
Αεροπορικό δυστύχημα ΗΠΑ – Γιατί προειδοποιούσαν για χρόνια οι ειδικοί
Μια σειρά εκθέσεων, παραπόνων και προειδοποιήσεων στις ΗΠΑ δείχνει ότι το αεροπορικό δυστύχημα στις ΗΠΑ έχει ενόχους που κάθονται πολύ ψηλά.
Αν και τις απαντήσεις για το τραγικό αεροπορικό δυστύχημα στην Ουάσιγκτον θα τις δώσει το μαύρο κουτί του ελικοπτέρου, μαζί με άλλα ιατροδικαστικά δεδομένα, οι συνθήκες που οδήγησαν στην τραγωδία διαμορφώθηκαν εδώ και χρόνια έχοντας βάλει το χέρι του και το… Κογκρέσο.
Όπως φαίνεται από τις έως τώρα ενδείξεις, σχετικά με την σύγκρουση του στρατιωτικού ελικοπτέρου και του αεροπλάνου της American Airlines την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου, τα συστήματα ασφαλείας απέτυχαν σε μια περιοχή που είχε υπερφορτωθεί με αναρίθμητες πτήσεις.
Όπως αναφέρεουν οι New York Times, η καταστροφή φάνηκε ήδη να επιβεβαιώνει αυτό που οι πιλότοι, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας προειδοποιούσαν εδώ και χρόνια: Οι αυξανόμενες τρύπες στο σύστημα αεροπορίας θα μπορούσαν να οδηγήσουν στο είδος της συντριβής που άφησε 67 νεκρούς στον ποταμό Potomac στην Ουάσιγκτον.
Ακόμη και πριν προσδιοριστεί η επίσημη αιτία, υπήρξαν ενδείξεις την Τετάρτη ότι οι πιλότοι και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο Αεροδρόμιο Ρέιγκαν δεν δούλευαν υπό τις καλύτερα συνήθηκες. Ειδικότερα, ο ίδιος άνθρωπος καλούνταν να αναλάβει καθήκοντα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας για ελικόπτερα και αεροπλάνα, που είναι δύο διαφορετικοί ρόλοι.
«Αυτό που κανονικά θα ήταν ανησυχητικό σε οποιοδήποτε άλλο αεροδρόμιο της χώρας έχει γίνει συνηθισμένο στο Αεροδρόμιο Ρίγκαν»
Αν και δεν υπήρχαν ασυνήθιστοι παράγοντες που να προκαλούσαν απόσπαση της προσοχής στους ελεγκτές εκείνο το βράδυ, η στελέχωση «δεν ήταν φυσιολογική για την ώρα της ημέρας και τον όγκο της κυκλοφορίας», αναφέρει η προκαταρκτική Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας.
Το αμερικανικό δημοσίευμα κάνει λόγο για χρόνια έλλειψη ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, αναγκάζοντας πολλούς να εργάζονται έξι ημέρες την εβδομάδα για 10 ώρες, ένα πρόγραμμα τόσο κουραστικό που πολλές ομοσπονδιακές υπηρεσίες έχουν προειδοποιήσει ότι θα μπορούσε να εμποδίσει τις ικανότητες των ελεγκτών να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.
Φτιάχτηκε για 15 εκ. επιβάτες, όχι 25
Οι New York Times υπογραμμίζουν τα κενά ασφάλειας στις αερομεταφορές τα οποία αυξάνονται εδώ και χρόνια, οδηγώντας σε ένα ανησυχητικό μοτίβο διλημμάτων στους ουρανούς και στα αεροδρόμια. Όλα αυτά όμως συμβαίνουν σε μια περιοχή που εμπορικά και στρατιωτικά αεροσκάφη έχουν καταστήσει τη συγκεκριμένη περιοχή εξαιρετικά δύσκολο να ελεγχθεί.
Είναι γεγονός ότι την ίδια μέρα του δυστυχήματος, περισσότερα από 700 αεροπλάνα είχαν απογειωθεί και προσγειωθεί στο Εθνικό Αεροδρόμιο Ρίγκαν.
Το Αεροδρόμιο Ρέιγκαν σχεδιάστηκε για περίπου 15 εκατ. επιβάτες ετησίως, αλλά μέχρι το 2023 ο όγκος του έχει αυξηθεί σε περισσότερα από 25 εκατ. ετησίως, εμφανίζοντας κατά μέσο όρο 820 απογειώσεις και προσγειώσεις ημερησίως.
Η The Wall Street Journal αναφέρει πως η καταστροφή εφιστά την προσοχή στις μακροχρόνιες προειδοποιήσεις ασφαλείας σχετικά με τον ολοένα και πιο πολυσύχναστο εναέριο χώρο πάνω από την πρωτεύουσα της χώρας.
Στον γεμάτο εναέριο χώρο προστίθενται ελικόπτερα που διασχίζουν τον ποτεμό Ποτόμακ κάθε μέρα, πολλά από αυτά είναι στρατιωτικές πτήσεις από το Πεντάγωνο και άλλες κυβερνητικές υπηρεσίες που μεταφέρουν αξιωματούχους ή άλλους επιβάτες και φορτία γύρω από την Ουάσιγκτον.
Αξιωματούχοι και εμπορικοί και στρατιωτικοί πιλότοι έχουν προειδοποιήσει ότι ο εναέριος χώρος αφήνει λίγα περιθώρια λάθους.
«Έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικά περίπλοκο σύστημα εναέριου χώρου που έχει μπερδευτεί ακόμη χειρότερα με την προσθήκη πτήσεων στο Εθνικό Αεροδρόμιο», δήλωσε στη The Wall Street Journal ο απόστρατος στρατηγός της Πολεμικής Αεροπορίας Κιθ Μιούρλιν.
Οι πιλότοι παραπονιούνται εδώ και δεκαετίες για την παρουσία στρατιωτικών και άλλων αεροσκαφών γύρω από το Αεροδρόμιο Ρέιγκαν. «Δεν μπορώ να φανταστώ τι είναι αυτό που τους κάνει να διασχίζουν να τα «μονοπάτι» των αεροσκαφών που μεταφέρουν εκατοντάδες ανθρώπους!»
«Γιατί επιτρέπετε ανοησίες από τον στρατό;»
Σε μια αναφορά που κατατέθηκε το 2013 στο Σύστημα Αναφοράς Ασφάλειας Αεροπορίας (ASRS) μετά από μια παραλίγο σύγκρουση με ελικόπτερο αναφερόταν. «Αυτό που κανονικά θα ήταν ανησυχητικό σε οποιοδήποτε άλλο αεροδρόμιο της χώρας έχει γίνει συνηθισμένο στο Αεροδρόμιο Ρίγκαν».
Έκθεση του Γραφείου Λογοδοσίας της Κυβέρνησης του 2021 διαπίστωσε ότι 88.000 πτήσεις ελικοπτέρων πραγματοποιήθηκαν σε απόσταση 50 μιλίων από το Εθνικό Αεροδρόμιο της Ουάσιγκτον Ρόναλντ Ρίγκαν από το 2017 έως το 2019. Περίπου το 37% αυτών των πτήσεων πραγματοποιήθηκαν από τον στρατό, αναφέρει η έκθεση.
Πρόσφατη έκθεση έδειξε ότι τουλάχιστον εννέα άτομα έχασαν τη ζωή τους από συγκρούσεις με αεροσκάφη του στρατού μέσα στο 2024.
Τον Απρίλιο του 2024, ένας πιλότος ανέφερε ότι πλησίασε επικίνδυνα ένα στρατιωτικό ελικόπτερο ενώ προσγειωνόταν. «Πρέπει να υπάρχει καλύτερος διαχωρισμός για την κίνηση DCA στον ποταμό οπτικά με την κυκλοφορία των ελικοπτέρων που πετά πάνω και κάτω στον ποταμό», είχε προτείνει.
Τέτοιες προειδοποιήσεις δεν είναι κάτι καινούργιο. «Γιατί ο πύργος επιτρέπει τέτοιες ανοησίες από τον στρατό σε μια τόσο κρίσιμη περιοχή;» έγραψε έναν άλλο πιλότο το 2006, σύμφωνα με αρχεία που εξετάστηκαν από το περιοδικό. «Αυτό είναι ένα ζήτημα ασφάλειας και πρέπει να διορθωθεί».
Οι γερουσιαστές θέλανε και άλλες πτήσεις
Η άνεση του αεροδρομίου και η κοντινή απόσταση από το Καπιτώλιο το έχουν κάνει ακαταμάχητο για τους πολιτικούς της Ουάσιγκτον. Με τα χρόνια, μέλη του Κογκρέσου άσκησαν πιέσεις για να ανοίξουν την πρόσβαση και να προσθέσουν περισσότερες πτήσεις, συχνά για να διευκολύνουν τις γρήγορες μετακινήσεις στις εκλογικές τους περιφέρειες.
Πέρυσι, μετά από μια έντονη συζήτηση για το εάν το αεροδρόμιο θα μπορούσε να απορροφήσει περισσότερες πτήσεις, το Κογκρέσο ενέκρινε περισσότερες, οι οποίες χορηγήθηκαν σε πέντε αεροπορικές εταιρείες που πρότειναν να πετάξουν στο Σαν Αντόνιο, το Σαν Ντιέγκο, το Σιάτλ, το Λας Βέγκας και το Σαν Φρανσίσκο.
Ενώ αυτό οδήγησε σε παράπονα για τον αυξανόμενο αριθμό καθυστερήσεων πτήσεων, υπήρχαν υποκείμενες ανησυχίες για την ασφάλεια. «Είμαι ευγνώμων που δεν υπήρξαν απώλειες ζωών, αλλά είναι απλά απαράδεκτο», είχε δηλώσει ο Γουόρνερ. Ο γερουσιαστής Τιμ Κέιν παρακάλεσε τους συναδέλφους του να σταματήσουν να προσθέτουν περισσότερες πτήσεις στην περιοχή.
«Μερικά μέλη του Κογκρέσου βλέπουν αυτό το πακέτο ως μια ευκαιρία να μπλοκάρουν ακόμη περισσότερα αεροπλάνα για τη δική τους προσωπική ευκολία σε έναν διάδρομο στο DCA που είναι ήδη υπερφορτωμένος και δεν μπορεί να χειριστεί επιπλέον αεροπλάνα», είπε ο Κέιν, αναφερόμενος στο Αεροδρόμιο Ρέιγκαν.
Παρά τις εκκλήσεις των και Γουόρνερ, η Γερουσία εξουσιοδότησε την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας να αυξήσει τις πτήσεις έως και 10 την ημέρα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις