Οι Massive Attack, περιβαλλοντικοί ακτιβιστές εδώ και χρόνια ανάμεσα σε άλλα, κατάφεραν αυτό που ήθελαν. Να αποδείξουν ότι οι συναυλίες μπορούν να είναι πραγματικά βιώσιμες χωρίς να επιβαρύνουν την κλιματική κρίση όσο οι άλλες βιομηχανίες.
Η μπάντα μοιράστηκε μια έκθεση από τις συναυλίες τους. Σε αυτή αποδεικνύεται ότι η εμφάνιση τους στο Μπρίστολ ήταν και αυτή με τις χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Η συναυλία τους με τίτλο Act 1.5 – αναφορά στη συνθήκη του ΟΗΕ για το κλίμα του 2015 – στο Clifton Downs στο Μπρίστολ πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Αύγουστο και σχεδιάστηκε ως μια ολοήμερη, «μεγάλης κλίμακας εκδήλωση επιτάχυνσης της δράσης για το κλίμα» υπενθυμίζοντα τα 25 χρόνια ακτιβισμού της μπάντας.
Στη συναυλία του trip-hop γκρουπ, η πρώτη του στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά από πέντε χρόνια, εμφανίστηκαν οι Killer Mike, Lankum, Sam Morton και ο DJ Milo των Wild Bunch.
Η συναυλία σχεδιάστηκε για να είναι ένα πρότυπο μουσικής εκδήλωσης με τις λιγότερες δυνατές εκπομπές άνθρακα στα μουσικά χρονικά. Οι Massive Attack ήθελαν να δείξουν ότι η συναυλία θα ήταν και ένα μοντέλο που θα μπορούσε να υιοθετήσει η υπόλοιπη μουσική βιομηχανία στο μέλλον, ως ελάχιστη συμβολή στον πόλεμο κατά της κλιματικής κρίσης.
H εκδήλωση που έδωσαν παρών περισσότερα από 32.000 άτομα, παρήγαγε 98% λιγότερες εκπομπές ενέργειας σε σύγκριση με τις άλλες συναυλίες, ενώ τα vegan τρόφιμα και ένας στόλος ηλεκτρικών οχημάτων συνέβαλαν στη μείωση των εκπομπών ρύπων από την εστίαση κατά 89% και τις εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές κατά 70%.
Ο Μαρκ Ντον, παραγωγός της Act 1.5, είπε ότι η συναυλία ήταν η «πιο καθαρή, πιο πράσινη εκδήλωση που έχει ποτέ διοργανωθεί».
Ολόκληρη η παραγωγή τροφοδοτήθηκε από μπαταρίες που φορτίζονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Επιστήμονες από το Κέντρο Έρευνας για την Κλιματική Αλλαγή Tyndall ανέφεραν στην έκθεσή τους, ότι στο Μπρίστολ μειώθηκαν οι εκπομπές άνθρακα 100%, καθώς η τροφοδότηση με ενέργεια έγινε με μπαταρίες και τα τρόφιμα που πωλήθηκαν στη διάρκειά του ήταν 100% vegan σύμφωνα με το BBC.
Μετά την επιτυχία, η εκδήλωση θα χρησιμοποιηθεί τώρα ως πρότυπο από άλλους διοργανωτές για να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο διεξάγονται τα υπαίθρια μουσικά φεστιβάλ με τον Robert ‘3D ‘ Del Naja των Massive Attack να δηλώνει ότι είναι «ευγνώμων στην ομάδα και το κοινό που παρήγαγαν την κορυφαία εκδήλωση στον κόσμο».
Τα ευρήματα της έκθεσης προέκυψαν μετά από σύγκριση των εκπομπών από τη συναυλία των Massive Attack με τις εκπομπές από μια τυπική υπαίθρια εκδήλωση ζωντανής μουσικής.
Σύμφωνα με το BBC, οι Massive Attack έδωσαν προτεραιότητα στην πρόσβαση της προπώλησης εισιτηρίων σε ντόπιους ενώ το κοινό εξυπηρετήθηκε με δωρεάν ηλεκτρικά λεωφορεία σε συγκοινωνιακούς κόμβους.
Στην εκδήλωση δεν υπήρχε χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων ενώ οι κάτοχοι εισιτηρίων είχαν επίσης κίνητρα για να ταξιδέψουν με τρένα –κάποια ναυλωμένα ειδικά για τη συναυλία.
Το φεστιβάλ δεν είχε ρύπους και ένα νέο δάσος με 19.000 βελανιδιές φυτεύτηκε σε απόσταση 40 μιλίων από τον χώρο της εκδήλωσης με πρωτοβουλία της μπάντας.
Οι Massive Attack κάλεσαν τη μουσική βιομηχανία να προχωρήσει σε «απλές αλλαγές για να μειώσουν δραστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στις ζωντανές τους εμφανίσεις» αλλά και το κοινό ώστε να επιτευχθεί «οριστικά και αμετάκλητα μια μακροπρόθεσμη πρόοδος για ένα πράσινο μέλλον στη βιομηχανία ψυχαγωγίας».
Στα στοιχεία φαίνεται ότι το 5% του κοινού που επέλεξε να πάει αεροπορικώς στη συναυλία ήταν υπεύθυνο για το 64% των εκπομπών αερίων της έκθεσης.
Όπως τονίζεται στη μελέτη, όλο και περισσότεροι άνθρωποι πετούν και διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις για ζωντανές συναυλίες «ενώ οι καλλιτέχνες επισκέπτονται λιγότερες τοποθεσίες».
«Εάν οι θαυμαστές ενθαρρύνονται να περιοδεύουν σε όλο τον κόσμο για να δουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες, ο τομέας αυτός μπορεί απλά να ξεχάσει την επίτευξη οποιουδήποτε στόχου μείωσης των εκπομπών, πόσο μάλλον τη συμβατότητα με τη Συμφωνία για το Κλίμα» υπογράμμισε ο 3D σε δηλώσεις του.
«Υπάρχει ένα τεράστιο ζήτημα που αφορά στον προγραμματισμό των περιοδειών, αλλά και τις εκστρατείες μάρκετινγκ των μέσων ενημέρωσης και των διοργανωτών που βασίζονται στην αίγλη των επικών καλοκαιρινών περιοδειών» πρόσθεσε.
«Αυτή η επιτυχία της συναυλίας στο Μπρίστολ θα μπορούσε να αλλάξει μια για πάντα το τοπίο για τα υπαίθρια φεστιβάλ. Έδειξε ότι υπάρχουν πραγματικές ευκαιρίες για τους διοργανωτές, τους παρόχους, τις τοπικές αρχές και την κεντρική κυβέρνηση να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε το Ηνωμένο Βασίλειο να ηγηθεί παγκοσμίως σε εκδηλώσεις με εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές άνθρακα» είπε η καθηγήτρια Κάρλι ΜακΛάχλαν, αναπληρώτρια διευθύντρια του κέντρου.
«Η προθυμία να κάνουμε τα πράγματα διαφορετικά αποδείχθηκε, τόσο από το κοινό όσο και από τους καλλιτέχνες», πρόσθεσε.
«Η αταλάντευτη δέσμευση στη βιωσιμότητα από την ομάδα παραγωγής της εκδήλωσης, συμπεριλαμβανομένου και των καλλιτεχνών, ήταν ουσιαστική για την επιτυχία του φεστιβάλ και είναι έμπνευση. Μπορούμε να μάθουμε πολλά από αυτή τη συναυλία, πέρα από το πώς μπορείς να δημιουργήσεις βιώσιμες εκδηλώσεις ψυχαγωγίας» κατέληξε.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, οι Massive Attack μίλησαν στο NME για τις αλλαγές που ελπίζουν να δουν σε ολόκληρη τη μουσική βιομηχανία ως απάντηση στην κλιματική κρίση και απάντησαν στο γιατί απέρριψαν την ευκαιρία να παίξουν στο Coachella 2025.
«Είμαστε σε συζητήσεις με διοργανωτές για να αναπαράγουμε όσα καταφέραμε στο Μπρίστολ και σε άλλες πόλεις. Ενδεχομένως, ένας διοργανωτής μπορεί να χρησιμοποιήσει ακριβώς την ίδια φόρμουλα για όλες τις συναυλίες σε υπαίθριους χώρους», δήλωσε ο Del Naja. «Αυτό είναι που θέλουμε να καταφέρουμε. Δεν έχει νόημα να μιλάμε για μεμονωμένα παραδείγματα, πρέπει να καθιερώσουμε μια νέα τάξη πραγμάτων» πρόσθεσε.
«Είπαμε όχι στο Coachella για ακόμη μια εμφάνιση εκεί. Έχουμε πάει ήδη μία φορά και ήταν αρκετή. Το φεστιβάλ γίνεται στο Palm Springs. Είναι ένα θέρετρο γκολφ χτισμένο σε μια έρημο, που λειτουργεί με σύστημα ποτίσματος, χρησιμοποιώντας δημόσιες πηγές νερού. Αδιανόητο. Αν θέλετε να δείτε τη γελοιότητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς, δείτε το Coachella» ξεκαθάρισαν.
Ο άνθρωπος που αφιέρωσε όλη του τη ζωή στον Δαφνοστεφανωμένο Εφηβο, που μόχθησε για να επανιδρύσει από το μηδέν το τμήμα στίβου του Ολυμπιακού και ευτύχησε να το δει κυρίαρχο
Ο εμβληματικός «περιφερειακός» ήταν προορισμένος να τιμήσει τον Ολυμπιακό και να γράψει με χρυσά γράμματα το όνομά του στην ιστορία του συλλόγου. Σαν εκπλήρωση μιας προφητείας
Ο Μπονγκ Τζουν-χο μετά από έξι χρόνια και το οσκαρικό «Παράσιτα», επέστρεψε με το Mickey 17 και τον Ρόμπερτ Πάτινσον, ωστόσο πολλοί θεωρούν ότι ο νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης το παράκανε.