα της, η ισχυρή influencer Κιάρα Φεράνι βρίσκεται αντιμέτωπη με τη δικαιοσύνη με την κατηγορία της απάτης για παραπλάνηση που αφορούσε ισχυρισμούς ότι οι πωλήσεις χριστουγεννιάτικου κέικ και πασχαλινών αυγών είχαν φιλανθρωπικό σκοπό αναφέρει το Reuters.

H αμφιλεγόμενη φιλανθρωπική καμπάνια που της επέφερε πρόστιμο 1,1 εκατομμυρίου ευρώ για «λανθασμένες εμπορικές πρακτικές» και την ανάγκασε να ζητήσει συγγνώμη μέσω ενός βίντεο που δημοσιεύτηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το 2023 έχουν «λερώσει» τη δημόσια εικόνα και φήμη της.

Η Φεράνι, η οποία έχει σχεδόν 29 εκατομμύρια followers στο Instagram, είχε τιμωρηθεί με πρόστιμο από την ιταλική αρχή ανταγωνισμού (AGCM) για τις πωλήσεις χριστουγεννιάτικων κέικ Pandoro με την επωνυμία Ferragni, με συσκευασία που ανέφερε ένα παιδικό νοσοκομείο.

Η ιταλίδα influencer μόδας Kιάρα Φερνάνι παραπέμπεται σε δίκη και θα πρέπει να παρουσιαστεί ενώπιον των αρχών στις 23 Σεπτεμβρίου στο Μιλάνο.

Οι εισαγγελείς μπορούν να δώσουν εντολή για απευθείας δίκη χωρίς να ζητήσουν από δικαστή προκαταρκτική ακρόαση και μια οριστική καταδίκη θα μπορούσε να οδηγήσει σε ποινή φυλάκισης από ένα έως πέντε έτη τη Φεράνι.

Σε δήλωσή της, η 37χρονη influencer χαρακτήρισε τις κατηγορίες «βαθιά άδικες», προσθέτοντας ότι πιστεύει ότι δεν ήταν απαραίτητο να διεξαχθεί δίκη για να αποδειχθεί ότι ποτέ δεν εξαπάτησε.

H Φεράνι συμφώνησε επίσης πέρυσι να καταβάλει τουλάχιστον 1,2 εκατ. ευρώ σε μια παιδική φιλανθρωπική οργάνωση για να διευθετήσει την υπόθεση σχετικά με τις πωλήσεις πασχαλινών αυγών με την επωνυμία της.

«Παραμένουμε σταθερά πεπεισμένοι ότι το θέμα αυτό δεν έχει καμία ποινική σημασία και ότι κάθε αμφιλεγόμενο στοιχείο έχει ήδη εξεταστεί και επιλυθεί ενώπιον της AGCM», ανέφεραν οι δικηγόροι της.

Στην περίπτωση του Pandoro με την επωνυμία Ferragni, ο ισχυρισμός ήταν ότι οι καταναλωτές εξαπατήθηκαν νομίζοντας ότι αγοράζοντας τα συγκεκριμένα κέικ συμμετείχαν σε φιλανθρωπική πρωτοβουλία για τη χρηματοοικονομική υποστήριξη του παιδιατρικού νοσοκομείου Regina Margherita στο Τορίνο.

Στην περίπτωση των πασχαλινών αυγών, η influencer κατηγορείται ότι παραπλάνησε τους αγοραστές ώστε να νομίζουν ότι υποστήριζαν το φιλανθρωπικό ίδρυμα για παιδιά I Bambini delle Fate.

Μετά το σκάνδαλο η Φεράνι έγινε πρωτοσέλιδο σε πολλά αρνητικά δημοσιεύματα και εταιρείες ακύρωσαν συνεργασίες μαζί της.

Η Φεράνι παραδέχτηκε τον Δεκέμβριο του 2023 ότι είχα κάνει «ένα επικοινωνιακό λάθος», ενώ η κυβέρνηση της Ιταλίας, ως άμεση απάντηση στη διαμάχη, αυστηροποίησε τους κανόνες για τις φιλανθρωπικές δωρεές.

Τι έχει συμβεί

Το 2022, η influencer συνεργάστηκε με την εταιρεία ζαχαρωτών Balocco για να λανσάρει ένα pandoro (ένα τυπικό χριστουγεννιάτικο κέικ) με την επωνυμία της στην τιμή των 9 ευρώ (σχεδόν 10 δολάρια), τριπλάσια της συνήθους τιμής του.

Το κουτί του προϊόντος ισχυριζόταν ότι η πώλησή τους θα μεταφραζόταν σε δωρεά προς το παιδιατρικό νοσοκομείο Regina Margherita.

Στην πραγματικότητα, η δωρεά, ύψους 50.000 ευρώ, είχε ήδη γίνει από την Balocco πριν καν βγουν τα pandoro προς πώληση, ενώ η Φεράνι πληρώθηκε ένα εκατομμύριο ευρώ για μια καμπάνια που δεν είχε κανένα φιλανθρωπικό σκοπό από τη μεριά της.

Μετά το σκάνδαλο με το panetone οι αρχές ερεύνησαν δύο ακόμη καμπάνιες της με πασχαλινά αυγά, που πωλήθηκαν το 2021 και το 2022 από την εταιρεία Dolci Preziosi, τυλιγμένα στο κλασικό ροζ χρώμα της και με το λογότυπό της, τα οποία υπόσχονταν να συνεισφέρουν σε ένα φιλανθρωπικό έργο υπέρ της ένταξης παιδιών με αυτισμό.

Η καμπάνια συγκέντρωσε περισσότερα από 1 εκατομμύριο ευρώ. Η δωρεά της Φεράνι ήταν μόλις 36.000 ευρώ.

Αιμορραγία σε followers και Τζόρτζια Μελόνι

Τότε η Safilo, ο ιταλικός όμιλος που ειδικεύεται στα υψηλής ποιότητας γυαλιά, ανακοίνωσε ότι διακόπτει τη συνεργασία της με την Φεράνι, «μετά την παραβίαση των συμβατικών δεσμεύσεων που ανέλαβε ο ιδιοκτήτης της μάρκας», όπως εξηγείται σε σχετική ανακοίνωση. Το ίδιο και άλλες εταιρείες.

Σύμφωνα με ανάλυση των δεδομένων σε λογαριασμούς της Φεράνι από την DeRev, της εταιρείας που ειδικεύεται στην ψηφιακή στρατηγική και επικοινωνία,  για λογαριασμό της εφημερίδας la Repubblica διαπιστώθηκε ότι «αντίθετα με ό,τι θα μπορούσε κανείς να φανταστεί, η καμπύλη πτώσης των followers δεν έχει απλά υποχωρήσει μετά την απολογία της. Στην πραγματικότητα έχει αρνητική εκτόξευση. Ειδικά όσον αφορά το κοινό του Instagram, είναι αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη αιμορραγία ακολούθων στην ιστορία του λογαριασμού της».

Την αρνητική δημοσιότητα και το σκάνδαλο της Φεράνι εκμεταλλεύτηκε η Τζόρτζια Μελόνι που επιτέθηκε στην οικονομία των influencers, η οποία, σύμφωνα με την ίδια, είναι λιγότερο ευγενής από άλλες, επειδή «προωθεί» αντικείμενα αντί να τα «παράγει».

Η πρωθυπουργός της Ιταλίας επιτέθηκε, όχι ονομαστικά, στην influencer σε μια από τις ομιλίες της.

«Τα αληθινά πρότυπα δεν είναι οι influencers που βγάζουν χούφτες λεφτά φορώντας ρούχα ή δείχνοντας τσάντες, ή ακόμα και προωθώντας πολύ ακριβά κέικ με τα οποία κάνουν τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι θα κάνουν φιλανθρωπία, αλλά των οποίων η τιμή χρησιμεύει μόνο για να πληρώσουν παχυλές αμοιβές. Τα αληθινά πρότυπα είναι εκείνοι που εφευρίσκουν, σχεδιάζουν και παράγουν αυτή την ιταλική αριστεία» είπε η πρωθυπουργός, υψώνοντας τη φωνή της, σε εκδήλωση που διοργάνωσε η νεολαία του κόμματός της.

Η επίθεση της Μελόνι σχολιάστηκε αρνητικά ενώ ο αντιπολιτευτικός τύπος σχολίασε ότι η Μελόνι επιτίθεται σε influencer και αποφεύγει να ασχοληθεί με τα ουσιαστικά προβλήματα της οικονομίας της χώρας σημειώσε η El Pais.

«Η σκοτεινή αυτοκρατορία ενός Τζόκερ»

Τον Μάρτιο του 2024, το ιταλικό εβδομαδιαίο περιοδικό L’ Espresso επιτέθηκε στην Κιάρα Φεράνι.

Στο εξώφυλλο του το περιοδικό παρομοιάζει τη Φεράνι με τον Τζόκερ με ρεπορτάζ στις εσωτερικές του σελίδες για τη «σκοτεινή πλευρά» της διάσημης Ιταλίδας influencer.

Στο άρθρο κριτικής του L’ Espresso η influencer φέρεται να «ηγείται μίας αυτοκρατορίας, όπου η διαφάνεια δεν αποτελεί συνήθεια».

«Ένα πολυσύνθετο και μπερδεμένο δίκτυο εταιρειών, ένας ανεμοστρόβιλος μετοχών. Μεταξύ εταίρων, διευθυντών που ερευνώνται και χαμηλόμισθους υπαλλήλους, η influencer είναι επικεφαλής μίας οικονομικής αυτοκρατορίας όπου η διαφάνεια δεν είναι οικεία: εκτός από την υπόθεση Pandoro και τους ύποπτους ψεύτικους ακόλουθους, η Εισαγγελία του Μιλάνου ερευνά επίσης τις περίεργες κινήσεις στον γαλαξία των εταιρειών της»

Μετά την έκδοση η Κιάρα Φεράνι εξουσιοδότησε τους δικηγόρους της να αξιολογήσουν τη δυνατότητα προσφυγής σε κάθε ένδικο μέσο, συμπεριλαμβανομένου του αιτήματος χρηματικής αποζημίωσης για πρόκληση περιουσιακής ζημίας και μη, κατά της εταιρίας που εκδίδει το L’ Espresso.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025
Απόρρητο