
Όταν ο κόσμος φλέγεται, η ανδρική μόδα θέλει να φορέσουμε τις μάχες μας
Κλιματική αποκάλυψη, πόλεμοι, καταπίεση ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σε έναν κόσμο που δείχνει το άσχημο είδωλο του, η ανδρική μόδα καλεί σε αφύπνιση
Η ανδρική μόδα σήμερα δεν μπορεί να συμφωνήσει σε τάσεις, είναι όμως συντεταγμένη ενάντια στο κακό.
Στην πρόσφατη εβδομάδα ανδρικής μόδας, οι τάσεις ήταν δυσδιάκριτες. Η Σε έναν παρατηρητή που σνομπάρει την τέχνη της μόδας, η βιομηχανία του στιλ συχνά φαίνεται να κάνει βαθιά μακροβούτια σε μια απολιτίκ φούσκα. Ισχύει στις περισσότερες περιπτώσεις, για αυτό άλλωστε τα τελευταία χρόνια που η ύφανση του κόσμου διαλεύεται, η μόδα και δη αυτή που φέρει την υπογραφή της πολυτέλειας μοιάζει και είναι ανάρμοστη για καιρούς σε ενσυνείδητους θιασώτες της.
Ευτυχώς οι εξαιρέσεις υπάρχουν για να επιβεβαιώσουν ότι η μόδα, πέρα από την τέχνη του φαίνεσθαι, υπηρετεί και την τέχνη της δήλωσης.
Η εικόνα πολλών όμορφων ανθρώπων που παρελαύνουν σε μια πασαρέλα σε έναν πολυτελή χώρο επίδειξης μπορεί να δείχνει αποκομμένη από τον κόσμο γύρω μας που έχει πέσει βορά στις ακροδεξιές ορέξεις ολιγαρχών και τα περιβαλλοντικά εγκλήματα του υπερκαταναλωτισμού.
Εκείνο όμως που διακρίνει τον μεγάλο σχεδιαστή μόδας από τους άλλους, είναι πώς ενσωματώνει τους καιρούς του στα ρούχα και τις παραστάσεις του.
Σκεφτείτε τις άναρχες πασαρέλες της Vivienne Westwood και πώς υπονόμευσε και ανέτρεψε τη βρετανικότητα σε μια βαθιά συντηρητική εποχή, ή πιο πρόσφατα πώς ο Benjamin Huseby και ο Serhat Işik της μάρκας GmbH με έδρα το Βερολίνο έκλεισαν το σόου τους στο FW24 στο Παρίσι (το οποίο ενσωμάτωσε μοτίβα keffiyeh παντού) με μια προσωπική έκκληση για τον τερματισμό του πολέμου στη Γάζα.
Με την εβδομάδα ανδρικής μόδας για Φθινόπωρο/Χειμώνα 2025 να έχει ρίξει την αυλαία της, κάποια πράγματα ήταν έκδηλα στα show. Ένα από αυτά είναι ότι η αέναη αλλαγή στις ηγετικές θέσεις των ετικετών έφερε ζαλάδα στις κυρίαρχες τάσεις.
Παλιοί σχεδιαστές έφυγαν, νέοι ανακοινώθηκαν και κάποια ήδη καθιερωμένα πρόσωπα πρέπει να μάθουν τις δυναμικές στις ομάδες των νέων ατελιέ τους.
Μέσα στους τελευταίους δύο, τρεις μήνες ο Michael Rider ανέλαβε τη Celine, ο Julian Klausner τον Dries Van Noten, η Veronica Leoni την επωνυμία Calvin Klein, ο Glenn Martens καλείται να επανατοποθετήσει τον Maison Margiela στη σκακιέρα της εναλλακτικής υπεροχής, ο Matthieu Blazy είναι το μεγάλο στοίχημα για τη Chanel, και η Sarah Burton θα φέρει κάτι από την ανατρεπτικότητα της στο Givenchy.
Με τις τάσεις να είναι πλέον ετερόκλητες και παντού, η μόδα της πολιτικής κέρδισε βηματισμό με τόλμη.
Σε από τις πιο πολιτικά φορτισμένες σεζόν που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, ο συντάκτης μόδας του Hero Mag στοιχειοθετεί τις συλλογές που είχαν να πουν περισσότερα από όσα ήταν διακριτά στο πρώτο βλέμμα.
Με την πρόσφατη εκεχειρία στη Γάζα, την επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ και την πολιτική αναταραχή στις Ηνωμένες Πολιτείες, και του γενικευμένου φλερτ με την ακροδεξιά σε πολλά έθνη, κάποιοι δημιουργοί αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα τους για μηνύματα ουσίας -μερικές με έκδηλο τρόπο, άλλες καμουφλαρισμένες.
Με τις δημιουργίες της για τον οίκο Comme Des Garçons Homme Plus, η Rei Kawakubo κάνει ξανά, μετά από δέκα χρόνια, έκκληση στην ειρήνη αποδομώντας μιλιταριστικές φόρμες.
Μαύρες αρβύλες με γυρισμένες άκρες, φωτεινά colour-blocking κομμάτια, παραμορφωμένες στρατιωτικές στολές, ασύμμετρες ντραπέ φούστες από ταρτάν που αμφισβήτησαν την ανδρική σιλουέτα και με επιθετικές πορτοκαλί και κόκκινες παλέτες σε σύγκρουση με το στρατιωτικό πράσινο η συλλογή της Kawakubo με μοντέλα που φορούν κράνη για εμπόλεμες ζώνες τυλιγμένα με μαλακό μετάξι ή καλυμμένα με λουλούδια, θέλει να πει ένα μεγάλο όχι στους πολεμοκάπηλους εκεί έξω.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο τίτλος της συλλογή, το προφανές. Στο διάολο με τον πόλεμο (To Hell With War).
Στο show του Walter Van Beirendonck οι εξωγήινοι, σωτήρες για να απομακρύνουν από έναν φλαιγόμενο πλανήτη, έκαναν την εμφάνιση τους γυρνώντας την πλάτη σε μια παραδομένη στη νεκροπολιτική ανθρωπότητα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Τα δάχτυλα των μοντέλων, ως άλλοι ET από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ, ήταν ένα κάλεσμα στη χαμένη ενσυναίσθηση.
Στον Dior, ο Kιμ Τζόουνς που πλέον αποχώρησε από τον οίκο μετά από εφτά χρόνια, επέστρεψε στο ρομαντισμό του Καζανόβα που έκανε έρωτα και όχι πόλεμο παρουσιάζοντας μια δραματική συλλογή με χαρακτηριστικές παρωπίδες, μια αναφορά στα αγάλματα της Θέμιδας, της θεάς της δικαιοσύνης που είναι τυφλή.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η πρώτη γνωστή Τυφλή Δικαιοσύνη, (που οι Αγγλοσάξονες την ονομάζουν και Lady Justice) είναι το άγαλμα που την αναπαριστά, στο περίφημο συντριβάνι Gerechtigkeitsbrunnen -σημαίνει πηγή της δικαιοσύνης-, στη Βέρνη, έργο του Ελβετού αναγεννησιακού γλύπτη Hans Gieng.
Το μαντίλι στα μάτια της εγγυάται την αμεροληψία – έτσι το δίκαιο αποδίδεται αντικειμενικά, χωρίς η Κυρά Δικαιοσύνη να επηρεαστεί από τον πλούτο ή την ισχύ του ανθρώπου.
Αν και ο Τζόουνς δεν θα δευκρινίσει ποτέ αν ήθελε να συμβολίσει την αμεροληψία της δικαιοσύνης ή έκανε ένα κάλεσμα να κλείσουμε τα μάτια στην ασχήμια του κόσμου, τα μαντήλια στα πρόσωπα των μοντέλων έχουν τον συμβολισμό τους.
Ο Willy Chavarria, ένας σχεδιαστής με πολιτική ατζέντα από πάντα, έκανε πολλά.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Τίμησε την κουλτούρα των Cholo, της μεξικανικής και με ρίζες στην κουλτούρα των λατίνων κοινότητα των ΗΠΑ που επιτίθεται στο σύστημα, άνοιξε το show του με το non binary καλλιτέχνη Dorian Wood με τα κομμάτια που τραγούδησε να ήταν αμέσως διαθέσιμα προς πώληση για να βοηθήσουν στη συγκέντρωση κεφαλαίων τόσο για το California Community Foundation Wildfire Recovery Fund όσο και για την Εκστρατεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+ και έκλεισε την επίδειξη του με μια ηχογράφηση που έμεινε στην πρόσφατη ιστορία.
Ο Chavarria έκλεισε το show του με μια μια ηχογράφηση της πρόσφατης viral ομιλίας που έκανε η επίσκοπος Μαριάν Μπάντε από τον άμβωνα απευθυνόμενη στον Ντόναλντ Τραμπ. Με τα λόγια της η Μπάντι ζήτησε ελεημοσύνη και συμπόνια από τον πρόεδρο στην έναρξη της δεύτερης θητείας του.
Ο τίτλος του show του, Tarantula, τσίμπησε με ακρίβεια κάτω από το δέρμα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η εύκολη μόδα είναι ανόητη, λίγη. Η άλλη μόδα είναι επανάσταση. Ο υποφαινόμενος ψηφίζει το δεύτερο. Ποια μάχη φόρεσες σήμερα;
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις