Η πρώτη φορά που η Σίντι Κρόφορντ δούλεψε με τον προβοκάτορα και μαέστρο του φωτογραφικού φακού Χέλμουτ Νιούτον, το σούπερ μόντελ απέρριψε την αμερικάνικη περσόνα της για μια τολμηρή εικόνα στο Μόντε Κάρλο.

Η φωτογράφηση με μαγιό, που δημοσιεύτηκε στο τεύχος Νοεμβρίου 1991 της αμερικανικής Vogue απαθανάτισε την Κρόφορντ με ένα σκούρο ολόσωμο και τακούνια σε ένα δημόσιο μνημείο στην πολυτελή συνοικία των Μονεγάσκων και σε άλλη λήψη, αισθησιακά παραδομένη στο φακό μπροστά σε τρεις μουσικούς με δεμένα τα μάτια.

Η φωτογραφία που εκτίθεται στο Βερολίνο μέχρι τις 25 Ιουλίου, στο Helmut Newton Foundation είναι κομμάτι ενός σώματος δημιουργιών του αείμνηστου Γερμανο-Αυστραλού φωτογράφου που αναδεικνύουν την πειθαρχία και μελέτη του για να απαθανατίσει τη στιγμή όπως εκείνος την όριζε.

Στη λήψη η Κρόφοντ φορά μαύρο μαγιό και μια καμπαρντίνα με μια φαρδιά χρυσή ζώνη, και κατεβαίνει τα σκαλιά της Όπερας Γκαρνιέ στο Μόντε Κάρλο.

Είναι μία από τις λήψεις τεστ που έκανε πολλές φορές κατά τη διάρκεια των προετοιμασιών για το shooting μπροστά σε περαστικoύς. Η αυθόρμητη λήψη δεν δημοσιεύτηκε ποτέ στις σελίδες του περιοδικού αλλά αναδεικνύει τη συνεργασία του supermodel με τον τολμηρό Χέλμουτ Νιούτον και τη δυναμική τους.

Αν και πολλοί έχουν επιτεθεί στο καλλιτεχνικό του έργο ως πορνογραφικό, ο Νιούτον όρισε μεγάλο κομμάτι της φωτογραφικής τέχνης βγάζοντας τη γλώσσα στην πολιτική ορθότητα.

«Η λήψη ήταν ένα τεστ του Νιούτον», είπε στο CNN International ο Ματίας Χάρντερ, διευθυντής και επιμελητής του Helmut Newton Foundation. Το ίδρυμα διοργάνωσε την έκθεση Polaroids, που θα διαρκέσει έως τις 27 Ιουλίου στο ίδρυμα του εμβληματικού φωτογράφου.

«Ειδικά στη δεκαετία του ’90, χρησιμοποιούσε πολλές Polaroid για να προετοιμάσει τη λήψη, να ελέγξει τη σύνθεση και τον φωτισμό και ούτω καθεξής», πρόσθεσε ο Χάρντερ. Οι εικόνες έγιναν ένα αυτόνομο σώμα δημιουργιών από από μόνες τους.

Όργιο αισθήσεων

Ο Νιούτον ήταν γνωστός για τη σεξουαλικότητα που ενσωμάτωνε στις λήψεις του. Από τις νουάρ, γυμνές γυναίκες στο στούντιο, σε δωμάτια πολυτελών ξενοδοχείων και τα αυτοκίνητά μέχρι το διαβόητο φετίχ πορτρέτο ενός μοντέλου που φοράει μια σέλα αλόγου σε ένα κρεβάτι, ο Νιούτον ήταν αναπολογητικά kinky.

«Μου άρεσε να δουλεύω με τον Χέλμουτ… Είχε αίσθηση του χιούμορ για τις φωτογραφίες του, ακόμη και όταν δημιουργούσε τις αναμφίβολα πολύ προκλητικές λήψεις του», είπε η Κρόφορντ το 2021.

«Αλλά πάντα τον ενημέρωνα ότι ποτέ, μα ποτέ δεν θα βάλω σέλα. Μην τολμήσει να το ζητήσει» πρόσθεσε χαριτολογώντας.

O Νιούτον έπασχε από αχρωματοψία. Το γεγονός αυτό τον ώθησε στην προτίμηση έντονων χρωματικών αντιθέσεων και στην εκτύπωση ζωηρών χρωμάτων στις μεταγενέστερες έγχρωμες φωτογραφίες του

Η Κρόφορντ τότε ήταν η οικοδέσποινα της εκπομπής του MTV, House of Style. Το συνεργείο της εκπομπής είχε συνοδέψει την ίδια στη φωτογράφηση με τον Νιούτον για να απαθανατίσει τα παρασκήνια.

«Όταν είπα ναι στο να δουλέψω με τον Χέλμουτ, ήθελα να συμμετέχω στο φωτογραφικό του σύμπαν. Δεν ήθελα να με φωτογραφίσει να μοιάζω με οτιδήποτε άλλο, είναι είναι ένας από τους λίγους ανθρώπους που μπορούν να σε κάνουν να είσαι αμαρτωλή και το καταφέρνει χωρίς να φαίνεται στημένο», είπε η Κρόφορντ σε ένα απόσπασμα από την εκπομπή που παρουσίασε μέχρι το 1995.

Kinky φαντασιώσεις ατόφιου ταλέντου

Ο Νιούτον επινοούσε συνεχώς ιστορίες γύρω από τη φωτογράφηση είπε η Κρόφορντ. Για μια φωτογραφία από το shooting στο Μόντε Κάρλο, o Nιούτον ζήτησε από την Κρόφορντ να υποδυθεί ότι είναι μια πλούσια χήρα που έχει ψωνίσει ένα νεαρό εραστή. Η λήψη με τους μουσικούς αναφερόταν «στα έκλυτα όργια κομψών ανθρώπων», είχε πει ο Νιούτον στην εκπομπή House of Style.

Ο Νιούτον μετακόμισε στο Μόντε Κάρλο τη δεκαετία του 1980 με τη σύζυγό του, Τζουν (αν και θα επέστρεφαν στο Λος Άντζελες τους χειμερινούς μήνες) και το πολυτελές και ιδιωτικό Μονακό, έγινε το σκηνικό πολλών από τις λήψεις του.

«Αυτό είναι πιθανώς και η υπογραφή του. Ότι κάθε φωτογραφία, έχει την ιστορία της», συμπλήρωσε ο Χάρντερ για το έργο του agent provocateur της φωτογραφίας.

Σε βίντεο κλιπ που τραβήχτηκαν τον Ιούνιο, τα οποία εμφανίζονται στη μικρού μήκους ταινία της από το 1995, Helmut Newton by June, απαθανατίζει τον φωτογράφο επί τω έργω.

Καθώς η Κρόφορντ κατεβαίνει τις σκάλες της όπερας, ο Νιούτον είναι καθισμένος στο έδαφος με τις Polaroid απλωμένες μπροστά του και δύο άνδρες ζητούν να πληρώσουν για στιγμιότυπα με το top model. O Νιούτον τους ρωτά πόσα μετρητά έχουν επάνω τους. Μετά εκείνη ποζάρει με σαγηνευτικές πόζες για τα ανεκτίμητα αναμνηστικά τους.

«Μια φωτογραφία του Χέλμουτ Νιούτον για 1.000 φράγκα;» σχολιάζει το μοντέλο. «Αυτοί οι τύποι ξέρουν από παζάρια».

«Στο λεξιλόγιο μου η λέξη τέχνη είναι βρώμικη»

Ο Χέλμουτ Νιούτον θεωρήθηκε από πολλούς πολλά παραπάνω από φωτογράφος μόδας. Στις λήψεις του, που φλερτάρουν με το porn-chic, οι γυναίκες, ακόμη και απόλυτα γυμνές είναι αφεντικά της εικόνας τους.

«Στο λεξιλόγιό μου η λέξη ‘τέχνη’ είναι μια πρόστυχη, βρώμικη λέξη» είχε πει καθώς επέμενε να παίζει με τα φετίχ και τον σαδομαζοχισμό, απαθανατίζοντας σεξουαλικά φορτισμένa στιγμιότυπα.

O Nιούτον πέθανε όταν το αυτοκίνητο του έπεσε επάνω στον τοίχο του Chateau Marmont στο Λος Άντζελες. Η τέφρα του τοποθετήθηκε δίπλα σε αυτήν της Μαρλέν Ντίτριχ στο Βερολίνο

O Νιούτον έπασχε από αχρωματοψία. Το γεγονός αυτό τον ώθησε στην προτίμηση έντονων χρωματικών αντιθέσεων και στην εκτύπωση ζωηρών χρωμάτων στις μεταγενέστερες έγχρωμες φωτογραφίες του.

Αν και πολλοί έχουν επιτεθεί στο καλλιτεχνικό του έργο ως πορνογραφικό, ο Νιούτον όρισε μεγάλο κομμάτι της φωτογραφικής τέχνης βγάζοντας τη γλώσσα στην πολιτική ορθότητα.

Ο Χέλμουτ Νιούτον γεννήθηκε στις 31 Οκτωβρίου 1920 και πέθανε στις 23 Ιανουαρίου 2004. Ένας μελετητής του γυμνού, απαθανάτισε πολλά editorial μόδας, καμπάνιες και πορτρέτα προκαλώντας θαυμασμό και πύρινες αντιδράσεις.

Ο ίδιος σε όσους τον κατηγορούσαν για μισογύνη απαντούσε ότι είναι φεμινιστής. Ο Νιούτον πέθανε στις 23 Ιανουαρίου 2004. Καθώς οδηγούσε πιθανολογείται ότι υπέστη καρδιακή προσβολή, με αποτέλεσμα η Κάντιλακ που οδηγούσε να πέσει πάνω στον τοίχο του διάσημου Chateau Marmont, το ξενοδοχείο στη Σάνσετ Μπούλεβαρντ του Λος Άντζελες, όπου κατοικούσε για πολλά χρόνια.

Η τέφρα του τοποθετήθηκε δίπλα σε αυτήν της Μαρλέν Ντίτριχ στο Βερολίνο.